Cultivo: sikeres magyar fiatalok estje
Csütörtökön ünnepli első szülinapját az a rendezvénysorozat, amely tavaly ilyenkor még csak egy prezentációban létezett, mostanra pedig jó néhány fiatal rendszeres havi programjává nőtte ki magát. Mit kaphatunk ezeken az esteken? Miért éri meg a várakozás? Erről beszélgettünk egy délután a Pesti Disznóban Baji Bettivel és Devecseri Gergővel, a Cultivo alapítóival.


Meséljétek el röviden – azoknak, akik még nem ismernék -, hogy mi is az a Cultivo?
Gergő: A Cultivo egy olyan rendezvényes platform, amely arra hivatott, hogy egy ismerkedési és tanulási lehetőséget adjon azon fiataloknak, akiket intenzíven foglalkoztat a jövőjük és a karrierútjuk. Tudják, hogy mi a céljuk, és nagyjából azt is, hogy ezt, hogyan szeretnék elérni. Viszont azt gondoljuk, hogy nagy segítség számukra egy olyan inspiratív közeg, ahol találkozhatnak olyan emberekkel, akik segíthetik őket ebben. Ez a cél nálunk egy olyan esti workshopban jelenik meg, ahol hónapról hónapra egyes szakmák sikeres fiataljait faggatjuk az általuk bejárt útról, sikerekről, kudarcokról.
Honnan jött az alapötlet?
Gergő: Az alapötlet egy „Gyakornok Mulatónak” nevezett dolog volt, aminek a lényege egy gyakornoki, asszisztensi vagy juniori pozícióban lévő fiataloknak szóló partysorozat lett volna. A gond ezzel csak az, hogy ez semmivel sem több, mint egy átlagos témaparty. Szerettünk volna hozzáadni valami olyasfajta értéket, amit haza lehet vinni utána, amitől okosodni lehet, és ami inspirál majd a céljaink elérésében. Azt gondoljuk, hogy az sokkal érdekesebb, amikor sikeres, de mégis fiatal embereket hallasz beszélgetni egymással és abból a beszélgetésből szűrhetsz le konzekvenciát.
Az alapkoncepciónál nagyon fontos volt a helyszínek kiválasztása. Nem vagyok biztos abban, hogy ezek a cultivós beszélgetések ugyanolyan szuper hangulatban telnének, ha egy egyetemi előadóban beszélgetnénk. Úgy látjuk, hogy a kötetlenebb közeg fogyaszthatóbbá teszi a témákat, nem mellesleg pedig üzenünk is vele: új, prosperáló kapcsolatokra már gyakran a bárban is szert tehetsz.


Mennyi idő és munka kellett ahhoz, hogy az ötletből létrejöjjön az első Cultivo?
Gergő: A győri előadásunk (az interjú előtt beszélgettünk arról, hogy nemrégiben a győri Széchenyi István egyetem jártak, ahol egy nagyelőadónyi embernek tartottak előadást - a szerk.) az pont erről szólt. „Hogyan lesz az ötletből brand?” – volt a címe.
Először is meg kellett szülni, azt, hogy mi is az a Cultivo. Volt egy csomó jónak tűnő ötletünk, aminek a leírásához kb. másfél A4-es oldal sem lett volna elég. Ezeket le kellett egyszerűsítenünk, hogy értelmesen el tudjuk mondani az embereknek, hogy mi is az, amit csinálunk. A célközönség meghatározásával nem volt problémánk, azt viszonylag jól be tudtuk lőni. Ezután nem volt más dolgunk, mint az egészet becsomagolni, és elkezdeni házalni az ötlettel. Jó, talán ez kicsit egyszerűnek hangzik, valójában rengeteg éjszakát töltöttünk közös ötletelésekkel és konstruktív vitákkal.
Hányan dolgoztatok ekkor rajta?
Gergő: Az alapötletet én raktam le az asztalra, de ez semmit sem jelent. Kellett hozzá egy olyan tapasztalt projektmenedzser, mint Betti, és egy olyan rendezvényes szakember, mint Csaba. Ez egy csapatmunka, jól kiegészítjük egymást a szervezésben. Végül tavaly szeptemberben döntöttük el, hogy nekiugrunk, és ami addig csak egy preziben létezett, azt valóban megcsináljuk.
Miben volt más az első Cultivo megszervezése? Akkor még nem tudtátok, hogy kire lehet számítani, nem? Hogyan hívtátok meg az előadókat és embereket rá?
Betti: Igazából az első olyan szempontból volt speciális, hogy tényleg senki nem tudta, hogy mi van. Én mind az előadóknál, mind a médiapartnereknél elkezdtem házalni és szinte könyörögni a megjelenésekért és azért, hogy eljöjjenek az emberek. Előadói szinten próbáltunk a barátok közt keresgélni, és először téma nélkül egy olyan estét létrehozni, ahol általunk ismert sikeres fiatalok beszélgetnek egymással. Így találtuk meg a Takács Ákost (Redbull), a Karányi Danit (Friendly) meg a Romet-Balla Ágit (UNICEF), akik bizalmat szavaztak nekünk, és eljöttek az első rendezvényre.
Ezzel egy időben vettük fel a kapcsolatot a We Love Budapesttel, akik szintén láttak fantáziát a kezdeményezésben. Miután megvolt a programunk, végre nekiállhattunk a kommunikációnak. A végeredmény végül egy izgalmas, nagyon új dolog lett, ami legnagyobb meglepetésünkre már az első alkalommal telt házat produkált.
Ezek szerint már az elsővel felülmúltátok a várakozásokat?
Gergő: Abszolút. A sajátjainkat legalábbis mindenképp.




Ezek után a többi Cultivo megszervezése, akkor gondolom már könnyebben ment...
Betti: Igen, ez a része egyszerűbb. Például sokkal egyszerűbbé vált az előadók vagy a médiapartnerek megkeresése. Már nem kell hatalmas ecsetvonásokkal felvázolni, hogy mi is ez, mert legtöbbször már ismerik a kezdeményezést. Ez egy óriási dolog. Mára a vendégekért sem kell annyira megküzdenünk, mint az elején. Most már sokkal nagyobb hangsúlyt tudunk fektetni a szervezésre, és a minőségi tartalomra, mint a beharangozó kommunikációra. Egy év elteltével mondhatjuk, hogy van egy masszív törzsközönségünk, akiknek a havonta egyszer a Cultivo meghatározó program lett.
Hogyan találjátok ki hónapról hónapra a témaötleteket?
Gergő: Gyakran tartunk olyan megbeszéléseket, amikor kizárólag arról ötletelünk, hogy milyen témákkal foglalkozzunk a jövőben. Mindhármunknak van vétójoga, de az esetek döntő többségében egyetértünk. Inkább az az érdekes kérdés, hogy az adott szakmából kit hívjunk meg.
Hogyan zajlik a rendezvény kommunikációja, milyen platformokat használtok?
Gergő: A célcsoporthoz illeszkedő kommunikáció kitalálása és megvalósítása az én feladatom. Az arculattól kezdve, a rendezvényvideók alatt szóló zenéken át, a Facebook-posztok tartalmáig sok minden beletartozik ebbe. A célcsoportunk életstílusából, és a rendezvény jellegéből fakadóan a legfontosabb eszközeink a különböző online platformok. Ezek közül a két legmeghatározóbb a website és a Facebook-oldalunk.
Minden eseményünk regisztráció köteles, melyet a www.cultivo.hu oldalon lehet megtenni. Ez inkább egy statikus lap, nem frissül nap mint nap. Ezzel szemben sokkal gyakrabban frissül a Facebook oldalunk. Ezt beharangozásra, utókövetésre és mindig az adott hónap témájával kapcsolatos kommunikációra használjuk. Nagyon fontosnak gondolom azt, hogy a Cultivo sok eseménnyel ellentétben egy nagyon erős és konzekvens irányt visz a vizualitásában is, legyen szó cover photóról, videóról, vagy rendezvényfotókról.
Miért nem kell belépőt fizetni?
Gergő: Azt már az elején eldöntöttük, hogy a Cultivónak belépő nélkül kell működnie. Nem tartjuk elegáns dolognak, hogy olyanért kérjünk pénzt, ami nem a mi tudásunk. Nyilvánvalóan sok munkánk és viszonylag sok költség van a szervezéssel, de tisztában vagyunk azzal, hogy nem egy rendezvénysorozatból fogunk meggazdagodni, és nem is célunk ez.
Az előadók sem kapnak pénz?
Betti: Egy előadóban sem fordult még meg az az igény, hogy pénzt kérjen a megjelenésért. Tudják, hogy ez egy jó cél, ezért teljes mellszélességgel mellénk állnak.




Beszéltünk arról, hogy a Cultivo más, mint a többi hasonló szakmai rendezvény. Össze tudnátok foglalni, hogy szerintetek mi ennek az esszeciája? Miben rejlik a Cultivo sikere? Miben más, mint a többi rendezvény?
Gergő: Persze tudok olyan, csak a Cultivóra jellemző tulajdonságokat mondani, amik USP-k (csak az eseményre jellemző különlegesség) lehetnek, de nem gondolom, hogy ez a siker titka. Sokkal inkább hiszem azt, hogy ha valamit elhivatottsággal csinálsz, és hiszel benne, az sikeres lesz. Nyilván nem lehetett volna egy eseménysorozatot a kenguruk szaporodásának tanulmányozása köré építeni, tehát minden bizonnyal jó volt az alapkoncepció. A siker, elhivatottság, céltudatosság olyan szavak, amikre nagyon könnyű ráfogni a bullshit jelzőt. Talán a siker titka, hogy mi ezeket a szavakat valódi tartalommal töltöttük meg. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy mi csak egy keretet adunk ennek az egésznek. Az igazi érdem az előadóké, és az őket hallgató közönségé.
Betti: Igen, pontosan erről van szó. Jó időben nyúltunk hozzá egy elég vonzó témához, de ez nem lett volna elég, ha nem hiszünk benne maradéktalanul.
A héten lesz az egyéves szülinap. Lesz-e valami különleges party? Ha jól tudom minden eddigi előadatók ott lesz. Hogy kell ezt elképzelni?
Gergő: Azon gondolkodtunk, hogy mi lehet jó születésnapi ajándék egyrészt saját magunknak, másrészt a közönségnek, akik megbíznak bennünk, és ott vannak minden alkalommal. Arra jutottunk, hogy meghívjuk az összes eddigi előadót, akik az elmúlt 12 hónapban megfordultak. Ez egy olyan alkalom, amikor sokkal kötetlenebb formában beszélgethetnek velük a bárban, és alakíthatnak ki új kapcsolatokat a vendégek.
Betti: Eddig bárkivel beszéltem, mindenki szívesen jön, ünnepel és koccint velünk. Senkitől sem kaptam olyan visszajelzést, hogy őt ez ne érdekelné.
Gergő: Persze nincs szülinap buli nélkül. Ezúttal a party részre is sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk, és igazán különleges zenei produkciókkal várjuk a vendégeket. Élő akusztikus koncert és egy nagyon izgalmas, élő zenével kombinált DJ-set fogja adni az este ívét.
Hogyan élitek meg a sikert ilyen fiatalon?
Gergő és Betti: Természetesen nagyon örülünk annak, hogy az emberek szeretik azt amit csinálunk, és büszkék vagyunk rá. Ugyanakkor ez a „siker” közös az előadókkal, és közös a közönséggel is.
Szívből gratulálunk, hogy ilyen szuper rendezvénysorozatot sikerült létrehozniuk, és sok-sok további, sikeres Cultivót kívánunk!