MÚLT
A Rovatból

Budapesti fürdőtitkok – amit homályba borít a gőz

Kádas öngyilkosságok, gatyás miniszterek, leleplezett szűzhártyák, hírességek titkai, meztelen fürdőzések.


Lassan idén is elérkezik az időszak, amikor a fűtőtesten, a takarón, a teán és a tűzhelyen kívül szinte minden hőforrásnak búcsút inthetünk. De persze, ahogy Magyarország számos területén, úgy a gyógyvizek városában sincs okunk panaszra, hiszen a hideg idő kiváló alkalom, hogy csobbanjunk valamelyik fürdő szemtelenül kellemes meleg vizében. Azért lazulás közben talán nem árt tudnunk azt sem, milyen múltban ázunk. Mert lehet, hogy egykor öngyilkosság-sorozatok vére folyt a gyógyvízben, vagy épp lánykák szüzességéről rántotta le a leplet egy-egy csepp. Netán épp olyan falak között úszkálunk, amik Kodályról őriznek kínos gatyás történetet, vagy ahol egykor Zuhanyhíradó ömlött a sajgó végtagokra.

szecska 3

Kádas öngyilkosságok

Megszámlálhatatlan mennyiségű pletyka kering arról, hogy esetenként mi minden zajlott a budapesti fürdők falai mögött, de többségünk legfeljebb légyottokról, kéjfürdőkről és dorbézoló malackodásokról hallott. Igaz, annak idején a Rudasból a főváros többször is rendelettel igyekezett kiszorítani a kéjhölgyeket, de a fürdő falai láttak már a fizetett orgiáknál sokkal bizarrabb eseményeket is.

rudas 2

Ugyanis a Rudas jegyez egy olyan időszakot, amikor kádjaiba meghalni jártak az emberek. Méghozzá saját kezűleg vetettek véget az életüknek. A Martinovics összeesküvés után megszaporodó, a kádfürdőként berendezett kabinokban elkövetett öngyilkosságokkal szemben nagyon nehéz volt felvenni a küzdelmet egészen addig, amíg hídjaink fel nem épültek. Innentől kezdve az életüknek önként véget vetni kívánók a fürdő helyett ugyanis a Dunát választották. Ekkor a Rudas is fellélegezhetett.

rudas

Kevésbé horrorisztikus történet, hogy a Budapesten készített nagysikerű Borgiák című angol televíziós sorozat első évadában látható nápolyi fürdőjelenetet a Rudas fürdőben forgatták. Lehet, hogy a stáb tagjai is kihasználták Budapest legmelegebb, huszonkilenc Celsius fokos gyógyvizes uszodáját és a legmelegebb gyógyvizes medencét, aminek hőmérséklete nem kevesebb, mint 42 fok.

Gatyás miniszterek

Ó, a Gellért, ahol Richard Nixon és Yehudi Menuhin is megmártózott, vagy ahol Julianna holland királynő a mézesheteit töltötte. Persze, ami a fürdő medencéin belül történt, az ott is maradt. Jobb esetben. A Gellértbe járó előkelő vendégsereg mindig is nagyon érdekelte a budapestieket: a fürdő egyik úszómestere titokban elkattintott lesifotóiból Miniszterek gatyában címmel kiállítás is készült.

gellert (1)

gellert (2)

De akadt olyan is, aki az ellenkező nem titkairól rántotta le a leplet nem kis port kavarva ezzel a titkos hadművelettel. Egy lengyel művésznőt nem a nagy nevek, sokkal inkább az akkor még hölgyek számára tiltott terület, a fürdő férfirészlege érdekelte: rejtett kamerákat helyezett el a fürdő területén és férfinak álcázva vegyült el a hímnemű fürdővendégek között. Az elkészült videó-installációt a velencei biennálén be is mutatták.

gellert (4)

A Gellért-fürdő díszítése is rejteget egy érdekes történetet a mai kor reklámszakemberei számára: a belső mozaikok kivitelezője jobb reklámfogást nem is találhatott volna annál, minthogy a fürdő mozaikpadlójába saját telefonszámát is belekomponálta.

Leleplezett szűzhártyák

Talán a valóságot is elködösítő vízgőz az oka, de a Tabánban élő szerbekről elnevezett Rácz fürdő sincs híján a legendás történeteknek. Több száz évvel ezelőtt az itteni iszapnak szőrtelenítő hatást tulajdonítottak, sőt, a Rácz vizének segítségével állítólag a lányok ártatlanságáról is le lehet rántani a leplet. Ha ugyanis ebből a hévízből cseppentenek két-három cseppet egy szűzlány orrába, az a legenda szerint kettőt-hármat jókedvűen tüsszent. Ha azonban elmarad a tüsszentés, ott a szeplőtelenség már rég odaveszett. Úgyhogy azok a lányok, akiknek titkolni valójuk van, jobban teszik, ha csipesszel az orrukon mártóznak meg a Rácz vizében.

rac

Fotó: wikipedia

Kevésbé mesebeli az a mendemonda, mely szerint régen a meztelenül fürdőző férfiakat és nőket deszkakerítéssel választották el, csak sajnos az akkori legszabadabb fürdőben a kerítés gyakran összedőlt valamilyen úton-módon. Persze teljesen véletlenül.

Kodálynak kilógott

Azokban az időkben, amikor még nem nézhetett a tévében reggeltől estig híradót a nyájas közönség, Budapest lakosai többek között a Zuhanyhíradóból informálódtak. Így hívták közkedvelt nevén a Lukács fürdő vendégei körében kialakult városi pletyka– és hírkört. A vendégsereg itt tudott meg mindent a Rákosi- és Kádár-korszakban, amit az akkori média elhallgatott. Az egyik ilyen titkos forrás volt az ötvenhatban bebörtönzött Vásárhelyei Miklósról elnevezett Miki-pressz.

lukacs1

lukcs2

A sok híres vendég között is számon tartottak külön kiváltsággal rendelkezőket. Azt mondják, Kodály Zoltán engedhette meg magának egyedül, hogy a sávok haladási irányával szemben ússzon és ezzel a privilégiummal gyakran élt is. De az ugratások még őt sem kerülhették el. Greguss Zoltán színész valószínűleg az előző átdorbézolt éjszaka hatása alatt egy kótyagos másnapon fennhangon hívta fel a zeneszerző figyelmét arra, hogy hogy is mondjam, inkább idézem "kilóg a töke".

Madonna, AIDS és csador

Nemcsak Tücsök és Jusztina, a Fővárosi Állatkert két vízilovának kiegyensúlyozott szerelmi élete köszönhető a Szecska gyógyvizének. A házaspárra elixírként hat ugyanis, hogy medencéjükbe a fürdő vize kerül, ennek köszönhetően pedig a legenda szerint Európa víziló szaporulatának jelentős hányada származik tőlük, vagyis magyar vérvonalból. Persze ez csak mese, de az már tény, hogy ők az egyetlen olyan víziló pár a világon, akik fogságban is képesek voltak utódot nemzeni.

vizilo

De ez a víz csalta dalra sokszor a benne lazító Honthy Hannát és ha nem is énekelt, de ejtőzött a Széchenyiben még Madonna is az Evita forgatásának idején.

szecska 2

szecska 4

Persze botrányos esetektől nem mentes ez a fürdő sem. A nyolcvanas évek AIDS-riadalmának idején történt egyszer, hogy gumikesztyűben rohangált - egy kórházból megszökött fertőzött beteget keresve - a helyi munkaerő nagy része, nem kis riadalmat okozva ezzel a fürdőzők körében. Nagy dilemmát és felháborodást okozott az is, mikor egy közel-keleti hölgyvendég csadorba bugyolálva szeretett volna megmártózni, amit végül a vezetőség nem engedélyezett neki.

szecskakulso

Mézzel és arzénnal a testszőr ellen

Közel ötszáz évvel ezelőtt a városfalon kívül véres öldöklések közepette gyilkolták egymást a katonák, a török politikai elitnek mégis nyugodt fürdőzésre volt igénye a városfalon belül. Noha ehhez közel egy kilométeres távolságból kellett a vizet szállítani, mégis emiatt épült meg a Király fürdő. Nem csoda, hogy mindent megtettek az ügy érdekében, hiszen a törökök vallási életéhez és egészségkultúrájához szorosan hozzátartoztak már akkor is a fürdők. Egyrészt imádságok előtt kötelező a rituális mosakodás, másrészt bizonyos cselekedetek előtt és után elengedhetetlen a test teljes megtisztítása.

kiraly (1)

Az akkori wellnesst olyan extrák jelentették, mint például az általában a bejárat közelében álló nyolcszögű úgynevezett köldök kő, ezen masszíroztathatták fáradt tagjaikat a fürdőzők. A helyiségeket a török építészet jellegzetes kupolái fedték, a fényt boltozatba és kupolákba vágott hatszögű nyílások adták. Férfiak és nők külön fürödtek, de mivel a muszlim kultúrában a testszőrzet az ápolatlanság jele volt, ezért a fürdők mindkét nem számára kínáltak szőrtelenítést, amit egy nura nevű anyaggal, oltatlan mész és arzénos triszulfát keverékével végeztek. Érdekesség, hogy sokan még az előző században is azért jártak ide, hogy tisztálkodjanak, ugyanis egészen addig sok lakásból hiányzott a fürdőszoba.

kiraly (2)

Persze bármelyik fürdőről legyen is szó, azóta már sok víz lefolyt a medencékben. És az is lehet, hogy még a felük sem igaz. De ilyenek a legendák, a történelem pletykái. Sosem tudhatjuk, hihetünk-e bennük. Aki pedig nem hiszi járjon, vagy ússzon utána! Biztosan előbukkan még a vízgőztől homályos mozaik kövek közül egy-egy fülledt üzenet, amiről jó lesz ábrándozni a téli forróságban.

Ha tetszett az összeállítás, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
„Hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót” – 30 éve történt az ország legsúlyosabb vonatbalesete, amiben 31-en haltak meg
1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat több kocsija is. 31-en haltak meg, az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.


1994. december 2-án szörnyű tragédia rázta meg az országot. 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik 110 kilométer/órás sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak.

A balesetben összesen 31-en vesztették életüket, 27-en a helyszínen, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig megsérültek. Az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.

Később kiderült, a balesetet emberi mulasztás okozta. A vonat érkezése előtt negyed órával az első vágányon tolatást végeztek, csakhogy a váltók ekkor már át voltak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kellett volna haladnia. A tolató szerelvény a kerekeivel átállította a váltót az első vágányra.

A gyorsvonat az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel, azaz körülbelül 110 kilométer/órával érkezett az állomás felé, a kitérő állású váltót ebben az állásban viszont legfeljebb 40 kilométer/órás sebességgel közelíthette volna meg a szerelvény. A mozdony és az első kocsi kitért és haladt tovább az első vágányon, viszont a szerelvény többi kocsija leszakadt, majd kisiklott, és egy része az állomásépületbe rohant.

A mentést a baleset után közvetlenül az állomáson szolgálatot teljesítő vasúti dolgozók és az utasok kezdték meg. Aztán megérkeztek a mentők, tűzoltók, és katonák is. Még ők sem láttak még ehhez fogható katasztrófát, de az első újságírók sem tudták eleinte felfogni, mi történt.

Mészáros János a Szoljon.hu fotóriportere az elsők között ért oda, a szirénák hangját követte.

„Láttam, hogy egymáson vannak a vagonok. Akkor már hallottam zajokat, síró, jajveszékelő embereket a roncsok alól. Néhol mozogtak elemlámpák, a tűzoltók és a mentők ekkor már bemásztak a roncsok közé és próbálták megtalálni a túlélőket, sérült embereket”

– mondta a fotós korábban a XXI. Századnak.

Huszonhét ember a helyszínen meghalt, a holttesteket először a váróba fektették.

„Nem kívánom senkinek azt a látványt, érzést, amit az váróterem látványa nyújtott, ahová korábban a holttesteket fektették. Néhány kolléganőmmel hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót. Az egyik munkatársnőnk épp babát várt, mondtuk neki, ő ne jöjjön, máshol segítsen, ha tud. Borzasztó emlék”

– emlékezett vissza szörnyű tragédiára a Szoljon.hu-nak egy asszony, aki már akkor is a vasútnál dolgozott. Azt mondta, sokan bementek aznap éjjel dolgozni közülük, olyanok is, akik nem voltak szolgálatban.

Kárándi Béla nyugalmazott alezredest is a helyszínre rendelték. Az ő feladatuk a halottak azonosítása volt.

„Csendben dolgoztunk, senkinek nem volt kedve megszólalni. Szavakkal nem is lehet elmondani, milyen érzés volt látni, amikor az egyik fiatal mellé lefeküdt a földre az édesanyja. Átölelte a fiát, és perceken át zokogott. Az áldozatok között volt az ORFK egyik középvezetőjének az anyósa is. Amikor bejött az asszony férje, összetört egy széket. Rajta így jött ki a mérhetetlen düh és fájdalom, hogy elveszítette a feleségét”

– mesélte a tragikus éjszakáról a keleten.hu-nak.

A balesetben hatan életveszélyes, húszan súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek. A sérülteket több kórházba szállították. Tizennégy embert elsősegélynyújtás után haza is engedtek, négy ember életét viszont már nem tudták megmenteni. Az áldozatok száma így később harmincegyre nőtt.

A Legfelsőbb Bíróság 1996 februárjában hozott ítéletet a balesetet okozók ügyében. A vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlan veszélyeztetéséért Szűcs Ferenc váltókezelőt öt és fél év, Farkas István tolatásvezetőt két év, Illyés Ferenc kocsirendezőt pedig másfél év fogházbüntetésre ítélte a bíróság. Szűcs Ferenc három év letöltése után kegyelemmel szabadult.

A MÁV az elhunytak hozzátartozóinak, a sérülteknek és azoknak, akik anyagi veszteséget szenvedtek kártérítést fizetett. Az esetenkénti összeg 20 ezertől 6 millió forintig terjedt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
Nem színezi túl a valóságot, de ekkora összegből valamivel jobb történetet is lehetett volna írni – S.E.R.E.G-kritika
Mire képes egy igazán nagy költségvetésű sorozat Magyarországon? Megnéztük, hogyan indul a S.E.R.E.G.


Nem vagyunk elkényeztetve manapság (igaz, sosem voltunk) jó magyar sorozatokkal, főleg az agyontámogatott propagandafilmek korában. Na de mire képes egy hazai viszonylatban igazán nagy költségvetésű sorozat Magyarországon?

Milyen más sorozat lehetne ma Magyarországon 900 millióval megtámogatva, mint egy tisztes katonai sztori, ahol apa-fia konfliktusokról és komoly, felelősségteljes férfiasságról témázgatnak?

Erős fenntartásokkal ültem neki tehát az első résznek. Kicsit vártam is, hogy mennyire lesz ez egy már-már parodisztikus mű, amilyen akár az Elk*rtuk is volt, vagy a Most vagy soha!. Ezzel szemben nem ez történik, hanem valóban megpróbáltak valami egészen korszerű, történetmesélésben is egészen helytálló sorozatot létrehozni.

A sorozat egyből egy rendkívül komoly harcjelenettel indít, ahol a főszereplő, Győrbíró (Csórics Balázs) makacsul, hősiesen felülírja a neki is kiadott parancsokat, majd önálló akciózásba kezd. Nem vagyok teljesen tisztában a katonai missziók törvényeivel, de tudtommal ennek a való életben sokkal szigorúbb következményei vannak, mint az, amilyen gyorsan túlteszi magát a sorozat ezen a felütésen. A harcjelenet egyébként szörnyen izzadságszagú, ahol páremberes lövöldözések mellett egészen komolyan vehetetlen halálok és effektek tűnnek fel. Mintha a kurd statiszták egy alsópolcos videójátékot imitálva hullanának el, az egyik gránát robbanásától való belassított elugrás pedig már-már komikus. Eszembe jut hirtelen a Sharknadónak egy felturbózott verziója, de a történet gyorsan tovább is áll.

Már Győrbíró házában vagyunk, aki a képek alapján a katonaság mellett lottózhatott is, amilyen lehengerlően szép családi házba sikerült berakni a főszereplőket. Megismerkedünk Marcival (Séra Dániel), akit a sorozat egy egészen céltalan figuraként próbál ábrázolni.

Maga a sorozat tehát két szálon fut, egyrészt a fiatal srác, aki az életét rendbe hozni jelentkezik tartalékos katonának, illetve az apáról, aki egy újabb misszióra próbál csapatot verbuválni.

Ez azért sem rossz, mert az izzadságszagú hőstetteket és a nagy, nemes dolgokat szépen ellensúlyozza az esetlen fiatal felnőtt története. Az előbb említett Marci mellett barátja, Jocó (Kövesi Zsombor) is szépen hozza a saját történetét, sok beszélgetés igazán emberi. Simán meg tudjuk kedvelni a karaktereket, és az is szuper, hogy a fiatalok nyelve végre nem megy át egy Amerikai Pite hasonmásversenybe, nem adtak a szereplők szájába „öcsisajtokat” és egyéb korszerűtlen kifejezéseket.

Egyelőre egy rész alapján, gyaníthatóan a missziós csapat összerakása a fő szál, ami viszont sokkal gyengébb, esetlen és logikátlan dialógusokkal. A színészek Kamarás Iván kivételével nem adnak sokat a karakterekhez, ami nem is biztos, hogy az ő hibájuk:

Sokkal inkább maguk a szerepek tűnnek kidolgozatlannak.

Szándékosan igyekeztem elsősorban sorozatként nézni, és csak másodsorban figyelni a szoftpropagandára, amit helyenként azért szépen elhelyeznek. Marci nézegeti a sereg honlapját, anyuka is elmondja, hogy a sereg megoldás lehet az ösztöndíj kifizetésére is, de még a katona apuka is a legkomolyabb motoron vereti, a tökéletesen kinéző családi házból reggel elindulva, ami a katonalét egy szép víziója. De valóban másodsorban van a „mi lehet jobb, mint katonának lenni” felkiáltás, a történetre ezerszer nagyobb hangsúlyt fektetnek. Természetesen a morális kérdések szépen megjelennek olyan hatásvadász vágóképekben, mint amikor a merengő Győrbíró egy boltból kijövő anyát pásztáz gyermekével.

Szerintem az egyik legtisztelhetőbb rész, hogy nem színezi túl a sorozat a valóságot, a katonai laktanyában az irodák, ahol Győrbíró is tengeti mindennapjait, még mindig tele van a kommunizmusból itt ragadt bútorokkal, a kórház folyosója, ahol Marci sebét összevarrják, pontosan olyan hányadékként néz ki, mint a legtöbb kórházi folyosó egyébként itthon.

Rengeteget gondolkodtam azon is, hogy miért kell a címben a sereget S.E.R.E.G.-ként írni. Csak online tudtam meg, hogy Szolgálat-Erény-Rend-Erkölcs-Gondviselés lesz a megfejtés. Gondolom, a pöszékre való tekintettel a „Szereg” kicsit furán adta volna ki, más S-betűs szót meg nem lehet kitalálni a katonasággal kapcsolatban.

Összegezve, a S.E.R.E.G. nem egy pokolian jó sorozat, ugyanakkor azt gondolom, hogy ekkora összegből valamivel jobb történetet is lehetett volna írni. A fiatalok szála üdítő, az átlagos tévénéző szerintem nagyon gyorsan meg tudja szeretni Marci karakterét, és már várja a következő adást, hogy vajon sikerül-e neki Galambost (Gál Réka Ágota) meghódítani. Gyanúsan arra is kíváncsiak leszünk, hogy Kamarás Iván hogyan és mennyire akar kiszúrni Csórics Balázs karakterével. Ezek miatt pedig néha még meg is lehet bocsátani azokat a rém kellemetlen propagandisztikus részeket is, amikbe az egészet becsomagolják. Láttunk ennél rosszabb sorozatot még Netflixen is, bár azt gondolom, hogy a S.E.R.E.G miatt nem fog a hétköznapi ember a tévé előtt toporzékolva várni hétköznap esténként.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
A magyar származású Albrecht Dürer az önmarketing mestere is volt, nemcsak a reneszánszé
Elképzelt orrszarvú, forradalmi sokszorosítási eljárás és botrányos önarckép: a németalföldi festészet zsenije Nürnbergből hódította meg Európát. Bejártuk a házat, ahol élt és dolgozott 20 évig.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. november 18.



Tele a történelemkönyv világhírű magyarokkal: a festő-grafikus-könyvkiadó géniusz Albrecht Dürerről is kevesen tudják, hogy aranyműves apja révén magyar vér csörgedezett az ereiben, bár ő már Németországban született 1471-ben. A festőinasnak szegődött fiúban csak úgy buzogott a tudásvágy és az újítási hajlam, és elképesztően pontosan tudta ábrázolni a természetet vagy az emberi vonásokat. Kortársai megítélése szerint ráadásul Dürer csupa meglepő dologra vetemedett. Például humánus témákat választott – gondoljunk csak ’A nagy nyúl’ című akvarellje és önarcképére –, amelyek akkoriban nem voltak divatosak.

1505-ben elkészítette egyik legismertebb grafikáját egy orrszarvúról, amelynek az a különlegessége, hogy Dürer soha nem látott élőben orrszarvút, és egy leírás alapján készítette el a művet. Ez a grafika rendkívül népszerű lett, és sokan csak ezen keresztül ismerték meg az állatot. Azonban nem minden alkotása lett az ismertségen felül sikeres is: az önarcképeit sok kritika érte, mondván, Dürer túlságosan is egoista – főleg az okozott botrányt, amelyen Krisztusként áldja gyakorlatilag önmagát. Önbizalomban és provokációban nem szűkölködött, az biztos…

Viszont szakmai érdemei elvitathatatlanok:

Dürer egyfajta „művész-influencerként” forradalmasította a művészeti alkotások terjesztését. Fametszeteivel és rézkarcaival felfedezte a sokszorosítás újfajta technikáját, amelynek segítségével képes volt műveit széles körben terjeszteni könyvszerű formában, ezzel növelve a bevételét és a hírnevét szerte Európában.
Munkásságának egyik fontos aspektusa volt a könyvnyomtatás iránti szenvedélye, amelyet nagybátyja, Anton Koberger, Nürnberg egyik vezető nyomdásza segítségével fejlesztett tökélyre. Dürer fametszet-illusztrációi, mint az ’Apokalipszis’, jelentős mértékben hozzájárultak a kor művészetéhez.

A Dürer-ház nem csak múzeum, hanem skanzen is

A művész Nürnbergben található otthona, a Dürer-ház ma múzeumként üzemel a bajor város turisztikai központjában, egy gyönyörű téren a vár aljánál. Dürer már eleve százéves házként vásárolta meg az ingatlant, ahol édesanyjával, illetve feleségével élt és alkotott – utódok nélkül – két évtizedig. A festő 1528-ban bekövetkezett halála után még a felesége lakott benne egy évtizedig, aztán több tulajdonosváltás után visszavásárolta a város, hogy közkinccsé tegye a házat. A Dürer-házon szerencsére a II. világháború sem hagyott akkora nyomot, mindössze a tetőt kellett megjavítani rajta, pedig a város nagy részét lebombázták annak idején. Úgyhogy ma is szinte egykori hangulatában tekinthető meg a jellegzetes stílusú, ötemeletes, és belül kissé puritán berendezésű épület.

A termeket róva az ember úgy érzi, időutazásba csöppent, miközben a korabeli technikákkal is megismerkedhet. A házat korhű bútorokkal rendezték be, és rekonstruálták Dürer műtermét is. Jó érzés úgy barangolni a házban, hogy azon ritka, fennmaradt reneszánsz-kori ház Európában, amely egy művész tulajdonát képezte. Még akkor is, ha sok alkotás a tárlaton csak másolat (élén a botrányos önarcképpel), hiszen az eredeti festményeket a világ nívós múzeumai birtokolják.

Albrecht Dürer élete és művészeti tevékenysége nagyban hozzájárult tehát a nyomtatási technikák és sokszorosított grafikák fejlődéséhez. Polihisztor-voltát az is mutatja, hogy nem csupán mint festő, könyvillusztrátor és grafikus, hanem mint író és irodalmár is tevékenykedett: önéletrajzokat és útinaplókat is írt, valamint elméleti könyveket festészetről, méretezésről és várépítésről, amelyek hosszú ideig szolgáltak alapul a művészeti oktatásban és gyakorlatban egyaránt. Dürer munkássága meghatározó része Európa kulturális örökségének, magyar gyökereiről pedig a városligeti Ajtósi Dürer sor emlékezik meg, amelyet halálának 400. évfordulóján neveztek el róla.

Források: 1, 2, 3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Felkavaró emlékek! Az űrből is jól látszott a szeptember 11-i terrortámadás füstje
Egy amerikai asztronauta, Frank Culbertson éppen a nemzetközi űrállomáson teljesített szolgálatot, amikor becsapódtak a repülőgépek a tornyokba. Az űrhajós felvételt készített a füstfelhőről.
Fotó: NASA - szmo.hu
2024. szeptember 11.



A tragédia évfordulóján ismét előkerült az az űrből készített videót, amin jól látszik a World Trade Center ellen elkövetett terrortámadás füstje. A NASA felvételén a hatalmas füstfelhő az űrből is jól kivehető volt.

Egy amerikai asztronauta, Frank Culbertson éppen a nemzetközi űrállomáson teljesített szolgálatot 400 kilométerre a Földtől, amikor becsapódtak a repülőgépek a tornyokba.

Az űrhajós szemtanúja volt a második torony összeomlásának 2001. szeptember 11-én.

Culbertson korábban már az Astronauts: Houston We Have a Problem című dokumentumfilmben beszélt arról a felejthetetlen napról. Így emlékezett vissza:

"Azonnal megpróbáltam szerezni egy videókamerát és egy ablakot, amely a megfelelő irányba néz. Az idő teljesen tiszta volt aznap. Könnyen kivehető volt New York: egy nagy fekete füstoszlop jött ki a városból, és ahogy ráközelítettem a kamerával, láttam ezt a nagy szürke foltot, amely beborítja Manhattan déli részét."

Az űrhajós azt is leírta, hogy a füst úgy nézett ki, mint valami furcsa virág, amelynek a szára dél felé áramlik.

(via Ladbible)


Link másolása
KÖVESS MINKET: