TECH
A Rovatból

Cosplay, régi és vadonatúj játékok várták az ifjú gamereket az őszi PlayIT Show-n

Október 1-jén a BOK csarnok adott otthont a hazai gamerek legfontosabb rendezvényének, ahol kipróbálhattuk a FIFA23-at, megnézhettünk egy igazi pankrátor-viadalt, és kideríthettük, mennyire vagyunk jók az e-sportban.


Kisebb helyen, de ugyanolyan változatos programokkal rendezték meg az őszi PlayIt Show-t, mint a korábbiakat a Hungexpón. Két és fél év kényszerű szünet után nem csoda, hogy a nyári rendezvény után az őszi is sokakat érdekelt.

Az egyik legnagyobb újdonság számunkra a pankráció volt. Meglepő volt látni a játékkonzolok közt felállított szorítót, amiben félmeztelen pankrátorok küzdöttek egymással, volt, hogy egyszerre hárman is. Az ötlet bejött, amit az is bizonyít, hogy rengetegen állták körül a bemutatót, és szurkoltak egyik vagy másik harcos győzelméért.

Szintén szokatlan volt a Rage Room, egy olyan elkülönített, helység, amiben beöltözve és védősisakban mindeféle tárgyakat verhettek szét az arra vállalkozók. Nem mindennapi érzés így levezetni a feszültséget.

A legtöbben a Mastercard Nagyszínpadnál fordultak meg, ahol kvízek, vetélkedők, előadások és bemutatók voltak, és sok nyereményt is kiosztottak a közönség között.

A főszerep persze ezúttal is a gamingé volt. Egy kiállítótéren játékkonzolok és érmés játékgépek várták azokat, akik retrózni akartak egy kicsit, de új játékokat is ki lehetett próbálni, például a PC Arénában.

Hogy jön össze a PlayIt Show és a Mastercard?

"A PlayIT Show legnagyobb erőssége, hogy képes megszólítani a fiatal generációkat és egy olyan találkozóhelyet is jelent számukra, ahol találkozhatnak az értékközösségük tagjaival. Nálunk a Mastercardnál azért is kiemelten fontos az ilyen események támogatása, mert segít megértenünk az egyes fogyasztói csoportokat - jelen esetben a fiatalokat, így egyrészt személyre szabott megoldásokat fejleszthetünk és olyan csatornákat építhetünk ki, amelyeken a leghatékonyabban szólíthatjuk meg őket" - mondta Mondovics Péter, a Mastercard marketing menedzsere.

A Gamerland standjánál pedig a nagyon várt FIFA 23 bemutatója vonzott nagyobb közönséget. Még egy 40 fős kupát is rendeztek, Horti Gábor kommentálásával. De versenyen kívül is bárki kirpóbálhatta a világ legnépszerűbb futballjátékának legújabb részét, ami lenyűgöző grafikával érkezett. A készítők valódi focisták segítségével modellezték az emberi testet, és a tervezéshez mesterséges intelligenciát is használtak. Ez meg is látszik az élethű karaktereken.

A játék másik nagy újdonsága, hogy már nemcsak arra van lehetőség, hogy például bankkártyával vásároljunk magunknak jobb csapatot vagy gyorsabb fejlődést, hanem a játékosaink el is költhetik a játékban a "megkeresett" pénzt.

Elmehetnek nyaralni, vehetnek maguknak autót, építhetnek medencét, de akár adakozhatnak is az álletmentőknek, mindez pedig kihatással van a pályán nyújtott teljesítményükre.

Valószínűleg nem csalódtak Cosplay-rajongói sem, külön színpadon mutatkoztak be a szereplők, például a Halál úrnője. A rajongók fotókat is készíthettek kedvenceikkel.

Természetesen a menő youtuberekkel és tartalomgyártókkal is találkozhattunk a rendezvényen, itt volt Ungdani, The Reelcrew, Yeahunter, Avid is Odd, Rongybaba, SparklingAnna vagy épp Szalay Isti is. A MineShow-n, a dedikáló zónában óriási volt a sor. A nagy érdeklődést jól jelzi, hogy az ide szóló jegyek már bőven a kezdés előtt elfogytak. Leginkább gyerekek és persze a velük érkező szülők várták itt türelemmel, hogy sorra kerüljenek.

Lehetett tesztelni és a legújabb virtuális eszközöket is kipróbálhattuk, ez érdekelte a legtöbbeket, és a gyártók is itt hoztak be új cuccokat. Elég nagy volt például a Nintendo standja, de láthatóan az Xbox is nagyon készült a rendezvényre.

Nekünk kimondottan tetszett, hogy kipróbálhattuk magunkat e-sportolóként, és utána meg is mondták, milyen teljesítményt nyújtottunk.

Hogy ne csak a gépek előtt üljenek a résztvevők, hanem mozogjanak is, a Mozdulj Gamer programjai és a Just Dance táncpárbaj nyújtott lehetőséget a kikapcsolódásra a virtuális világból.

A hagyományosabb játékok kedvelőinek szóltak a Gémklub Társasjáték-kiadó játékai, és a Geek akadémia rejtvényei is, nem beszélve a Gamer 7 feladványairól, ahol nyerni is lehetett, hét különböző játékban küzdöttek a játékosok egymással a pénz- és tárgynyereményekért.

Nagy kedvencünk volt még a mini star-wars kiállítás, egy egész ewok-külünítménnyel. Aki megéhezett, különféle food truckok várták a sarokban. Fizetni itt is - akárcsak az egész fesztiválon - érintésmentes kártyával vagy mobillal lehetett.

Azoknak sem kellett csalódniuk, akiket nemcsak a játékokban érdekelnek a fegyverek. A Magyar Honvédség toborzóirodájának standján még a géppisztolyokat is megmutatták, az amerikai katonai hagyományőrzők pedig egy világháborút idéző katonai dzsipet vonultattak fel.

Összességében egy hétvégi délelőttre tökéletes szórakozást nyújtott a fesztivál, még ha szerényebb is volt a nyári nagy PlayIT-nél.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
A Rovatból
Itt a DeepSeek, az ingyenes kínai AI-modell – egyetlen nap alatt ezer milliárd dollárt bukhattak miatta a legnagyobb techcégek
A kínai AI-modell alapjaiban rengetheti meg a technológiai ipart. Nem csak hatékony, de gazdaságos is – ráadásul ingyenes és nyílt forráskódú.
FM. Kép: Youtube - szmo.hu
2025. január 28.



A kínai AI-modell alapjaiban rengetheti meg a technológiai ipart: a DeepSeek startup R1 modellje már most felforgatta a Wall Streetet és az amerikai technológiai szektort. Mint a CNN írja, a modell ugyanis nemcsak méltó vetélytársa a legfejlettebb nyugati AI-fejlesztéseknek, mint amilyen az OpenAI GPT-4, a Meta Llama vagy a Google Gemini, de mindezt az utóbbiak költségeinek töredékéért érte el.

A DeepSeek R1 modellje az úgynevezett „érvelő modellek” közé tartozik, amelyek nemcsak kérdésekre válaszolnak, hanem képesek komplex logikai és matematikai problémák megoldására, valamint az egyes lépések közötti logikai kapcsolatok feltárására is. Az R1 ráadásul teljesen ingyenes és nyílt forráskódú, bárki szabadon használhatja.

A modellt januárban indították útjára, és azonnal a letöltési listák élére ugrott, megelőzve a népszerű ChatGPT-t is. Alkalmazásként mostanra több mint 2 millió alkalommal töltötték le.

Mindezt hivatalosan mindössze 5,6 millió dolláros költségvetéssel hozta össze a DeepSeek, miközben például a Meta csak idén 65 milliárd dollárt tervez AI-fejlesztésekre költeni.

A bejelentés azonnali következményekkel járt a globális tőzsdéken. Mint a DeepSeek jelenséget elemezve a 444.hu hétfőn rámutatott, az Nvidia, amely piacvezető az AI-chipek terén, hétfőn egyetlen nap alatt 300 milliárd dollárt veszített piaci értékéből, ami a valaha volt legnagyobb egynapos esés egy cég esetében. Ekkor még nem állt meg a zuhanás: végül a veszteség elérte az 589 milliárd dollárt.

A hét legnagyobb techcég, köztük a Meta, a Microsoft és a Siemens Energy, együtt összesen akár ezermilliárd dollárt is bukhatott a DeepSeek miatt.

A DeepSeek fejlesztése azért is érte váratlanul a piacot, mert az Egyesült Államok 2022-ben komoly exportkorlátozásokat vezetett be a fejlett AI-chipek Kínába irányuló exportjára, hogy megakadályozza a kínai cégek ehhez hasonló előretörését. A DeepSeek állítása szerint a szankciók előtt beszerzett 10 ezer Nvidia H100-as chipet használt a modell fejlesztésére. Ez a hardver a jelenlegi nyugati csúcstechnológiához képest már elavultnak számít.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
TECH
A Rovatból
Keményet lépett az EU: betiltották a veszélyes mesterséges intelligenciát, óriási bírságok jöhetnek
Rengeteg MI-rendszert érint a szabályozás, van, amit teljesen be is tiltanak. A tiltott technológiákat alkalmazó vállalatokra hatalmas pénzbírság várhat, függetlenül attól, hogy hol van a székhelyük.
FM. Kép: Unsplash - szmo.hu
2025. február 03.



Február 2-tól az Európai Unió új szabályai alapján szigorúan fellépnek az olyan mesterséges intelligencia (MI) rendszerek ellen, amelyek túl nagy kockázatot jelentenek. A tiltott technológiákat alkalmazó vállalatokra hatalmas pénzbírság várhat, függetlenül attól, hogy hol van a székhelyük.

Az EU mesterséges intelligenciáról szóló rendelete (AI Act) hosszú előkészítés után tavaly márciusban kapta meg a jóváhagyást, és augusztus 1-jén lépett hatályba – részletezi a Tech Crunch. A rendeletben szereplő első határidő most februárban érkezett el: ez az, amikor a legveszélyesebbnek ítélt MI-rendszereket betiltják.

A szabályok célja az MI biztonságos felhasználásának biztosítása különböző területeken, például a fogyasztói alkalmazásokban és a közterületeken.

Az új szabályozás négy kockázati szintet határoz meg:

• A minimális kockázatú rendszerek, például az e-mail spamszűrők, szabályozás nélkül maradnak.

• Az ügyfélszolgálati chatbotokat korlátozott kockázatúként kezelik, így csak enyhe szabályozás vonatkozik rájuk.

• A magas kockázatú rendszerek, például az egészségügyi ajánlásokat adó MI-k, szigorúbb ellenőrzést kapnak.

• Az elfogadhatatlan kockázatú alkalmazások viszont teljes tiltás alá esnek.

Az utóbbi, tiltott kategóriába tartozik például a társadalmi pontozás, amely a személyes viselkedés alapján készít kockázati profilokat. Nem engedélyezett az olyan MI sem, amely észrevétlenül manipulálja az emberek döntéseit, vagy kihasználja az életkor, fogyatékosság vagy társadalmi helyzet miatti sérülékenységet. Tilos olyan technológiát használni, amely külső megjelenés alapján próbálja előre jelezni a bűncselekményeket, vagy biometrikus adatokkal próbál következtetni egy személy tulajdonságaira. Az érzelemfelismerő rendszereket sem lehet munkahelyen vagy iskolában alkalmazni, és tilos arcfelismerő adatbázisokat bővíteni online vagy biztonsági kamerás felvételekből származó képek segítségével.

A szabályokat megszegő cégek akár 35 millió eurós – nagyjából 13 milliárd forintnyi – bírságot is kaphatnak, vagy az előző pénzügyi évük globális árbevételének 7 százalékát kellhet befizetniük, attól függően, melyik összeg a nagyobb.

Tavaly szeptemberben több mint 100 vállalat, köztük az Amazon, a Google és az OpenAI önként csatlakozott az EU AI Paktumhoz, amelyben vállalták, hogy az AI Act előírásait már a hivatalos határidő előtt alkalmazzák. Néhány nagy technológiai vállalat, például a Meta és az Apple, kimaradt a megállapodásból. A francia MI-startup, a Mistral, amely az AI Act egyik legnagyobb kritikusa, szintén nem csatlakozott.

A jogszabály néhány kivételt is tartalmaz. A bűnüldöző szervek bizonyos esetekben biometrikus adatokat gyűjtő rendszereket használhatnak, például emberrablási ügyeknél, vagy közvetlen életveszély elhárítására. Az ilyen esetekben előzetes hatósági engedély szükséges, és a döntéseket nem hozhatják meg kizárólag az MI-rendszerek eredményei alapján. Orvosi, vagy biztonsági indokokkal alkalmazhatóak munkahelyi és iskolai érzelemfelismerő rendszerek is.

Az Európai Bizottság 2025 elejére ígérte a további részleteket tartalmazó iránymutatások közzétételét, de ezek egyelőre nem jelentek meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

TECH
Szellemek az AI-képeken? Sokak szerint megőrült a ChatGPT mesterséges intelligenciája
A ChatGPT új képgeneráló funkciója tarol a neten, de sokaknál furcsa alakok tűnnek fel az anime stílusban módosított képeken. A felhasználók egy része paranormális jelenségeket emleget.


Az elmúlt napokban világszerte rengetegen próbálták ki a ChatGPT új képgeneráló funkcióját, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók különféle művészeti stílusok alapján alakítsák át a saját fotóikat.

A legnépszerűbb a Studio Ghibli animációit idéző stílus lett. A közösségi médiát el is árasztották ezek a módosított képek, viszont az internetezők egy része furcsa, hátborzongató részletekre figyelt fel a végeredményen.

Többen arról számoltak be, hogy a Ghibli-stílusban generált képeken olyan alakok is megjelentek, akik az eredeti fotón nem szerepeltek.

Nemcsak a ChatGPT képgeneráló AI-jával akadt hasonló gond. Egy Instagram-felhasználó az Elon Musk cége, az xAI által fejlesztett AI-t használva kapott hasonlóan vérfagyasztó eredményt. A barátnőivel közös fotón eredetileg négyen voltak láthatóak, de a Grok által generált verzión már öten voltak.

Ahogy telnek a napok, egyre több hasonló tapasztalatról, a módosított képeken ismeretlen alakok feltűnéséről számolnak be a felhasználók – vette észre a Hindustan Times.

Aligha véletlen, hogy az AI szellemalakokat szerkeszt a képekre

A tokiói Ghibli Stúdiót 1985-ben alapította Hajao Mijazaki rendező. Első egész estés animációs filmje, a Cagliostro vára 1979-ben jelent meg. A legismertebb munkái közé tartozik a Nauszika – A szél harcosai, a Laputa – Az égi palota, A vadon hercegnője és a Ponyo a tengerparti sziklán. Filmjeit saját elmondása szerint gyerekeknek szánta, ugyanakkor a felnőttek számára is fontos üzeneteket hordoznak. Egyik legismertebb karaktere a Chihiro Szellemországban című népszerű animében feltűnt arc nélküli szellem:

A figura önmagában kísérteties többlettartalommal bír az anime- és mangarajongók számára, így talán nem véletlen, hogy a Ghibli-stílusban átalakított képekre a generatív mesterséges intelligenciák szellemalakokat szerkesztenek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
Ne dőlj be! Nem igaz, hogy a fordított PIN-kód segélyhívást indít – ezt teheted helyette
Ugyan a városi legenda teljes blődség, de tény, hogy veszélybe kerülhetünk a bankautomatáknál, és szerencsére az is igaz, hogy vannak hatékony megoldások is.
Malinovszki András / Fotó: Sebastian Ganso/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2025. február 05.



Évek óta terjed az a tévhit, hogy ha valaki vészhelyzetben a PIN-kódját fordított sorrendben adja meg a bankautomatánál, a készülék nemcsak pénzt ad ki, hanem titokban riasztja a rendőrséget is. A bankok és a biztonsági szakértők szerint azonban ez nem igaz, a módszer egyáltalán nem működik.

Az ATM-ek kizárólag a helyesen beírt PIN-kódot fogadják el. Ha valaki fordított sorrendben próbálja megadni a kódját, azt a rendszer hibás próbálkozásként értékeli. Három sikertelen próbálkozás után akár zárolhatja is a kártyát – írja a cseh poznatsvet.cz portál nyomán a Blikk.

Ha valakit erőszakkal kényszerítenek arra, hogy pénzt vegyen fel, a szakértők szerint a legbiztonságosabb megoldás az együttműködés. Egy sikertelen trükk vagy ellenállás csak tovább ronthat a helyzeten.

Bár a fordított PIN-kódos riasztás csupán legenda, a bankautomatáknál valódi veszélyek is leselkednek az emberekre. Egyre többen próbálnak visszaélni azzal a módszerrel, hogy banki dolgozónak adják ki magukat. A csalók azt állítják, hogy biztonsági ellenőrzést végeznek, és arra kérik az áldozatot, hogy generáljon egy aktivációs kódot az ATM-nél. Később ezt felhasználva hozzáférhetnek az illető bankszámlájához.

A cseh portál szerint az alábbi óvintézkedésekkel csökkenthetjük a kockázatot:

  • Mindig takarjuk el a billentyűzetet a PIN-kód beírásakor.
  • Rendszeresen ellenőrizzük a bankszámlánkat, és ha gyanús tranzakciót észlelünk, azonnal értesítsük a bankot.
  • Soha ne adjuk meg a PIN-kódunkat, belépési adatainkat telefonon, e-mailben vagy SMS-ben, mert a bankok ilyen információt nem kérnek.
  • Ha gyanús hívást vagy üzenetet kapunk, ne válaszoljunk, hanem közvetlenül a bank hivatalos ügyfélszolgálatát hívjuk fel.


Link másolása
KÖVESS MINKET: