Melyek az internethasználat negatív következményei, mit okozhat a túlzott mértékű használat?
A világjárvány sokunkat, gyermekkel vagy anélkül, otthonmaradásra késztetett. Fokozottan igaz most, hogy a valós és a virtuális tér áthatja egymást, összemosódik, szinte egész nap online vagyunk. Kapcsolataink nagy része nem működtethető offline, az oktatás, és a munkavégzés egy része is online folyik.
Azok számára is, akik eddig idegenkedtek tőle, valamint az idősebb korosztály számára is megnyílt, kitágult az online tér.
Az internet vitathatatlan előnye, hogy a négy fal között is kapcsolatban lehetünk az ország, a világ más pontján lévő emberekkel, van módunk tanítani a gyermekeinket, online testmozgáson, meditáción és még sok-sok feltöltődést, kikapcsolódást jelentő programon vehetünk részt, színházba, moziba „mehetünk”.
Azonban a bőrünkön érezhetjük, milyen nehéz most offline lenni, nem állandóan a híreket, a közösségi oldalakat bújni.
Késztetést érezhetünk, hogy gyakrabban rákukkantsunk a telefonunkra, írt- e valaki, történt- e valami, és nagyon könnyű a gyermekeket is az egészségesnél jóval hosszabb ideig „ottfelejteni” a tv, a számítógép, a telefon előtt, hogy egy kicsit haladjunk a munkánkkal, a háztartással, vagy egyszerűen csak hogy legyen egy kis csend.
Természetes, hogy ebben a helyzetben lazítunk a gyeplőn, több online térben töltött időt, szórakozást engedünk meg magunknak és gyermekünknek is, hiszen ez jelenti most számunkra és számukra is a világot, így tarthatjuk tágabb családunkkal, a barátainkkal a kapcsolatot, amire fokozottan szükségünk lehet. A nagyobb gyerekeknek, kamaszoknak különösen fontosak a kortárs kapcsolatok.
Szükséges azonban, hogy korlátokat szabjunk mindannyiunk számára, mert a kütyük okozta veszélyek most is érvényesek.
A mozgásigényünk kevésbé kielégített, így estére az, aki egész nap az online térben mozgott, feszültebbé, túlmozgásossá válhat, rosszabbul aludhat. Különösen igaz ez a gyermekekre, akik a rengeteg napközben, a képernyő előtt érő ingert nem vagy kevésbé tudják mozgásos úton feldolgozni.

Steve Riot képe a Pixabay -en.
Számtalan dologról beszélhetünk az online tér kapcsán, összegezhetjük előnyeit, hátrányait, szót ejthetünk az internetfüggőségről, az egészen kicsi gyermekek, óvodások internethasználatáról, a leginkább kamaszokat érintő cyberbullyingról, egyáltalán arról, hogy milyen idegrendszeri változásokkal jár az, hogy digitális világban élünk, így a témát két cikkben járom körül. Most elsősorban az online tér előnyeiről és hátrányairól, valamint a problémás használatról lesz szó. A következő cikkben írok a digitális világ következményeként bekövetkező idegrendszeri változásokról, a kisgyermekek és a kamaszok internethasználatáról, a cyberbullyingról és arról, hogyan szabályozzuk a családban a internethasználatot úgy, hogy az mindenki számára elfogadható, és élvezhető legyen.
Miért, mire jó az online tér?
* A már említett előnyök mellett az online térben eltűnnek a távolságok, kompenzálhatjuk a személyes kapcsolatainkban megmutatkozó gyengeségeinket, anonimitást biztosít számunkra. A közösségi oldalak és a társadalmi tőke között pozitív kapcsolat mutatható ki, az online térben verbuválódott közösségek társas támaszt nyújthatnak a nehéz helyzetekben. Ez most különösen igaz, számos csoport alakult városi, valamint országos szinten, ahol a csoporttagok materiális és érzelmi segítséget nyújtanak egymásnak, erősítik egymást a veszteségekkel szemben.
* Általánosságban az online térben való aktív részvételre motivál minket az énmegmutatás, illetve a valahová tartozás igénye. Az online jelenlét énerősítő hatással bírhat és védelmet nyújthat például a depresszió ellen azáltal, hogy növeli az alacsony önbecsülést, sőt már önmagában az, hogy társas támaszt keresünk, még ha ezt egy közösségi oldalon is tesszük, pozitív megküzdésnek tekinthető.
* Az online kommunikáció során oldódnak a gátlásaink, hiszen nincs vagy nem olyan mértékű a közvetlen környezeti kontroll, így viselkedésünk kevésbé visszafogott, de kevésbé átgondolt is lehet.
* Lehetőségünk adódik arra, hogy a pozitív személyiségvonásainkat kiemelve egy számunkra ideális énünket reprezentáljuk, de ez már buktatókkal is járhat, ha ezáltal elveszítjük a valódi önmagunkkal a kapcsolatot. Résen kell lenni abból a szempontból is, hogy az online tér ne egy fantáziavilágot jelentsen, ahová menekülünk.
* Az online tér egy hatalmas tudásbázis, rengeteg hasznos és érdekes tartalommal. Ma már az információszerzés bevett útja a „ráguglizás”, hiszen gyorsan, könnyen juthatunk naprakész információhoz, ismeretekhez, könyvekhez, szakirodalomhoz, zenéhez.

Gerd Altmann képe a Pixabay -en.
Ahhoz azonban, hogy jól tudjuk használni a digitális világ eszközeit, ismernünk kell a veszélyeit nemcsak saját magunk, hanem gyermekeink megóvása érdekében is. Azért, hogy ők is, megtanulván az internet biztonságos használatát, az online tér előnyeit élvezhessék, és kevésbé legyenek kiszolgáltatva az ártalmainak. Most, amikor az átlagosnál is több időt töltünk online,
adott a lehetőség megtanítani őket a helyes internethasználatra, és példát mutatni,
mintát nyújtani arra, hogy egy ilyen felfokozott helyzetben hogyan lehet okosan használni a világhálót.