SPORT

Hogyan élhette túl Grosjean, hogy 220 km/órával a falnak rohant a kocsijával, ami kigyulladt?

Szinte csoda, ami történt, de valójában legalább négy nagyszerű találmány segített benne.


A Forma 1-es autóversenyek indulása óta eltelt 70 évben szinte természetes velejárói voltak a szőrnyű halálos balesetek. A két legnagyobb tragédia az osztrák Jochen Rindt és a brazil Ayrton Senna esete volt.

Rindt 1970. szeptember 5-én Monzában szenvedett halálos balesetet, a világbajnoki koszorút már csak özvegye vehette át. A háromszoros világelső Senna 1994. május 1-én a San Marinó-i nagydíjon halt szörnyet (ugyanannak a versenynek az előző napi időmérő futamán az osztrák Roland Ratzenberger lelte halálát a lángok között). Amikor 1976. augusztus 1-én az akkor címvédő, később két további világbajnokságot nyerő Niki Laudát összeégve kimentették Ferrarijából, és az osztrák pilóta hat héttel később már újra versenyzett, mindenki csodáról beszélt.

A 21. században eddig csupán egyetlen Forma 1-es versenyzőnek kellett meghalnia: a francia Jules Bianchi 2014. október 5-én a szuzukai japán nagydíjon szenvedett baleset miatt vesztette életét.

Honfitársát, Romain Grosjeant november 29-én a bahreini GP-n érintette meg a halál szele, amikor 220 km/órás sebességgel egy falnak rohant, és autója pillanatok alatt lángba borult. A versenyző mégis szinte sértetlenül megúszta a borzalmas ütközést, és saját lábán szállt ki a kocsiból, de ezt nem csupán valamiféle „isteni gondviselésnek” köszönhette, hanem tudósok és mérnökök több évtizedes munkájának – írja a Wired

Gorsjean kocsijának jobboldali hátsó kereke már az első körben összeakadt Danyiil Kvjat kocsijának bal első kerekével, és emiatt a versenyautó kirepült a pályáról. A korlát, aminek nekirohant, egy olyan csupasz, hullámos acélszalag volt, amelyhez hasonlóak a polgári országutak mentén vannak. Megállította ugyan a kocsit, de 220 km/órás sebességhez képest túlságosan gyorsan, az autó csaknem 180 fokban megperdült, kettétört, széthasadt a tankja. A motorból kiáradó és az ütközésből támadt hő azonnal meggyújtotta az üzemanyagot.

A lángok mindent elborítottak, magát Grosjeant is. A mentők másodperceken belül a helyszínen voltak és akcióba léptek, hogy megmentsék a pilóta életét. Grosjean úgy bukkant elő a lángokból, mint egy főnixmadár, csupán kisebb égési sérülésekkel a kezén, lábán és könyökén, semmije sem tört el.

Egy ilyen esetnél a szerencse is sokat számít, de ennél sokkal többről volt szó. Grosjean már a kórházban is hálát adott a közelmúltban bevezetett Halo biztonsági gyűrűnek, amelyet a pilótafülke fölé helyeznek el és célja tompítani az ütközés erejét.

Ez egy szénrostokból készült erős szerkezet az úgynevezett „túlélő cella” fölött, amelyet a leginkább ütésállónak tartanak. A Halo minden bizonnyal megvédte Grosjean fejét attól, hogy nekivágódjon a szétszaggatott korlátnak. De életben maradását még legalább három élenjáró találmány is biztosította: fej- és nyaktámasztó rendszere, biztonsági hevederje és védőöltözete.

VIDEÓ: a szörnyű baleset

2001-ben Dale Earnhardt hétszeres amerikai NASCAR-bajnok fejét szó szerint leszakította az ütközés ereje. És bár az autósport irányítói általában nehezen fogadnak el új biztonsági intézkedéseket, Earnhardt rettenetes halála nyomán kénytelenek voltak belátni, hogy a bátorság, a sebesség megszállott imádata nem írja felül a fizika törvényeit. Ekkor született meg a Robert Hubbard által tervezett HANS (Head and Neck Support).

Ez egy lópata alakú merev gallér, amely rásimul a versenyzők vállára és amelyet szíjakkal erősítenek a sisakjukhoz. Mivel nincs sem az üléshez, sem magához az autóhoz kötve, a HANS együtt mozog a vezetővel, nemcsak biztonságot ad neki azzal, hogy a fejét rögzíti, hanem elegendő rugalmasságot is ahhoz, hogy észrevegye a pályán a váratlan eseményeket.

Hubbard már az 1980-as években dolgozni kezdett találmányán, ami először csak saját baráti körében terjedt el, Earnhardt balesete azonban megnövelte a népszerűségét, végül 2016-ban kötelezővé tették használatát.

De legalább ennyire fontos tényező volt az is, hogy Grosjean nem repült ki kocsijából.

Az ezzel kapcsolatos erőfeszítések egészen a második világháborúig nyúlnak vissza, és sokat köszönhetünk John Paul Stapp-nek, az amerikai légierő sebészorvosának, akit egykor „a Föld leggyorsabb emberének” neveztek.

Miközben a hadmérnökök megszállottan építették a hangsebességnél gyorsan repülőgépeket, nemigen törődtek a biztonsággal, és ez több tucatnyi berepülő pilóta életébe került.

Stapp célja egy olyan szerkezet megépítése volt, amely képes az emberi test lefékeződésével járó traumát a minimálisra csökkenteni. Csapatával a kaliforniai, majd új-mexikói sivatagban együléses „rakétaszánkókat” épített, amelyekbe egy-egy bábut ültettek. Minden teszthez másfajta hevedert használtak. Ha a teszt végén a bábu egyben maradt, Stapp maga próbálta ki a hevedert.

Egy alkalommal öt másodperc alatt 1017 km/órára gyorsult fel, vagyis gyorsabb volt, mint egy kilőtt puskagolyó. (Ezzel a teljesítménnyel került be a Guinness Rekordok Könyvébe). Egy tóba zuhant, össze-vissza törte magát, de a kísérletek folytatódtak. A csapat tagjai összesen 166 dokumentált „kilövést” hajtottak végre.

Végül megállapították, hogy az ember akár egy repülőgép lezuhanását is túlélheti, amennyiben a medencecsontját rendesen rögzítik és heveder tartja mindkét vállát.

Az öt részből álló versenyöv-rendszer – kettő a vállakon, kettő megfeszíti a medencét, és egy a lábakat rögzíti – évtizedeken át alapfelszerelésnek számított. Az elmúlt években egy hatodik, néha egy hetedik hevedert is hozzátettek, de továbbra is a medencére és a vállakra összpontosítottak. És mindez Stapp eredményeinek köszönhető, aki később az átlagautókba épített biztonsági öv lelkes szószólója lett.

Grosjean balesetének nézőit alighanem a tűzcsóva döbbentette meg leginkább, amelynek közepéből a francia versenyző kilépett. Hogy ezt megtehette, nagyban köszönhető a wilmingtoni DuPont vegyipari cég kutatójának, Wilfred Sweeny-nek, aki 1961-ben kezdett szénből, hidrogénból, nitrogénból és oxigénből álló polimer szálak összefűzésével kísérletezni. Ezekről kiderült, hogy így együtt tűzállóak.

Ez volt az alapja a ma Nomex néven ismert ruházati anyagnak, amelyet 1967-ben szabadalmaztattak, de azóta is folyamatosan fejlesztik. Alig két évvel ezután már ez mentette meg a később Forma 1-es világbajnok Mario Andretti életét az Indy 500-as versenyen.

Előnye, hogy egyrészt nagyon magas hőfokot kibír, másrészt miután a lángokat eltávolítják, nem ég tovább, nem is olvad, hanem önmagától kialszik rajta a tűz. Ezen múlt, hogy Grosjean szinte sértetlenül elhagyhatta lángba borult kocsiját. Ma már az autóversenyzők 95%-a ilyen ruhát visel.

De ez még nem minden. Grosjean Nomexszel erősített AlpineStars ruháján a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által megállapított szabványnak megfelelően még olyan vállpántok is vannak, amelyekkel ki lehet húzni egy pilótát a kocsironcsból, eszméletvesztés esetén. Terveznek hozzájuk olyan légzsebeket is, amelyek kitágulnak a hőség hatására, és ezzel egy további hőkorláttal veszik körül a vezetőt, hogy késleltessék az égést. Még a reklámcímkékhez használt fonalakat is tesztelik előzetesen, hogy azok se olvadhassanak bele a pilóta bőrébe.

Romain Grosjean szörnyű, de mégis szerencsés kimenetelű balesete emlékeztethet bennünket azokra az áldozatos munkát végző kutatókra, fejlesztőkre, akik nem csupán a versenysportot, hanem a mindennapi közlekedést is biztonságosabbá tették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
A Rovatból
Ryan Reynoldsék csapata megint feljutott, már csak egy lépésre vannak a csodától
A Wrexham vasárnap 3-0-ra verte a Charlton Athleticet, így biztosította a feljutást a világ egyik legkeményebb másodosztályába.


Három éven belül harmadszor ünnepelhetett feljutást a Wrexham AFC, írja a Telex. A csapat vasárnap 3-0-ra győzte le a Charlton Athleticet, ezzel biztosította helyét az angol másodosztályban, a Championshipben. A Wrexham a már bajnok Birmingham City mögött a második helyen zárt.

A történelmi sikert hazai pályán, a Racecourse Groundon aratták, közel 13 ezer szurkoló előtt.

A walesi klub ezzel már csak egy lépésre van attól, hogy a Premier League-ben szerepelhessen.

A Wrexham AFC története 2020 őszén vett új fordulatot, amikor Ryan Reynolds és Rob McElhenney megvásárolta a klubot. A két színész eredetileg azzal a céllal vette át a csapatot, hogy egy dokumentumfilm-sorozatot forgassanak az angol ötödosztályban szereplő egyesület mindennapjairól. Magyarországon az eddig négy évadot megért Üdv Wrexhamben! című sorozatot a Disney+-on lehet nézni.

A Wrexham azóta folyamatosan építkezik és lépeget felfelé az angol futball ranglétráján. Most már a világ egyik legkeményebb bajnokságában, a 24 csapatos Championshipben folytathatják. A klub számára már az is nagy siker lenne, ha tartósan meg tudnának kapaszkodni ebben az osztályban, de ha innen is sikerülne feljutniuk, font százmilliós bevételre tehetnének szert.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SPORT
A Rovatból
Elképesztő baki: kanyarodás közben Alonso kezében maradt a kormány
A spanyol versenyző hiába tekerte, már csak a levegőben lobogott a kormány, a kocsi pedig ment tovább egyenesen. Szerencsére nem lett nagyobb baj a bizarr esetből.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 12.



Meghökkentő jelenet játszódott le a bahreni nagydíj pénteki szabadedzésén, vette észre a Player.

Kanyarodás közben egyszerűn Fernando Alonso kezében maradt az Aston Martin kormánya.

A kétszeres világbajnok gyorsan reagált a váratlan helyzetre, és a bukótérben lassítva visszaszerelte a helyére a kormányt, majd tovább ment. A spanyol versenyző szerencséjére éppen nem túl nagy sebességgel haladt, ezért is úszhatta meg nagyobb baj nélkül a szokatlan szituációt.

A jelenetet a lenti videó 38. másodpercétől lehet megnézni:

Nem úszta meg ennyivel a szombati időmérőn hibázó Ocon. A Haas francia pilótája az egyik kanyarban vesztette el uralmát az autó felett, és a falba csapódott. A baleset miatt le is állították az időmérőt, de szerencsére itt sem lett baja a pilótának. A kicsúszást itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
Elképesztően megható gesztussal ünnepelte a Liverpool bajnoki címét a vezetőedző
A Liverpool hátrányból fordítva ütötte ki a Tottenhamet. Arne Slot viszonozta a korábbi edző, Jürgen Klopp korábbi hasonló cselekedetét.


Ahogy arról tegnap írtunk, a Liverpool 5-1-re verte a Tottenhamet, és ezzel megszerezte a Premier League bajnoki címét. Szoboszlai Dominik kezdőként lépett pályára a mérkőzésen. A Liverpool története során a 20. bajnoki címét ünnepelhette.

A lefújás után Arne Slot, a Liverpool vezetőedzője azonnal mikrofonhoz került, hogy a stadion nézőinek adjon interjút. Elmondta: már a stadionhoz érkezve érezték, nem fordulhat elő, hogy ne nyerjék meg a meccset. Hozzátette, hátrányba kerültek ugyan, de mindig találnak megoldást a győzelemre. „Nagyon büszke vagyok a játékosokra” – mondta.

Slot megköszönte a szurkolók támogatását, és külön kiemelte, hogy a közönség végig mögöttük állt. A stáb munkáját is méltatta. Az edzőt arról is kérdezték, mennyire találja meghatónak, hogy most közösen ünnepelhetnek a szurkolókkal, hiszen a legutóbbi bajnoki címnél a koronavírus-járvány miatt erre nem volt lehetőség. Slot erre újra köszönetet mondott, majd hozzátette: „ez a második bajnoki cím az elmúlt öt évben.”

A stadionban különleges pillanat volt, amikor a közönség Jürgen Klopp nevét kezdte skandálni. Így emlékeztek meg arról, hogy amikor Slot kinevezése eldőlt, a német edző adta így adta át neki a stafétát.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Szoboszlai Dominik: Egész Magyarországnak küldöm ezt a sikert
Először nyerte meg a Premier League-et magyar játékos. Korábban ez a legendás Steven Gerrardnak sem sikerült, akinek a mezszámát Szoboszlai a Liverpoolnál megörökölte.


Szoboszlai Dominik két gólpasszal vette ki a részét a Liverpool 5–1-es győzelméből a Tottenham ellen, amellyel a csapat megszerezte története huszadik bajnoki címét. A mérkőzés után a magyar válogatott középpályás a stadion interjúszobájába is magával vitte a magyar zászlót, amellyel korábban a pályán ünnepelt.

A találkozó után a Spíler TV-nek nyilatkozott, az interjút Bogdán Ádám, a Liverpool korábbi játékosa készítette. Szoboszlai elmondta: „Még nem fogtam fel, mi történt, kicsit már ünnepeltünk, de még biztosan folytatni fogjuk. Itt van a családom, itt van mindenki, de még nem tudom, hogy a csapat mit tervez az estére, csak sodródom az árral.”

Bogdán felvetette neki, hogy Steven Gerrard, a klub korábbi legendás nyolcas számú játékosa nem tudott bajnoki címet nyerni, Szoboszlainak viszont sikerült. Erre így reagált: „Nem gondolkoztam ezen, annyi mindent tett, hogy legenda lehessen. Gerrard olyan trófeát viszont már megnyert, amit én még nem.” Szoboszlai ezzel a Bajnokok Ligájára utalt, amelyet a Liverpool 2005-ben nyert meg a Milannal szemben, háromgólos hátrányt ledolgozva.

A Tottenham elleni mérkőzésről úgy vélekedett, hogy rosszul kezdték a meccset, hiszen tíz perc után hátrányba kerültek, de gyorsan sikerült egyenlíteniük. Hozzátette: ha megszerzik a vezetést, onnantól nehéz őket megverni. Bár két gólpasszt is adott, volt benne némi hiányérzet, mert egy helyzetnél nem helyezte jól a bal lábas lövését.

Szoboszlai összességében elégedett a szezonjával. Kiemelte, hogy kevesen mondhatják el magukról, hogy angol bajnoki címet ünnepelhettek, és Magyarországról ő az első. Úgy fogalmazott:

„Ez nem csak saját magam, és azoknak a sikere, akik eddig mellettem voltak az úton. Egész Magyarországnak küldöm ezt a sikert, és remélem még lesz ilyenben részem.”

A Liverpool szezonja még nem ért véget, négy forduló van hátra. A csapat játszik még a Chelsea-vel és az Arsenallal is, a Premier League május 25-én zárul a Crystal Palace elleni mérkőzéssel, ahol átvehetik a bajnoki trófeát is.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET: