Legális tabletezés a gyerekeknek - a BOOKR Kids alapítójával beszélgettünk
Ma már egyáltalán nem meglepő, hogy az óvodások, kisiskolások kezében tabletet, telefont látunk. A digitális kor gyermekeinek pedig már az a megszokott, hogy a YouTube-on vagy különböző applikációkon néznek mesét. Sőt, az iskolások is előbb írnak be valamit a Google-ba, ha meg akarnak tudni valamit, minthogy felcsapják a tankönyvet, vagy a szakkönyveket.
Sokan, köztük szülők is, elítélik, ha a gyerek a telefon, a tablet vagy a számítógép képernyője előtt nő fel, ugyanis amellett, hogy nem egészséges és átalakulnak a szociális képességeik is, elveszik például az olvasás szeretete, a könyvek ismerete.
Már felnőttként is többen nyúlnak az e-book olvasókhoz, de a gyerekeknél ez még nem egy bevált praktika az olvasás, tanulás megszerettetésére, hiszen semmi élvezetes nincs benne számukra. Horváth Dorka pedig meglátta a lehetőséget egy olyan alkalmazásban, ami egyben e-book, de mégis színes, interaktív és érdekes játék is. Ez lett a BOOKR Kids.

Pontosan mi is az a BOOKR Kids?
A BOOKR Kids egy digitális, interaktív könyveket tömörítő könyvtáralkalmazás, amit a legfiatalabb olvasókorosztálynak és az olvasni tanuló gyerekeknek készítettünk. Teljesen egyedi technológiával digitalizáljuk a már felgyülemlett mesekincset, valamint ifjúsági regényeket. A módszertanunk lényege tulajdonképpen az, hogy animált illusztrációkat társítottunk az e-book mellé. Valamint ezt kiegészítettük egy hangoskönyvvel és több száz olvasásfejlesztő, szövegértést fejlesztő, illetve egyéb képességeket fejlesztő játékokat hoztunk létre. Ezek minden esetben illeszkednek a tartalmi környezetbe.
Honnan jött az alapötlet?
Tíz évig dolgoztam a könyvszakmában, édesanyámnak könyvkiadója van és PhD-met is e-learningből írtam. Egyértelmű volt számomra, hogy itt van egy piaci rés, amit jó lenne betölteni. Hiszen már több kutatás is bizonyítja, hogy a gyerekek 3-6 órát töltenek a képernyő előtt, és szerettük volna, ha ezt az időd értékesen, hasznosan töltik el.

Bizonyos formában a BOOKR Kids is a képernyő elé köti a gyerekeket. Hogyan fogadták a szülők az alkalmazást?
Ma már több mint ötezer család használja fizetősen ezt az alkalmazást és huszonötezer pedig ingyenesen. Ezek csak a magyar számok, mert már öt piacon vagyunk jelen.
Nyilvánvalóan minden digitális megoldás az elején kételyeket ébreszt a szülőkben, de mivel mesekönyvekről van szó, ezért úgy érzem, mi lettünk a legális tabletezés ezen a piacon.
A tartalom megmaradt, csak a forma változott. Azt hiszem átmentünk a szűrőn. Ebben nagyon sokat segített még, hogy tavaly elkészült egy három egyetem által szervezett empirikus kutatás, amiben ötszáz óvodás és alsó tagozatos általános iskolás gyermeket vizsgáltak, köztük voltak hallás- és látássérültek is. Egyértelműen kimutatható volt, hogy a mi módszertanunk és a mi könyveink fejlesztik az olvasási készséget és a szövegértés képességét. Ez nagyon sokat jelentett, hiszen egyetemi szinten is validálva lett a módszertan.
Most már a gyerekek nemcsak a szabadidejüket tölthetik hasznosan az alkalmazással, hanem a tanulásban is nagy segítséget jelent, hiszen az oktatásban is jelen vagytok. Pontosan hogyan néz ki ez a gyakorlatban?
Az egész pedagógiai módszertani csomagunknak a fent említett kutatás volt az alapja. Utána létrehoztuk a BOOKR Suli alkalmazást, amit külön oktatási intézmények számára fejlesztettünk. Ez jelenleg száz darab ajánlott és kötelező olvasmányt tartalmaz interaktív hangoskönyv formátumban. Emellett mindegyikhez minimum öt olvasást fejlesztő és szövegértést fejlesztő-feladat társul. Olyan műveket dolgoztunk fel, mint a Tanár úr kérem, a Kincskereső kisködmön, vagy a Toldi. Ezek a könyvek 70 százalékban lefedik a Nemzeti Alaptanterv által megjelölteket Felfigyelt az alkalmazásunkra a Digitális Jólét Központ, ami a digitális átállásért felelős szervezet Magyarországon.
Így másfél év alatt sikerült akkreditáltatni a módszertani csomagunkat és a könyveket. Jelenleg Európai Uniós forrásból lehet pályázni erre a csomagra. Emellett nagyon komoly tárgyalásokat folytatunk a kormányzattal, ha minden igaz, akkor januártól indul egy kísérleti program, ami ezer gyerek bevonásával készül, illetve ha jól sikerül, akkor 55 ezer gyerekhez fog eljutni az alkalmazásunk.
Korábban említetted, hogy jelenleg öt piacon is jelen vagytok. Milyen sikereket értetek el a nemzetközi piacon?
Tulajdonképpen már nem egy alkalmazás, hanem egy alkalmazáscsaládunk szerepel a kínálatunkban. Jelen vagyunk a norvég óvodákban is, emellett Csehország legnagyobb kiadójával együtt elkészítettünk a cseh és szlovák piacra egy merőben hasonló könyvtáralkalmazást, mint Magyarországon.
Most indulunk decemberben a német piacon a Kindermann Verlaggal, ami az egyik legnagyobb és leghitelesebb klasszikus irodalommal foglalkozó német kiadó. Ezen felül még óriási dolog és nagyon büszkék vagyunk rá, hogy decembertől a kínai piacon is bemutatunk egy angolnyelvtanulást segítő alkalmazással, és ha ott beválik, akkor elkészítjük ennek az „európai” változatát is, hiszen több száz angol nyelvtanulást segítő könyvet gyártottunk az utóbbi egy évben.
Mondhatjuk, hogy nemcsak Magyarországon, hanem a nemzetközi piacon is komoly sikereket ért el a BOOKR Kids. Szerinted melyek azok a tulajdonságok, amelyek a magyarokat sikeressé tehetik, amikkel felül lehet írni a magyar gondolkodásban jelenlévő negatív sztereotípiákat?
Elsősorban az optimizmus, a szorgalom és a folyamatos tudásvágy. Az utóbbi négy évben, amióta a piacon vagyunk, számtalan olyan eset fordult elő, amikor már azt gondoltuk, hogy nincs tovább, nem fogjuk megkapni a befektetést, nem tudjuk eladni a termékünket, nem sikerül a nemzetközi áttörés, és mégis továbbléptünk. Hinni kell a termékben és magunkban is. Emellett nagyon fontos a csapat is. Úgy gondolom, hogy olyan munkahelyeket kell létrehozni ma Magyarországon, ahol a csapat tagjai úgy érzik, hogy ez az önmegvalósításra alkalmas hely. Ahol a saját sikerüket ugyanúgy megélhetik, mint a közös sikert.
Milyen céljaitok vannak még a jövőre nézve?
Ezt a tendenciát szeretnénk folytatni. Mi egy startup vállalkozás vagyunk, az üzleti tervünk szerint évente két-háromszorosára kell nőnünk az előző évhez képest. A jövő évben a kínai piac validálása a legfőbb célunk, valamint bevezetni Európában az angol nyelvtanulós programunkat. Szeretnénk, hogy a magyar iskolákban is megvalósuljon ez az áttörés, hogy több mint 50 ezer gyerekhez eljusson az alkalmazás. Ami még egy igazán szuper dolog, hogy a fejlesztési vezetőnk Richter Gergely egy „augmented reality”-guru és kitalált egy nagyon klassz dolgot, ami jövőre gyártásba is kerül. Ez egy 3D-nyomtatóval nyomtatott tablettartó, ami képes mikroszkópként is viselkedni. Ez egy éppen szabadalmi eljárás alatt álló fejlesztésünk. Jövőre is ugyanaz a célunk mindent ebben az évben, nem kevesebb, mint a világmegváltás! :)
A cikket a Telekom támogatta.