Egyszerű trükkökkel verik át a vásárlókat a magyar üzletek
A magyar vásárlók rendkívül árérzékenyek, ezért szeretik azt érezni, hogy jól jártak egy-egy vásárlás után. Jól tudják ezt a cégek is, akik különféle pontgyűjtő akciókat hirdetnek az üzleteikben. A Pénzcentrum most megvizsgálta, mennyiben kedveznek ezzel a vevőknek, és mennyiben saját maguknak a cégek. Elemzésükből kiderült, hogy
a vásárlók számára megtérülő összeg átlagosan kevesebb, mint az elköltött összeg egy százaléka.
Berényi Konrád marketingszakértő szerint a hűségprogramok, pontgyűjtő akciók célja, hogy a vásárlók szívesebben térjenek vissza az adott üzletbe, ami ezzel erősödik a konkurenciával szemben. A felmérésekből azonban kiderült, hogy a magyar vásárlókat tulajdonképpen nem érdekli, mennyit kapnak vissza az elköltött pénzből, a lényeg csupán az, hogy úgy érezzék, kapnak valamit.
"A magyar vásárlók többsége megörül az ilyen lehetőségeknek, és ki is használja ezeket. Ténylegesen nem számolják végig, az elköltött forintok után hány pontot kapnak, amit aztán majd levásárolhatnak"
- idézi a Pénzcentrum Berényit, aki hozzátette: a pontgyűjtő akcióknak vagy kuponos akcióknak köszönhetően a magyar vásárlók gyakran még többet is költenek, mint ahogyan azt eredetileg tervezték. Ráadásul a magyar vásárlókra más országokkal (pl. Hollandiával) összemérve kevésbé jellemző, hogy olyasmire gyűjtsék vagy költsék el az összegyűjtött pontokat, ami valóban kell nekik.
Vagyis ha a magyar vevő azt látja, hogy valamit akciós áron vehet meg, szívesebben veszi meg, még akkor is, ha egyébként a termékre semmi szüksége nincsen.
Hasonló mechanizmussal működnek a nagy árleszállítások, például a Black Friday akciói is. A hvg.hu megvizsgálta, milyen trükkökkel élnek az üzletek az évnek ebben a szakában. A következő derült ki:
• az üzletek gyakran valótlan, irreálisan magas "eredeti" árat írnak ki, amihez képest még vonzóbb, nagyobb lesz az akció,
• gyakori, hogy az "akciós" ár ugyanannyi, mint a normális ár, sőt, néha magasabb is annál,
• az akció nem olyan mértékű, mint amennyit kiírnak a termék mellé,
• van, hogy az akciós időszak lejártát követően is kint marad az akciót hirdető tábla,
• előfordul, hogy az árban nem szerepel a megfelelő garancia,
• van, hogy a rendelést "adminisztrációs hibára" hivatkozva visszavonja a webshop,
• és van, hogy valójában nem is létezik a terméket alacsony áron hirdető weboldal.

A Pénzcentrum teljes elemzését ITT tudod elolvasni, a hvg.hu elemzését pedig IDE kattintva láthatod!
Címképünk illusztráció. Forrás: Pixabay