KULT

Köleséri Sándor: „Szellemi akadálymentesítés is kéne”

Köleséri Sándor színésszel, stand upossal a Nem Adom Fel kávézóról és a magyarok toleranciájáról beszélgettünk.


Köleséri Sanyit először a Csinibaba című filmben láttam, és nagy öröm számomra, hogy később humoristaként dolgozhattam is vele. Most egy jótékonysági kezdeményezés kapcsán ültünk le beszélgetni.

- Mutasd be kicsit a Nem Adom Fel Kávézót, hátha van, aki még nem hallott róla, illetve mondd el, te hogy kötődsz oda.

- A Nem Adom Fel Kávézó és Étterem januárban lesz négy éves. Ez Budapest első fogyatékkal élő emberek által alapított akadálymentes kávézója, ahol maguk a fogyatékossággal élő és megváltozott munkaképességű emberek készítik és szolgálják fel az ételeket és italokat, illetve közreműködnek a programok szervezésében és lebonyolításában.

Olyan szempontból speciális hely, hogy itt az alkalmazottak a társadalomba integrálva dolgoznak.

Én itt vagyok kulturális programszervező és moderátor, kis megszakítással már négy éve.

Amellett, hogy dolgoznak, egyúttal érzékenyítik is a hozzánk betérő vendégeket. Hiszen akik bejönnek hozzánk, azt látják, hogy egy bizonyos szempontból hendikepes társuk viszi ki nekik a megrendelést. Bizonyos dolgokkal nehezebben boldogulnak, másokkal jobban. Például van egy kedves kollégám, Robi, aki mindenkinek fejből tudja a névnapját és a születésnapját is. Ráadásul nagyon figyelmes, ha leteszem a villát, kb. harminc másodpercen belül odajön és elviszi a tányért.

- Te elég ismert arc vagy. Szerepeltél filmben, videoklipekben, játszol színházakban, stand-up fellépéseid is voltak. Sokfelé megfordulsz, hogy tapasztalod, mennyire elfogadó a magyar társadalom? Sok az atrocitás, beszólás, kirekesztés?

- Mi a sok, mi a kevés? Ha úgy vesszük, akkor az egy is sok.

Ha hozzávesszük azt, hogy bizonyos közéleti szereplők, újságírók miket engedtek meg maguknak a nagy nyilvánosság előtt akár csak az elmúlt fél évben is, akkor azt gondolom, hogy van baj és a feladat adott.

Egyébként pont ennek kapcsán páran össze is ültünk civilek és el kezdtünk kidolgozni egy fotókampányt. A képek óriásplakátokon jelennének meg a jövő év elején az ország számos pontján,aminek épp az a célja, hogy megmutassuk a szélesebb nyilvánosságnak az együttélés hétköznapiságát, természetességét. Célunk, hogy minél többen lássák azt, ami nagyon sokak számára természetes! Együtt élünk a különböző sérültséggel élő emberekkel. Vagyis együtt szeretünk és szomorkodunk, találkozunk és elválunk, szórakozunk és barátkozunk, stb. A közösségi portálon létrehoztunk egy „Együtt élünk” oldalt, amihez bárki csatlakozhat.

De egyébként azt gondolom, ha valaki sértő megjegyzéseket tesz a másik fogyatékossága, vagy betegsége, mássága miatt, azzal magát minősíti.

- Jó pár éve erősödik a politikai korrektség eszméje. Érezhető ennek a hatása? Tíz év vagy húsz év távlatában van javulás?

- Valamennyire van. Igazán akkor tűnik fel a különbség, ha elmegyek külföldre (az Eu-ban). Egyre gyakoribb élmény, hogy amikor beülök valahova, nem néznek meg.

Nem azt gondolják egyből, hogy megérkezett a vándorcirkusz, hanem egyenlően kezelnek.

Magyarországon, főleg vidéken még mindig sokkal gyakrabban észreveszik a másságot. Emlékszem, amikor Tarcalon éltem, akkor az is szenzációnak számított, ha egy mentőautó befordult az utcába. Nem csoda, hogy ha megjelenek valahol, óhatatlanul feltűnést keltek.

- Egyébként sokaknál azt érzem, valamilyen mértékben magamon is érzékelem, hogy pont az ellenkezője történik: túlkompenzáljuk a dolgot, annyira igyekszünk, nehogy megsértsük azokat, akik mások, mint mi, hogy adott esetben már kellemetlen tud lenni.

- Ez még mindig a jobbik eset. Kilenc éve jártam Svédországban, Malmöben, és ahogy jöttem-mentem az utcán, azon csodálkoztam, hogy mennyivel több mozgássérültet látni. Aztán rájöttem, hogy arányaiban egyáltalán nincs több mozgássérült csak ott ki tudnak menni az utcára, mert akadálymentesek az épületek, a közösségi közlekedést is igénybe tudják venni, nincs úgy leszűkítve az életterük, mint itt. Tény, hogy javul a helyzet,

de mindenképp szükség lenne szellemi akadálymentesítésre is.

Nagyon sok múlik azon, hogy a szülők mennyire nyitottan nevelik fel a gyereket. Az lenne a természetes, ha már gyerekkortól elfogadással nőnének fel és megszoknák amikor valaki kerekesszékes, látássérült vagy egyéb fogyatékossága van és nem azt mondanák neki, hogy „ne nézz oda”, hanem segíts neki, ha tudsz.

Amikor én iskolába jártam, akkor még szegregáció volt. A szocializmusban minket szinte karanténba zártak, elkülönülve éltünk az intézet falai között, hogy ne lássanak minket az ép emberek. Szerencsére már mindenütt az integráció felé mennek a dolgok, a szegregáció hosszú távon nem egészséges a társadalomnak sem.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: