KULT

A sötét oldal mi magunk vagyunk – 50 éve jelent meg a Pink Floyd The Dark Side of The Moon című korszakos albuma

Minden idők legsikeresebb progesszív rock-lemeze lett, 1973 és 1988 között összesen 736 hétig volt fenn a Billboard 200-as listáján. A tökéletes quadrofón hangzás miatt máig a gyűjtők és a vájtfülűek első számú albuma.


1973 nyarán Balatonföldváron dolgoztam egy üdülő vitorlás sétahajóján. Remekül éreztem magam matrózként, esténként pedig 17 évemnek megfelelően a helyi zenés helyekre tértem be, ahol élő zene és wurlitzer váltakoztak. Egyik alkalommal a zenegépből egy furcsa basszusfutam ütötte meg a fülemet, egy erőszakosan dekadens ének, majd egy hasonló hangulatú szaxofonszóló, amely egy harsány leütéssel átment gitárimprovizációba. Megnéztem, mi ez az újdonság, és alig hittem a szememnek: a Pink Floyd Money című dala volt.

Akkor már jól ismertem a cambridge-i bandát, volt tőlük egy-két olyan lemezem, amivel nálam konzervatív zenei ízlésű családomat ki lehetett volna üldözni a világból, és el sem tudtam volna képzelni, hogy egyszer olyan közegben hallom egyik dalokat, amelyeket általában a slágereknek tartanak fenn.

A Money a The Dark Side of The Moon című albumuk második oldalát nyitotta, és nemcsak ez a dal lett toplistás, hanem a lemez is – méghozzá hosszú éveken át. A mai napig minden idők legsikeresebb progresszív-rock lemeze lett. Az 1973. március 1-én megjelent LP úgy vitte át a Pink Floydot az elvont „underground” stílusból egy populárisabb hangzásvilágba, hogy közben megőrizték igényességüket, kísérletezőkedvüket, és nem utolsósorban a komor világképüket.

1973 az irányzat, az „egész estés” concept-albumok csúcséve volt. A magas szintű zenei háttérrel rendelkező előadók és együttesek már évek óta egy-egy téma vagy történet köré építették összefüggő kompozícióikat, sok esetben már eleve színpadi produkcióban is gondolkodtak. Ebben az évben olyan máig példaértékű lemezek születtek, mint a Jethro Tull A Passion Play-e, a Yes Tales From Topographic Oceans-e, az Emerson, Lake and Palmer Brain Salad Surgery-je, vagy a The Who Quadropheniája, hogy csak néhányat említsünk a rendkívül gazdag kínálatból. Ezekből, már az egyes darabok hossza miatt sem igen került fel a slágerlistákra, a Pink Floyd egészen ritkaságnak számított – a banda egész történetében egyetlen number one-t tudott produkálni, 1979 végén az Another Brick in the Wallt – a Money mégis széles körben népszerű lett az albumtól függetlenül is.

„Vannak, akik fekete-fehérrel kezdenek és csak azután jutnak el a szivárvány színeihez. Mi fordított sorrendben haladunk” – nyilatkozta az együttes vezetője, Roger Waters, aki akkor még több évtizede tartó depressziójának csak az elején tartott.

A rock-világ leghíresebb grafikai stúdiója, a londoni Hypgnosis által készített fekete alapú borítón látható prizma, amelyből egy hétszínű fénytörés nő ki (a hátlapon pedig ugyanennek a fordítottja), pontosan jellemzi a The Dark Side of The Moon közös tőről fakadt sokszínűségét, amelynek háttérében azonban ott van az elpusztíthatatlan sötét oldal.

Repülőtéri katasztrófa. Igazi repülővel, igazi áldozatokkal. Véletlenül eltalált, eltévedt gépek, titkos szigetek, lángban álló országok, tengeröblök felett. Az utolsó csepp üzemanyagig kering a gép. De van rajta valami különleges anyag, amely megállítja a lenti életet. Egyszerre szólal meg minden óra, mégsem mozdul senki. De mindegyik mozdulatlanná merevedett embernek ott dobog a szíve, mint az elátkozott szerelmeseké, akiket az Ördög kővé változtatott, mert megtagadták a parancsait.

Roger Waters, David Gilmour, Rick Wright és Nick Mason csaknem 18 hónapig játszották a Dark Side teljes zeneanyagát, egyes elemeit már 1970-től, együtt a korábbi nagyobb lélegzetű darabjaikkal, mint az Atom Heart Motherrel, vagy az Echoeszal – mielőtt felvették és 1973. március 1-jén megjelentették a lemezt. A zenével együtt kipróbálták élőben a látványos színpadi show-t is. Az eredeti anyag ennél bővebb volt, a koncertekről számos kalózfelvétel készült, és a gyűjtők szerint például az 1972. februárjában a londoni Rainbow-színházból „ellopott” felvételek sokkal jobbak. (A rajongóknak most már van összehasonlítási alapjuk, mivel 2015-ben hivatalosan is kiadták ezt a koncertet dupla CD-n). Az eredmény így is a tökéletesség határát súrolja.

Bár elvileg különálló darabokról van szó, elképzelhetetlen lenne részleteiben végighallgatni ezt a rockot, ipari zenét, rádiófecsegéseket, ideges nevetéseket, pénzcsörgést, az akkori sztereotechnika minden vívmányát felvonultató, ritmikájában inkább lassú, de hangszerelésében annál tömörebb 44 percet.

A kezdeti, Speak To Me címet kapott szívdobogást követő sejtelmes Breathe megadja az alaphangot: csak magadra számíthatsz ebben a világban: A pánikot keltő On The Run után, amelynek elektronikus ostinatóját Waters a nevezetes pompei koncert egyik szünetében kísérletezte ki), brutális ébredés a Time bevezetője, mielőtt visszatér a Breathe. Az első oldalt záró The Great Gig In The Sky, amelyhez eredetileg egy komor emelkedő hangsor is fűződik, megalázóan puritán zongorájával egy velőtrázó női sikolyaival egy szado-mazo filmben is megállta volna a helyét. A Money groteszk rock-bluesa remek lehetőség Gilmournak, hogy egy kicsit visszatérjen saját gyökereihez. Az Us and Them az emberek közti kibékíthetetlenségre reflektál egy lírai szaxofonszólóval. És ekkor jön a váltás.

Immár öt év telt el azóta, hogy a Pink Floyd alapítója, énekes-gitáros-zeneszerzője, Syd Barrett, mértéktelen drogfogyasztással súlyosbított bipolaritása miatt kiszállt a bandából, de szellemének, nyomasztó egyéniségének hatása ott lebegett a többiek felett, mind a zenében, mind a gondolatiságban. Egyesek szerint éveken át ott volt a koncerteken, sőt a színfalak között játszott is, de erre máig nincsen semmi bizonyíték.

A Dark Side-on kezdődik el a Barrett-hatás alól való felszabadulás folyamata, ami a pszichológiában jól bevált „kibeszélést” alkalmazza.

Az Any Colour You Like hangszeres kompozíciója Wright szintetizátorszólójával, amelyben korábbi Floyd-motívumok is felbukkannak, átvezetnek a lemez kéz utolsó darabjába. Waters mindkettőben félelmetesen eltalálta szövegeiben Syd állapotát. A Brain Damage főhőse egy „fűben heverő holdkóros”. „Bezártad az ajtód/eldobtad a kulcsot/valaki van a fejemben/de nem én vagyok… ha a felhő robban/mennydörög a füled/üvöltesz és nem jön felelet/és ha a bandában hamisan játszanak/a hold sötét oldalán meglátlak”. Az Eclipse pedig e lehangoló sorokkal végződik: „Mindaz, mi lesz/mindaz, mi volt/mindaz, mi lesz/a nap alatt már/minden felhangolt/de a napot eltakarta a hold”. Tehát felejtsük el egyszer s mindenkorra, hogy a Dark Side-nak bármi köze lenne az „űrrockhoz”.

Az album elképesztő sikert aratott: 1973 és 1988 között összesen 736 hétig volt fenn a Billboard 200-as listáján, Nagy-Britanniában és Egyesült Államokban egyaránt 15-szeres platinalemez lett, 50 év alatt több mint 50 millió példányt adtak el belőle világszerte. Magát az együttest is meglepte ezt a hihetetlen népszerűség, amely végleg kivitte őket a „rétegzenészek” kategóriájából. Gilmour évtizedekkel később úgy nyilatkozott, hogy valójában semmi más nem történt, minthogy sikerült a zenei elképzeléseiket megfelelő szövegekkel és egy jól eltalált lemezborítóval elegyíteni.

A Dark Side hazai népszerűségére jellemző, hogy a Money-ból a Kockázat című pénzügyi-gazdasági műsor szignálja lett, de az On The Runból és a Time-ból is felhasználtak részleteket különböző hírműsorokban.

A Pink Floyd ezzel csúcsra ért, de miközben zenéjük egyre szélesebb tömegeket érintett meg, és a következő lemezzel, a Wish You Were Here-rel úgy tűnt, megszabadulnak Syd Barrett kísértetétől, a zenekar egyre inkább Waters súlyosbodó önimádatának és a világgal szembeni paranoiájának lett a szenvedő alanya. Glmour, Wright és Mason alkotói tevékenysége a háttérbe szorult, mire 1979-ben eljutottak a The Wallig, már szinte Waters „kísérőzenekarává” süllyedtek, és a Floydot egy újabb orbitális siker sem menthette meg a széthullástól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: