KULT

Hogyan lett egyszerű plüssjátékokból pénzügyi befektetés a kilencvenes évek Amerikájában? – A Beanie-buborékkal sajnos mellélőttek az Apple+-on

Mi történt, amikor milliárdok vesztek el egy hét leforgása alatt? Mi volt a Beanie-buborék kidurranásának oka? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Zach Galifianakis legújabb filmje.


Először is fontos tisztázni: a film nem elsősorban életrajzi mű. Inkább dramatizált változata egy külső szemlélő történetének, valós események közepette.

Kicsit olyan, mint a szintén AppleTV+-on látható Tetris-film, vagy a Michael Jordan nevével fémjelzett Amazon Prime Videón futó Air.

Nem egy pártatlan bemutatása Ty Warner életének, hanem egy szórakoztató dráma-vígjáték, ami mellékesen bemutatja a tényleges eseményeket. Legalább ez akart lenni.

Sajnos azt kell mondjam, ez a leggyengébb életrajzi játékfilm a 2022-2023-ban elkészültek közül. A Tetris, az Air, de még a BlackBerry film is sokkal szórakoztatóbb nála.

A film egy magyarul nem forgalmazott Zac Bissonnette-könyvön alapul, amely bemutatta a Beanie bébik bukásának gazdasági okait.

Ezt Kristin Gore író-rendező és Damian Kulash társrendező kiszínezték, megspékelték egy-két csavarral, és eladták az AppleTV+-nak. Csak sajnos teljes érdektelenségbe fulladt az amúgy remek ötlet.

Mik is azok a Beanie bébik? Hazánkban nem lett nagy kultusza, de Amerikában konkrétan megőrültek értük az emberek. Ezekbe az apró plüssjátékokba kevesebb töltőanyagot tettek, ezért nagyon puhák voltak. A különlegességük még abból adódott, hogy limitált szériákkal dolgoztak. Így szinte befektetés volt egy-egy ritkább babát beszerezni, és a használt piacon eladni. Európába is megpróbáltak terjeszkedni,

itthon is látni játékboltokban Ty-logós plüssöket, onnan lehet őket megismerni, hogy egy szívecskében van a fehér betűvel a „Ty” szöveg.

Az igazi nagy üzlet azonban Amerika volt, a fanatikus gyűjtők is ott éltek. A cég nagyon jól meglovagolta az internet-korszak kezdetét, és milliárdos haszonra tettek szert. Nekik volt elsőként olyan weboldaluk, mely már nem csak az általános telefonkönyv-szerű adatokat tartalmazta, hanem csicsás, színes-szagos site volt. Illetve ők értették meg először az eBay igazi erejét.

A cég hihetetlen vagyont halmozott fel, de amilyen gyorsan jött a siker, olyan nagyot is bukott egyik pillanatról a másikra. Nem mentek tönkre, de a Beanie bébik 1999-ben már szinte semmit sem értek.

Ezt a bukást is be lehet tenni olyan gazdasági buborékok mellé, mint a 2008-as ingatlanpiac-összeomlás, vagy a tavalyi kripto-bukás.

Sajnálatosan a film egyáltalán nem úgy működik, mint az ingatlanbuborékot bemutató A nagy dobás. Nem adta el figyelemfelkeltően az amúgy érdekfeszítő alaptémáját. Az, hogy mibe buktak bele, és mekkora kudarc volt, csak megemlítik. Pedig ha az lett volna a fókuszban, lehet, hogy jobban legfoglalt volna a film.

A történet három mesélője, a három legfontosabb nő Ty Warner életében, az édesanyja után. A filmben megváltoztatták a főbb karakterek eredeti neveit, egyedül a vezérigazgató igazi nevét hagyták meg, amit nem teljesen értek, valószínűleg jogi okai lehettek.

1983-ban kezdődik Robbie (Elizabeth Banks) története, aki még a Ty Inc. alapítása előtt találkozott Warnerrel, együtt alapították a céget,

gazdagodtak meg, és később se veled-se nélküled típusú kapcsolatot ápoltak. Sheila-t (Sarah Snook) később ismerte meg, 1993-tól kezdték meg kapcsolatukat és a nő gyermekeinek is nagy szerepe volt Ty sikerében, gyakorlatilag rajtuk tesztelte a termékeit. Végül a harmadik mesélőnk sztorija szintén 1993-ban kezdődik, Maya (Geraldine Viswanathan), a zseniális marketinges és számítástechnikai csodagyerek, aki elsőként felismerte az internetben rejlő lehetőségeket. Ő az, aki megismertette Ty-t az globális ismertség és hiánygazdaság szépségeivel, valamint ő írta az elsőszériás Beanie bébik kísérő verseit, ami erősen hozzájárult, hogy gyűjtői darabokká váltak.

Minden Beanie bébin volt egy kis kártyácska, amin volt egy rövid vers, a baba neve, és hogy ki volt a designer.

Szintén Maya ismerte fel először az emberek gyűjtői vágyát, és azt, hogy miképp lehet kihasználni az egyedi, limitált termékekkel – gyakorlatilag ez volt az első FOMO-termék. A vevők féltek, hogy ha nem veszik meg az összes különleges kiadású babát, akkor kimaradnak valamiből.

Emellett az erős és sikeres három nő mellett a milliárdos Ty Warner (Zack Galifianakis) szinte csak díszlet. Ő lenne az egyik legérdekesebb tanulmány, és mégis alig kapunk belőle. Az ő nézőpontjáról nem szól a történet, inkább a három eléggé elfogult hölgy szemszögéből ismerjük meg a bolondos, ámde nagyon karizmatikus Ty-t.

Egy nárcisztikus diktátor volt, aki képes elérni, hogy a világ legtehetségesebb emberei vigyék a hátukon.

Galifianakis kisujjból hozza a szerethető, de bosszúálló bumburnyák figurát, akinek nagyobb hatalma van, mint arra bárki számítana. Amint valaki túlnőtt a neki szánt a szerepén, Ty kegyetlenül elintézte. Elizabeth Banks méltó ellenfele a kegyetlen játékokban, míg Sarah Snook kicsit visszafogottabb, mint megszokhattuk tőle a szülői feladataira koncentráló egyedülálló anya szerepében. Snookot legtöbben Az utódlás című HBO-sorozatból ismerhetik, amiben ugyan nagyobb teret kapott, de sokkal jobban is játszotta. Van egy olyan érzésem, hogy neki kellett volna megkapnia Banks szerepét, azt az oldalát jobban kedveltem, mint a sebezhető, ámde magabiztos anyukát.

Geraldine Viswanathan pedig egy feltörekvő csodagyerek.

Az indiai származású, gyönyörű ausztrál színésznő első nagyobb szerepét John Cena lányaként alakította a 2018-as Szűzőrségben. Azóta sok mindenben láthatta a közönség, de 2023 az ő éve lesz: A Beanie-buborékon kívül még három nagy projektje is van, amelyből az egyik egy főszerep a következő Ethan Coen-filmben.

Miért nem működik a film? Mert nagyon egysíkú és kiszámítható. Ty végül minden kollégáját-szerelmét átveri a palánkon, és megpróbálja megsemmisíteni, de valahogy sose jön össze neki. Ezt a formulát mutatják be a három hölgyön egymás után.

Érezhették a monotonitást az alkotók, ezért megpróbálták érdekessé tenni a történetet, hogy szétvagdosták az idősíkokat, és nem kronologikus sorrendben mutatják be nekünk.

Elsőnek megkapjuk 1993-at, amikor megismerkedünk Mayával, majd visszamegyünk 1983-ba, hogy bemutassák nekünk Robbie-t, végül megint előre ugrunk Sheilához. Ez a szakadozott, kicsit mesterkélt szerkezet végigkíséri az egész művet. A legnagyobb probléma ezzel az, hogy teljesen felesleges. A legvégén semmit nem tesz hozzá a történethez. Vártam egy mementós csavart, vagy valami okot erre az idővel való játékra, de azon kívül, hogy a karakterek Ty-hoz történő viszonyának egy egységes ívet adtak, semmit nem tesz hozzá. Sokkal jobban jártunk volna, hogy ha kicsit jobban megismerjük Ty oldalát is és a bukás okait.

Érdekes lett volna Ty Warner 2014-es adócsalási botránya, vagy a Beanie-buborék kidurranásának következményei is, de ezekből sem kaptunk semmit.

Ha felrajzolták volna a nézőknek a teljes képet az érdektelen bosszú biopic helyett, talán jobb lett volna a film.

Nem tudok többet hozzátenni. Unalmas, gyenge és felesleges időpazarlás. A tényeket a Wikipediáról is megtudjuk, életrajzi-szórakoztató filmekkel pedig jelenleg tele van a padlás. Ráadásul azok nagy része sokkal jobb is, mint A Beanie-buborék.

Sajnos nem ajánlom a Beanie babákról szóló vígjátéknak ígért, nagyobb nevekkel megtűzdelt kihagyott ziccert.

Aki mégis belevágnak, annak a Beanie-buborék az AppleTV+ streaming-szolgáltató kínálatában érhető el.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: