Szinte benzinautós távolságot tehetünk meg a Hyundai elektromos autójával
Az utastér helykínálata kis SUV-s, alapvetően elférünk benne két gyerekkel, de azért szűkös a történet, főleg a csomagtérben, ahol 332 liternyi hely áll rendelkezésünkre. A belső formavilág a márkánál megszokott vonalakat hordozza, amely összhatásában kellemes, bár relatíve sok a műanyag a fedélzeten. Az összeszerelésre panaszunk viszont nem lehet, alapos munkát végeztek a dél-koreaiak.


A Kona Electric kétféle akkupakkal vásárolható meg hazánkban: a 39 kW órás akksival 289 kilométeres, a 64 kW órással pedig 449 kilométeres a hatótávolságunk WLTP szabvány szerint. Utóbbi már egy olyan hatótávot ígér, amely a Teslákkal versenyez, s amely már bárhol használható alternatíva lehet. A kisebbik akupakkal azért korlátozottabb a mozgásterünk, bár városi használatban - 30 kilométeres napi átlaggal - akár egy hetet is autózhatunk egyetlen töltéssel. De azért ne írjuk le ezt a hatótávot, ugyanis ez elég lehet arra, hogy ideális körülmények között például Debrecent, Szombathelyet, Miskolcot, Pécset elérjük egy teli „tankkal”. Persze ez légkondi nélkül, kb 90-es, 100-as tempóval reális, akkor még a megtett távval egyenes arányban csökken a hatótáv, amely nagyban függ a menetdinamikai beállítástól is, minél több erőre vágyunk, s minél több kényelmi funkciót szeretnénk használni (pl. fűtés vagy légkondi), annál inkább fogy a megtehető kilométerek száma. A Konának négyállású a fékezési energiát visszatápláló rekuperációs rendszere, 0-s állásnál szabadon gurul az autó, 3-as szinten viszont már olyan erős a gázpedált felengedve az automatikus fékhatás, hogy a kocsi képes akár egypedálos vezetésre is.



Ami biztos, hogy a nagyobb akkumulátor esetében már bátran vághatunk neki hosszabb utaknak, mindössze a célállomáson kell találnunk olyan töltőt, amely segít előkészíteni a visszautat. Normál töltővel a Hyundai adatai szerint a kisebbik akkut 6 óra 10 perc, a nagyobbat 9 óra 35 perc alatt tölthetjük fel teljesen, 50 kilowattos gyorstöltő esetében 57/75 percre van szükségünk, a 100 kilowattos gyorstöltő pedig 54 percet igényel.
A 39 kW-os akkuval 9,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra a modell, míg a 64 kW-ossal 7,6 másodpercre van ehhez szüksége az autónak, és ami a zseniális a teljesen elektromos modell vezetésében, az az, hogy már induláskor rendelkezésre áll a maximális, 395 Nm-es nyomaték. Éppen ezért meglepően dinamikusan vezethető az autó, akár még országúton is, mert nagyobb tempónál sem fogy el a nyomaték. Előbbi egyébként 113, utóbbi 170 kW csúcsteljesítménnyel bír, végsebességük 155 és 167 km/óra.


A modell összesen három - Comfort, Premium, Style - felszereltségi szinten kapható, s már alapesetben is igencsak jól felszerelt: széria a LED-lámpa, a multifunkciós kormánykerék, az automata légkondicionáló, az első-, hátsó elektromos ablakemelők vagy például a 7 colos, érintőkijelzős, tolatókamerás, 6 hangszórós Display Audio rendszer, amely Apple CarPlayt és Android Auto támogatást is tud. Az extralista persze ennél sokkal hosszabb, ráadásul számos vezetéssegítő rendszert is konfigurálhatunk.
A modell alapára a Hyundai 500 ezer forintos árkedvezményével és a 21 százalékos állami támogatással 9,2 millió forint, a nagyobb aksival 10,8, s ugyan jelentős, több mint másfél millió forintos a különbség, kényelmi és mindennapi használhatóság szempontjából mégis az utóbbi a jobb választás.
Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!