Nylon Group: a Got Talent egyik legjobb produkciója volt
Az egyik legizgalmasabb előadást a Nylon Grouptól láthattuk a Hungary's Got Talent válogatásán. Biztosan emlékeztek a nejlonból készült hatalmas, felfújt, kéz lakú bábokra: az egyikben egy férfi, a másikban egy nő mozgott, és a szerelmi történetet elmesélő cselekmény során ki is bújtak a bábból.
Eke Angéla és Márkus Sándor sokak szerint kifejezetten érzéki produkciója hatalmas tapsot kapott a közönségtől és a zsűri tagjaitól is, és továbbjutottak az élő showba. Később az is bebizonyosodott, hogy nem csak egyszer képesek kiemelkedő teljesítményre. Annak ellenére hagytak mély nyomot sok nézőben, hogy végül nem kerültek be a döntőbe.
Videó: a Nylon Group a Got Talent november 7-i adásában
Bár színészként természetesen hozzászoktak a szerepléshez, arra nem tudtak felkészülni, milyen lehet a fél ország előtt fellépni, tudva, hogy százezrek nézik az előadást. "Amit mi csinálunk, a színházon belül is rétegprodukciónak számít: a felnőtt bábszínház” - mondta a Szeretlek Magyarországnak Eke Angéla, a Nylon Group egyik alapítója és egyik tagja. „Ennek a műfajnak nem sok művelője van ma Magyarországon. Ahhoz, hogy minél szélesebb körben tudjuk bemutatni, a Hungary's Got Talent az egyik legmegfelelőbb televíziós felület volt. Így olyan nézőkhöz is eljutott a műsorunk, akik egyébként nem látnának ilyen műfajú színházi produkciót.”
Eke Angéla és Márkus Sándor a Színművészeti Egyetemen osztálytársak voltak, rájöttek, hogy hasonlóan gondolkodnak. Mint azt Angéla a Színház.hu-nak elmondta, negyedévesként azt a feladatot kapták, hogy olyan produkciót hozzanak létre, amelyben egyedül szerepelnek.
Angéla megkereste Kristóf Borbála dramaturgot és Szlávik Juli jelmeztervezőt, hogy dolgozzanak vele a vizsgaelőadáson. Olyan előadást terveztek amelyben keveredik a látványszínház, a mozgás, a báb, és a prózai színház. Ehhez pedig olyan anyagra volt szükség, amely sokoldalú, jól használható, látványos. Mivel Angéla elképzelése az volt, hogy egy felhőből induljon a darab, Majoros Gyula képzőművészt kérte meg arra, hogy készítsen egy 2x2 méteres felfújható nejlonkockát.
A nejlonkockával előadott performansszal lépett fel Angéla különböző külföldi fesztiválokon, ezért lett a csoport neve aztán Nylon Group. A tagok különböző művészeti ágakból érkeztek, céljuk az volt, hogy élményszínházat hozzanak létre.
Fotó: Mészáros Csaba - Forrás: Nylon Group Hivatalos Oldala
2013-ban debütáltak a Trafóban a Start című produkcióval – az előadás bizarr vacsorába ment át, majd buliba torkollt. A kritikák vegyes érzelmekkel fogadták. 2015-ben a Halotti Thorral álltak közönség elé, a Jurányi Inkubátorházban láthattuk őket. Ez sem szokványos előadás volt. Élő dj-szett, elektronikus zene keveredett a színdarabbal. Pontosabban a dj-szett és a live act keveredik, élőben születtek a hangok.
Magunkon is azt vettük észre, hogy egyre több dolog kezdett el minket nyomasztani. Ebből az érzésből kiindulva
Erre az utazásra hívjuk a nézőket is, akiket arra biztatunk, hogy nézzenek bele az életükbe, kotorják ki a szemetet és dolgozzák fel, gyászolják meg a fájdalmaikat, hiszen ha megpróbálják elleplezni a problémáikat, azok csak növekedni fognak. Az alapszituáció, a halotti tor ellenére ez egy életigenlő előadás lesz.” (Forrás: Antal Klaudia interjúja a Jurányi Ház oldalán.)
Videó: A Halotti Thor előzetese:
A csoport magját Márkus Sándor és Eke Angéla alkotja. Úgy gondolják, minden matéria, saját tulajdonságokkal, saját élettel rendelkezik. A bábművészetben roppant fontos a megfelelő anyaghasználat. Jelenleg is azon dolgoznak, hogy a nejlonban rejlő lehetőségeket kibontsák. Gyakorlatilag folyamatosan kísérleteznek vele, hogy mi mindent lehet kihozni belőle. Egyszerű és nagyszerű anyagnak tartják, ami ráadásul nem is túl drága.
Ez azért lényeges pont, mert a legtöbb színházi produkció támogatás nélkül, önerőből áll össze. A Nylon Group mögött sem áll szponzor. Most még. A nevüket ugyanis egyre többen ismerik, és a Got Talent adásai óta van, aki csak azét felhívja őket, hogy elmondja: nagyon tetszett neki az előadásuk, visszaadta a kis színházakba, illetve a színházi előadásokba vetett hitét.
"Szeretnénk köszönetet mondani Nektek, akik velünk voltak, támogattak, Nélkületek nem ment volna. Boldogok vagyunk, hogy a missziónk, miszerint vigyünk színházat a Tv-be sikerült, és annak is,hogy megmutathattuk rengeteg embernek, hogy a #felnőttbábszínházsexi. Szerettünk dolgozni ebben a produkcióban, köszönjük a magasan profi #gottalenthu stábnak, hogy lehetővé tették a munkánkat."
Elmondják, milyen hatással volt rájuk a tévében látott előadásunk, milyen impulzusok érték őket. Csodálatos érzés, hogy olyasmit vihettünk televíziós műsorba, amivel sokan azonosulni tudtak,nem csak szimplán fogyasztani” - mondja Angéla. "A szakmabeliek szerint bátrak vagyunk, hogy belevágtunk. Profi színészként dolgozunk, színpadon játszunk, ezért mégiscsak kockázatos dolog kiállni az egész ország elé, úgy, hogy akár első válogatás alkalmával kiszórhattak volna bennünket.
Ráadásul szakmán belül a kereskedelmi televízióban való szereplést nem mindig nézik jó szemmel. A mi esetünkben viszont még ez is jól sült el. Nem is számítottunk ekkora támogatásra, ennyi biztatásra. A kollégáink a legkritikusabbak, tehát az ő elismerésük nagyon sokat jelent számunkra. Sőt, volt, aki azt mondta, hogy 2015-ben vagány dolog, ha művészek azt mondják, hogy ők egy egész országnak szeretnék megmutatni magukat. Neves színésznő is felhívott bennünket azzal, hogy jó volt látni a produkciónkat.”
Videó: A december 5-én előadott műsorszám
Kíváncsi voltam, mennyi idő alatt készültek fel a pár perces előadásokra. Angéla elárulta, hogy ez bizony nem hetekben, hanem hónapokban mérhető. Rendszerint
Egy-egy produkció tervezési, gyártási folyamata körülbelül egy hónapot vesz igénybe; közben a jelenetet is kitalálják Sándorral, majd még egy hónap gyakorlás, próba következik.
Fotó: Nylon Group Hivatalos Oldala
És vajon mi a legnehezebb a munkában? Kívülállóként elsőre az ugrik be, milyen nehéz lehet a nejlonnal dolgozni. Csak látszólag tűnik egyszerű, könnyű anyagnak. Angéla helyesel, azt mondja, valóban az a legnehezebb az egész munkafolyamatban - gyakorlati oldalról -, hogy a nejlonnak megvan a maga sajátossága. "Nem szabad egyszerűen egy anyagként, textúraként kezelni. A tervezői asztalon, amikor elképzeljük, hogyan fog kifújódni, mit húzunk be, mit rakunk hátra, hogyan mozgatjuk, a valóságban szembesülünk azzal, hogy nem új fújódik, nem úgy mozog, nem azt akarja csinálni, amit mi elképzeltünk.
Bár előre megtervezünk mindent és szeretjük, ha biztos gondolati, érzelmi talajon áll a produkció. Komoly kutatómunka és személyesség van a történeteinkben, amikor próbálunk mégis a nejlon vezet bennünket; formál minket, párbeszédet folytatunk az anyaggal munka közben. Mint minden színházi munkafolyamatban, itt is előfordulhatnak mélypontok, alkotói válságok, amelyekből ki kell lábalni."
Fotó: Nylon Group Hivatalos Oldala
És milyen terveik vannak a jövőre? Szeretnének megragadni minden lehetőséget, ahol szívesen látják őket. Sándor és Angéla számára inspiráló a különböző, akár prózai, akár zenés színházzal való együttműködés. "Szívesen rendeznénk olyan exkluzív eseményeket, ahol látványos tartalmas produkcióra van igény, például egy divatbemutató régóta foglalkoztat. De ha nálunk lesz Olimpia, akkor a megnyitót is vállaljuk (nevet). Szeretnénk önálló produkcióval is előállni, azonban keressük ennek a helyét. A Jurányi Inkubátorházban futó önálló előadásunkat, a Halotti Thort, bár elbúcsúztattuk, közkívánatra újra bemutatnánk."
Ha valaki prózai színházban nézné meg Angélát és Sándort, akkor a Szkéné színház Bányavíz című darabjában, illetve a Színház-és Filmművészeti Egyetemre látogatnak "vissza", és az Ódry Színpadon január 30-tól A köpenicki kapitány című darabban, Szilágyi Bálint rendező vizsgaelőadásában is láthatóak nejlon nélkül, de ketten egy színpadon.
Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!