KULT
A Rovatból

Saját magát kezdte a „divat királynőjének” nevezni Rotschild Klára, a Kádár-korszak divatdiktátora

Rotschild Klára csillogó és botrányokkal tarkított életét ismerhettük meg a Nemzeti Múzeum tárlatán, sőt ruhakölteményeit is felpróbáltuk.


Rotschild Klára munkássága igazi 20. századi női sikertörténet. Izgalmas életének állít emléket a Magyar Nemzeti Múzeum kiállítása. A CLARA - Rotschild Klára - Divatkirálynő a vasfüggöny mögött című tárlaton megismerheted Klára csillogó, divatbemutatókkal és botrányokkal tarkított életét, miközben közelről is megcsodálhatod, sőt akár fel is próbálhatod ruhakölteményeit.

De vajon származása ellenére hogyan válhatott a Horthy-kor és a Kádár-korszak divatdiktátorává? Hogyan jutott ilyen kivételes helyzetbe? Mi már tudjuk a választ. Eláruljuk, milyen érdekességek várnak rád a tárlaton.

A Clara kiállítás két részből áll. A múzeum Rotundájában hét Rotschild-menyasszonyi ruha, illetve estélyi történetét ismerheted meg. A tárlat nagyobb része azonban a Múzeumkert hátsó részében, a megújult Kertészházban folytatódik. Itt még több Rotschild-ruha vár, a falon elhelyezett idővonal mentén pedig izgalmas tényekre derül fény a divat királynőjének életéből.

A “szabászasztalon született” lány, Rotschild Klára 1903 február 22-én látta meg a napvilágot. A jelző nem a tényleges körülményekre utal, hanem szülei foglalkozására. Apja, Rothschild Ábrahám Adolf izraelita származású szabó volt, anyja, Spirer Regina pedig szintén szabónő. Budapest bevárosában éltek, és mindketten itt működtették műhelyeiket, ahol Klára gyermekkorától szívta magába a szakma csínját-bínját.

Ám a kiállításon megtudtuk, hogy nem csak ez volt Rotschild Klára sikerének receptje. Klára hihetetlen tehetséggel menedzselte magát és szalonját.

Ő kezdte a "divat királynőjének" nevezni saját magát.

Sokat adott a látszatra: öltözéke és hamvasított frizurája mindig kifogástalan volt, és egy mesés Duna-parti penthouse-ban élt, ahová gyakran szervezte divatbemutatóit. A fényűzés látszata pedig fényűző életet élő vevőkört vonzott.

Rotschild Klára Petőfi tér 3-5 szám alatti lakásának tetőteraszán, 1974 körül. Fotó: magántulajdon

Rotschild szalonjának védjegyei voltak a próba folyamatát irányító direktiszek. Ők fogadták a vendégeket, illetve segédkeztek a modell, az alapanyag és a kellékek kiválasztásában is.

A direktiszekhez hasonlóan a szalon imázsát növelték a kor legszebb manökenjei is, akiket Klára maga választott be “családjába”.

Emellett Klára széleskörű szakmai és magánéleti kapcsolatrendszert épített ki. Megszerezte az első magyar divatkritikus, Guthy Böske támogatását, aki a Színházi Élet népszerű DIVAT mellékletének szerkesztője volt. Illetve

remek érzékkel megtalálta és öltöztette a kor “influenszereit”.

Nappali ruha, selyemburett, 1970 körül. dr. Péchy Zsuzsa pszichiáternek, a szalon állandó vevőjének ruhája. Magántulajdon

Természetesen mindehhez megfelelő anyagi tőkére is szüksége volt. Klára életét több botrány is tarkította, és az egyik ilyen botrány tette lehetővé, hogy pályája elején nagyobb összeghez jusson, amit befektetett vállalkozásába.

Rotschild kontra Somogyi botrány

1930-1933-ban hatalmas port kavart és nagy médiafigyelmet kapott Klára és a botrányairől elhíresült, dúsgazdag aranyifjú, Somogyi Pál Károly pere. A “mániás elmezavarban szenvedő” férfi 1930 szeptember 18-án

megverte és kidobta lakásából a fiatal Klárát, aki apja szalonjának kintlévőségeit igyekezett behajtani.

Klára az elszenvedett testi és lelki sérülések miatti gyógyszerel kísérelt meg öngyilkosságot. Ezt követően hetekig pszichiátriai gyógykezelésre szorult. Anyagi és erkölcsi sérelmei orvoslására nagy összegű kártérítési pert indított, amit meg is nyert.

Alkalmi csipkeruha, selyem muszlinnal kombinált poliészter csipke, 1975. Gönczi Annamária újságírónő az esküvőjén viselte és máig megőrizte.

Az anyagi tőke nélkülözhetetlen volt ahhoz, hogy a párizsi divathoz hasonló luxust tudja kínálni vevőinek. A kiállításon megtudtuk, hogy az olyan vezető pesti divatszabók, mint Rotschild Klára, nem művészek voltak, mint a franciák, hanem jó ízlésű, remek üzleti érzékkel rendelkező kereskedők.

A szalonok tulajdonosai évente többször is kiutaztak Párizsba, hogy az általuk kedvelt divatházak bemutatóira bejussanak, és bevásároljanak. Tulajdonképpen ízlésük és ügyfeleik elvárásai szerint

a nagy párizsi márkák modelljeiből, alakították ki saját kollekciójukat.

Hogy bebocsátást nyerjenek a nagy divatházak bemutatóira, előre ki kellett fizetniük egy vagy két modell árát, amit a bemutató után levásárolhattak. A nagy házak így próbálták elkerülni, hogy modelljeiket ellopják.

Ennek ellenére állandóan szivárogtak ki modellek. Erről sokszor a párizsi másolócégek tehettek. Illetve sok esetben a szabók nem fizették meg az eredeti francia modellek árát, hanem fejben megjegyezték a darabokat, a megvett szabásmintákat pedig egymás közt cserélgették.

Modell-lopási botrány

1937-ban Klára is modell-lopási botrányba keveredett. Nagy múltú cégek jelentették fel “modell-lopás” vádjával. A vád szerint nem legálisan szerezte be a drága párizsi kollekciót, hanem a modelleket megfizető kollégáitól inspirálódott.

Klára elsősorban az időtlen Dior, Chanel, Balmaint és Givenchy divatházaktól merített. A Rotschild ruha a második világháborút követően a mindenkori divat konzervatívan elegáns stílusát képviselte. S bár Klára

elismerte az új fiatalos irányzatokat, de a sortot, szandált, és harisnya nélküli viseletet nem tartotta márkájához illőnek.

Ékszerkabát, lurex-viszkóz alapra üveg és teklagyöngyökkel készült kézi gyöngyhímzés, 1974. Az ékszerkardigánok divatját Yves Saint Laurent indította el, Rotschild Klára pedig megcsinálta a saját verzióját, mely haláláig az egyik legnépszerűbb kreációja volt. Magántulajdon

Visszatérő vevői is a kifinomult, nőies bájt, eleganciát igényelték, hiszen koruk és társadalmi státuszuk is ezt kívánta meg.

Divatháza rendszeres vevői közé tartoztak a Budapestre látogató külföldiek, az itt állomásozó diplomatafeleségek, a politikai elit asszonyai, jól menő orvosnők, ügyvédnők és híres művésznők:



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Queer – A film, amiben alig történik valami, mégis eseménydús és magával ragadó
Lehet, hogy nehezen veszi rá magát az ember a több mint kétórás mű megtekintésére, pedig megéri! Megmutatjuk , miért érdemes egy esélyt adni, akkor is, ha elsőre a téma távolinak is tűnik.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 25.



Luca Guadagnino egy zseni. Ezzel szerintem egyetlen cinefil se vitatkozik. Az olasz író-rendező sorra hozza a jobbnál-jobb filmeket. Nekem a Szólíts a nevedennel tette fel magát a filmes térképre, ami egyébként nagyon hasonlít cikkünk tárgyára, de erről majd később.

Ezután következett a mesteri Sóhajok, amely Dario Argento 1977-es horrorfilmjét gondolta újra.

Nagyobb kihagyást követően a Csontok meg mindenben újra együttdolgozott Timothée Chalamet-val, ám a mű nem aratott akkora siker, mint azt mindenki várta. Ezután, 2024-ben következett két csodálatos projekt. A Challangers szerintem 2024 egyik legjobb filmje, mely mellett sajnos teljesen eltűnt a másik mozija, a Queer. A magyar bemutatóra 2025 április végéig várni is kellett. De vajon miért?

A Queer egy eléggé nehéz film, könnyed Guadagninos máz alá rejtve. Rendezőnk 17 évesen olvasta William S. Burroughs azonos című regényét, ami nagy hatást gyakorolt az épp szárnyait próbálgató, homoszexuális fiatalra. A regény írója éppen kilépett házasságából, és rájött másságára. Leginkább ez ihlette fikciós könyvét. Guadagnino nagyon régóta tervezgette, hogy adaptálja Burroughs művét, de sokáig kellett várnia, mire összejött a Szupercsapata. Nem olvastam az alapanyagot, de az A24 stúdió nem véletlenül ált Guadagnino mellé.

Ez a stúdió híresen ad a minőségre és tényleg a szerzői filmesek Mekkája. De miről is szól a Queer?

A könyv főszereplője maga az író volt, vagyis inkább egy kitalált verziója, Lee (Daniel Craig). A középkorú férfi kocsmáról kocsmára éli az életét Mexikóvárosban az 1950-es években. A hidegháború fenyegetése miatt sok a katona a közép-amerikai országban. Főszereplőnk habzsolja az életet, alkohol, drogok és persze fiatal férfiak. Egészen, amíg meg nem látja Eugenet (Drew Starkey), akibe első látásra belehabarodik. Van egy apró zökkenő: nem tudja, hogy a fiatal férfi homoszexuális-e. Innentől, azt hittem, hogy Lee két órán át fogja csapni a szelet Eugene-nek, és egy se veled, se nélküled kapcsolati dráma lesz. Félig tévedtem – mondjuk az hatalmas tévedés volt.

A film második fele egy körutazás Dél-Amerikában, Mexikóból indulunk, miközben Lee csapja a szelet Eugenenek. Guadagnino, mint egy könyvet, fejezetekre bontotta a cselekményt, és a mexikói hódítás/hódítási kísérletek csupán az első fejezetet teszik ki. Ezután Lee és Eugene utazását láthatjuk, csodálatos környezetben, bámulatos, szinte pszichedelikus megvalósításban csipetnyi egzisztencializmussal fűszerezve. Guadagnino stílusa páratlan, könnyed és nézeti magát az amúgy nem túl könnyed téma. Lee szerelmes a fiatalabb társába, ám láthatóan Eugene csak próbálja kihasználni a helyzet előnyeit és szinte sarokba szorítva küzd a kapcsolat ellen, egyúttal valószínűleg saját boldogsága ellen is.

Órákig néztem volna még a két színész játékát. Daniel Craig nagyon elhivatott a szerepe iránt, mindent bevállalt a cél érdekében.

Craiget egyértelműen megfosztották egy aranyszobrocskától 2024-ben, legalábbis egy jelöléstől minimum. Amit ki kell emelni, hogy nem vicc a 18+-os karika. Aki egy picit érzékeny lelkületű, jó ha tudja, itt keveset hagynak a fantáziánkra. Éppen, hogy csak az explicit aktust nem látjuk élőben. Ez a fülledt homoszexuális atmoszféra egyértelműen a Szólíts a nevedenre emlékeztetett. A Queerben is hasónlóan egy idősebb, tapasztaltabb karakter avatja be a fiatalabbat a testi örömökbe, csak most az érettebb szempontjából látjuk a történéseket, és a kapcsolati felállás szinte teljesen fordított.

Guadagnino vizuális stílusa csöpög a vászonról. Rengeteget játszik a kamerával, a beállításokkal és meglepően sok vizuális effekt is van a filmben. Még a hosszú játékidő és a melankolikus hangnem mellett is szinte rohan a film.

Remek tempót diktál, egy pillanatra sem ül le, lefoglalja a nézőt, egy audiovizuális orgia hozzáértő szemmel nézni a Queert, persze figyelembe véve, hogy szerzői drámáról van szó, nem egy látványos akciófilmről.

A zene elképesztő, ami nem is véletlen, a többszörös Oscar-díjas Trent Reznor és Atticus Ross brillírozik, olyan előadók licencelt zenéi mellett, mint a Nirvana, Shidéad O’Connor vagy a New Order.

Elképesztő ezt így leírni, de nem sok minden történik a Queer-ben, mégis eseménydús film.

Magával ragadó alkotás, igazi pszichedelikus utazás egy önmagát kereső középkorú, önpusztító homoszexuális karakter szemén keresztül.

A színészek mindent beleadnak, Guadagninoban nem csalódtam, továbbra is elképesztő író-rendező. Lassú, de bámulatos!


Link másolása
KÖVESS MINKET: