SZEMPONT
A Rovatból

Számukra a szeretet az, amit a stricitől kapnak

Az Abcug.hunak Ádám Éva Berlinben dolgozó szociális munkás mesél a Kurfürstenstrassén strichelő magyar prostituáltak életéről, gondjairól, arról, hogy miben tud ő nekik segíteni.


Ádám Éva Berlinben dolgozik szociális munkásként, a Kurfürstenstrassén strichelő magyar prostituáltakat segíti nap mint nap. Az Abcugnak mesél mindarról, amit lát, tapasztal. A berlini türelmi zóna ugyanis tele van magyar lányokkal, akik pár hónapra utaztak ki azért, hogy az otthon maradt gyerekeiket segítsék, de aztán évekre ottragadtak. A kuncsaftok gyakran becsapják őket, a lenge ruhák miatt állandóan fel vannak fázva, a stricikről pedig sokszor nem is lehet eldönteni, hogy épp a szeretőjük, a gyerekeik apja vagy munkáltatójuk.

Belépés csak 18 év feletti nőknek – áll a táblán a berlini Kurfürstenstasse egyik kapualjában. Előtte az utcán fiatalok lányok állnak, “Tschüssi”, köszönnek az arra járó férfiaknak. Néha egyikük bekopog az ajtón, vagy éppen kijön onnét, feltűnően lenge öltözetben.

A kapu mögött meghúzódó lakás a Frauntreff Olga nevű német civil szervezeté, amely a berlini prostituáltakat segíti. Ebben a Kurfürstenstrassén lévő lakásban dolgozik szociális munkásként a magyar Ádám Éva is. Vele beszélgettünk arról, milyen a magyar prostituáltak élete Berlinben, és miért van szükség magyar szociális munkásra a német fővárosban.

Hogy kerül egy 25 éves magyarországi roma lány Berlinbe?

Tavaly óta vagyok Berlinben. Egy barátnőm dolgozott ennél a szervezetnél, amelynek a neve Frauentreff Olga, ez a Notdienst Berlin e.V.-hez tartozik, amely az egyik legnagyobb szenvedélybetegekkel foglalkozó szervezet. Ezen belül van egy projekt, amely prostituáltakkal és szenvedélybetegekkel foglalkozik. A barátnőm Sprachmittlerinként (tolmács – a szerk) dolgozott náluk, saját maga helyére ajánlott be.

abcug1

Ádám Éva a szervezet irodájának ajtajában ülve

Budapesten is hasonló területen dolgoztál?

Igen, de inkább szenvedélybetegekkel, mint prostituáltakkal. Nem fizetésért dolgoztam, hanem gyakornokként, önkéntesként, a főiskola alatt úgy viszont majdnem minden területen. Voltam kórházban, rehabon, különböző szervezeteknél. A Kékpontnál pedig voltak olyan klienseink is, akikről tudtuk, hogy prostituáltak.

Szociális munka terén mi a különbség Magyarország és Németország között? Hogyhogy itt ekkora figyelmet fordítanak a Berlinben dolgozó magyar lányokra?

"
Ami itt van Németországban, az luxus, az otthoniakhoz képest. Otthon nálunk nincs tűcsereprogram, és a szociális munkások nagy része nem tud rendes szociális munkát végezni, mert nincsenek normális eszközök. Nem hiába vagyok itt, pedig szívem szerint otthon segítenék.

Itt nyitottak az emberek és van pénz. Nem kell félni attól, hogy az állam egyszer majd azt mondja, nincs szükség tűcsereprogramra. Mert tudják, hogy van.

abcug2

“Belépés csak 18 év feletti nőknek!” – áll az irodaajtó melletti táblán

Sokkal több lehetőség van segíteni, és van kimondottan prostituáltakkal foglalkozó szervezet is. A figyelem nem azért van, mert hogy ennyi a magyar, hanem azért, mert ez a normális. Itt legális a prostitúció, így persze, hogy foglalkoznak vele. De ha az utcai munkáról beszélünk, akkor amúgy elmondhatom, hogy a kliensek kilencven százaléka magyarországi roma lány.

Ők miért ezt az utat választották?

Na igen, a választás… A legtöbb esetben ez tényleg választás, mert önkéntesen jönnek, de igen is van olyan eset mikor kényszerítik őket. De nehéz ezt feketén-fehéren megítélni. Van, akit kényszerítenek, van, akinek nincs más választása, és van, aki azt gondolja, hogy ez a leggyorsabb módja annak, hogy könnyen sok pénzt keressen. Hogy miért jönnek? Ami van otthon, abból menekülnek ide, pénztelenség, kilátástalanság elől. Én azt hittem, a legtöbben Budapestről jönnek, de nem, két-három kliensem pesti, a többi Borsod, Miskolc és a kisebb falvak. Ide azért jönnek, hogy pénzt keressenek, nem azért, mert hogy ez annyira jó munka. Szerintem az egyik legveszélyesebb a világon. Látom minden nap, hogy ki vannak szolgáltatva. Soha nem tudod, milyen kocsiba ülsz be, nem tudod kivel mész el, kiszámíthatatlan az egész. Egy motivációjuk van: a pénz.

Ők is veszélyesnek látják ezt a munkát? Milyen veszélyekről beszélnek?

Sokféle ember van, részeg, agresszív, vagy perverz is, a lányok pedig sosem tudják, épp kit szólítanak le az utcán. Vannak olyan emberek, akik nem csak szexet akarnak, vagy egyáltalán nem szexet akarnak, hanem arra mennek, hogy testileg bántsanak egy lányt. Vagy kirabolják, mert tudják, hogy pénz van nála. A legmindennaposabb veszély, ha megmondják egy kuncsaftnak, mennyiért mennek el és hány percre, aztán a kuncsaft többet akar, éppcsak fizetni nem szeretne érte. Abból persze, hogy konfliktus lesz.

Ezt ők bevállalják a pénzért?

Senki sem szeret idegen férfiakkal lefeküdni és kiszolgáltatottnak lenni nap mint nap.

"
De a pénz sokakat nagyon motivál, hogy ha hozzászoknak, már nehezen adják fel azért, hogy elmenjenek egy gyárba 15-16 órákat dolgozni. A család otthon van, és nem egy-két gyerekről beszélünk, van, akinek négy gyereke maradt otthon, és őket valamiből el kell tartani.

Azzal, akitől van a gyerek, már nincsenek együtt, így csak az ő pénzére számíthat a család.

Apa nincs?

Az a férfi nincs, akitől a gyerek van. Helyette van más, például a strici, akivel itt van kint.

Milyen szerepe van a stricinek? Ha ki akarnának szállni, akkor ki tudnának?

Van olyan, aki egyedül jött ki, és csak magának csinálja a pénzt. A többség viszont stricivel jött ki, a barátjával, férjével. A strici jobb esetben egy támasz. A strici szervezi a házat, a lakhatást és a különböző papírokat. Ha öt percen belül nem jön vissza az üzletből a lány, akkor a strici utánamegy.

abcug3

A Kurfürstenstrasse

Jó kérdés, hogy ki lehet-e belőle szállni. Ez egy ördögi kör. Nehezen lehet kiszállni. Van olyan lány, aki már 8-9 éve nem volt otthon, mert rászokott a drogra. Van, hogy a családnak kell megfelelni otthon, hiszen várják, hogy minden hónapban feladja a pénzt a Western Unionnál, hogy el tudják tartani az unokákat. És van, hogy a strici nem engedi haza.

Ez gyakran előfordul?

Igen. Én úgy hívom, hogy business-love. Ez nem csak az üzletről szól, hanem arról is, hogy idézőjelben szerelmesek egymásba. Lehet, hogy a strici, akivel van, az első férfi az életében. Vele feküdt le először, kötődik hozzá. És ez egyfajta kiszolgáltatottság is: a strici ki van szolgáltatva a lánynak a pénz miatt, a lány a stricinek a biztonság miatt. És a legfontosabb, hogy ők nem tudják, mi az igazi szeretet. Sok lánynak szörnyű gyerekkora volt, számukra a szeretet az, amit kapnak a stricitől. Van olyan, akinek a férje a stricije, vagy a stricije a gyerekei apja.

A te mindennapi munkádat hogyan kell elképzelni?

Van egy irodánk a Kurfürstenstrassén. Ez az a terület, ahol a lányok többsége dolgozik, ez egy türelmi zóna tulajdonképpen. Délután 4-től este 10-ig vagyunk nyitva. A lányok délelőtt is dolgoznak, de inkább a németek, este pedig a többiek. Van, aki csak bejön gumiért. Valaki enni szeretne, nálunk pedig minden nap van főtt kaja egy euróért. Van, aki mosni szeretne, más aludni. Van négy alvóhelyünk. Ezek az alacsony küszöbű dolgok. Aztán van, aki azt szeretné, hogy beszélgessek vele, és elmondja, éppen mi a problémája.

Mi a leggyakoribb probléma?

A terhesség. Aztán a magyar lányok közül sokan kérnek egészségügyi ellátást.

"
Leggyakrabban felfázás miatt, de persze különböző nőgyógyászati dolgok miatt is. A felfázás érthető, hiszen mínusz 12 fokban is kint állnak a lányok 12 órán keresztül, magassarkúban. Nem egészséges, ahogy dolgoznak, vagy ahogy megkövetelik tőlük, hogy dolgozzanak.

És ti mit tudtok ezzel tenni?

Van általános orvos, aki meg tudja nézni őket, felfázást meg tudja állapítani. Emellett a fogfájás, fejfájás is mindennapos. Adunk gyógyszert is. De a legfontosabb, hogy tudnak hová jönni, betegbiztosítás nélkül, igazolványok, papírok nélkül is. Aztán vannak kapcsolataink olyan kórházakkal, szervezetekkel ahová el tudom őket kísérni.

Sokan vannak papírok nélkül?

Igen, kijöttek anélkül, vagy itt elveszítették, például azért, mert egy kuncsaft ellopta a táskájukat. Amikor kijönnek, akkor általában nem az az első, hogy elintézzék az EU-s társadalombiztosítási kártyájukat. Soknak személyije sincsen, pedig nagy szükség lenne rá. Például, ha spirálra van szükségük, vagy orvoshoz kell menni, akkor nem ártana, ha lenne. Az EU-s egészségbiztosítási kártyához ráadásul magyar biztosítás kell, az meg nekik évek óta nincs fizetve. Így elég nehéz bekerülni a rendszerbe. Bejelentett lakcím is kéne, adószám is kéne, vagy legalább egy útlevél, de a lányok többségének ilyen sincs. Inkább hotelben laknak, de nem is lenne lehetőségük kihez bejelentkezni. Ha egy lány lakást szeretne kivenni, de nem tudja a nyelvet, vagy azt látják, hogy roma, akkor kevesebb eséllyel indul.

Te mihez tudsz kezdeni ezekkel a lányokkal?

Mivel ez egy alacsonyküszöbű ellátás, nagyot nem tudunk változtatni. Abban tudok segíteni, amiben nekik az adott pillanatban szükségük van.

"
Nem megváltoztatni akarjuk őket, nem azt akarjuk, hogy hagyják abba a munkát. De ha erről van szó, akkor ott vagyunk nekik. Ha haza akarnak menni, segítünk nekik.abcug4

Tanulj a jövőért! – hirdeti a tábla a Kurfürstenstrassén

Azon tudok segíteni, aki akarja, és tesz is érte. Aki szeretne lakcímet, adószámot, be szeretne jelentkezni, mint prostituált, annak lehet segíteni. Van is ilyen, csak kevés. A legtöbben úgy gondolkodnak, hogy legyen meg a napi pénz, azt küldjem haza és menjen az élet. A rendőrök is elmondják nekik, mit kellene csinálniuk, de persze ezt könnyű mondani és kérni, más cselekedni,

Mennyi időt töltenek kint?

Ez változó minden kliensnél. Ők nem azért jönnek ki, hogy kint maradjanak, hanem azért, hogy két-három hónap alatt megkeressék, amit kell erre vagy arra. Csak aztán mindig jön egy másik dolog, amire szintén meg kell keresni a pénzt. Így nyolc-kilenc év is lehet belőle.

A klienseid közül ki van kint a legrégebben?

Nevet nyilván nem mondok, de nyolc éve van kint. Nagyon szép, csinos nő, és nagyon jól ment neki az elején. Sok pénzt keresett. Amúgy egy fiatal nőről beszélünk, még csak 36 éves, de az utca és a munka már tönkretette. Drogfüggő lett, belekerült az ördögi körbe: nem bírta a munkát, és vele járó lelki és testi következményeket, fájdalmakat, így elkezdett drogozni, most meg már azért dolgozik, hogy meg legyen a napi adag. Ez kint tarthatja élete végéig.

Mi szokott a vége lenni ennek a történetnek?

Attól függ, kiről beszélünk. Az ő számára a vége elég rossz lehet, ezt mindannyian tudjuk. Segíteni pedig nehéz, hiszen papír nélkül, nem vagy senki se. Betegbiztosítás nélkül pedig egy leszokóprogramba sem lehet bekerülni.

Tehát addig fogja tolni, amíg bele nem hal?

Valószínűleg. De ez a legrosszabb példa.

És általánosságban? Volt, aki hazament azzal, hogy ennyi volt?

Volt olyan kliensem, aki azért ment haza, mert terhes lett. Későn ment el orvoshoz – volt már hét hónapos -, és nem akarta itt kint megszülni a gyereket. Segítettünk neki hazamenni egy anyaotthonba. Amennyire tudom, neki rendeződött az élete. Emellett a lányok folyamatosan haza járnak családjukhoz.

Te miért csinálod ezt? Hogyan viszonyulsz ehhez a munkához?

Azért csinálom, mert szeretem. Sokszor szavak sincsenek, csak egymásra nézünk, és nekem meg sem kell kérdeznem, hogy van. Leül, és mondja. A nyelv ugyanolyan fontos, az, hogy tudunk egymással magyarul beszélni. Sokszor mondják is, jaj de jó, hogy beszélhetek valakivel magyarul.

"
Emellett magyar roma vagyok, ahogy a klienseim nagy része is. Ez pedig valahol összeköt bennünket. Tudod, az utcán a lányok között nincsen barátság. Ők nem mondanak el egymásnak privát dolgokat, hiszen egymás konkurenciái. Annak viszont örülnek, hogy nekem elmondhatják a legbensőbb problémáikat.

Ilyenkor miről beszélnek?

Párkapcsolati dolgok, munkával kapcsolatos dolgok, milyen kuncsaftokkal találkoztak, azok miket kértek, otthoni dolgokról. Ezek mind nagyon intim dolgok.

És te roma magyarként könnyebben szót tudsz érteni velük?

Igen. Más magyar kollégám nincs, de van egy román, aki a román prostituáltakkal foglalkozik, és egy bolgár, aki a bolgárokkal.

Mit gondolsz, van a munkátoknak eredménye? Ha igen, akkor mi?

Már a bizalom is nagyon fontos, amivel megtisztelnek. Hogy elmondják, mi történt velük, és engem kérnek meg, hogy kísérjem el őket az orvoshoz, mert ők nem tudnak németül. Ez egy alacsonyküszöbű ellátás, a legkisebb dolgokkal tudunk a legtöbbet segíteni.

Mennyire visel meg ez a munka?

Azt hittem, jobban meg fog. Amikor terápiás munkát végzek, az van mikor megvisel. Ezenkívül az a nehéz, hogy nekem is vannak személyes problémáim, harcaim, hiszen nemrég óta vagyok kint, de attól el kell vonatkoztatni, és a kliensekre kell koncentrálni. Meg egy idegen országban lenni teljesen egyedül, na, az sem egy könnyű dolog.

Ez neked ugyanúgy idegen mint nekik?

Még igen. Ez is egy közös dolog bennünk, egyikünk sincs otthon. És tudod, mi nehéz még nekem? Az, hogy van egy pult, én állok az egyik oldalán, ők meg a másikon. Az ember pedig akaratlanul is elgondolkodik azon, hogyan milyen igazságtalan a világ, hogy én itt állok, ők meg ott. Nem mindig könnyű romaként felnőni.

Mire gondolsz?

"
Gimnáziumig egyedül voltam romaként, mindenki tudta, hogy roma vagyok, és mindig azt mondták nekem, hogy ááá, te nem vagy olyan… most érted, ez olyan, hogy a sok szürke galamb között én vagyok a fehér, de mégis galamb vagyok.abcug5

Ádám Éva

A mai napig gondolkodom, hogyan lehet ezen a téren is motiválni őket. Előttük állna az egész élet, hogy változtassanak, és én mindig azt mondom nekik, hogy az egyetlen fegyver, ami az én kezemben volt, az az, hogy továbbtanulhattam, és ezért is állok itt, a pult ezen oldalán. Persze nem tudhatom hogyan alakult volna az én életem, ha édesanyám, tanáraim, barátaim, nem álltak volna mellettem. A jó Istenbe vetett hitem a mai napig nagyon sok erőt ad nekem.

Nekik is a továbbtanulást tanácsolnád?

Nekik nem. Ezt annak lehet tanácsolni, akinek van rá lehetősége, de ez sajnos nem mindenkinek adatik meg, és nem mindenki akar tovább tanulni.

Akkor nekik mit tanácsolsz?

Azt mondanám, hogy próbáljanak nem belesüllyedni ennek a világnak a mélységeibe. Ne felejtsék el, hogy miért jöttek ki, hogy otthon hagyták a gyerekeiket, hogy innen kintről támogassák a családot!

A pénz mellett az a legnagyobb motiváció, hogy a gyereknek mindene meglegyen. És ha majd nagyobb lesz, akkor már nem kell ezt a munkát csinálni. Csak hát közben pedig úgy nő fel az a gyerek, hogy 4-5-6 éves koráig nem volt mellette az anyja. Sokszor beszélgetünk erről komolyan. Az én anyukám ugyanis teljesen egyedül nevelt fel engem, és tudom milyen nehéz volt neki, de akkor is ott volt mellettem, és soha nem hagyott el. Szerencsésnek érzem magam.

abcug6

Amúgy nehéz tanácsot adni. Olyat például nem mondhatok nekik, hogy ebben a helyzetben, amiben most vannak, ne tartsák meg a gyereket. Ezek a saját döntéseik. Ráadásul több személyiségük van, teljesen máshogy viselkednek akkor, ha bejönnek hozzám, és másképp, ha kint vannak, és megint másképp a stricivel. Ők egyszerre áldozatok, szeretők, prostituáltak. Amikor bejönnek hozzám, akkor épp segítségre szorulnak. Persze, ha valaki azt mondja, hogy ő Frauenhausba (átmeneti otthon – a szerk) szeretne menni most azonnal, akkor kikeresek neki egyet és odamegyek vele. Csak másnap lehet, hogy már ott sincs, mert azt mondja, dolgozni kell, vagy a strici nem hagyja békén.

Olyan volt már, hogy valaki azonnal ki akart szállni?

Azonnal sajnos nem. Persze gondolkodnak ezen, de nem ilyen egyszerű, több sebből vérző dolog ez.

Nem reális?

De az. Olyan volt, aki azt kérdezte, mi kell ahhoz, hogy abbahagyhassa. Ha tényleg akarja, akkor kifizetjük a jegyét, vagy elküldjük egy Frauenhausba, de ha azt látod a beszélgetés során, hogy azon kattog az agya, mit fog csinálni a strici, mert fél tőle, mert megfenyegette a családját ha ő elmegy, akkor azt gondolom, kicsit nehezebb a dolgunk.

Stricik is járnak be hozzátok?

Nem. Ez teljesen férfimentes övezet, férfiak nem jöhetnek be. Ez arra való, hogy védjük a lányokat.

Soha nem is próbáltak meg bejutni stricik?

Dehogynem, és megmondjuk nekik, hogy légyszíves menjetek el.

Ennyi, és elmennek?

Tudják, hogy ezek a lányok itt védve vannak, tőlünk rosszat pedig nem kapnak. Ők sem akarnak velünk rosszban lenni.

Ha ti nem lennétek, akkor a lányok el lennének veszve?

Nem vesznének el, de azokat az alapvető ellátásokat, amelyeket mi adunk, azokat nem kapnák meg. A strici nem minden esetben gondoskodik róluk. Az a napi 6 gumi, vagy az, hogy ehet főtt ételt, vagy hogy le tud fürdeni, tud pár órát aludni, ezek nagyon sokat számítanak. Emellett, mint már említettem az egyéni beszélgetések is nagyon sokat segítenek. Hiába keres háromszáz eurót egy óra alatt, az a pénz nem minden esetben van nála. Nem vesznének el nélkülünk, de más lenne a helyzetük.

Magadról mit gondolsz, pár év múlva is itt fogsz dolgozni a Kurfürstenstrassén?

Emellett a metadon-programban (heroinról való leszokást segítő program – a szerk) is benne vagyok, ez hasonló egy terápiához, és ez az, amit mindig is csinálni szerettem volna. Hosszú távon nem alacsony küszöbű ellátást, inkább több terápiás munkát szeretnék, mert azt gondolom, azzal mélyebben tudunk dolgozni. De egyelőre, hálát adok Istennek, hogy azt csinálhatom, amit szerettem volna.

Forrás: Abcug


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Kéri László: Fel vannak készülve az azonnali menekülésre is - országjáráson a Kéri-házaspár
Kéri László és Petschnig Mária Zita hónapok óta járják az országot a Tisza-szigetek meghívására. Mádra mi is elkísértük őket, ahol arról beszélgettünk, miért csinálják és milyen élmények érték őket eddig.


Kéri László és felesége, Petschnig Mária Zita tavaly óta járják az országot a Tisza-szigetek meghívására. Azt mondják, nem akarnak politikaformálók lenni, csupán informatív előadásaikkal segítenek, hogy az emberek tisztábban lássák a politikai és a gazdasági összefüggéseket.

Ahogy Petschnig Mária Zita mondja,

sokan már korábban is ismerték külön-külön a tényeket, de az, hogy rendszerben is elmesélik, sokat segít.

A mádi művelődési ház teljesen megtelt, ahogy a korábbi hasonló rendezvényeken is ez történt országszerte. Bár olykor nehéz megfelelő helyszínt találni az előadásokhoz, vannak települések, ahol bezárulnak az ajtók, ha kiderül, kik érkeznének.

A pénzügyi és politológiai elemzések sorozata a nyár közepéig folytatódik. A közgazdász–politológus házaspár tudatosan korlátozza saját szerepvállalását: a kampány közeledtével befejezik a fellépéseiket.

Helyszíni riportunk

Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Máté-Tóth András: El tudom képzelni, hogy Donald Trump, ez az eszelős őrült gondolt arra, hogy „megveszem a katolikus egyházat is, olyan még nincs nekem”
Némi humorral ezt válaszolta a vallástudós arra a kérdésre, Amerika megpróbálja-e befolyásolni a pápaválasztást. Máté-Tóth András szerint olyasvalakit választhatnak Ferenc pápa utódjának, aki folytatja az általa kijelölt utat.


Ferenc pápa halála után a temetésig a gyászé a főszerep a Vatikánban. Utána azonban amilyen gyorsan csak lehetséges, meg kell választani az új pápát. A folyamat ezeréves hagyományon nyugszik, miközben a kérdések, melyek foglalkoztatják a közvéleményt, nagyon is jelenkoriak. Mert nemcsak az a lényeg, hogyan választják meg a pápát, de ami még ennél is fontosabb, ki lesz Szent Péter trónján a következő pápa és milyen irányt képvisel majd?

Erről beszélgettünk Máté-Tóth Andrással, a Szegedi Tudományegyetem Vallástudományi Tanszékének alapítójával, egyetemi tanárral.

– Hogyan választják meg a következő pápát?

– A pápaválasztás nagyon-nagyon ősi hagyománya a katolikus egyháznak, bizonyos értelemben azt is mondhatjuk, hogy a katolikus egyház csúcsvezetőjét demokratikus úton választják, kétharmados többséggel. Csak a 80 év alatti bíborosok szavazhatnak az újabb rendelkezések óta. Abban viszont nagyon különbözik a demokratikus választásoktól, hogy a konklávén belül már nincsenek egyeztetések, viták, lobbitevékenységek,

csak imádság és a leadott szavazatok ismertetése zajlik ezen az ülésen.

A pápaválasztás akkor sikeres, hogyha valaki a leadott szavazatok kétharmadát megkapja. Akkor megkérdezik az illetőt, hogy vállalja-e ezt a szolgálatot, majd azt is megkérdezik, hogy milyen nevet választ magának. A szavazócédulákat minden szavazási kör után eltüzelik. Amíg nem sikeres a választás, hozzákevernek egy adalékanyagot, és ettől fekete lesz a füst. Amikor azonban sikeres, akkor csak önmagukban elégetik a cédulákat, aminek szürke a füstje. Ezt a köznyelv fehér füstnek nevezi, és ekkor mondják azt a katolikusok, hogy habemus papam, azaz van, újra van pápánk.

– Tehát magán a konklávén nincs lobbizás, de korábban igen? Hogyan kell ennek a politikai hátterét elképzelni?

– Létezik egy pre-konklávé, ami nem konklávé a szó szoros értelmében, tehát itt nincs szavazás, nincs csönd, hanem imádság van. Nem kötelező a részvétel, de a bíborosok, akik részt vesznek, arról tárgyalnak gyakran napokon át, hogy mi a világegyház jelenlegi helyzete és küldetése. És itt különféle hozzászólások hangzanak el. Onnan tudjuk, hogy ez a pre-konklávé jelentős intézmény, mert

Ferenc pápa XVI. Benedek lemondását követően akkor vált hirtelen nagyon esélyessé a pápaságra, amikor ezen a pre-konklávén egy előadást vagy helyzetértékelést tartott.

Ennek a lényege az volt, hogy az egyház ne szorongó egyház legyen, mert a hit ellensúlyozza a szorongást, hanem kilépő egyház, amelyik hisz a megváltóban, akit követ és képvisel, és ennek révén áll bele a kulturális folyamatokba, és hirdeti az evangéliumot. Ez egy nagyon-nagyon lényeges álláspont volt, utólag látjuk, mert a bíborosok ennek a látásmódnak a képviselőjét választották Benedek utódjául.

– Jelenleg az egyházon belül milyen főbb irányzatok, szellemi áramlatok vannak? Mert nyilvánvalóan ezek határozzák majd meg az új pápa személyét.

– Ez nagyon-nagyon nagy feladat lenne, amire nem is vállalkozom, csupán a véleményemet tudom elmondani. Az a szolgálat, amit Ferenc pápa elvégzett, két szempontból mindenképpen egy új fókuszt helyezett az egyház önértelmezésének és működésének a középpontjába. Az egyik az az, hogy az egyház elsősorban ne saját magával legyen elfoglalva, hanem a rászorulókkal, a kivetettekkel, a menekültekkel, a betegekkel, a börtönben lévőkkel, a különböző egyházi bűncselekmények áldozataival. Tehát az egyház nem öncél. Sohasem volt öncél az egyház, de a modern világ folyamatai, például a szekularizáció miatt bizonyos értelemben támadottnak, fenyegetettnek érezte magát. Emiatt az egyház egy kicsit az önmegmaradására koncentrált, de legalábbis nehezen küzdött meg a kísértéssel, hogy ezt tegye. Ezzel szemben Ferenc pápa azt mondta, hogy ez nem jó út, hinni kell az evangéliumban. Az Istennek nem Isten a fontos, hanem az ember.

Az egyháznak ne az egyház legyen a fontos, hanem az egyháznak legyen az ember, elsősorban a szegény és üldözött ember a fontos.

Ez egy nézőpont felerősítése. Egyáltalán nem új tanítás, az evangélium, a Biblia óta ezt hirdeti a kereszténység, de ezt a modern világban új módon, új stílussal, új elszántsággal és új hitelességgel kellett újra feléleszteni. A másik pedig az egyház működésére vonatkozik, aminek az úgynevezett szinodalitás az alapja. Ez szintén kezdettől fogva jellemezte az egyház működését, ami azt jelentette, hogy mindenki, aki meg van keresztelve, vagyis tagja a katolikus egyháznak, egyben felelős is a katolikus egyház helyzetéért, sorsáért, működéséért, hitelességéért, azon a szinten, azon a helyen, ahol ő van, a lehetőségeinek megfelelően. A pápa ezt a szinodális, ezt az együttműködő, bevonó kommunikációs kultúrát nagyon felerősítette, és nemcsak mint stílust erősítette fel, de egyben jogilag is létrehozta a szinodalitás kultúráját, és egy útvonalat, agendát dolgozott ki az elmúlt hónapokban a tavaly bezárult globális szinódus záródokumentumának a gondolatai mentén.

Ez a szegények iránt elkötelezett és szinodálisan működő egyház a mainstream jelenleg, ez Ferenc pápa hagyatéka,

ennek mentén oszlanak meg a nézetek. Vannak, akik nagyon-nagyon támogatják ezt, vannak, akik meglehetősen, vannak, akik kevésbé, és van esetleg egy kisebbség, amely nem nagyon. Az a feltételezésem, hogy a pápa által megnyitott út többséget élvez a katolikus egyházban is, és a bíborosi testületben is, vagyis olyan valakit fognak választani, aki folytatja ezt az utat, nem olyat, aki valami más utat kínál, vagy javasol, vagy esetleg éppen egyenesen szembe menne ezzel az úttal.

– Buda Péter aTelexen arról beszélt, hogy Donald Trump megpróbálhatja befolyásolni a pápaválasztást. Ön mit gondol erről? Volt-e már hasonlóra példa a történelemben?

– Megértem Péter felvetését, aki valóban komoly szakértő egyházügyben, Vatikán-ügyben, és nyilván egyfajta titkosrendőrségi szempontrendszert is hitelesen tud érvényesíteni, de engedje meg, hogy egy kicsit humorosra vegyem a figurát. Azt el tudom képzelni, hogy Donald Trump, ez az eszelős őrült, aki éppen a világrendet teszi tönkre, gondolt arra, hogy

„hát megveszem a katolikus egyházat is, olyan még nincs nekem.”

Szerintem érdemes lenne megtudni, hogy Trump hova árazza be a katolikus egyházat. Mikor ezt megtudjuk, majd még nagyobbat nevetünk. Keserűen, de még nagyobbat, mint amit az eddigi őrültségein nevettünk.

– A magyar bíborosnak, Erdő Péternek ön szerint van-e esélye? Beleillik-e abba a trendbe, amit ön mondott, ami azt a mainstreamet képviseli az egyházban, egyáltalán azt képviseli-e, amit Ferenc pápa képvisel?

– Formálisan Erdő Péter bíboros úr is természetesen esélyes, ugyanúgy, mint az összes többi jelenlévő bíboros. Úgy vélem, hogy Erdő Péter gondolkodása sokkal cizelláltabb annál, hogy könnyű legyen besorolni valamelyik kategóriába. Egy dolgot tapasztalhattunk, hogy

amikor ez a szinódusi folyamat 2022-ben elindult, akkor Magyarországon, ez, hogy úgy mondjam, takaréklángon zajlott, némelyek szerint kifejezetten ellenszélben.

De hogy ezért szabad-e a bíboros urat felelőssé tenni, azt őszintén szólva nem tudom. Tehát nem tudok válaszolni, hogy a bíboros úr valóságosan mennyire esélyes, mert nem vagyok sem jós, és még kevésbé vagyok klerikális bukméker.

– Arra gondoltam, hogy a magyar egyház sokak szerint az európai mainstreammel szemben erősen összefonódik a politikával, és emiatt nem éppen abba az irányba áll, mint amit ön elmondott, mint fő irányt.

– Úgy gondolom, hogy nem szabad az ilyen politikai mantrákat fekete-fehér igazságként kezelni. Az, hogy a Magyar Katolikus Egyház milyen viszonyban van a mai kormánnyal, nagyon összetett kérdés. Azért, mert maga az egyház nagyon összetett valóság. Az egyházba ugyanúgy beletartozik az a vidéki kis plébánia, ahol például én is katolikus vagyok, mint ahogy beletartozik a számtalan katolikus iskola, amelyik egyházi fenntartású, vagy beletartoznak a teológusok művei, akik katolikus alapon írnak teológiát, beletartoznak a szerzetesrendek, számos nagyon odaadó, nagyon elkötelezett szerzetessel, és folytathatnám a sort késő éjszakába nyúlóan. Azt állítani, hogy az egész katolikus egyház a világegyházi tendenciákkal szembe menve a politikának a szócsövévé válik, vagy kiszolgáltatottjává, vagy kiszolgálójává válik, ez olyan mértékben felszínes, hogy egyben botrányos is.

– Emberi számítás szerint valamikor május eleje–közepe táján már okosabbak leszünk?

– Úgy vélem, hogy a temetés után egy bő hét múlva újra lesz pápája a katolikus egyháznak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Költési időszakban vágtak ki több száz fát a gazdagréti Madárhegyen, minden szabályos
Szombaton felberregtek a láncfűrészek, hogy megtisztítsák az erdős területet egy új lakópark számára. A környékbeliek hiába tiltakoztak. Azt mondják, egyetlen megmaradt természetes pihenőhelyüket vesztik el.


Gazdagrétről szerintem azoknak, akiknek nincsen személyes kötődése, nyilván a Szomszédok jut eszébe. A televíziós sorozat 1999-ig futott, bár sokan a késői szocialista korral azonosítják. Azóta maga Gazdagrét is megváltozott, a panelek mellett egymás után épültek fel a domboldalon modern társasházak, lakóparkok is.

Érintetlenül maradt azonban több hektárnyi erdős rész, ami az ott lakók kedvelt pihenőhelye lett. Fák, bokrok és madárcsicsergés jellemezte a helyet – eddig. Ugyanis két hektárnyi erdő, amely két helyrajzi számon szerepelt, több tulajdonosváltás után a Bayer Construct nevű céghez került, amely 270 lakásos lakóparkot épít a Szent Angyalok Plébánia előtti lejtőn fekvő területen.

A harc a lakók részéről az erdős rész megtartásáért tavaly májusban kezdődött, amikor váratlanul favágók jelentek meg. Azt mondják, akkor meg tudták állítani a munkát, mivel a vállalkozó szerintük nem is rendelkezett a szükséges engedélyekkel. Idén azonban minden szükséges papírjuk megvan, így szombaton fel is vonultak a favágók, és néhány óra alatt az összes nagyobb fát kivágták.

Munkában a favágók

A közeli cukrászda előtt Bodainé Klotz Adrienne vár minket, aki a terület megmentéséért létrejött Gazdagrétiek a Természetért Egyesület elnöke. Adrienne nemcsak természetvédő, de természetfotós is, a környék élővilágát szenvedélyesen dokumentálja. A maga által elkészített katalógus szerint 10 védett faj él a környéken. Egyelőre nem dokumentáltan van egy tizenegyedik, a pannongyík, amelynek eszmei értéke 250 ezer forint.

A terület, ahol az építtető felvonult, nem áll természetvédelmi oltalom alatt, valószínűleg spontán módon erdősülhetett be, így a szükséges engedélyek és eljárások után jogszerűen beépíthető. Adrienne azonban máshonnan közelít.

„Ha azt nézzük, hogy egyetlenegy 30–40 éves fa, amilyeneket itt is látunk, mennyi szén-dioxidot tud megkötni egy év alatt, az nagyon-nagyon magas szám. Ha kivetítjük száz fára ezt az értéket, akkor 7,5 tonna jön ki, ennyi szén-dioxidot képes kivonni a légkörből. És itt 300, illetve 600 fáról beszélünk, melyek közül 300 gyümölcsfa.”

A lakóparkszerű beépítésű, társasházas övezet lakói számára a kis erdőcske a természet utolsó, könnyen elérhető darabja. A legközelebbi hasonló erdős rész a Sas-hegy, Rup-hegy és Budaörs, de ezek már másfél kilométerre vannak.

Adrienn véletlenül találta meg a cédulát, ami a fakivágás megkezdéséről szólt.

Vannak idősebb lakók is, akiknek ez megjárhatatlan távolság. Magam is láttam, hogy délutánonként nagyon sok környékbeli indul el kutyájával sétálni, eddig természetes volt, hogy a fák felé veszik az utat.

Pontosan mi is történt? A szövevényes történet kimerítően dokumentált. Maga a terület szántóföld besorolású volt, 2003-ban vált beépíthetővé, és Molnár Gyula akkori MSZP-s polgármester idejében adták el, 2008-ban. Azóta nagyon sok kézen ment át, szinte átláthatatlanok a tulajdoni lapok. Most pedig a Bayer Construct tulajdona, vagyis magántulajdon.

Bodainé Klotz Adrienne

Adrienne is elismeri, hogy a papírok szerint minden szabályos. Azonban szerinte az önkormányzat mégis léphetett volna. „Van egy állami rendelet, ami kimondja, hogy márciustól augusztusig, költési időszakban nem szabad fákat, bokrokat kivágni” - mondja.

Ennek ellentmond Újbuda Önkormányzatának közleménye. Szerintük éppen az a baj, hogy nincsen ilyen szabály. Ők ezt írják: „Újbuda Önkormányzata határozottan elítéli és ellenzi, hogy költési időszakban fákat vágjanak ki, annak ellenére, hogy ezt jelenleg jogszabályok nem tiltják. Ezen jogszabályok kötik meg az önkormányzatok kezét akkor is, amikor az ilyen tartalmú kérvényeket elbírálják.”

Az önkormányzat azt állítja, hogy a vállalkozó felé jelezték, költési időszakban ne kezdjék meg a fák kivágását. Azonban a hatályos jogszabályok szerint minden törvényi feltételnek megfelelt, kénytelenek voltak kiadni az engedélyt „300 engedélyköteles fa” kivágására.

Bodainé Klotz Adrienne szerint hozzáállására van más magyarázat is. Még tavaly együttműködési megállapodást kötöttek az építtető céggel, amely két projektben is érdekelt a kerületben. Ebben a városvezetés vállalta, hogy minden jogszabályi és infrastrukturális feltételt megteremt az építkezések számára, cserébe a cég 192 millió forintot utal az önkormányzat számlájára, amely összeget „elszámolási kötelezettség nélkül, szabadon jogosult felhasználni, azzal, hogy kizárólag az Önkormányzat által priorizált, a kerület lakosságának érdekét szolgáló fejlesztési közcélok vagy közfeladatok finanszírozására köteles fordítani.”

A megállapodás szerint az első, százmilliós részlet után

a második részletet akkor fizeti ki a Bayer Construct, amikor a Madárhegy-projekt létesítésére vonatkozó építési engedély véglegessé válik.

A Bayer arról is posztolt, hogy a területen új, 1000 m²-es játszóteret, úk parkolóhelyeket, új sétányt építenek, valamint átalakítanak egy közlekedési csomópontot.

Az önkormányzat emellett kevésbé sűrű beépítésben egyezett meg a beruházóval.

Bodainé Klotz Adrienne szerint azonban ez nem elég. Úgy gondolja, ha az önkormányzat igazán meg akarta volna akadályozni a beruházást, változtatási tilalmat rendelhettek volna el, és felajánlhattak volna egy csereingatlant.

„A kelenföldi állomástól nem messze található egy nagyon magas épület, ami régen mint kollégium szolgált. Lehetett volna azt mondani, hogy akkor felajánlom az építtetőnek, cseréljünk.

Szerinte így a beruházó a pénzénél maradt volna. „És mi sem károsulunk azáltal, hogy a klímaválság kellős közepén eltűnik két hektár erdő”, ami Adrienne szerint 4–6 fok hűtést biztosított eddig.

Tavaly még ledöntötték a kordont, a talapzatban akkor egy fürgegyík hűsölt

Ez az ügy sem kerülte el a pártpolitikai csatározásokat. A felállás itt sajátságos. A természetvédők mellé Király Nóra fideszes politikus állt, annak ellenére, hogy 2018-ban épp a fideszes képviselők emelték meg a terület beépíthetőségét. De a tavalyi választások alatt a Fidesz polgármesterjelöltje egyértelműen a beruházás ellen kampányolt, és Klotz Adriennéket azzal vádolták meg, hogy Király emberei. Erről keserűen fogalmaz.

„Bemész egy önkormányzati ülésre, akkor mást se hallasz, mint hogy felsorolják Poncius Pilátusig, hogy ki a hibás. Erről szól az egész ülés, merthogy önök ekkor és ekkor ezt tették. Viszont a problémával nem nagyon foglalkoznak. Én így látom, hogy sajnos itt mindenből pártpolitika lesz.”

Tavaly ugyanis, amikor májusban elkezdődött volna a fairtás, éppen kampányidőszak volt. A civil egyesület tiltakozott, ami kapóra jött a politikai pártoknak mindkét oldalon. Ekkor kapták meg a civilek a fideszes bélyeget, miközben nyilván nem ők tehettek arról, hogy pont a kampány finisében történt, ami történt.

Ahogy sétálunk, gyűlnek a kutyát sétáltató környékbeliek. Megszólítják Adrienne-t, szomorúak, tehetetlenek. Tavaly több mint ötezren írtak alá egy petíciót, de nem számított semmit. Pedig az MSZP-s képviselő Keller Zsolt is aláírta, ahogy a fideszes Király Nóra, de aláírták a Momentum képviselői is, illetve Bakai-Nagy Zita polgármesterhelyettes is.

Adrienne egy fára mutat: itt egy őszapó fészkel. De tudja a többi madár költési helyeit is. Most már hiába, kordonok választják őt is el a halálra ítélt erdőtől.

Péntek este helyiek kis csoportja találkozott a cukrászda előtt. Elsétáltak a kék párnás kerítésekig. Búcsúztak az erdőtől.

Másnap reggel, szombaton megkezdődött a fairtás. A helyiek több tojást is lefotóztak a földön, annak ellenére, hogy az építtető cég megbízott egy alapítványt a madarak védelmének biztosításával.

Hétfőn már nemcsak a fákat, hanem a bozótot is irtják majd, ahol Bodainé Klotz Adrienne szerinte jellemzően az énekesmadarak fészkelnek. A kis erdő sorsa tehát eldőlt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
„Szerintem ennyien még az életben nem voltak” - Ilyen volt az idei I Bike Budapest felvonulás
Rengeteg bringás vette birtokba Budapest utcáit szombaton: a 10. I Bike Budapest felvonuláson biztonságosabb, élhetőbb városért tekertek együtt a lelkes résztvevők.


Szombat délután több ezer biciklis gyűlt össze a Városháza Parkban, hogy részt vegyen a 10. I Bike Budapest felvonuláson. A rendezvény célja az volt, hogy felhívják a figyelmet a budapesti kerékpáros közlekedés helyzetére, és megmutassák, hogy szeretnének egy biztonságosabb, biciklivel könnyebben bejárható várost.

A felvonulás a Városháza Parkból indult, majd a Kossuth Lajos utcán keresztül az Erzsébet hídon át a Lánchíd utcához érkeztek. Innen a Clark Ádám téren és az Alagúton át az Attila útra tekertek, majd újra az Erzsébet hídon haladtak át. A menet a Jane Haining rakparton, a Széchenyi téren, a József Attila utcán, majd az Andrássy úton folytatódott a Hősök teréig. Ezután a Dózsa György úton, a Népfürdő utcán és az Árpád hídon keresztül a Margitsziget Nagyrétjére érkeztek.

Egyik olvasónk, László szerint a szombati felvonulás épp ugyanolyan jó hangulatú volt, mint a korábbiak.

„Én 15-20 éve járok Critical Mass-re, majd utána az I Bike Budapestre, de szerintem ennyien még az életben nem voltak. A szervezők szerint jöttek Tirolból és Bécsből, de sok futár is kijött”

- mondta a bringás, aki útközben maga is sok külföldivel találkozott.

Szerinte a jó idő mellett azért is voltak sokan, mert egyre többen váltanak kerékpárra a fővárosban. László egyébként autós, de azt mondja, hogy az ő munkahelyén is érezhetően megszaporodott a reggelente bringával érkezők száma.

„Gyorsabb, kényelmesebb, sportos, egészséges. A közlekedési szabályok betartásában azonban van még hova fejlődni - négykeréken és kétkeréken egyaránt”

- tette hozzá.

A szokásos bringaemelés mellett a legemlékezetesebb pillanat számára az volt, amikor a menet egy pontján nem látszott a tömeg vége, pedig a csapat eleje akkor már Budáról ért vissza Pestre, míg a felvonulók másik fele át sem ért Pestről Budára.

Fotósunk ilyennek látta a szombat délutáni bringás felvonulást:


Link másolása
KÖVESS MINKET: