KULT

Szív- és pánikroham, alligátorok és egy kellemes kis mészárlás – A Bad Boys: Mindent vagy többet imádnivaló

Mike és Marcus ötvenen felül is elkalapálják a gazfickókat, ám a múlt kísértetei, a koruk és a családtagjaik sem könnyítik meg a dolgukat.


Will Smith, ha bajban van, visszakanyarodik ahhoz a franchise-hoz, ami világszerte ismertté tette, aminek az első sikerét köszönhette. Hiszen nem az 1995-ös Bad Boys: Mire jók a rosszfiúk? volt az első filmje, sőt még csak az első sikere sem. A korábban Fresh Prince néven fényes rapkarriert befutott zenész ugyanis az 1990-ben indult Kaliforniába jöttem (The Fresh Prince of Bel-Air) című szitkomban már bizonyított az amerikai közönségnek mozgóképen is, az USA-n kívül azonban még nem igazán volt ismert. És egyébként nem is a Bad Boystól várták a tengerentúli népszerűséget. A „haverzsarukfilmek” (buddy cop movies) kétségtelenül népszerűek voltak abban az időben, és ezt Smith is felismerte, arra azonban nem igazán volt nagy sikerű precedens, hogy mindkét főszereplő kopó fekete. Maximum az egyik, mint Eddie Murphy a 48 órában, Philip Michael Thomas (és később Jamie Foxx) a Miami Vice-ban vagy Danny Glover a Halálos fegyverben.

A Bad Boysban azonban mindkét zsaru, Mike Lowrey (Will Smith) és Marcus Burnett (Martin Lawrence) is fekete, ennek a felállásnak pedig nem jósoltak nagy jövőt a kilencvenes években. Nos, a kétkedők számítása nem jött be, ugyanis nemcsak a fekete közönség kattant rá a nagydumás duó féktelenkedéseire.

A rendkívül alacsonynak számító 19 millió dolláros költségvetéséből világszerte 141,4 milliót faragott Michael Bay első egész estés őrülete.

Smith aztán A függetlenség napjával és a Men in Black: Sötét zsarukkal nagy sztár lett, és Lawrence is folytatta sikereit a Nekem 8-cal, az Állj vagy jövökkel és a Gyagyi mami-filmekkel. A karrierjük első fontos állomását azonban egyikük sem felejtette el, s mivel Bay később nagy kasszasikeret rendezett, a 2003-as Bad Boys II: Már megint a rosszfiúkra kiemelt költségvetést kapott, nagyjából bármit megtehetett. Meg is tett bármit, a második rész máig a leggrandiózusabb a franchise-ban. Ezután pedig egy szép nagy, 17 éves szünet következett, mivel ekkorra kezdett Will Smith karrierje egy kissé elfáradni (Lawrence-é már régen kimúlt kábé). De a közönség ennyi idő után sem felejtette el kedvence zsarupárosát, a Bad Boys: Mindörökké rosszfiúk a legsikeresebb lett a franchise-ban, ráadásul egyben 2020 legtöbbet hozó amerikai filmjévé is vált, bár ezt egyértelműen a nem sokkal a Covid-járvány kirobbanása előtti premierjének köszönhette. A Bad Boys még épp kaszálni tudott, majd bezárták Hollywoodot.

Smith tehát újra sínen volt, ráadásul a következő projektjével szakmailag is megkorozonázta a karrierjét: a 2021-es Richard királyért kiérdemelte élete első Oscar-díját. Kár, hogy épp az átvétele előtt keverte le azt a méretes sallert Chris Rocknak az ízléstelen poénjáért.

Ezzel pedig Smith nemcsak az akadémiai díjátadóról száműzette magát minimum 10 évre, hanem az éppen fejlesztés alatt álló projektjeit is törölték vagy jegelték. Többek között a Bad Boys negyedik részét is. Egy évig vártak, hogy lecsillapodjanak a kedélyek, majd végül mégis elindult a forgatás, Smith-nek pedig kiemelt projekt lett a Bad Boys: Mindent vagy többet, sőt, egyben egyfajta teszt is, hogy vajon a közönség elfordult-e tőle a pofon miatt. Az első hétvége bevételi adatai alapján pedig úgy tűnik, hogy nem. 56,5 millió dollárral startolt a film az USA-ban, ez pedig a második legjobb eredmény a franchise-on belül. Elindulhat egy újabb sikerszéria?

S hogy mi újat tudtak mondani-mutatni a Bad Boys-univerzumban negyedjére? Igazából semmit. De ez nem feltétlenül baj. A harmadik rész rendezői, Adil El Arbi és Bilall Fallah vezényelték le ezt a produkciót is, és ezúttal láthatóan jobban kiélték magukat. De előbb lássuk a sztorit, amelynek megértéséhez, befogadásához egyébként nem árt ismerni/újra felidézni az előző három rész történetét, mert nagyon sok helyen utalnak vissza rájuk. A harmadikra éppúgy, mint a másodikra.

Mike épp házasodik, egy eddig általunk nem ismert Christine-t (Melanie Liburd) veszi el, vagyis a forgatókönyvírók úgy döntöttek, nem a Mindörökké rosszfiúk Ritájával (Paola Núñez) hozzák össze újra, pedig nagyon kerülgették egymást. Mike esküvőjén Marcus szívrohamot kap, a halálközeli élmény hatására pedig kicserélődik, újra elemében van, sőt, sebezhetetlennek gondolja magát, így belemegy bármilyen öngyilkos akcióba. Erre pedig szükség is lesz, mivel a bosszúszomjas exkatona, McGrath (Eric Dane) a néhai Howard kapitányt (Joe Pantoliano) próbálja besározni maffiakapcsolatokkal, nemsokára pedig az egykori parancsnokukat tisztázni akaró Mike és Marcus is gyanúsítottak lesznek, így kénytelenek menekülni a hatóságok elől Mike bűnöző fiával, Armandóval (Jacob Scipio) együtt.

A Mindent vagy többet tehát eléggé az előző részre épül, sok minden visszaköszön belőle. Armando ezúttal is fontos eleme a történetnek, csak ezúttal nem Mike-ék ellen, hanem velük együtt akciózik, amolyan Halálos iramban-stílusban (az előző részek rosszfiúi a következőben már a jó oldalon küzdenek).

S ha belegondolunk, igazából itt ténylegesen csak Armando a rosszfiú (aki persze jó útra próbál térni), szóval abszolút passzol a címhez.

Na de mi a helyzet az ötvenes Mike-kal és Marcusszal? Már a harmadik etap is erősen ráment arra, hogy ők már nem azok a fiatal, mindent legyűrő kopók, mint egykor: Mike-ot súlyosan meglőtték, Marcus pedig a nyugdíjazáson gondolkodott. S ez most sincs másképp, hiszen azóta újabb négy év telt el. Marcus szívrohama például egy fontos mozzanat, Mike-ot pedig a megállapodás és az először rátörő pánikrohamai gondolkodtatják el egy pillanatra, hogy érdemes-e még tovább csinálni ezt a sok üldözést és lövöldözést.

Merthogy ilyesmiből most is akad bőven. Adil és Bilall ütősebb akciószekvenciákkal pakolták meg a negyedik részt, a harmadiknak ugyanis ez volt az egyik gyengéje, nem kényeztettek el minket emlékezetes zúzásokkal. Ezúttal viszont a szokásos autósüldözések és tölténycunamik mellett – amiket egyébként szintén kreatívabb koreográfiákkal és operatőri munkával (például láthatunk egy first person shooter-jelenetet is) tettek látványosabbá – kapunk egy jó kis helikopteres zuhanást, az alligátorparkos finálé is megmarad majd,

személyes kedvencem azonban mindenképp a második rész „harmincnak néztelek, cula”, Reggie (Dennis McDonald), akinek egy kellemes kis mészárlással kedveskedtek az alkotók, amit már nagyon megérdemelt. Csodás pillanatok.

A szereplők közül egyébként visszatérőkkel (Smith, Lawrence, Scipio, Pantoliano, Núñez, Alexander Ludwig, Vanessa Hudgens, DJ Khaled, sőt még az első két rész Fletcherje, John Salley is megjelenik) és újoncokkal (Eric Dane, Melanie Liburd, Ioan Gruffudd, Tiffany Hadish, Rhea Seehorn) is el vagyunk látva rendesen, cameókra is számíthatunk, sőt egy színészcsere is történt: az első három részben Marcus feleségét alakító Theresa Randle eléggé visszavonult a színészettől (a harmadik részért is 10 éve tartó nyugdíját szakította meg), így őt most Tasha Smith helyettesítette.

Összességében egyébként egyáltalán nem lóg ki a Mindent vagy többet a franchise-ból, hozza a Bad Boys-szellemiséget annak minden erényével és hibájával. Az előbbiekhez a jó dumák, a főszereplők közti immár 29 éve tartó kifogástalan kémia és a bombasztikus akciók, utóbbihoz pedig a kissé gyermeteg poénok és idétlenkedések (főként persze Martin Lawrence-től) tartoznak. De mi így szeretjük ezeket a vén rókákat, akik még mindig nem túl öregek ehhez a sz*rhoz!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: