KULT

És akkor jött Diana - Ezért ne hagyd ki A Korona negyedik évadát sem

Végre a tragikus sorsú hercegnő is kulcsszerepet kap a sztoriban.


Mert: Gillian Anderson

Ez a látszólag befejezetlen érv még mondatként sem állja a helyét, de ahogy elkezded nézni a szériát, rá fogsz jönni, hogy Gillian Anderson Margaret Thatcherként maga a színművészet csúcsa. Az első brit női miniszterelnök szerepét ugyan Meryl Streep már Oscar-díjat érdemlően eljátszotta pár éve a Vasladyben, Anderson játéka egyszerűen annyira pontos, kidolgozott és átélt, hogy a színésznő maga tökéletesen eltűnik Thatcher mögött.

Ezért Anderson maga egy érv, hogy lekössük magunkat a szériával, mert ilyen minőségű színészi játékra és átalakulásra nem gyakran kerül sor a szemünk előtt. Egy egész cikket tudnék írni, ha kielemezném, milyen apró nüanszokkal hívta életre - és tényleg, és lúdbőrözünk - a legendás politikust, de ehelyett inkább két dologra hívnám fel a figyelmet: a gesztusokra, a testtartásra és a hangra (egyik sem Andersoné, hanem Thatcheré. Csodálkoznák, ha nem kísértett volna ott valahol a környéken a forgatási napokon).

Mert izgalmas történelmi időszakot jelenít meg

Bizony, a Netflix hat évadosra tervezett negyedik évada II. Erzsébet, a mindenkori kulcs- avagy főszereplő uralkodásának 1979 és 1990 közötti korszakát dolgozza fel. A színészváltásokhoz és változtatásokhoz már hozzászoktunk, ezúttal egy erős történelmi váltáshoz is hozzá kell, az első részben ugyanis meggyilkolják Lord Mountbattent - pontosabban az IRA kivégzi, és kőkeményen az Észak-Írországban (is) zajló ír-brit véres konfliktus kellős közepén találjuk magunkat.

Cinikusan akár úgy is fogalmazhatnánk, eddig éleződtek a felszín alatti és néha-néha kibuggyanó politikai és családi konfliktusok, mígnem a negyedik évadra vulkánkitörésszerűen jöjjenek a felszínre. Anglia munkanélküliséggel, szegénységgel, feszült légkörrel küszködik, miközben két nő irányítja: egy királynő és az új miniszterelnök. Két klimaxos nő, pont erre van szüksége az országnak, jelenti ki arrogánsan Thatcher férje, amivel el is érkeztünk a szezon fontos kérdéséhez, ami szintén a felszínre tört.

Az emancipáció robbanása

A királyi családban mind a mai napig - mint láthattuk, a kezdetektől - óriási problémát jelent egyes rebellis, vagy egyszerűen csak egészségesen működő, egészséges szabadságvággyal bíró családtagoknak a szigorú hagyományok, szabályok, merev, avítt keretek betartása. Meghan Markle a tökéletes példa erre, aki képes volt ki is rántani férjét a család kötelékéből, s a sors iróniája, hogy épp a Netflixszel kötöttek hatalmas dealt, hogy megmutassák valódi (?) életüket, miközben a helyzettől szenvedő Harry herceg láthatóan kényelmetlenül érzi magát itt is, ott is (ez leginkább az ő drámája, ezt sajnos a jelenben "élőben" nézhetjük végig).

Ugyanakkor A korona negyedik évada már olyan eseményeket dolgoz fel, aminek nagy részéhez volt közünk, legalábbis olvashattunk róla, láthattunk tévéfelvételeket Dianáról, a nyolcvanas évekbeli királyi családról stb. Ez már ezért izgalmas, és azért, mert megjelenik Diana, aki maga a szabadság és a szeretetvágy szimbóluma is a sorozatban. Valamint a nő szabadsághoz és szeretethez való jogáé.

Diana elviszi a showt?

Természetesen nem, mert az alkotók szépen egyensúlyoznak a királyi, az uralkodói család drámái és Károly-Diana-Kamilla tragikus történetének elmesélése között, de jómagam is nézőként azon kaptam magam, mint a közvélemény annak idején. Egészen pontosan azon, hogy mindennél jobban érdekel Diana, egyszerűen azért, mert érdekes volt. Nem azért, mert szép volt, hanem mert maga volt a különlegesség: egy átlagos, tizennyolc éves, képzetlen óvónő, egy gyerek, aki a maga naivitásával, tisztaságával - persze a sorozat meglebegteti a belőle kibújó nő számító-szerelmes énjét is - kerül be a családba, ahol azzal szembesül, hogy itt minden kőből van, de leginkább azoknak a  szíve, akiknek befogadni és szeretni kéne őt.

Ha már megfelelt az elvárásoknak, keresztül ment a szűrőn - broáf - és kiválasztatott, talán el kéne fogadni. De nem. És ezt az előre kódolt tragédiát, az ő vonzó, szuggesztív személyiségét - Elizabeth Debicki remek alakításában - nem lehet nem kiemelt figyelemmel követni. És közben arra gondolni, bár ő lett volna az utolsó ennek a furcsa képződménynek, a brit királyságnak az áldozatai között (erről John Oliver tudna még mesélni, aki gyűlöli és feleslegesnek tartja az egészet)

A sorozat azonban továbbra sem ítélkezik, hanem finoman jelez, kacsintgat és kiegyensúlyoz. Talán a beleköthetetlenség miatt zavarja annyira most a királyi családot a negyedik évad.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A Bűnösök dögös, fülledt, bizsergető, véres, brutális, elképesztő – A Creed és a Fekete Párduc rendezőjének új zenés horrorja az év kiemelkedő mozis élménye
Képzeljük el az Alkonyattól pirkadatigot az 1930-as évek amerikai délvidékén fekete blueszenével és ír vámpírokkal! Vérbő 137 perc következik.


Csoda, hogy behozták a magyar mozikba a Bűnösöket. Persze nem azért, mert a főszereplő Michael B. Jordan vagy a rendező Ryan Coogler ne lennének itthon is ismertek. Hiszen egyrészt ők ketten együtt szinte elválaszthatatlanok, mivel közösen forgatták A megállót (2013), a Creed: Apollo fiát (2015) és a Marvel-féle Fekete Párducot (2018), másrészt Jordant még olyan további darabokban is megkedvelhettük, mint az Aranytartalék (2001), a Drót (2002-es epizódok), Az erő krónikája (2012), a Csajkeverők (2014), A Fantasztikus Négyes (2015), A kegyelem ára (2019), a Bűntudat nélkül (2021) és persze a további Creed-filmek (2018, 2023), amelyek közül a harmadikat ő is rendezte.

Szóval velük akár a magyar mozikba is be lehet csalogatni a nézőket.

Sokkal inkább azért volt merész vállalás a hazai forgalmazás, mivel a témára nem igazán tud rezonálni egy átlag hazai moziba járó: 1930-as évek, amerikai délvidék, fekete közösség, blueszene… Soroljuk még? A felszínen, pontosabban a Bűnösök első felében ezt kapjuk, bár már ez sem piskóta.

Egy Chicagóban gengszterkedő ikerpár, Smoke (Michael B. Jordan) és Stack (Michael B. Jordan) térnek haza pénzzel kitömve gyapotültetvényes szülővároskájukba a sztori elején azzal a céllal, hogy a helyi, használaton kívüli malomból egy szórakozóhelyet rittyentsenek a város fekete közössége számára: exkluzív piák és kaják, nem utolsósorban pedig a legjobb zenészek asszisztálásával. A talpalávalóról többek között a helyi veterán muzsikus, Delta Slim (Delroy Lindo) gondoskodik, valamint az ikrek unokaöccse, a már fiatalon is profi gitáros-énekes Sammie. (az énekes-dalszerző Miles Caton filmes debütálása), történetünk kvázi főhőse. A sztori első felében Smoke és Stack ezt a nyitóbulit próbálják összehozni, annak minden részletére kitérve, miközben a városbeli múltjukkal és annak szereplőivel, traumáival is szembe kell nézniük újra.

Majd hirtelen kapunk egy több, mint éles váltást. Valami természetfeletti erő üti fel ugyanis a fejét, pontosabban egy vámpír egy fiatal fehér fickó, Remmick (Jack O’Connell) testében, aki szeretné meghívatni magát az ikrek bulijába egy vérgőzös este reményében…

Igen, ha ez ismerősen hangzik, az nem véletlen, a Bűnösök dramaturgiája ugyanis erősen megidézi az 1996-os Alkonyattól pirkadatigot, ám míg Robert Rodriguez menő filmje a puszta szórakoztatás jegyében fogant, addig a Bűnösökbe Coogler nem kevés tematikát sűrített bele. Természetesen benne van a rasszizmus kérdése, a Jim Crow-féle szegregációs törvények, ugyanakkor a zene és az „ördög” kapcsolata is igen hangsúlyos.

Klasszikus toposzok bukkannak itt fel, miszerint az igazán tehetséges zenészek, előadók azért lettek ennyire kiemelkedők, mert eladták a lelküket a vén patásnak? Egyáltalán a blueszene (és bármilyen új, az előző generáció számára furcsa/értékelhetetlen/meg nem értett muzsika) az ördögtől való? Hogy annak hívására az emberek, kiszakadva a valóságból, áhítatban adják át magukat buja vágyaiknak, mint a tánc, a szex, az alkohol és a drogok?

E világi és túlvilági ösztönök, kultúrák (a vámpírok által megtestesített ír bevándorlók), rasszok, sőt idősíkok összeütközése, van itt minden. Mindezt pedig egészen parádés jelenetek kíséretében kapjuk az arcunkba. Az egyikben például tanúi lehetünk annak, ahogy a bulin a múlt, a jelen (’30-as évek) és a jövő zenei stílusai keverednek, s mindhárom kor képviselői egyszerre és együtt ropják egy nagyszabású, közös, időkön átívelő partin az épphogy nem kakofóniába hajló egyvelegben, hiszen a zene egy univerzális, közös nyelv, amely összeköt embereket, időket, helyszíneket. De említhetjük még azt a szcénát is, amikor a bejutásukra váró, s emiatt kint rostokoló vámpírhorda a saját maga által előadott ütős ír népzenére ropja – ilyet sem látni gyakran mozgóképen. Minderre jön rá pedig az utolsó, hosszabb felvonásban a kemény hentelés, nem árulunk el azzal ugyanis nagy titkot, hogy a vérszívók természetesen beszabadulnak a buliba…

A Bűnösök egy furcsa, a tetten érhető inspirációi ellenére mégis mással össze nem hasonlítható műfaji egyveleg, egy amolyan zenés horror-gengszter-dráma, ami egyszerre nagyon dögös, izzasztóan fülledt, kifejezetten brutális és kegyetlen, ugyanakkor sokatmondó, színes és megható is.

A csúcshatás eléréseben pedig óriási szerepe van az operatőr Autumn Durald Arkapaw (Loki, Fekete Párduc 2, Az utolsó táncosnő) csodálatos képeinek s legfőképp a kétszeres Oscar-díjas zeneszerző, Coogler állandó munkatársa, Ludwig Göransson elképesztő aláfestésének, amely a film teljes, 137 perces játékideje alatt egy lüktető, bizsergető, az alantas öszöntökre és az értelemre egyaránt ható csodás műfajmixszel ajándékozzák meg a nézőket. Az év egyik legkiemelkedőbb mozgóképe lesz, érdemes hát alkut kötni az ördöggel egy mozijegy erejéig.


Link másolása
KÖVESS MINKET: