Európában egyedülálló repüléstörténeti kiállítás Szolnokon
Szolnokra, bár sok arrafelé az érdekesség, valahogy ritkábban indul útnak a turista. Ám nemrég megnyílt itt egy olyan kiállítás, ami miatt mindenképpen fel kell venned a közeljövő úti céljai közé. Ráadásul egy egész napot kell rászánni, és érdemes a családot, vagy barátokat is elvinni, mindjárt elárulom, hogy miért.
Idén ősszel nyílt meg Szolnok sok régi értéket bemutató új kiállítóhelye, a RepTár. Igazából ne egy múzeumot képzelj el, mert ez annál sokkal több.

A RepTár Magyarországon, sőt Közép-Kelet Európában is egyedülálló. A repülés szerelmeseinek nem kell bizonygatni majd, hogy miért. Aki pedig eddig tartott ettől a témától, vagy nem igazán érdekelte, az most tuti bele fog szeretni, ahogy e sorok írója is. És, hogy mások is így jártak, bizonyítja a friss hír, egy remek siker: a napokban a RepTár megkapta az idei Az Év Turisztikai Attrakciója címet.
A 60 ezer négyzetméteres komplexumban a repülőgépek, légvédelmi eszközök mellett interaktív eszközök, szimulátorok, 4D-s mozi, sőt repülős játszótér is található.
VIDEÓ: a RepTárról
A múzeumot akár egyénileg, akár vezetéssel is fel lehet fedezni, de arra készülj fel, hogy legalább 4-5 órát úgy eltöltesz itt, hogy észre sem veszed az idő múlását.
Lássuk, mi minden van a RepTárban:

Indóház
A kiállítási főépület Magyarország legrégebbi műemlék vasútállomás épületében található. Érdemes a sétát itt kezdeni, hiszen a kezdetektől végigkalauzolnak napjainkig, megismerheted a magyar és a nemzetközi repüléstörtént legfontosabb állomásait.
A régi relikviák mellé emberi sorsokat, nagy történelmi pillanatokat idéznek meg. Például megtudhatod, mi volt a Császári és Királyi Légjárócsapat. Annyit elárulok, hogy az I. világháborúban szolgáltak, és 12 kötött léggömbös osztagból, és 13 repülőszázadból állt. Fő feladatuk eleinte a felderítés volt, ám a harcok miatt fejleszteni kellett, új repülőgépeket kaptak és 1918-ra már 2000 tiszt, 1850 altiszt és hajózó legénység, valamint 38 000 fős kiszolgáló részlege is volt.


A kiállításon látható sok eredeti tárgy, tiszti ruha, légcsavarból készített szivartartó doboz is. Egy különleges érdekesség „A magyar repülők legderekabbja, a végtelen óceán magyar legyőzője” azaz Endresz György néhány személyes tárgya, a sapkája, emlékérme, halotti értesítője.
Megnézheted közelről az első magyar űrhajós, Farkas Bertalan öltözetét is. A világhírű magyar repülős személyesen is itt volt a múzeum megnyitóján, mert nagyon érdekelte a kiállítás.
A harci eszközök iránt érdeklődők most testközelből láthatják és foghatják meg a repülőkre szerelt fegyvereket, és a működésükkel is meg lehet ismerkedni.


Hangár
A hatalmas, 3000 m2-es, galériás hangár több szinten mutat be különleges repülőket és repülőgépmotorokat. A gépek közül a védett, ritka, vagy nagy értéket képviselő, régebbi darabokat állították itt ki.
A hangár azonban az a hely, ahol mindenki újra gyerek lehet. Mert be lehet ülni gépekbe, fotókat is csinálhatsz magadról, amit aztán online elküldhetsz magadnak. Itt minden interaktív, látható, olvasható a kiállított tárgyakról ezernyi érdekesség.


A kalandvágyók pedig benevezhetnek egy rövid pilóta-kiképzésre a MiG-29 szimulátor-parkban, majd ha „megkapták az engedélyt” a kiképző tisztjüktől, akkor indulhat a kaland a szimulátorokon. Lehet kötelékben repülni, harcolni egymással, vagy egyénileg manőverezni a kabinokat utánzó ülésekben, míg a valósághű repülési látványt a nagyméretű LCD képernyőkön lehet élvezni.

A 4D moziban VR szemüvegekkel, mozgó, katapultülést utánzó székekben térhatású filmeket nézhetsz meg. Többek között repülhetsz magyar tájak fellett, kipróbálhatod, milyen látványt nyújt egy ejtőernyős ugrás, vagy egy tandem ugrás.
Ha kíváncsi vagy rá, milyen egy igazi katapultülés, vagy milyen fegyverzetek vannak egy repülőn, mekkora egy légcsavar, vagy hogy néz ki a kuriózumnak számító csillaghajtómű, akkor azt is megtudhatod.


Persze a fő téma itt is a repülőgép. A sok izgalmas gép között van vászonborítású repülő, de idekerült Rubik Ernő több gépe is, a Lepke és a Június 18. Hogy miért ez a neve? Az kiderül majd, ha személyesen is ellátogatsz. Aztán itt látható a Denevér, az egyetlen magyar, pilóta nélküli felderítőgép prototípusa, amit aztán soha nem használtak.
Egy valóban egyedi darab, a Kvasz I. kísérleti repülőgép élethű mását is elkészítették. Az eredeti modellt egy lakatosmester rakta össze 1910-ben, és később számos repülőbemutatót tartott, természetesen ő volt a pilóta is.
Ha érdekelnek a háborús repülős történetek, akkor a RepTárban sok különös sztorit megtudhatsz. Például, hogyan találták meg a Balatonban a repülőroncsot, és érdekes az is, hogy milyen anyagból van. Vagy például kiderül, hogy a női pilóták (mert volt ilyen!) melyik géptípust repülték.

És ott van még a Kócsag, amelyik már rendőrségi és mentős feladatokat is ellátott. Vagy sokat látott a futárhelikopter, ahogy a Gém névre keresztelt többfunkciós helikopter is. Akik repültek vele, azok állítják, hogy nagyon megbízható volt. ám mikor megtudtam, hogy összesen hat csavar tartotta az utaskabint, akkor én bizony nem biztos, hogy bevállaltam volna…
Aztán persze jönnek a keményebb gépek, a Taifun, mely ugyan sport és túracélokra készült, de úgy alakították ki, hogy háborús viszonyokban futár és kiképző célokra is alkalmas legyen. Több rekordot is felállított és ma is van még használható gép ebből a típusból.
Szabadtéri repülőgéppark
Az itt látható összes repülőgépet, helikoptert és légvédelmi berendezést teljesen felújították, mielőtt ide kerültek.
A gépeket felsorolni is nehéz lenne, az információs táblákról sok minden megtudható. A gépek történetileg egymás után következnek. Jól látható, hogy hol kisebb, hol nagyobb változásokon mentek keresztül, egyre erősebbek, egyre nagyobb tudásúak lettek. Érdemes ezt a részt (is) vezetővel végignézni, hogy még több dolgot megtudhass róluk.


Biztos, hogy a laikusokat is érdekli, miért és hová kerültek a fegyverek, hogyan kezelték őket. Mi van a repülők orrában, vagy hogy milyen hangos egy repülő belseje, ha eléri a hangsebességet (itt tudtam meg, hogy a kabinban kisebb a zaj, mint egy személyautóban… hogy miért? Nos, ez is kiderül a séta közben).


Mire ideértünk a RepTár felfedezésében, akkor derült ki, hogy már több, mint három óra eltelt. És még nem láttuk a légvédelmi eszközöket, és az akadálypályát sem…
Pedig van ám még bőven látnivaló.
Katonai akadálypálya
A rakodóépületben kiépített akadálypálya jó szívvel ajánlható azoknak, akik szeretik a kalandot, a kihívásokat. Kell ide bátorság, állóképesség, erő és logikai készség is. A szórakoztató pálya fokozatosan nehezedik, és ígérik, hogy egy átlagos fizikumú látogató is végig tudja csinálni a neki való kihívást.
Tisztára mint a filmeken, terepszínű álca, hálók, csatatéri jelentek, drótkötékhíd, mászólétra, alagút, melyből csak egyféle módon lehet kijutni… A végén pedig ott egy An-2-es. Védőfelszerelés van a kicsiknek és a nagyoknak egyaránt.



Tematikus játszótér gyerekeknek
A legkisebbek sem maradnak program nélkül. Nekik készült el a repülős játszótér, hintákkal, forgókkal, drótkötélpályával.

Étterem és kávézó
Mivel itt tényleg akár egy egész napot el lehet tölteni, jó dolog, ha menet közben lezökkenhetünk a stílusos étteremben. Az árak nagyon barátiak, a nevek pedig a helyhez illőek. Az Étkezési oldalon található Berepülő ételek között például van Pilóta saláta, az Elfogó vadászok között akad BBQ Kapitány, a Kis Pilótáknak ajánlható a Csőrike, és Mentőernyőnek ott van a Bolognai spagetti. Aztán vannak még Kétfedelűek, meg Légi kísérők is.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.encosoft.reptar.reptarmobil
https://itunes.apple.com/hu/app/reptar-tarlatvezeto/id1118543415?mt=8
https://www.microsoft.com/hu-hu/store/p/reptar-tarlatvezeto/9nblggh4wkpv
Néhány híres repülő a RepTárból
Rubik Góbé
Id. Rubik Ernő konstruktőr tevékenysége elválaszthatatlan a magyar repülés történetétől. Góbé repülőjén pilótagenerációk tanultak és használják a mai napig.
Jak-11 Ölyv
A RepTár hivatalos emblémájában is látható oktatógép a magyar légierő legfontosabb, kiképzési célokra alkalmazott típusa volt az 1950-es években. A MiG-15-el megegyezik a rádiónavigációs berendezése, ezért ideális volt útvonal-repülési és rossz időjárási körülmények között végrehajtott kiképzésekre is.
Il-2 Sturmovik
A kiállított roncsot 1999. április 4-én találták meg a balatoni halászok. A ritka csatarepülőgép akkor már 55 éve feküdt a magyar tenger fenekén. Az Il-2 a második világháború legfontosabb csatarepülőgépe volt, sokat használták földi célpontok elleni támadásokra. Valódi haditechnikai kuriózum, felbecsülhetetlen érték, mivel ebből a típusból 36 000 példány épült, mára összesen tíz példány maradt fenn.
Mi-8
A közepes szállítóhelikopterrel többek között híres, fontos személyeket is szállítottak. A legjelentősebb ezek közül II. János Pál pápa látogatása volt, akkor az ún. párnás változattal utazott a Szentatya. Mindkét látogatásán ugyanazzal a géppel és személyzettel repült, összesen 9 óra 30 percet töltött a helikopter fedélzetén.
MiG-21 Cápeti I.
A rosszfiú szerepében harcoló, látványos festést viselő Cápeti I. a világ egyik leghíresebb MiG-21 vadászgépe. A repülőgépet titokban, parancsnoki engedély nélkül festette át a személyzet. A dekorációért fenyítés járt volna, de a különleges show-festéssel ellátott vadászgép hangos sikert aratott a külföldi delegációk körében, így végül elmaradt a büntetés.
A repülőkről bővebben ITT.

Fotók: RepTár
November 26-án volt 105 éves a szolnoki repülés, e nagy nap előtt tiszteleg a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum. 1911-ben ezen a napon szállt fel a szandai rétről az első repülőgép. Ekkortól számítják a szolnoki repülés történtét. A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Lapok 1911. november 26-i, a történelmi felszállást beharangozó cikke szerint:
„Kvasz András merész magyar aviatikus mai vállalkozása olyan eseményt képez Szolnokon, mely nem csak a városunknak, hanem a vármegyének a közeli vidéknek is méltán felkelti az érdeklődését. Kvasz András merész magyar aviatikus bemutatja ezúttal az összes bravúrjait. Lesz sikló repülés, magassági repülés 1000 méterig és feljebb.”
A RepTár első időszaki kiállításán eredeti tárgyi emlékek segítségével mutatják be a város katonai és polgári repüléstörténetének fontos személyeit, eseményeit az 1900-as évektől egészen napjainkig. Látható többek között az első magyar tervezésű ortohelikopter egy eredeti darabja. Emellett II. világháborús relikviákon, repülőgép-maradványokon, kitüntetéseken, korabeli újságcikkeken keresztül egészen az MH. 86. Szolnok Helikopterbázis afganisztáni szerepvállalásáig idézi fel a szolnoki repülés elmúlt 105 évének történetét.
A kiállítás a RepTárba váltott belépőjeggyel 2017. január 31-ig tekinthető meg a Hangár földszintjén.
Fotók: RepTár
Ha érdekes volt az írás, oszd meg másokkal is!