KULT

Zsarnok, zseni, vagy csak ügyes üzletember volt Enzo Ferrari?

Érdekesen induló, személyiségzavaros, verseny-dráma-életrajzi film, remek színészekkel.


Michael Mann filmje Brock Yates 2018-as Enzo Ferrari – A birodalom, és ami mögötte van című regényének feldolgozása. Troy Kennedy Martin író adaptálta az azóta elhunyt Yates könyvét. Inkább témájában hozza Martin forgatókönyve az eredeti alapanyagot, nem szóról szóra átvett alkotás. Mann filmje, akárcsak a könyv, Enzo Ferrarira koncentrál, de párbeszédek helyett sokszor erősen vizuális történetmeséléssel operál.

Martin dialógusai erősek, de sokszor Erik Messerschmidt képei többet elmondanak, mint egy hosszabb párbeszéd.

Messerschidtet az utóbbi időben nagyon sok mindenben láthattuk, nemcsak ő David Fincher kedvenc operatőre – A gyilkost és a Manket is vele készítette a zseniális rendező – de A farkas gyermekei című sorozatban, vagy a Fargo sorozat változatában is találkozhattunk a nevével.

A Ferrari nagyon szép, amikor engedi, hogy lássuk. A Michael Mannre jellemző ez a kézikamerás stílus, rángatják a kamerát, hogy növeljék a feszültséget. Minél gyorsabban megy egy autó, annál kevésbé látjuk.

Ámde amikor nagytotálban szemléljük az olasz vidéket, a néző álla leesik a kompozíciókon.

De az egész filmről elmondható, hogy nagyon korhű és elegáns a képi világa. Mindenhol jól öltözött polgárok, szép autók és mediterrán városkák, gyönyörű az összkép. Nagyon menő az egész film látványvilága, persze csak akkor, ha rendezőnk engedi, hogy lássuk.

Egyértelmű a címszereplőre való koncentrálás, ami nem probléma, Adam Driver széles vállán viszi a filmet. Mellette brillírozik a mindig zseniális Penélope Cruz, mint Laura Ferrari, Enzo felesége. Kettejük párharca adja a Ferrari igazi fűszerezését. Ugyanis Enzo Ferrari nagyon privát életet élt, pedig rengeteg érdekes részlet történt a háttérben. Miután 1956-ban meghalt Enzo és Laura közös gyermeke, nagyon elhidegültek egymástól, mindemellett Enzonak volt egy titokban tartott második családja, ahol szintén született egy fia, Piero, akit csak jóval később, felesége halála után vett a nevére.

Filmünk 1957-be kalauzol minket, szinte csak bedob Enzo életébe. A vizuális történetmesélés magasiskolája az, amit Mann a kezünkbe ad.

Szinte dialógus nélkül össze tudja rakni a néző az első 15 percből, mi történt Enzo és felesége között, mi történt közös gyermekükkel, és főszereplőnk második családját is hasonlóan mutatják be. Enzo minden rezdülését látjuk, ahogy küzd gyászoló feleségével és szenved, mert nem mutathatja ki új családja iránti szeretetét nyilvánosan. Mindezt szinte párbeszéd nélkül. Amikor pedig megérkeznek a párbeszédek, akkor Troy Kennedy Martin forgatókönyve beindul, és záporoznak a jobbnál jobb jelenetek.

De akkor mi a baj a filmmel? Túl sok és túl kevés egyszerre. Túl sokat kapunk Enzóból, és túl keveset tudunk meg más karakterekről. Mr. Ferrarin keresztül megismerünk több fontos szereplőt is, versenyzőket, akik bizony kegyetlenebbnél kegyetlenebb halált halnak. Az ötvenes-hatvanas években az autóverseny nagyon veszélyes sportág volt. Nem volt minden annyira szabályozva, mint manapság. A Ferrari versenyistállóját egy korabeli kritikusuk a motorsport Szaturnusz istenéhez hasonlította. Ő volt a Római történelemben az az isten, aki megette saját fiait, a Ferrarit is sokszor elővették a történelem folyamán, bár ezek alól a vádak alól mindig felmentették.

Ezeket a kegyetlen baleseteket ugyan sokkolóan ábrázolja Mann, de nem nagyon tudjuk átérezni a tragédiákat, hiszen Enzo egy kissé rideg és külső szemlélők számára érzelemmentes hozzáállást tanúsított ezekben a halálesetekben.

A nézők is ebből a szemszögből látják az eseményeket. De az ő hozzáállása is érthető: egészen fiatalon a legjobb barátait veszítette el hasonlóan borzasztó balesetekben és úgy fogalmazott, hogy felhúzott maga köré egy falat, hogy kint tartsa az érzelmeket, mielőtt azok felfalnák a lelkét. Így viszont a film is erősen veszít az érzelmi töltetből és inkább csak sokkolóan tálalja az áldozatot, amit ezek a sportemberek hoztak csapatuk sikeréért.

Nem mondanám, hogy mindenkinek ajánlom a Ferrari filmet. Jó a rendezés, ügyes a forgatókönyv, a történet érdekes, a szereposztás tökéletes, de túl hosszú, egy apró szeletet kapunk csak egy érdekfeszítő ember életéből. Elkerülhetetlen az összehasonlítás a 2019-es hasonló témában készített James Mangold-féle Az aszfalt királyaival. Sajnos az amerikai szempontból mesélt 1966-os történet sokkal szórakoztatóbb, még hosszabb játékidő mellett is.

Michael Mann nem szórakoztatni akart, hanem kicsit bemutatni nekünk egy hatalmas embert, akit amúgy privát élete folyamán nem nagyon ismerhettünk meg.

Viszont látszik és érezni is, hogy az eredmény kicsit felemás: életrajzi filmnek nagyon kevés, mint sportdráma, nem elég drámai és hollywoodi blockbusternek nem elég szórakoztató, ugyanakkor nagyon stílusos és menő. Valahogy egy remek indításból sikerült két szék közül a padlóra ülnie Mann-nek, mondom ezt úgy, hogy Adam Driver és Penélope Cruz neve mellett teljesen megérdemelten látnék jelölést a következő Oscar-gálán. A Ferrari megtekinthető a mozikban december 25-től premier előtt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: