Már nem csak racionális döntés az Astra
Magyarország egyik legnépszerűbb autója az Opel Astra. Az eladási statisztikákat ismerve legalábbis biztosan: 2017 első félévében ugyanis a Swiftet és Golfot megelőzve az Astra végzett az élen.
Ez a sorrend nem új keletű, évek óta az Opel középkategóriás autója vezeti a mezőnyt, bár azért a Swift néha odapörköl a rüsselshelmieknek. A kocsi a sikerét több tényezőnek köszönheti: egyrészt ár-érték arányban elég jó választásnak bizonyul, és
a fenntartásuk is relatíve kedvező, így racionális választás volt mindig is.
Az sem utolsó szempont, hogy az Astrának magyar kötődése is van: Szentgotthárdon motort és váltót készít a márka a legkelendőbb Opelbe immáron 25 éve.

Ez egyébként azt jelenti, hogy az Astra életútját szinte végigkövette a hazai üzem, egy évvel a típus megjelenése után lett kész a gyár, ekkor kapcsolódott be a márka véráramába.
A dátum egyébként 1991:
ebben az évben gördült le a futószalagról az első Astra, ami a nagysikerű Opel Kadett utódaként jelent meg a piacon. A Kadett 1963-1991 között volt kapható. E két sorozat népszerűségéről mindent elmond, hogy a két típusból összességében 24 millió példányt adott el a márka.

Jelenleg az ötödik generációnál jár az Astra, a legfrissebb példány a "K" jelölést kapta, ami egyébként az Év autója díjat is elnyerte 2016-ban. Mint ismert, az Astra generációit egy-egy betű jelöli, az F volt az első 1991-ben, az I viszont időközben valamiért kimaradt.
Így jutunk el az angol ábécé szerint öt ugrással a "K"-hoz, amiből ötajtós és kombi változat kapható. Előbbi már járt nálunk korábban, ezúttal az utóbbi tehettük próbára, méghozzá két motorvariánssal is. Az Astra Sports Tourer - így hívják hivatalosan a kombit - 190 kilót dobott le az elődhöz képest, és az alaktényezője is javult, a külső méretében azonban nincs változás a "J"-hez hasonlítva. Az új forma erőteljesebb éleket hozott a típus életébe, karakteresebb vonalak jellemzik a legújabb generációt, a front részt a nagyra nyíló, a hátsót pedig épp ellenkezőleg, a szűkre húzott lámpatestek teszik egyedivé.
Oldalról csapott a kombi formája, s a tesztautókhoz járó méretes felnik miatt kifejezetten sportos az összkép, szerethető a gép.

Az utastér nőtt a "J" Astrához képest: nagyobb az első és hátsó fejtér, illetve hátul a lábaknak is több hely jut, továbbá 80 literrel tágasabb lett a csomagtartó is, ami - az üléseket ledöntve -
akár 1630 literesre is bővíthető.
A térérzet nem csak a számokban mutatkozik meg, hanem a mindennapos használatban is: kényelmesen elfér egy négytagú család is a kocsiban, persze azért nem egyhavi holmival.

A belsőben a legújabb Opel dizájn fogad minket, a műszerfal analóg órát kapott, aminek teljesen rendben van a rajzolata, a középkonzolon azonban elénk tárul a digitális világ a méretes navival, amin számtalan funkciót állíthatunk. Ezalatt a klíma kezelője kapott helyet és egy-két működést befolyásoló gomb.

A fedélzeti rendszerhez Bluetooth-szal vagy kábellel kapcsolhatunk telefon, ez utóbbi segítségével életre kelthetjük - Iphone-ok esetében - a CarPlayt vagy az Android autót, ezáltal pedig a képernyőre vetíthetjük készülékünk alapfunkcióit, s autóban hasznos applikációit.
Egy hibát fedeztem fel, a Waze még nem kompatibilis a rendszerrel.

Ahogy említettem, két motort is próbára tehettünk a tesztidőszak során: járt nálunk az 1.6-os dízel, és az 1.4-es, benzines turbómotor is. A benzines skála 95-200 Le, a dízel 95-160 Le között mozog, előbbiből a legerősebb, 200 lóerős változatot, utóbbiból a 136 lovas példányt tesztelhettük.
A két modell maximális nyomatéka hasonló volt, de karakterisztikája eltért: a benzines 300 Nm-es csúcsa 1700-4700 fordulat között állt rendelkezésre, míg a dízel esetében 320 Nm-rel kalkulálhattunk, de csak 2000-2250-es tartományban. Ez egyébként teljesen más vezetési stílust igényelt tőlünk, a benzines szerette, ha forgatjuk, a dízel pedig igényelte a gyakoribb váltást - fölfelé, lefelé egyaránt.
Mindkét motorhoz hatfokozatú kéziváltó kapcsolódott,
mely alapvetően jól tette dolgát, bár párszor - az ötödik fokozat előtt - akadt. A dízel változat igazi fogyasztó bajnoknak bizonyult: 4,8 literrel érte be a nálunk töltött idő alatt, ezzel szemben a csúcs benzines 9 liter körül fogyasztott.

Az új Astra átfogó passzív és aktív biztonsági rendszerekkel védi az utasokat és a kocsi környezetét, a középkategóriás kocsiban minden olyan asszisztens rendszer elérhető, ami jelenleg az Opel kínálatában rendelkezésre áll.
Az Astra Sports Tourer is kapható az Opel OnStar rendszerrel, ami egy állandó online összeköttetést biztosít az Opel call centerével. Az ötajtós modell 4,85, míg a kombi 5,05 millió forintról indul, a felső határ pedig nagyjából 9 millió körül van, ami a versenytársakhoz képest továbbra is kedvezőnek mondható.
Éppen ezért továbbra is racionális döntés az Astra, de már élményt és hasznos kényelmi funkciókat is nyújt, méghozzá bőségesen.