KULT

Skywalker kora – Nem ezt a Star Wars lezárást érdemeltük

Mint rajongó, jól éreztem magam a film nézése közben, de komoly hiányérzettel távoztam a moziból. Spoilermentes kritika.
B.M - szmo.hu
2019. december 19.



A szerencsétlen magyar keresztségben a Star Wars: Skywalker kora címet kapó kilencedik Csillagok háborúja rész rendezője szinte lehetetlen feladat előtt állt.

Le kellett zárnia egy korszakalkotó filmsorozatot, úgy, hogy kielégítse az eredeti trilógia rajongóit, az új filmek amúgy is megosztott rajongótáborát, és a Disney vezetőséget is.

Szeretném azt írni, hogy J.J. Abrams ezt a lécet megugrotta, de sajnos nagyon-nagyon sok sebből vérzik a film.

VIDEÓ: a trailer

A történetről spoilermentesen írni szinte lehetetlen. Az első pillanatában van egy csavar, ebből bontakozik ki a cselekmény. A részletekkel azonban a forgatókönyvírók nem sokat vessződtek. Hőseink sok-sok kalandban vesznek részt, rengeteg bolygón járnak – mindenhol eltöltenek 5-10 percet, majd valaki továbbküldi őket egy következő helyszínre. Mindig van egy következő állomás, valaki a háttérből mindig megtalálja az aktuális kérdésre a megoldást.

kicsit erőtlen az egész.

Úgy érezni, minth a forgatókönyvet a forgatás alatt, egyik jelentről a másikra írták volna. Inkább emlékeztet a Baljós árnyak kalandszösszenetére, mint egy igazi, jól sikerült Star Wars mozira.

Könnyen lehet, hogy az igazi Csillagok háborúja rajongók el fognak ájulni a filmtől – nem a minőségétől, hanem attól, hogy milyen

veszélyes szintre emelkedett a „fanservice”.

Meg merem kockáztatni, hogy a Skywalker kora minden jelenetében volt egy-egy rejtett utalás, beszólás, amire a fanok felszisszenhettek/felnevethetnek.

Ami igazán szörnyű, hogy ezzel csak leplezni próbálták az amúgy silány történetet. Nem ezt érdemelte az új trilógia. Érezni, hogy a film alkotói hatalmas rajongói a Star Wars világának (gondoljunk csak a szintén J.J. Abrams által rendezett hetedik részre, ami gyakorlatilag az Új remény újrázása), de a végeredmény nem egy epikus zárórész lett, inkább csak egy személyes kis Star Wars történet Rey főszereplésével.

Nem merték folytatni Az utolsó Jedik által felvezetett sztorit,

nem mertek elszakadni a Skywalkerektől. Visszatér minden klisé, kérdés, amit a hetedik részben feldobtak, így gyakorlatilag a nyolcadik rész egy felesleges epizóddá vált a Skywalker Saga-ban. Mindent visszavonnak, amit abban lefektettek, még a legmenőbb jelenetbe is belerúg egyet a készítő gárda – aki látta a nyolcadik részt, az tudni fogja, melyik részre gondolok.

Ez önmagában talán még nem is tenné tönkre teljesen az élményt, de emellett mindenáron epikus történetet akartak forgatni: hatalmas űrcsatákkal, fénykard-párbajokkal, kalandok sokaságával.

A cselekmény egy pillanatra sem áll meg, és mégis úgy érezzük, hogy leül és unalmassá válik.

Bénácskák az űrharcok és unjuk a sokadik ugyanolyan fényszablyás kaszabolást. A főszereplőket komolyabb „plot armor” védi, mint a Trónok harca utolsó évadának összes főbb karakterét: Poe és Finn minden lövése talál, a rohamosztagosok továbbra sem tudnak célozni, és még egy fűszál is felnyársalja őket. Rey pedig annyira hihetetlenül erős, hogy egy pillanatig se féltjük. Pedig J.J. Abrams ért az akcióhoz, mégis minden erőtlen és unalmas. Látszik, hogy a költségvetés hatalmas volt,

ennyi űrhajót nem láttunk még sohasem vásznon,

és mégsem tudnak egy értelmes égi küzdelmet rendesen megmutatni. Hol van már Az ébredő erő Poe Dameronjának egy snittes lövöldözése? Vagy a stilizált, de jól működő harcjelenet Snoke hajóján Az utolsó Jedikből? Sehol, ilyen jelenet nincs a filmben, nem tudok kiemelni egy kimagaslóan jó jelenetet sem, ami mérhetetlen szomorúsággal tölti el egy rajongó szívét.

Technikailag sem kimagasló alkotás a Skywalker kora, de

vizuálisan szép, egy-egy jelenet kimondottan látványosan van fényképezve.

Természetesen Mr. Abrams elmaradhatatlan lens flare-jeivel tele van, de nem zavaróan. A zene hozza a 87 éves John Williamstől elvárható színvonalat.

Egy-egy jó időben megszólaló ismerős dallam vagy zenei téma megmelengeti a klasszikus trilógia rajongóinak a szívét,

de ikonikus új zenéket nem tudok kiemelni. Az ébredő erőben például Rey témáját sokszor meg tudtam hallgatni, itt csak a régi zenék tűntek fel.

A színészek teszik a dolgukat. Én kedvelem Daisy Ridleyt, akármeddig nézném a vásznon, akármiben, de Rey semennyire nem érdekes.

Adam Driver nagyon jó színész, de ez a sztori Kylo Ren nélkül is teljesen megállta volna a helyét, majdhogynem felesleges volt,

pedig a nyolcadik rész végén ő lett a főgenyó, itt ezt is visszaszívták. Úgy tűnik, mintha J.J és a Disney a hetedik rész után valamit építeni akartak volna, amit a nyolcadik rész szétpofozott, a kilencedikkel pedig csak tüzet tudtak oltani, és egy felemás katyvasz lett az egész.

Billy Dee Williams visszatér, hogy újra eljátsza élete nagy szerepét, Lando Calrissiant – teljesen korrekten. Carrie Fishertől pedig méltón köszön el a film: nem túl giccses, nem erőltetett,

Leia Organa a legszebb búcsút kapta az új trilógiától a három eredeti főszereplő közül.

Poe Dameron és Finn tovább „tesóskodnak”, de minimál-lángon égnek. A legjobb kémia Rey és Kylo karaktere között van, az ő kapcsolatukra építhetett volna valamit a film, és meg is próbálta, de nem sikerült. Mint egy kártyavár, úgy omlik össze a záróepizód.

Eddig savaztam szegény utolsó részt, pedig a legszebb az egészben, hogy mint rajongónak,

minden hibájával együtt nekem tetszett.

Jól éreztem magam, miközben néztem, de komoly hiányérzettel távoztam a moziból. Annyira biztonsági megoldásokra épül az egész, hogy nem volt szinte semmi érzelem bennem a végén. Egy Harry Potter vagy egy Gyűrűk Ura lezárása fényévekkel hatásosabbra sikerült. Egy kilenc részt lezáró Star Wars finálénak legalább ezt a szinten kellett volna hoznia, nem pedig a Hobbit vagy a Grindelwald bűntettei szintjét.

Nagyon szomorú látni az elvesztegett színészeket (Oscar Isaac, Domhnall Gleeson, John Boyega), a pocsék történetet, és csalódás az élmény, amit a film nyújt. Jómagam meg fogom nézni még legalább egyszer, de

ajánlani tényleg csak azoknak tudom, akik képesek minden hibán, logikátlanságon és klisén átlépni,

és elhinni, hogy van itt valami érték. Még nem találtam ugyan meg, de bizakodom, hogy a következő nézésnél meglesz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: