Minden idők legszebb Volkswagenjét teszteltük: ismerd meg az Arteont!
Sosem felejtem el, amikor 2008-ban először megláttam a Volkswagen Passat CC-t. Gyönyörűen húzott ívei messze kitűntek a Volkswagen egyébként konzervatív vonalvezetésű kínálatából. Teszem hozzá: ezek a konzervatív vonalak persze generációkon átívelő sikereket értek el, tehát a helyes fogalmazás talán úgy szól, hogy kilógtak a hagyományos irányzatból.
A Passat CC akkoriban egyébként pont azért jött létre, hogy megtörje ezt a fajta kiszámíthatóságot, s egy olyan területen nyújtson alternatívát a márka kedvelőinek, amin korábban nem igazán mozgott a Volkswagen. Az eleganciát ötvözték a sportossággal, s tették ezt úgy, hogy az egyik jellemző sem ment a másik rovására. Így sem öltönyben, sem melegítőben nem mutattunk bután a kocsi volánja mögött.



Négy évvel később egy gyors ráncfelvarrás következett, ezzel együtt módosult a név is, a Passat előtag eltűnt a CC betűszó elől, így már csak simán, Volkswagen CC-ként árulták a kereskedések. 2017-ben azonban még egyet csavart a márka a típus elnevezésén, s egy teljesen új orrésszel, azonban a CC-hez hasonlító farral érkezett meg a piacra az Arteon, amely - talán túlzás nélkül állítható - az eddigi egyik legszebb Volkswagen a valaha volt kínálatban. A kocsi 4,9 méteres hossza már alapból tekintélyt parancsoló, ehhez 1,9 méteres szélesség jár, s mivel mindössze 1,4 méteres a magassága, az összkép vadítóan sportos.
Persze ehhez a modell rendkívül vagány vonalvezetése is jócskán hozzájárul, az autó orra olyan erőteljes, hogy az autópályán még 120-as tempónál is lehúzódnak előlünk, eszméletlen karakteresek a szűkre húzott első fényszórók, s a szinte teljes frontrészt lefedő légbeömlők. Oldalról kupés a forma, csapott a farrész, a hátsó az előző CC-re hajaz, azonban remekül illeszkedik az összképbe.
Az utastérben a Passatban megszokott anyaghasználat, minőség és kialakítás fogad minket, ahol minden kapcsoló kézre áll, s minden kezelőegység egyértelmű funkciókkal bír. A Passatban megismert digitális műszerfal az Arteonba is rendelhető, melynek grafikája minden igényt kielégít.
A kijelző több módon használható, felhasználó függő, hogy a térképet, a műszeregységeket vagy például az egyéb információkat szeretnénk nagyobb méretben olvasni rajta. Igény esetén nagy navit is konfigurálhatunk, ami az Android Auto és az Apple CarPlay funkciót is tudja, ezek is hasznos extrák, hiszen így könnyebb menet közben a telefonhoz kötődő alapfunkciókat kezelni.



A helykínálat egyébként meglepően nagy, s mivel az Arteon tengelytávja 5 centivel hosszabb a Passaténál, így a lábtér is bőségesebb, ami kellemes meglepetésként szolgál a hátul ülőknek. Itt egy minimális kompromisszumot kell kötni a fejtér miatt, azonban ez csak a 180 centi fölötti utasok esetében lesz érzékelhető. A csomagtartó 563 literes, így jócskán megpakolható a kocsi, s mivel az Arteon - szemben a CC-vel - már ötajtós, így a bepakolás is egyszerűbb, átláthatóbb.
Az Arteon motorpalettáján hat variáns közül választhatunk: a belépő motornak az új fejlesztésű 1.5 literes, 150 lóerős, benzines kivitel számít, míg a csúcsot a 2.0 literes TSI jelenti, ami 280 lóerőt tud. A kettő között még egy benzines és három dízel opció húzódik meg.


Tesztautónkba a racionálisnak mondható, 2.0 literes, 150 lóerős dízelt konfigurálták, amely a hétfokozatú DSG-vel párosítva hibátlan választás, főleg, ha hosszú távon autózunk. A tapasztalataink alapján országúton érzi magát igazán otthon a gép, azonban átlagban sem volt rossz az Arteon étvágya: jellemzően 6-6,5 liternyi üzemanyaggal is beérte száz kilométeren ez a változat. A 340 Nm-es nyomaték dinamikus vezetési élményt biztosít, azonban ha igazán sportos autózásra vágyunk, érdemes nagyobb motort választanunk.
Az Arteon valamivel 10 millió forint alatt indul, de egy-két plusz extrával pillanatok alatt 12-13 milliót mutat a kalkulátor, főleg, ha vezetéstechnikai segédrendszerekkel vértezzük fel, amiből bőven akad az extrák listáján.
Visszatérve az árra: a piacot, a konkurenseket látva egyáltalán nem elrugaszkodott ez a költség, mert egy elegáns, sportos, trendi, de mellette egyedi, megbízható autót vásárolhatunk ezért az összegért.
Adatok
Hengerűrtartalom: 1968 cm3
Teljesítmény: 110 kW (150 LE)/3500-4000
Nyomaték: 340 Nm/1750-3000
Széndioxid kibocsátás: 110 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,1 s
Végsebesség: 220 km/h
Tesztfogyasztás: 6,3 l/100 km
A modell alapára: 9.803.040 Ft