KULT

Az Oscar-jelölésen sem csodálkoznánk, olyat alakít Colman Domingo a netflixes Rustinban

Nem tud a Netflix saját kereteiből kitörni: egy jó ötlet és tehetséges szereplőgárda kevés, ha alapjaiban van baj a koncepcióval. Azonban Colman Domingo valami díjat megérdemel Rustin megformálásáért.


Chris Rock nevével próbálják eladni a Rustint, ami kicsit félrevezető. A közkedvelt humorista nemhogy csak mellékszereplő a filmben, még csak nem is egyértelműen pozitív karakter. A Rustin egy életrajzi film és politikai állásfoglalás ügyes keveréke, és egyértelműen Colman Domingo egyszemélyes-showja.

Ha lehet úgy fogalmazni, ez a tökéletes „alapvető Netflix-film”.

A hatvanas években járunk, Baynard Rustin (Colman Domingo) a fekete közösség egyik kiemelkedő alakja. Ebben az időben a szegregáció még virágnapjait élte, és a feketék ellen elkövetett rasszista szörnyűségek mindennaposok voltak.

Miután Rustin elveszti politikai szerepét, sokáig csöndben van, és teszi dolgát, segít a közösségnek, ahol csak tud. Azonban amikor egy ismerősét meggyilkolják, nem tud tovább csöndben maradni, és elkezd szervezni egy tüntetést. Ez a demonstráció lett a híres washingtoni polgárjogi menet, amin több mint 200 000 ember vett részt, és közvetlen következménye a Polgárjogi Törvény megalkotása lett, ami tiltja a rassz, a nem, a vallás vagy az etnikai hovatartozás miatti diszkriminációt. A Rustin ennek a menetnek a szervezéséről szól, miközben bemutatja nekünk Baynard életét. Ebből is látszik, hogy miért írtam, hogy ez a tökéletes „alapvető Netflix-film”: nem csak azért, mert a szegregációval kapcsolatos kérdésköröket feszeget, és a rasszizmus az alaptémája, de Rustin homoszexuális volt, amit titkolnia kellett. Nagyon illik a streaming imidzsébe ez a történet.

Nem rossz film a Rustin, sőt kimondottan szívmelengető és negédes tud lenni, ha valaki szereti ezt a típusú életrajzi filmet. A problémám inkább az, hogy egy kihagyott ziccer. Sokkal több lett volna a témában, nemcsak Rustin életével, de a menet szervezésével, bemutatásával és hatásával kapcsolatban is.

Túl gyorsan történik minden, nem igazán magyarázzák meg a részleteket, nem tudjuk pontosan, ki kicsoda. Inkább a karakterek közti viszonyra koncentráltak az alkotók, mint a tényleges eseményekre. Chris Rock karaktere az első pillanattól Rustin ellen van. Célja, hogy megtorpedózza Rustin ötleteit, és az első próbálkozása célba is talál, sikerült Rustin és Martin Luther King Jr. barátságát megszakítania egy időre. Ekkor pár évre el is tűnik a közéletből Baynard. Azonban, amikor megszületik a washingtoni menet terve, kibékülnek Kinggel, és közösen hozzák tető alá a projektet.

Colman Domingo elemi erejű Rustin szerepében, egyszerűen zseniális.

Az Eufória óta követem a karakteres hangú, markáns vonásokkal rendelkező karakterszínész karrierjét. Az Eufóriában Alit alakítja, a drogfüggő Rue (Zendaya) szponzorát, 2022-ben Emmy díjjal is jutalmazták ezért a szerepéért. Chris Rock is ügyes az áskálódó Roy Wilkins szerepében. Itt mindenki belead apai-anyait a filmben: Glynn Turman, Aml Ameen, Michael Potts, CHH Pounder, vagy Jeffrey Wright. Az afroamerikai színészek krémjét kérték fel, akik belefértek a Netflix költségvetésébe, azért Denzel Washingtonra nem kell számítani, de mindenkit csak dicsérni lehet.

Igazi ellenségképet sem csinál a film, mondjuk az erőszakot nem mutatja, inkább csak beszélnek róla. Nem süllyed le a rasszizmus szintjére, ahogy a főszereplője sem, és inkább passzívan tiltakozik az erőszak ellen. Ez egy nagyon fontos történet, amit úgy érzem, a Netflix csak azért készített el, mert most van a polgárjogi menet 60. évfordulója, és jól néz ki a portfólióban. A szegregáció eltörlését csak egy szövegdobozzal konstatálják a film végén.

Ez igazából nem Rustin története, hanem a polgárjogi meneté, amint az befejeződik, a filmnek is vége van.

Sokszor nyúlnak fekete-fehér ábrázoláshoz, a film képi világa szintén a ’60-as évek stílusára hajaz, Tobias A. Schliessler operatőr kitett magért, az ő nevével legutóbb a szintén Netflixes A láthatatlan fényben találkozhattunk.

A zene nagyon hangulatos, igazi ’50-es és ’60-as évek hangúlatú jazz- és soulelemekre épít, a zeneszerző Branford Marsalis, a score tökéletesen illik a témához. Alapvetően a forgatókönyv lehetne erősebb, bár a karakterek közötti interakciók jól működnek, a párbeszédek, a monológok jók, de a történet elég vékony és felületes. A film két írója a kisebb tapasztalattal rendelkező Julian Breece, és Dustin Lance Black, aki igazi politikaifilm-specialista, elég a Milkre, J. Edgar – Az FBI emberére gondolni a filmográfiájában. A rendezői székben is tapasztalt szakembert találunk George C. Wolfe személyében.

A színészek pedig a csillagokat is lejátszották nekünk, kihozva a maximumot az amúgy közepes alapanyagból.

Érezni, hogy a szereplőknek fontos volt ez a téma, ha már a Netflixnek annyira nem. Azért lett szórakoztató ez a közepes film, mert a Netflix jó kezekbe adta a projektet.

Jó volt látni egy ilyen fontos eseményt kicsit más nézőpontból, és nem csak a Martin Luther King Jr. „Van egy álmom...” beszédről szól. Látjuk, hogy működik egy ilyen tiltakozás megszervezése, elég felületesen, de érdekesen mutatja be az eseményeket.

Életrajzi filmnek kevés, politikai filmnek gyenge, szívmelengető, keserédes drámának pont jó.

Stílusos, szórakoztató Netflix-film, amit megnéz az ember, és rájön, hogy ha utánanéz, akkor egy Wikipedia-bejegyzésből több információt tud meg Rustinról, mint a 100 perces filmből. Amivel nincs gond, ha ennyire szórakoztatóan adják elő, Colman Domingónak kicsit Oscar-csali ez a szerep, amit azt kell, hogy mondjam nem sajnálnék tőle. A Rustin megtekinthető a Netflix kínálatában magyar szinkronnal.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: