SZEMPONT
A Rovatból

Ha tisztán tartjuk a gyökereinket, élni és virágozni fogunk – egy magyar buddhista tanító filmje mestereiről

Egy dán lány a lázadó időkből eljutott a spiritualitás olyan fokáig, ahová nyugati ember ritkán ér el.


Hannah Nyhdal (1946-2007) a buddhizmus útját választotta és ezt az utat mutatta meg millióknak több mint három évtizeden át férjével, Lama Ole Nyhdallal, akivel többször is jártak Magyarországon. Tanítványuk, György-Kessler Márta, aki maga is tanítóvá lett, dokumentumfilmben állított emléket neki Hannah: a buddhizmus útja Nyugaton címmel. A filmet az elmúlt hetekben mutatták be Budapesten és több vidéki városban is. Az alkotóval, mivel elfoglaltsága miatt a személyes találkozó elmaradt, e-mailben készítettünk interjút.

Hogyan jutott el a buddhizmusig, mi volt az, ami ezekben a tanokban a legjobban magával ragadta?

– Olvastam egy könyvet Buddha életéről és tanításáról, ami mélyen megérintett. Egyszerű és praktikus tanácsok voltak benne Buddhától, amelyek sok kérdésemre adtak választ.

Már akkor nagyon fontos volt számomra a tudat szabadsága. Kerestem valamit, ami minden dogmán és korláton túl rámutat az élet értelmére, arra, hogy mi honnan jön.

Miután elolvastam az említett könyvet, barátaimtól hallottam, hogy Láma Ole Nydahl hamarosan Magyarországon tart előadást a jogi egyetemen. Ez 1990-ben volt. A tanítás nagyon tetszett. Úgy éreztem, olyasmiről beszél Láma Ole, amit már ismerek, amivel nagyon is egyetértek. Mindenre, amit mondott, csak bólogatni tudtam, hogy igen, én is így látom, így gondolom; nagyon fontos, amit mond, nagyon egyértelmű… Azonnal tudtam kapcsolódni ehhez az gondolkodáshoz, eszméhez. Nagyon fontos volt számomra, amit Láma Ole megtestesített, az az öröm és szabadság. Nagyon sokat viccelt, modern volt, közvetlen, szeretetteljes és rendkívül érdeklődő az emberek iránt. Úgy kezelt minket, mint barátot, partnert. Arról beszélt, hogy amit Buddha tanított, olyan valami, amit mindannyian el tudunk érni; mindenki ki tudja fejleszteni önmagában, mindenkiben megvan ez a potenciál.

- 1990-ben találkozott Hannah-val is. Hogyan vált mellettük tanítványból tanítóvá?

– Az első alkalommal, amikor Magyarországon találkoztam Oléval, említette, hogy két hét múlva lesz egy meditációs kurzus Lengyelországban. Egy kisebb csapattal azonnal megvettük a vonatjegyet, és elmentünk a kurzusra. Ekkor találkoztam először Hannah-val – csodálatos élmény volt.

A kurzus egy úgynevezett „meditációs központban” volt, távol a várostól, távol mindentől. Láma Ole tanításokat adott, és közben sokat meditáltunk. A szünetekben pedig Ole és Hannah együtt beszélgettek az emberekkel. Mindenféle személyes kérdéssel lehetett hozzájuk fordulni. Nagyon kedvesek voltak, sokszor éjszakába nyúlóan fogadták az emberek kéréseit, kérdéseit. Emlékszem, egyik este ott ültek egy melegebb takaróba burkolva, az emberek pedig hajnalig sorban álltak, hogy beszélhessenek velük, elmondhassák problémájukat. Számomra ez igazán mély és jelentőségteljes találkozás volt. Láttam ezt a két embert, akik nem csak nagyon inspirálók és vonzók, mint pár, hanem rendkívül szeretetteljesek és figyelmesek mindenkivel. A beszélgetések alatt megosztották velünk a saját tapasztalataikat is: hogyan találkoztak a 16. Karmapával (tibeti buddhista vallási vezető) hogyan járták be a világot. Úgy gondoltam, milyen nagyszerű emberek, és milyen nagyszerű, hogy buddhista tanítók ilyenek is lehetnek, és ilyen közel kerülhetünk hozzájuk. Mintha egy család lennénk.

- Filmjében, amely hét évvel Hannah halála után készült, sokan elmondják róla, hogy rendkívül kemény volt, kitartó, szenvedélyes, ugyanakkor végtelenül kedves. Mi lehetett a titka ezen kívül az ő kisugárzásának?

– Az ő kisugárzásának a lényege és az oka az volt, hogy megvalósította azokat a tulajdonságokat, amit mi célként fogalmazunk meg a buddhizmusban. Amikor Buddha elérte a megvilágosodást, azt mondta, hogy felismerte a tudatának a tiszta természetét. Ez az, amit először tanított nekünk Láma Ole és Hannah is: a tudat tiszta természete legmagasabb gyönyör, együttérzés, aktív szeretet és félelemnélküliség. A tudat e tökéletes tulajdonságait mutatják meg a megvalósított buddhista mesterek, Hannah pedig egyike volt ezeknek. Amikor azt mondjuk, hogy valaki megvalósított mester, az különböző tulajdonságokon keresztül fejeződik ki: együttérzés, öröm, szeretet minden lény felé, ez a tudatunk tiszta természete.

Úgy tudjuk kibontakoztatni, ha elengedjük mindazokat az elképzeléseket és érzelmeket, amelyek korlátoznak ennek megtapasztalásában.

– Ezek a tulajdonságok, amelyek a megvalósított mestereket, lámákat nagyon vonzóvá teszik. Ők megtestesítik Buddhát, aki 2550 évvel ezelőtt élt, és mutatta meg először ezt a látásmódot. A maga idejében Buddha is élő példa volt, aki képviselte azt a célt, amit mi a buddhizmusban el akarunk érni. Ez egy tudati állapot, egy tapasztalat. Ez a kisugárzás, amit mi tapasztalunk a tanítóknál. Ezek a képességek mindenkiben benne vannak – éppen emiatt vonzóak számunkra.

– 1968 és a körülötte lévő évek a kor ifjúsága számára "a nagy felfedezések kora". A keleti kultúra, a zenétől a meditációkon át az indiai, nepáli zarándoklatokig szinte egyszerre bontakozott ki Amerikában és Nyugat-Európában - és leggyakrabban a hippiközösségekből kiindulva. Tudjuk, hogy Koppenhága, ahol 1971-ben létrejött a Christiania, Európa egyik hippiközpontja volt Amszterdam mellett. Vajon mi lehetett az oka, hogy éppen ők voltak a katalizátorok?

– A hippik elfordultak az előző generáció értékeitől. Valami újat kerestek, így fedezték fel maguknak Keletet, a zenén, a meditáción és zarándokutakon keresztül. Ezt a szabadságérzést spékelték meg a drogokkal.

Ole és Hannah olyan utakat kerestek, ami túlmutat a korlátokon. Ők is végigjárták a hippik zsákutcáit. Idealisták voltak, mert azt hitték, hogy a drogok segíthetnek, s ezeken keresztül kiteljesedhet a tudat. Hamar belátták, hogy tévedtek. A drogok nem visznek közelebb a tudat valódi természetének felismeréséhez. Éppen ellenkezőleg, kirabolják a tudatot, és tönkreteszik a testet. Ezért mindenkit lebeszéltek ezekről, azt tanították, hogy a tartós boldogság nem érhető el kémiai eszközök segítségével, csak a tudat nem változó tulajdonságainak kibontakoztatásával.

- Úgy érzem, a Nyugat Kelet felé fordulásának a végletekig felgyorsult nyugati életforma mellett a másik kiváltó oka, hogy a nyugati spiritualitás tartósan válságban van immár évtizedek óta, képtelen megújulni. Ön hogy látja ezt?

– A Nyugatnak megvannak a saját értékei, ahogy a Keletnek is. Ha tisztán tartjuk a gyökereinket, akkor mindkettő élni és virágozni fog. A vasfüggöny keleti oldalán a dialektikus materializmus, a nyugati oldalán a jóléti kapitalizmus hódított, s az emberek mindkettőtől megcsömörlöttek.

György-Kessler Márta és a film társalkotója, Adam Penny
.

A valódi európai értékek, amit a humanizmus, a felvilágosodás és a II. világháború utáni az emberi jogok testesítenek meg, kezdtek feledésbe merülni mára.

Ha a Nyugat visszanyúlna a gyökereihez, a maradandó emberi értékekhez, akkor hamarabb túl tudna jutna ezen a válságon is. Ebben a buddhizmus sokat segíthet.

- A filmjéből sajnos az is kiderül, hogy a hatalom, a világi érdekek még ezt a magasabb dimenziót sem kímélik - gondolok itt mindenekelőtt a Karmapa-keresésre...

– A kínai politika sok eszközt latba vetett azért, hogy kontrolállni tudja Tibetet és a tibetieket. Amikor felismerte, hogy a vallás az egyik legjobb fegyvere, megpróbálta ellenőrzés alá vonni a lámákat. A Dalai Láma száműzetésben volt Indiában, ezért őt nem tudták befolyásolni. De kellett valaki, akit igen. A 16. Karmapa tekintélye és közismertsége, valamint az a tény, hogy az 1981-es halála után a következő inkarnációját még nem találták meg, kapóra jött a kínaiaknak, ezért az egyházügyi hivatal áldásával „találtak” maguknak egy hamis Karmapát. Ezt a fiatal fiút rendkívül furcsa körülmények között elismertettek számos magas rangú tibeti lámával. Ezzel sok zavart okoztak, de a történet pár hónapja hamvába hullott, amikor az ál-Karmapa maga jelentette be, hogy ő sosem volt a Karmapa, nem is akar az lenni, csak mások kényszerítették bele ebbe a szerepbe. Most várjuk a folytatást.

- Térjünk vissza Önre és tanítóira. Ön nagyon sokat utazott velük. Tud-e említeni olyan élményeket, amelyek meghatározóak voltak a további élete és küldetése szempontjából, és ami nagyon jellemző volt Hannah-ékra?

– Nagyon sok ilyen élményem van. Nehéz ezeket így leírni. Erre a legjobb válasz a film. Ezért készítettem el, és ezért próbáltam meg annyira sok témát megmutatni benne. Hannah és Ole számomra nagyon meggyőző példák. Láttam, hogy a tudatuk a legextrémebb helyzetekben is változatlan, örömteli, szeretetteljes, együttérző, mindig csak másokra gondolnak. Nem félnek a haláltól, nem tartanak a betegségektől, nem aggódnak önmagukért, nincsenek félelmeik. Túl vannak mindezeken a korlátozásokon. Nekem és nagyon sok barátomnak segítettek. Ők a legkiválóbb példái annak, hogyan lehet ennyi ember életét megváltoztatni és jobbá tenni.

- Nincs olyan ember, akit ne foglalkoztatna halál. Hannah a film szerint méltósággal és bölcsességgel viselte utolsó hónapjait. Valóban meg lehet békélni az elmúlással?

A buddhista tanítások szerint – és ezt igazolja az is, ahogy Hannah bánt a betegséggel és halállal – nemcsak meg lehet békélni, hanem túl is lehet tenni magunkat a mulandóság szenvedésén. Hannah tényleg nem azonosult a testével.

Megértette, hogy a tudat az, ami továbbmegy, és a boldogságunk attól függ, milyen benyomásokat gyűjtünk a tudatunkban. Ha ezt megértjük, akkor belátjuk, hogy a test csak egy eszköz, ami mulandó.

A buddhista gyakorlás egyik eredménye, hogy a haláltól való félelem elmúlik, mert megértjük a külső és belső jelenségek tiszta természetét. A halál része a létezésnek. A születés és a halál összetartozik.

Láma Ole azt mondja a filmben, hogy semmi sem múlik el, semmi sem tűnik el teljesen, mert minden értelmes és fontos dolog, amit tettünk, az megmarad, és továbbra is élni fog.

- Mit tart a legfontosabbnak buddhista tanítói munkájában? Melyek azok a legfontosabb gondolatok, amelyek olyan embereknek is utat mutathatnak, akik nem adják át magukat teljes egészében a buddhizmusnak?

– Egy Gyémánt Út buddhista tanítónak a legfontosabb, hogy autentikus példa legyen. Számomra nagyon fontos volt, hogy Ole és Hannah aszerint éli az életét, amit tanítanak. Azt mutatják, amiről beszélnek. Együttérzők, örömtelik, félelem nélküliek; ismerik a tudatuk természetét, azt tanítják, amit tapasztalnak, amit meg is valósítottak. Fontos számukra a tanítványaik boldogsága, azon dolgoznak, hogy a tanítványaikat szabaddá és függetlenné tegyék. Önmagukat nem személyként tapasztalják, hanem az átadási vonal egy részeként, az autentikus tanításokat adják tovább. Azt teszik, amit a tanítójuk tanított nekik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Kéri László: Fel vannak készülve az azonnali menekülésre is - országjáráson a Kéri-házaspár
Kéri László és Petschnig Mária Zita hónapok óta járják az országot a Tisza-szigetek meghívására. Mádra mi is elkísértük őket, ahol arról beszélgettünk, miért csinálják és milyen élmények érték őket eddig.


Kéri László és felesége, Petschnig Mária Zita tavaly óta járják az országot a Tisza-szigetek meghívására. Azt mondják, nem akarnak politikaformálók lenni, csupán informatív előadásaikkal segítenek, hogy az emberek tisztábban lássák a politikai és a gazdasági összefüggéseket.

Ahogy Petschnig Mária Zita mondja,

sokan már korábban is ismerték külön-külön a tényeket, de az, hogy rendszerben is elmesélik, sokat segít.

A mádi művelődési ház teljesen megtelt, ahogy a korábbi hasonló rendezvényeken is ez történt országszerte. Bár olykor nehéz megfelelő helyszínt találni az előadásokhoz, vannak települések, ahol bezárulnak az ajtók, ha kiderül, kik érkeznének.

A pénzügyi és politológiai elemzések sorozata a nyár közepéig folytatódik. A közgazdász–politológus házaspár tudatosan korlátozza saját szerepvállalását: a kampány közeledtével befejezik a fellépéseiket.

Helyszíni riportunk

Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Máté-Tóth András: El tudom képzelni, hogy Donald Trump, ez az eszelős őrült gondolt arra, hogy „megveszem a katolikus egyházat is, olyan még nincs nekem”
Némi humorral ezt válaszolta a vallástudós arra a kérdésre, Amerika megpróbálja-e befolyásolni a pápaválasztást. Máté-Tóth András szerint olyasvalakit választhatnak Ferenc pápa utódjának, aki folytatja az általa kijelölt utat.


Ferenc pápa halála után a temetésig a gyászé a főszerep a Vatikánban. Utána azonban amilyen gyorsan csak lehetséges, meg kell választani az új pápát. A folyamat ezeréves hagyományon nyugszik, miközben a kérdések, melyek foglalkoztatják a közvéleményt, nagyon is jelenkoriak. Mert nemcsak az a lényeg, hogyan választják meg a pápát, de ami még ennél is fontosabb, ki lesz Szent Péter trónján a következő pápa és milyen irányt képvisel majd?

Erről beszélgettünk Máté-Tóth Andrással, a Szegedi Tudományegyetem Vallástudományi Tanszékének alapítójával, egyetemi tanárral.

– Hogyan választják meg a következő pápát?

– A pápaválasztás nagyon-nagyon ősi hagyománya a katolikus egyháznak, bizonyos értelemben azt is mondhatjuk, hogy a katolikus egyház csúcsvezetőjét demokratikus úton választják, kétharmados többséggel. Csak a 80 év alatti bíborosok szavazhatnak az újabb rendelkezések óta. Abban viszont nagyon különbözik a demokratikus választásoktól, hogy a konklávén belül már nincsenek egyeztetések, viták, lobbitevékenységek,

csak imádság és a leadott szavazatok ismertetése zajlik ezen az ülésen.

A pápaválasztás akkor sikeres, hogyha valaki a leadott szavazatok kétharmadát megkapja. Akkor megkérdezik az illetőt, hogy vállalja-e ezt a szolgálatot, majd azt is megkérdezik, hogy milyen nevet választ magának. A szavazócédulákat minden szavazási kör után eltüzelik. Amíg nem sikeres a választás, hozzákevernek egy adalékanyagot, és ettől fekete lesz a füst. Amikor azonban sikeres, akkor csak önmagukban elégetik a cédulákat, aminek szürke a füstje. Ezt a köznyelv fehér füstnek nevezi, és ekkor mondják azt a katolikusok, hogy habemus papam, azaz van, újra van pápánk.

– Tehát magán a konklávén nincs lobbizás, de korábban igen? Hogyan kell ennek a politikai hátterét elképzelni?

– Létezik egy pre-konklávé, ami nem konklávé a szó szoros értelmében, tehát itt nincs szavazás, nincs csönd, hanem imádság van. Nem kötelező a részvétel, de a bíborosok, akik részt vesznek, arról tárgyalnak gyakran napokon át, hogy mi a világegyház jelenlegi helyzete és küldetése. És itt különféle hozzászólások hangzanak el. Onnan tudjuk, hogy ez a pre-konklávé jelentős intézmény, mert

Ferenc pápa XVI. Benedek lemondását követően akkor vált hirtelen nagyon esélyessé a pápaságra, amikor ezen a pre-konklávén egy előadást vagy helyzetértékelést tartott.

Ennek a lényege az volt, hogy az egyház ne szorongó egyház legyen, mert a hit ellensúlyozza a szorongást, hanem kilépő egyház, amelyik hisz a megváltóban, akit követ és képvisel, és ennek révén áll bele a kulturális folyamatokba, és hirdeti az evangéliumot. Ez egy nagyon-nagyon lényeges álláspont volt, utólag látjuk, mert a bíborosok ennek a látásmódnak a képviselőjét választották Benedek utódjául.

– Jelenleg az egyházon belül milyen főbb irányzatok, szellemi áramlatok vannak? Mert nyilvánvalóan ezek határozzák majd meg az új pápa személyét.

– Ez nagyon-nagyon nagy feladat lenne, amire nem is vállalkozom, csupán a véleményemet tudom elmondani. Az a szolgálat, amit Ferenc pápa elvégzett, két szempontból mindenképpen egy új fókuszt helyezett az egyház önértelmezésének és működésének a középpontjába. Az egyik az az, hogy az egyház elsősorban ne saját magával legyen elfoglalva, hanem a rászorulókkal, a kivetettekkel, a menekültekkel, a betegekkel, a börtönben lévőkkel, a különböző egyházi bűncselekmények áldozataival. Tehát az egyház nem öncél. Sohasem volt öncél az egyház, de a modern világ folyamatai, például a szekularizáció miatt bizonyos értelemben támadottnak, fenyegetettnek érezte magát. Emiatt az egyház egy kicsit az önmegmaradására koncentrált, de legalábbis nehezen küzdött meg a kísértéssel, hogy ezt tegye. Ezzel szemben Ferenc pápa azt mondta, hogy ez nem jó út, hinni kell az evangéliumban. Az Istennek nem Isten a fontos, hanem az ember.

Az egyháznak ne az egyház legyen a fontos, hanem az egyháznak legyen az ember, elsősorban a szegény és üldözött ember a fontos.

Ez egy nézőpont felerősítése. Egyáltalán nem új tanítás, az evangélium, a Biblia óta ezt hirdeti a kereszténység, de ezt a modern világban új módon, új stílussal, új elszántsággal és új hitelességgel kellett újra feléleszteni. A másik pedig az egyház működésére vonatkozik, aminek az úgynevezett szinodalitás az alapja. Ez szintén kezdettől fogva jellemezte az egyház működését, ami azt jelentette, hogy mindenki, aki meg van keresztelve, vagyis tagja a katolikus egyháznak, egyben felelős is a katolikus egyház helyzetéért, sorsáért, működéséért, hitelességéért, azon a szinten, azon a helyen, ahol ő van, a lehetőségeinek megfelelően. A pápa ezt a szinodális, ezt az együttműködő, bevonó kommunikációs kultúrát nagyon felerősítette, és nemcsak mint stílust erősítette fel, de egyben jogilag is létrehozta a szinodalitás kultúráját, és egy útvonalat, agendát dolgozott ki az elmúlt hónapokban a tavaly bezárult globális szinódus záródokumentumának a gondolatai mentén.

Ez a szegények iránt elkötelezett és szinodálisan működő egyház a mainstream jelenleg, ez Ferenc pápa hagyatéka,

ennek mentén oszlanak meg a nézetek. Vannak, akik nagyon-nagyon támogatják ezt, vannak, akik meglehetősen, vannak, akik kevésbé, és van esetleg egy kisebbség, amely nem nagyon. Az a feltételezésem, hogy a pápa által megnyitott út többséget élvez a katolikus egyházban is, és a bíborosi testületben is, vagyis olyan valakit fognak választani, aki folytatja ezt az utat, nem olyat, aki valami más utat kínál, vagy javasol, vagy esetleg éppen egyenesen szembe menne ezzel az úttal.

– Buda Péter aTelexen arról beszélt, hogy Donald Trump megpróbálhatja befolyásolni a pápaválasztást. Ön mit gondol erről? Volt-e már hasonlóra példa a történelemben?

– Megértem Péter felvetését, aki valóban komoly szakértő egyházügyben, Vatikán-ügyben, és nyilván egyfajta titkosrendőrségi szempontrendszert is hitelesen tud érvényesíteni, de engedje meg, hogy egy kicsit humorosra vegyem a figurát. Azt el tudom képzelni, hogy Donald Trump, ez az eszelős őrült, aki éppen a világrendet teszi tönkre, gondolt arra, hogy

„hát megveszem a katolikus egyházat is, olyan még nincs nekem.”

Szerintem érdemes lenne megtudni, hogy Trump hova árazza be a katolikus egyházat. Mikor ezt megtudjuk, majd még nagyobbat nevetünk. Keserűen, de még nagyobbat, mint amit az eddigi őrültségein nevettünk.

– A magyar bíborosnak, Erdő Péternek ön szerint van-e esélye? Beleillik-e abba a trendbe, amit ön mondott, ami azt a mainstreamet képviseli az egyházban, egyáltalán azt képviseli-e, amit Ferenc pápa képvisel?

– Formálisan Erdő Péter bíboros úr is természetesen esélyes, ugyanúgy, mint az összes többi jelenlévő bíboros. Úgy vélem, hogy Erdő Péter gondolkodása sokkal cizelláltabb annál, hogy könnyű legyen besorolni valamelyik kategóriába. Egy dolgot tapasztalhattunk, hogy

amikor ez a szinódusi folyamat 2022-ben elindult, akkor Magyarországon, ez, hogy úgy mondjam, takaréklángon zajlott, némelyek szerint kifejezetten ellenszélben.

De hogy ezért szabad-e a bíboros urat felelőssé tenni, azt őszintén szólva nem tudom. Tehát nem tudok válaszolni, hogy a bíboros úr valóságosan mennyire esélyes, mert nem vagyok sem jós, és még kevésbé vagyok klerikális bukméker.

– Arra gondoltam, hogy a magyar egyház sokak szerint az európai mainstreammel szemben erősen összefonódik a politikával, és emiatt nem éppen abba az irányba áll, mint amit ön elmondott, mint fő irányt.

– Úgy gondolom, hogy nem szabad az ilyen politikai mantrákat fekete-fehér igazságként kezelni. Az, hogy a Magyar Katolikus Egyház milyen viszonyban van a mai kormánnyal, nagyon összetett kérdés. Azért, mert maga az egyház nagyon összetett valóság. Az egyházba ugyanúgy beletartozik az a vidéki kis plébánia, ahol például én is katolikus vagyok, mint ahogy beletartozik a számtalan katolikus iskola, amelyik egyházi fenntartású, vagy beletartoznak a teológusok művei, akik katolikus alapon írnak teológiát, beletartoznak a szerzetesrendek, számos nagyon odaadó, nagyon elkötelezett szerzetessel, és folytathatnám a sort késő éjszakába nyúlóan. Azt állítani, hogy az egész katolikus egyház a világegyházi tendenciákkal szembe menve a politikának a szócsövévé válik, vagy kiszolgáltatottjává, vagy kiszolgálójává válik, ez olyan mértékben felszínes, hogy egyben botrányos is.

– Emberi számítás szerint valamikor május eleje–közepe táján már okosabbak leszünk?

– Úgy vélem, hogy a temetés után egy bő hét múlva újra lesz pápája a katolikus egyháznak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Költési időszakban vágtak ki több száz fát a gazdagréti Madárhegyen, minden szabályos
Szombaton felberregtek a láncfűrészek, hogy megtisztítsák az erdős területet egy új lakópark számára. A környékbeliek hiába tiltakoztak. Azt mondják, egyetlen megmaradt természetes pihenőhelyüket vesztik el.


Gazdagrétről szerintem azoknak, akiknek nincsen személyes kötődése, nyilván a Szomszédok jut eszébe. A televíziós sorozat 1999-ig futott, bár sokan a késői szocialista korral azonosítják. Azóta maga Gazdagrét is megváltozott, a panelek mellett egymás után épültek fel a domboldalon modern társasházak, lakóparkok is.

Érintetlenül maradt azonban több hektárnyi erdős rész, ami az ott lakók kedvelt pihenőhelye lett. Fák, bokrok és madárcsicsergés jellemezte a helyet – eddig. Ugyanis két hektárnyi erdő, amely két helyrajzi számon szerepelt, több tulajdonosváltás után a Bayer Construct nevű céghez került, amely 270 lakásos lakóparkot épít a Szent Angyalok Plébánia előtti lejtőn fekvő területen.

A harc a lakók részéről az erdős rész megtartásáért tavaly májusban kezdődött, amikor váratlanul favágók jelentek meg. Azt mondják, akkor meg tudták állítani a munkát, mivel a vállalkozó szerintük nem is rendelkezett a szükséges engedélyekkel. Idén azonban minden szükséges papírjuk megvan, így szombaton fel is vonultak a favágók, és néhány óra alatt az összes nagyobb fát kivágták.

Munkában a favágók

A közeli cukrászda előtt Bodainé Klotz Adrienne vár minket, aki a terület megmentéséért létrejött Gazdagrétiek a Természetért Egyesület elnöke. Adrienne nemcsak természetvédő, de természetfotós is, a környék élővilágát szenvedélyesen dokumentálja. A maga által elkészített katalógus szerint 10 védett faj él a környéken. Egyelőre nem dokumentáltan van egy tizenegyedik, a pannongyík, amelynek eszmei értéke 250 ezer forint.

A terület, ahol az építtető felvonult, nem áll természetvédelmi oltalom alatt, valószínűleg spontán módon erdősülhetett be, így a szükséges engedélyek és eljárások után jogszerűen beépíthető. Adrienne azonban máshonnan közelít.

„Ha azt nézzük, hogy egyetlenegy 30–40 éves fa, amilyeneket itt is látunk, mennyi szén-dioxidot tud megkötni egy év alatt, az nagyon-nagyon magas szám. Ha kivetítjük száz fára ezt az értéket, akkor 7,5 tonna jön ki, ennyi szén-dioxidot képes kivonni a légkörből. És itt 300, illetve 600 fáról beszélünk, melyek körül 300 gyümölcsfa.”

A lakóparkszerű beépítésű, társasházas övezet lakói számára a kis erdőcske a természet utolsó, könnyen elérhető darabja. A legközelebbi hasonló erdős rész a Sas-hegy, Rup-hegy és Budaörs, de ezek már másfél kilométerre vannak.

Adrienn véletlenül találta meg a cédulát, ami a fakivágás megkezdéséről szólt.

Vannak idősebb lakók is, akiknek ez megjárhatatlan távolság. Magam is láttam, hogy délutánonként nagyon sok környékbeli indul el kutyájával sétálni, eddig természetes volt, hogy a fák felé veszik az utat.

Pontosan mi is történt? A szövevényes történet kimerítően dokumentált. Maga a terület szántóföld besorolású volt, 2003-ban vált beépíthetővé, és Molnár Gyula akkori MSZP-s polgármester idejében adták el, 2008-ban. Azóta nagyon sok kézen ment át, szinte átláthatatlanok a tulajdoni lapok. Most pedig a Bayer Construct tulajdona, vagyis magántulajdon.

Bodainé Klotz Adrienne

Adrienne is elismeri, hogy a papírok szerint minden szabályos. Azonban szerinte az önkormányzat mégis léphetett volna. „Van egy állami rendelet, ami kimondja, hogy márciustól augusztusig, költési időszakban nem szabad fákat, bokrokat kivágni” - mondja.

Ennek ellentmond Újbuda Önkormányzatának közleménye. Szerintük éppen az a baj, hogy nincsen ilyen szabály. Ők ezt írják: „Újbuda Önkormányzata határozottan elítéli és ellenzi, hogy költési időszakban fákat vágjanak ki, annak ellenére, hogy ezt jelenleg jogszabályok nem tiltják. Ezen jogszabályok kötik meg az önkormányzatok kezét akkor is, amikor az ilyen tartalmú kérvényeket elbírálják.”

Az önkormányzat azt állítja, hogy a vállalkozó felé jelezték, hogy költési időszakban ne kezdjék meg a fák kivágását, azonban, mivel a hatályos jogszabályok szerint minden törvényi feltételnek megfelelt, kénytelenek voltak kiadni az engedélyt „300 engedélyköteles fa” kivágására.

Bodainé Klotz Adrienne szerint hozzáállására van más magyarázat is. Még tavaly együttműködési megállapodást kötöttek az építtető céggel, amely két projektben is érdekelt a kerületben. Ebben a városvezetés vállalta, hogy minden jogszabályi és infrastrukturális feltételt megteremt az építkezések számára, cserébe a cég 192 millió forintot utal az önkormányzat számlájára, amely összeget „elszámolási kötelezettség nélkül, szabadon jogosult felhasználni, azzal, hogy kizárólag az Önkormányzat által priorizált, a Kerület lakosságának érdekét szolgáló fejlesztési közcélok vagy közfeladatok finanszírozására köteles fordítani.”

A megállapodás szerint az első, százmilliós részlet után

a második részletet akkor fizeti ki a Bayer Construct, amikor a Madárhegy-projekt létesítésére vonatkozó építési engedély véglegessé válik.

A Bayer arról is posztolt, hogy a területen új, 1000 m²-es játszóteret, úk parkolóhelyeket, új sétányt építenek, valamint átalakítanak egy közlekedési csomópontot.

Az önkormányzat emellett kevésbé sűrű beépítésben egyezett meg a beruházóval.

Bodainé Klotz Adrienne szerint azonban ez nem elég. Úgy gondolja, ha az önkormányzat igazán meg akarta volna akadályozni a beruházást, változtatási tilalmat rendelhettek volna el, és felajánlhattak volna egy csereingatlant.

„A kelenföldi állomástól nem messze található egy nagyon magas épület, ami régen mint kollégium szolgált. Lehetett volna azt mondani, hogy akkor felajánlom az építtetőnek, cseréljünk.

Szerinte így a beruházó a pénzénél maradt volna. „És mi sem károsulunk azáltal, hogy a klímaválság kellős közepén eltűnik két hektár erdő”, ami Adrienne szerint 4–6 fok hűtést biztosított eddig.

Tavaly még ledöntötték a kordont, a talapzatban akkor egy fürgegyík hűsölt

Ez az ügy sem kerülte el a pártpolitikai csatározásokat. A felállás itt sajátságos. A természetvédők mellé Király Nóra fideszes politikus állt, annak ellenére, hogy 2018-ban épp a fideszes képviselők emelték meg a terület beépíthetőségét. De a tavalyi választások alatt a Fidesz polgármesterjelöltje egyértelműen a beruházás ellen kampányolt, és Klotz Adriennéket azzal vádolták meg, hogy Király emberei. Erről keserűen fogalmaz.

„Bemész egy önkormányzati ülésre, akkor mást se hallasz, mint hogy felsorolják Poncius Pilátusig, hogy ki a hibás. Erről szól az egész ülés, merthogy önök ekkor és ekkor ezt tették. Viszont a problémával nem nagyon foglalkoznak. Én így látom, hogy sajnos itt mindenből pártpolitika lesz.”

Tavaly ugyanis, amikor májusban elkezdődött volna a fairtás, éppen kampányidőszak volt. A civil egyesület tiltakozott, ami kapóra jött a politikai pártoknak mindkét oldalon. Ekkor kapták meg a civilek a fideszes bélyeget, miközben nyilván nem ők tehettek arról, hogy pont a kampány finisében történt, ami történt.

Ahogy sétálunk, gyűlnek a kutyát sétáltató környékbeliek. Megszólítják Adrienne-t, szomorúak, tehetetlenek. Tavaly több mint ötezren írtak alá egy petíciót, de nem számított semmit. Pedig az MSZP-s képviselő Keller Zsolt is aláírta, ahogy a fideszes Király Nóra, de aláírták a Momentum képviselői is, illetve Bakai-Nagy Zita polgármesterhelyettes is.

Adrienne egy fára mutat: itt egy őszapó fészkel. De tudja a többi madár költési helyeit is. Most már hiába, kordonok választják őt is el a halálra ítélt erdőtől.

Péntek este helyiek kis csoportja találkozott a cukrászda előtt. Elsétáltak a kék párnás kerítésekig. Búcsúztak az erdőtől.

Másnap reggel, szombaton megkezdődött a fairtás. A helyiek több tojást is lefotóztak a földön, annak ellenére, hogy az építtető cég megbízott egy alapítványt a madarak védelmének biztosításával.

Hétfőn már nemcsak a fákat, hanem a bozótot is irtják majd, ahol Bodainé Klotz Adrienne szerinte jellemzően az énekesmadarak fészkelnek. A kis erdő sorsa tehát eldőlt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Szerintem ennyien még az életben nem voltak” - Ilyen volt az idei I Bike Budapest felvonulás
Rengeteg bringás vette birtokba Budapest utcáit szombaton: a 10. I Bike Budapest felvonuláson biztonságosabb, élhetőbb városért tekertek együtt a lelkes résztvevők.


Szombat délután több ezer biciklis gyűlt össze a Városháza Parkban, hogy részt vegyen a 10. I Bike Budapest felvonuláson. A rendezvény célja az volt, hogy felhívják a figyelmet a budapesti kerékpáros közlekedés helyzetére, és megmutassák, hogy szeretnének egy biztonságosabb, biciklivel könnyebben bejárható várost.

A felvonulás a Városháza Parkból indult, majd a Kossuth Lajos utcán keresztül az Erzsébet hídon át a Lánchíd utcához érkeztek. Innen a Clark Ádám téren és az Alagúton át az Attila útra tekertek, majd újra az Erzsébet hídon haladtak át. A menet a Jane Haining rakparton, a Széchenyi téren, a József Attila utcán, majd az Andrássy úton folytatódott a Hősök teréig. Ezután a Dózsa György úton, a Népfürdő utcán és az Árpád hídon keresztül a Margitsziget Nagyrétjére érkeztek.

Egyik olvasónk, László szerint a szombati felvonulás épp ugyanolyan jó hangulatú volt, mint a korábbiak.

„Én 15-20 éve járok Critical Mass-re, majd utána az I Bike Budapestre, de szerintem ennyien még az életben nem voltak. A szervezők szerint jöttek Tirolból és Bécsből, de sok futár is kijött”

- mondta a bringás, aki útközben maga is sok külföldivel találkozott.

Szerinte a jó idő mellett azért is voltak sokan, mert egyre többen váltanak kerékpárra a fővárosban. László egyébként autós, de azt mondja, hogy az ő munkahelyén is érezhetően megszaporodott a reggelente bringával érkezők száma.

„Gyorsabb, kényelmesebb, sportos, egészséges. A közlekedési szabályok betartásában azonban van még hova fejlődni - négykeréken és kétkeréken egyaránt”

- tette hozzá.

A szokásos bringaemelés mellett a legemlékezetesebb pillanat számára az volt, amikor a menet egy pontján nem látszott a tömeg vége, pedig a csapat eleje akkor már Budáról ért vissza Pestre, míg a felvonulók másik fele át sem ért Pestről Budára.

Fotósunk ilyennek látta a szombat délutáni bringás felvonulást:


Link másolása
KÖVESS MINKET: