2020-ig 20 000 fiatalnak segítene a Bridge Budapest új programja, az Edison100
64 városban és településen, Makótól Sopronig készül el a jövőre felkészítő kezdeményezések térképe. Problémamegoldásra, együttműködésre és kreativitásra tanítanak az Edison100 listán szereplők, és mindezt olyan újszerű módszerekkel teszik, amelyekben nagyobb szerepet kap az élmény, a játékos tanulás és a pozitív megerősítés.
Az Edisonplatform egyik célja, hogy hiteles iránytűként segítsen a szülőknek, akik keresik a lehetőségeket a gyerekeik fejlesztéséhez. A lista szereplői közül saját kategóriájában legkiemelkedőbbeket június 18-án díjazzák, emellett a közönségszavazás is indult, hogy kiderüljön, a szülők és pedagógusok véleménye szerint, melyik kezdeményezés érdemes a közönségdíjra.
A Bridge Budapest egy magyar vállalkozók által 2013-ban alapított nonprofit szervezet. Az alapító cégek között olyan globálisan is ismert szereplők állnak, mint a Prezi, NNG, Ustream és LogMeln. Az Egyesület célja, hogy működésével fejlessze a meglévő üzleti kultúrát Magyarországon úgy, hogy összeköti és láthatóvá teszi az értékalapon és hosszú távon gondolkodó üzleti cselekvőket: az üzleti szegmenst, a civileket és a fejlődni vágyó magánembereket, fiatalokat.
Ennek keretében olyan kezdeményezéseket indított már el, mint a cégek transzparens működését elismerő Vállalható Vállalkozás önellenőrző teszt, valamint a 8 és 14 év közötti gyermekeknek szóló élményalapú vállalkozási műhelyként működő Bridge Bizniscool, amely az ország 30 pontján érhető el táboraival idén nyáron.
Jövőbarát módszerek mai gyerekeknek
“A World Economic Forum szerint a ma iskolát kezdő gyerekek 65%-a olyan új állásokban fog dolgozni, amelyek ma még nem is léteznek, ezért kell jövőbarát módszereket keresnünk.”- emelte ki Veres Rita, az Edisonplatform stratégiai vezetője. Az Edison100 szereplőiben az a közös, hogy újszerűek témájukat, megközelítésüket, módszertanukat tekintve, a jövő szempontjából kritikus tudást illetve képességeket fejlesztenek, és valódi, hosszú távú hatás elérésére törekszenek. Ezeket a szempontokat mérlegelte a szakmai zsűri (Gondolkodó Kör) a lista összeállításakor.
Sok tényezőre kell figyelnünk, de három területtel kiemelten foglalkozunk. Egyrészt a tudással, azaz mit kell megtanulnia a mai gyerekeknek, hogy értsék a világot, másrészt a kompetenciákkal, hiszen látva azt, hogy minden kihívás egyre komplexebb, arra kell őket készítenünk, hogyan tudják megoldani egy összetett világ bonyolult kihívásait, harmadrészt, a személyiséggel, azaz hogyan viszonyuljunk másokhoz és önmagunkhoz.”- mondta el Barta Nikolett, az Edisonplatform operatív vezetője.

A lista készítői kutatás készítettek az Edison100 kezdeményezés körében, és ebből az derült ki, hogy a jövő szempontjából kritikus készségek közül leginkább a problémamegoldásra, együttműködésre és a kreativitásra helyezik a hangsúlyt (10-ből 7 kezdeményezés kiemelten fókuszál ezekre), míg kevésbé hangsúlyos az alkalmazkodókészség (reziliencia), illetve a kezdeményezőkészség fejlesztése. Válaszaik alapján a legfontosabb módszerek, amelyekre építenek, a játékos tanulás, a pozitív megerősítés, az élményalapú oktatás, és az, hogy az oktatásra nem mint a “tananyag leadására”, hanem közös, játékos folyamatra tekintenek. “Jó érzés látni, hogy mennyire kezdenek elterjedni azok a módszerek, amelyekkel a tanulás jó dolog lehet és a gyerekek igényeit tartják leginkább szem előtt. A listán nemcsak témakörét, hanem formáját tekintve is egy izgalmas tárlatot mutatunk be, táborok, online applikációk, játékok, versenyek, rendezvények, kurzusok is megtalálhatók.”- mondta el Veres Rita.
Megtalálni a jó gyakorlatokat és tanulni tőlük
Április elején indította el a Bridge Budapest Egyesület az Edisonplatform kezdeményezést, amely a gyerekek jövőre való felkészítésére fókuszál, és célja, hogy a gyerekek jövőjével foglalkozó civil, piaci, tudományos, oktatási szereplők jobban összekapcsolódjanak.
“Nem vagyunk egyedül. A gyerekekkel kapcsolatos dilemmák nemcsak bennünk fogalmazódtak meg, számos fantasztikus ember és kezdeményezés van Magyarországon, akik ezért dolgoznak. Mi felkutatjuk a jó gyakorlatokat, amelyekből érdemes tanulni, megmutatjuk, megosztjuk és elismerjük őket. A szereplők összekapcsolásával nemcsak tudást térképezünk fel, hanem reményeink szerint beindítunk valami újat. Azt is tudjuk, hogy az együttműködésekből, kapcsolatokból új kezdeményezések születnek majd. Az Edisonplatform segítségével többféle nézőpontot szeretnénk megmutatni, a jó kérdéseket feltenni, szempontrendszert, tudást adni, és leginkább irányt mutatni az útvesztőben.” - mondta Veres Rita, az Edisonplatform stratégiai vezetője.
Az utóbbiban segít az Edison100, amely egy tudásalapú, készségfejlesztő kezdeményezésekből álló lista. Ezen olyan piaci és civil kezdeményezések szerepelnek, 6 kategóriában (tudomány, digitális világ, fenntarthatóság, esély, kreatív, tudatos nevelés) amelyek ma Magyarországon innovatív módon fejlesztik az általános iskolás korú gyerekeket. Barta Nikolett, a projekt operatív vezetője elmondta: “Szeretnénk, hogy az Edisonplatform legyen az a hely, ahol a szülő először kezdi a keresést a témában. Tudjuk, hogy ez csak a kezdet, és a lista nem rangsor, hanem olyan szereplők gyűjtőhelye, akiktől érdemes tanulni. A jövőben szeretnénk bővíteni és frissíteni, hogy minél több izgalmas kezdeményezést be tudjunk mutatni.”

A szülők és pedagógusok is kiválaszthatják a kedvencüket
Az Edison100 szereplőire május 29-én kezdődik a közönségszavazás. Június 12-ig mindenki leadhatja a voksát szavazásban partnerünk nlc.hu oldalán arra a kezdeményezésre, amely a legtöbbet teszi a gyermekek fejlesztéséért. A szavazás lezárását követően a legtöbb voksot kapó szervezet megkapja az Edisonplatform közönségdíját. Az Edison100 díjátadóra június 18-án kerül sor, amikor minden kategória legjobbját díjazza a Gondolkodó Kör és a Edisonplatformhoz eddig csatlakozott cégek képviselői.
Menő cégek a gyerekek jövőjéért
Az Edisonplatformhoz eddig 13 menő cég csatlakozott, akik lehetővé tették, hogy az Edisonplatform elinduljon, és akikkel a jövőformálás közösen zajlik. A szervezők menő cégeknek nevezik azokat a vállalati szereplőket, akik anyagi támogatáson túl a személyes elköteleződésükkel is a kezdeményezés mögé álltak, és munkavállalóikkal aktív résztvevői lesznek a kezdeményezés kutatási hátterének is: Bodor Péter az Aegontól, Uzsák Éva Virág az Aon Magyarországtól, Szűcs Judit a Coca-Cola Magyarországtól, Márton Katalin a Praktiker képviseletében, valamint az UniCredit Bank és a BP vezetői, a MOL Nyrt. és a Nestlé Hungária. Csatlakozott továbbá Varga Eszter a Pannonhitel Zrt. vezetője, Árvai Péter a Prezi vezérigazgatója, Nagy György a Sigma Technology ügyvezetője, Vidó Andrea a Gyerek Szigettől, valamint az Arm Hungary csapata.