A Route4U azoknak segít, akiknek nem egyszerű a közlekedés a városban
A Route4U az utóbbi évek egyik legvagányabb magyar fejlesztése. Az ingyenes, okostelefonos alkalmazáson futó, közösségi, akadálymentességi térképről Dobai Tibort kérdeztük, a cég vezető térinformatikusát.
„Még 2014 végén született meg az ötlet, amikor Péter, az alapító az első kisfiát babakocsival sétáltatta” – kezdte Tibor. „Péter rájött, hogy nem olyan egyszerű babakocsival menni, és arra gondolt, a kerekesszékeseknek még nehezebb lehet a közlekedés a városban. Úgy gondolta, ezen változtatni lehet.”
Aki telepíti az alkalmazást a telefonjára, az például Budapest belvárosáról kap járdaadatokat, így maga tervezheti meg az útvonalát. Aki kerekesszékkel vagy más guruló eszközzel közlekedik a járdán, vagy babakocsit tol, olyan útvonalat tervezhet magának, ahol biztosan el fog tudni menni. Az alkalmazás belekalkulálja az útpadkákat, lejtőket is.
Használója az összes többi felhasználónak adatot szolgáltathat úgy, hogy ez egyes helyekről megadhatja például, hogy annak milyen a bejárata vagy akadálymentesített-e a mosdója.
VIDEÓ: Ez a Route4U lényege és feladata:
Az ötlet óta több fejlesztési fázison ment végig a Route4U
Mint azt Dobai Tibor elmondta, először volt egy weboldal, majd készült egy viszonylag kezdetleges androidos alkalmazás, most pedig már jó minőségű androidos és iOS-es alkalmazás áll rendelkezésre, mindkettő ingyenes.
De itt nem állnak meg. „Ez egy olyan folyamat, amelynek egyelőre nem látjuk a végét. Igyekszünk folyamatosan fejleszteni és új verziókkal és funkciókkal kijönni. A célunk az, hogy azok számára, akik nem tudnak egyszerűen, könnyen, kiszámíthatóan közlekedni a városban, megváltoztassuk a világot.”


Lényeges szempont volt, hogy jól nézzen ki az applikáció.
A következő lépés az volt, hogy az android után iOS-re is kifejlesszék az alkalmazást. Ez azért fontos, hogy külföldön is használni tudják, mivel Nyugat-Európában sokkal több az iOS-felhasználó, mint itthon.
"Bár a jelenlegi applikációk még nem tökéletesek, akadnak hibáik, ezek mégis vállalhatók" - tudjuk meg az alkalmazásról. "Szerencsére nagyon sok visszajelzést kapunk egyes funkciókról is, hogy mi kellene még, hogyan lehetne bővíteni, továbbfejleszteni.
Mivel használói visszajelzést tudnak küldeni, minősíteni tudnak helyeket, akadályokat tudnak képpel feltölteni, így azokat mások is látják, és mi is tudjuk a felhasználók reakcióiból, hogy milyen irányban kell még fejlődnünk.
Aki egy kicsit is érzékeny az akadálymentesség iránt, adatot szolgáltathat a többiek számára. Az alkalmazás járdafelmérő funkciója ahhoz hasonlóan működik, mint a kocsiknál a Waze.
Ha a járdán közlekedve babakocsira vagy kerekesszékre teszi valaki a telefonját, akkor a járdán tapasztalt rezgéseket, lejtőt, azt, hogy egy padkánál mekkorát döccen a kerék, logoljuk, és ebből olyan térképet tudunk készíteni, amin utána személyre szabott módon tudnak navigálni a felhasználók, úgy, hogy nem fognak problémákba ütközni és nem érik őket kellemetlen meglepetések."
A fejlesztői szerint a Route4U legnagyobb előnye ez.
VIDEÓ: A közösségi térkép a kerekesszékesek számára gyakran veszélyes világot teszi átláthatóbbá és biztonságosabbá:

Miben segít még az app a kerekesszékeseknek?
Például abban, hogy megtalálják az akadálymentes mosdókat, vagy azt a legközelebbi kávézót, amelyik akadálymentesített.
"Technikailag ez úgy történik, hogy egy nyílt forráskódú térképi felületről szedjük a pontokat, amelyeket openstreetmapnek hívnak, és minden adat, ami a Route4U-ba így, pontszerűen felkerül, azt utána mi vissza is töltjük oda. Tehát mi is segítjük az egész világon a közösséget ezekkel a spotokkal, és cserébe a térképen lévő helyek bekerülnek a Route4U térképére is” – magyarázza Dobai Tibor.
Jelenleg öten dolgoznak a Route4U-n, nemrég csatlakozott hozzájuk a Bridge Budapest ösztöndíjprogram segítségével egy új munkatárs, aki sales és marketing területen segíti a céget.
Reményeik szerint a közeljövőben, ha a folyamatban lévő projektek sikerrel zárulnak, egy fejlesztőt is felvesznek a csapatba.
Van, aki szabadidejét erre áldozva segíti őket a térkép pontosításában
Bár elsősorban a kerekesszékkel közlekedőkre fókuszál a Route4U, babakocsis felhasználóik is vannak, és kisgyermekes szülők is szoktak beküldeni adatokat.
Dobai Tibor egyik ismerőse például puszta kedvtelésből bejárta a várost, és minősített helyeket, illetve azok bejáratait, az alapján, hogy kerekesszékkel be lehet-e jutni, mert segíteni akart. Megígérte, hogy most, hogy megszületik a kislánya, babakocsival is fog majd sétálni, és tovább fogja minősíteni a helyeket.
„Már most látható, hogy aki társadalmilag egy kicsit érzékenyebb, vagy akinek a családjában van mozgássérült, ugyanúgy tud segíteni a közösségnek, mint aki közvetlenül érintett ebben.”
VIDEÓ: Ezért jó, ha te is használod az appot és járdát mérsz fel vagy minősíted a helyeket:

Vakoknak és gyengénlátóknak nem javasolják
Bár a Route4U csapata éppen néhány héttel ezelőtt kapott olyan visszajelzést, hogy egy vak fiatal hölgy használja az applikációt, akármennyire örülnek ennek, nem javasolják a vakok számára az alkalmazást, nem is hirdetik a számukra.
A járdaadatoknál ugyanis nem tudnak kitérni arra, hogy a járdán milyen akadályokba ütköznek, mert a kerekesszékes és babakocsis felhasználóik látják, mit kell elkerülniük, ráadásul, ha egy helyszín nem elég pontos, akkor a vak felhasználóknak ezzel nagy gondjuk lehet. Azt pedig a Route4U csapatának egyik tagja sem szeretné, hogy nekik bajuk essen.
Miből lehet fenntartani egy ehhez hasonló vállalkozást?
Dobai Tibor azt mondja, hogy a Route4U forprofit-vállalkozás, és bár elejétől fogva úgy tervezték, hogy az alkalmazás ingyenes legyen a felhasználóik számára, szeretnék bebizonyítani azt, hogy ezt úgy is megtehetik, hogy közben a piacra dolgoznak.
Tavaly pluszbefektetéshez jutottak hozzá, amelyből az applikációkat lefejlesztették, és elkezdtek külföldre terjeszkedni. Emellett a piacról is vannak bevételeik: egyetemekkel és városokkal dolgoznak együtt, illetve intézményfenntartókkal is megkezdték az együttműködést. „Ez úgy történik – mondja Dobai Tibor, hogy cégek, városok vagy városrészek szponzorálnak egy ottani felmérést, így a saját lakóik akadálymentességi térkép segítségével tudnak közlekedni. A térképre középületek is felkerülhetnek, illetve a kerületek, városrészek összes olyan épülete, amelyekre a felhasználók igényt tartanak.”
Az egyik legnagyobb sikerük az, hogy Írországban bekerültek egy olyan smart city projektbe, ahol megvalósíthatósági tanulmányt kell készíteniük 3 mintaterületre – ebből is bevételük származik.
„A Route4U-val olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy remekül ráillik a pályázat kiírásra. Ennek keretében egyébként egy új funkciót, a beltéri navigációt is ki fogjuk tudni fejleszteni, ami azért nagyon jó, mert itthonról is kaptunk a felhasználóktól rengeteg olyan visszajelzést, amely azt bizonyítja, hogy erre van igény.”
Mi a legszebb a Route4U fejlesztésében? „Számomra az, hogy érzem, mennyire fontos” - árulja el Dobai Tibor. És a visszajelzések is ezt mutatják.
„A személyes célom az, hogy olyan eszközt adhassunk, amellyel csak egy kicsit többet kimozdulnak a kerekesszékesek, amellyel csak egy kicsit lekerül a stressz és a bizonytalanság a vállukról.
Hogy úgy merjenek elindulni otthonról, hogy tudják, nem lesz semmi gond. Ezért igyekszünk összegyűjteni minél több visszajelzést, ezért fejlesztjük tovább az appot.”