L. Ritók Nóra: Rengetegen estek pánikba, hogy „éhen fogunk dögleni, nem lesz kenyér, be fogják zárni a boltokat, lezárják az egész falut”
– A bezárás utáni napokban az iskolák felmérték a digitális eszközállományt a családokban. A helyzet első ránézésre nem tűnt olyan rossznak, mivel okostelefon gyakorlatilag mindenhol van már. A fogyasztói társadalom és a XXI. század hatása, hogy még a legszegényebb rétegekben is része lett a mindennapi életnek. Ezzel az iskolák meg is könnyebbültek, hiszen statisztikailag úgy tűnt, mindenkit el tudnak érni. Csakhogy a gyakorlatban nem így történt, mivel a digitális szakadék nem csak az eszközöktől függ, hanem attól a tudástól is, ami szükséges ezeknek a használatához.
Az okostelefon ma egyfajta státuszszimbólum, a jólétet jelző dolog. Mindenki megveszi, szeretné birtokolni, még akkor is, ha csak a legegyszerűbb funkcióit tudja használni.
Így a telefonálást (amíg van rajta pénz), a szelfizést (erre sokan cicaorrot is tudnak tenni), a fotók Facebookra posztolását. Az utóbbi egy évben az élő videózás is nagyon elterjedt.
Arra viszont, hogy kikeressék a feladatot az iskola oldaláról, letöltsék, kidolgozzák, majd visszaküldjék, a legtöbb családban nincsen tudás. A KRÉTA rendszer eléréséről, vagy az e-naplóról, amit egyébként már itt is használnak az iskolák, ne is beszéljünk.
Miután ez kiderült, az iskolák is a Facebook-csoportok létrehozását választották, hogy azokon keresztül kommunikáljanak, de ez se sokat segített, mivel ahol egy telefon van a családban, azt az apa gyakran elvitte a közmunkára, több gyerek esetén pedig eleve semmiképp nem jutott volna mindenkinek. Így nem maradt más, mint a papíralapú kiküldés.
– Ezt hogyan oldották meg?
– Az állami iskolák többnyire az étkeztetéshez kapcsolták, tehát amikor a gyerek ebédjéért mentek, megkapták mellé a feladatlapokat is. Amelyik településen nincs iskola, csak máshova bejárók, oda egy héten egyszer kivitte valaki, majd a következő héten összeszedte. Azokban a családokban, ahol a szülői háttér adott arra, hogy napirenddel, szabályok felállításával rávegyék a gyerekeket a tanulásra, ott valamennyire működött a történet.
Ahol viszont eleve nem volt meg az a fajta motivációs erő, ami a normál tanrendben is alapfeltétel, ott most ezt képtelenség volt felépíteni. Vannak gyerekek, akik ezalatt a 11 hét alatt sem kapcsolódtak sehogy az oktatáshoz.
Hallottam egy adatot, ami szerint a kormányzat 20%-ra teszi ez utóbbiak arányát, de tartok tőle, hogy a szegregált iskolákban a valós szám jóval magasabb.

– Mi az eltelt két és fél hónap mérlege?
– Ez az egész helyzet mindennél jobban rávilágított, mekkora szakadék van ma az oktatásban, és mennyire nem képes az iskola az esélykiegyenlítő funkció betöltésére. Amíg egy jobb társadalmi státuszú gyerekeket tanító intézményben gond nélkül tartottak online órákat a tanárok, ismeretátadással, feleltetéssel és dolgozatírással együtt, a másik véglet heti egyszer kapta meg papíron a feladatokat, és itt már az is teljesítménynek számított, ha valaki valamit visszaküldött. Tudásbővítésről semmiképp, de azt hiszem, még szinten tartásról sem beszélhetünk. Gyakorlatilag a szülőkre hagyták a dolgot, akik sokszor szintén alapkészség-hiányosak, és még ott van a megfelelő tanulási környezet biztosítása, ami lakhatási szegénységben, sok gyerekkel egy családban szinte lehetetlen vállalás.
Nem volt semmiféle differenciálás, mindenkinek ugyanazok a feladatok mentek ki: például egy mese értelmezését és feldolgozását kapták azok a gyerekek is, akikről pontosan tudnia kellett a pedagógusnak is, hogy megfelelő olvasási készség híján fel se tudják fogni a szöveget.
Van még egy jelentős csoport, az integrálható sajátos nevelési igényű gyerekek, akiknek mindenképp plusz segítségre van szükségük. Ők most teljesen egyedül maradtak, sokszor olyan családokban, ahol a szülő is értelmi sérült. Esetükben nemhogy szinten tartásról nem beszélhetünk, de egyértelmű a visszafejlődés.
Az alapítványnál egyébként 140 digitális eszközt tudtunk szerezni, tableteket és laptopokat vegyesen. Ezeket egyrészt azok kapták, akik vagy ösztöndíjasaink, vagy úgy gondoltuk, hogy a szülői hátterük adott ahhoz, hogy szintet lépnek, ha kapcsolódnak a digitális oktatáshoz. Másrészt volt egy kontrollcsoport is Toldon, itt minden családba adtunk, ahol volt iskoláskorú gyerek. És sajnos itt kiderült, az eszköz nem minden. Előfordult, hogy eltörték, mert odaadták a kisebb gyerekeknek, vagy az internetet fogyasztották le pillanatok alatt a felnőtt tartalmak letöltésével, amiben találtunk horrorfilmeket, pornót is. Vagy éppen kivették a SIM-kártyát, mert rájöttek, hogy a mobiljukba átrakva telefonálni is tudnak vele. Volt olyan család, ahol 16 ezer forintos számlát csináltak így, és nem tanuláshoz kapcsolódó telefonálással.
Itt lényegében nem tudtuk megvédeni az eszközt a család többi tagjától, akik nem éreztek felelősséget az egész iránt, szabad szórakozási eszközként használták. Persze ennek is oka van. Ők sem kaptak ugyanis gyerekkorukban elég tudást, felelősségérzetet, amiben egy, a tanuláshoz, vagy egy ilyen helyzethez való megfelelő viszony alakulhatott volna ki.
Ahhoz, hogy a digitális oktatás megfelelően működjön, szükséges egy alapvető viszonyulás, tudás és képességrendszer, amit az iskoláknak a járvány előtt kellett volna kialakítani.
A mostani helyzet világosan mutatja, hogy a leszakadó térségek szegregálódó vagy szegregált iskoláiban ezt nem tudták megfelelően fejleszteni. Így nem volt mire építeni a távoktatásban.

Az alapítvány által kiosztott eszközök
– Valami pozitívumról is be tud azért számolni?
– A digitális eszközökkel együtt tanulva megláttuk, milyen óriási lehetőség nyílhat arra, hogy felnőttet és gyereket egyszerre fejlesszünk. Egyrészt a digitális ismeretek terén, másrészt alapkészségekben is.
Az anyukák a gyerekükkel együtt tanulva ugyanis szintén újratanultak dolgokat, amelyek nekik is kimaradtak annak idején, és fejlődhettek olyan készségeik, mint pl. az olvasás, szövegértelmezés.
A közös tanulást segítő önkéntesektől és tanoda-pedagógusoktól pedig kaptak egy mintát arra, hogyan kommunikáljanak, hogyan tudják motiválni a gyereküket és fenntartani a figyelmét, így fejlődtek a szülői kompetenciáik is.
A dolognak ez a része annyira sikeres volt, hogy a járvány után is szeretnénk folytatni. Mindig azt szoktam mondani, hogy egy generáción keresztül egyszerre kellene foglalkozni a gyerekekkel és a felnőttekkel ahhoz, hogy változást érjünk el. Most pedig adódott erre egy kényszer szülte nagy lehetőség.