5 pozitívum, amit a járványhelyzet munkahelyi tapasztalataiból megőrizhetünk
Válság jön, óriási lesz a munkanélküliség, bajba kerülnek egész szektorok, beláthatatlanok a károk. Csak néhány a sokat hallott jóslatok és megállapítások közül, amelyek a járványhelyzet munkaerőpiacra gyakorolt hatásával kapcsolatban elhangzottak. Váratlan fordulatokra kellett készülnünk és sok csapás ért minket, ez tény, de van-e mégis valami tanulságos is az elmúlt hetek történéseiben? Mit tanulhatunk a nehézségekből, az azokra adott reakciókból? Ennek jártunk utána, Nagy Barbara szervezetfejlesztő szakember, fejvadász segítségével.
Fájdalmas döntések
A kezdeti sokk után, ami március elején – közepén érhette a munkáltatókat, alapvetően azokra a kérdésekre kellett választ találniuk, hogy hogyan tudják folytatni a tevékenységüket, mi történik egyáltalán a piacukon, hogyan tudnak mindehhez alkalmazkodni és egyáltalán fenn tudnak-e maradni. Bizonyos szektorokat – mint a turizmus, vendéglátás, rendezvényszervezés, kultúra, légiközlekedés – teljesen padlóra küldött az új helyzet, egyszerűen megállt az élet számukra, sok esetben megszűntek az ezen a területen működő cégek bevételei.

Vannak olyan szektorok is, ahol a kereslet leépülése komoly léket ugyan nem ütött az üzleti bevételeken, de nagyon merészen itt sem lehetett tervezni. Nem voltak bevált praktikák, amik pont ilyen helyzetekre adtak volna mintákat. A 2008-as válsághoz hasonlították az első hetekben az elemzők a várható hatásokat, de hamar kiderült, hogy ez az időszak még sokkal nehezebb helyzetbe hozhatja a gazdasági szereplőket.
A munkáltatóknak ilyen nehezített pályán kellett megoldást találni – nem volt egyszerű dolguk. „A lehetséges lépések nagy része fájdalmas döntéseket igényelt, mint költségcsökkentés, munkaidő csökkentése, bércsökkentés, elbocsátások, járvánnyal kapcsolatos egészségügyi kérdések és egyben felkészülés a legrosszabbra, például ha nem tudunk kijönni a gödörből. Az ilyen döntéseket rengeteg számítás és elemzés kell, hogy megelőzze, ami arra jó volt, hogy ne az első pánikból kelljen dönteni, de ettől még lelkileg ugyanolyan megterhelő maradt a folyamat” – összegzi a szakember.
Mit tapasztaltál a saját munkahelyeden az elmúlt hetekben? Szerinted mi fog változni a munka világában? És minek kellene? Erre vagyunk kíváncsiak rövid kérdőívünkben. Segíts nekünk, válaszold meg ide kattintva a kérdéseket. Az eredményekről hamarosan egy cikkben számolunk majd be.
Alkalmazkodni a megváltozott helyzethez
Még ahol nem kellett rögtön vészforgatókönyvvel készülni, ott is jelenthetett komoly fejtörést az aktuális helyzethez való alkalmazkodás. Ki dolgozhat otthonról és hogyan? Hogyan lehet fenntartani a hatékonyságot? Elvárható-e a koncentrált otthoni munkavégzés olyan munkatárstól, akinek a munka mellett a szintén otthon lévő óvodás vagy kisiskolás gyerekeivel is foglalkoznia kellett? Hogyan lehet távmunkában jól megszervezni a napi működést?

„Van, akinek a munkája elvégezhető távolról is, és van, akinek nélkülözhetetlen a személyes jelenléte, főleg például a termelésben, élelmiszer-kereskedelemben, logisztikai területen, egészségügyben, patikában. Ezeken a munkahelyeken a munkáltatónak az jelentette a legfőbb kihívást, hogy a lehető legbiztonságosabb körülményeket megteremtse, rendszeresen fertőtlenítsen, védőfelszereléssel lással el a munkatársakat – még akkor is, ha esetleg a beszerezni kívánt szájmaszk vagy kézfertőtlenítő épp hiánycikk” – sorolja Nagy Barbara a cégek közelmúltban megtapasztalt kihívásait.
Van-e valami pozitívuma az elmúlt időszaknak?
Bár elsőre inkább negatívnak tűnhet a sok megpróbáltatás, meg kell találnunk, milyen pozitív hozadékokat vihetünk el magunkkal a jövőben. Szakértőnk segítségével összegyűjtöttünk olyan szempontokat, amelyek azt igazolják, hogy vannak olyan tanulságai a járványhelyzetnek, amelyeket továbbvihetünk magunkkal a jövőben is.
1. Hatékony lehet az otthonról dolgozás
Eddig fontos vonzerő volt egy toborzásban, ha heti / havi 1-2 home office lehetőséget tudtak a munkáltatók a jelölteknek ígérni, de eszközök és rendszerek híján mindig kicsit kérdéses volt, hogy ez elég hatékony-e. Most látjuk, hogy nagyon is hatékony tud lenni. És ha eddig esetleg a vezető azért nem akarta engedni az otthonról dolgozást, mert kevésbé bízott benne, hogy munkatársai valóban elvégzik a feladataikat, akkor most meggyőződhetett róla, hogy ez a rendszer működik, érdemes bizalmat szavazni a kollégáknak.
2. Működik a feladatdelegálás távmunkában
Nem kell ahhoz egy fedél alatt lennünk, hogy a főnök feladatot adjon ki a beosztottjainak, és ellenőrizze a teljesítést. A járványidőszakban a legtöbb helyen kiderült, hogy remekül működik a feladatdelegálás akkor is, ha az nem személyesen történik.
3. Online térben is ápolhatók a személyes kapcsolatok
Tartottunk attól, hogy elvesznek a személyes kapcsolatok, de látható, hogy akár a megbeszélések új rendjével, akár a napindító közös online kávézással a legfontosabb (vagy kevésbé fontos) információkat így is megkaphatjuk. Sok közösség péntek délután ugyanúgy a közös sörözésre készül, csak mindenki egy másik asztalnál (a sajátjánál) ül.
4. Digitális eszközök segíthetnek minket a hatékony kapcsolattartásban
A Messenger, Zoom, Google Meet és társain kívül számos más eszköz is bizonyított. Vannak például olyan applikációk, amelyekben minden munkatárs azonnali jelzést tud adni a hangulatáról, motiváltságáról, ha elakadást szeretne jelezni, vagy ha az ötlete nem bírja ki, hogy a hétvégi beszámolóig magában tartsa azt. Ezek segítségével a munkahelyi vezető állandó információt kaphat a csapat közérzetéről.
5. Világosabban látjuk, milyen megbeszélések és tárgyalások tényleg szükségesek
Kiderült, hogy milyen megbeszélésekre van valóban szükség, tényleg meg kell-e levélben boldog-boldogtalant címezni, mi az, amit sokkal egyszerűbben lehetne kezelni egy megfelelő táblázat rendszeres vezetésével.