Ötven év tapasztalata egy autóba zárva
Jövőre ünnepli ötvenedik születésnapját a Toyota Hilux, amely az egyik legrégebb óta kapható pick-up a mezőnyben: 1968-ban gördült le ugyanis az első példány, mely akkor még kizárólag kétajtós változatban volt elérhető. Persze azóta számtalan versenytárs lépett be a kategóriába, a Ford Ranger, a Nissan Navara, s a sorban legfiatalabbnak számító Volkswagen Amarok is jelentős konkurenciát hozott a Hiluxnak. A nyolcadik generációs modell 2015-ben jelent meg, előtte a hetedik példány 11 évet és két ráncfelvarrást élt meg.

Az új példány egyértelműen erősebb vonalvezetésű lett az elődnél, hangsúlyosabbá vált az orrész, a szűkre húzott fényszórónak köszönhetően pedig morcosabb lett a megjelenés. A funkcionalitáson túl ebben a kategóriában is egyre fontosabb tehát a küllem, egyrészt a versenytársak esztétikumának, valamint a vásárlói igényeknek köszönhetően. A Hilux alvázának és karosszériaszerkezetének áttervezésével az egész autó keményebb lett, az erősebb és szélesebb alsó burkolat pedig fokozott védelmet nyújt. A Hilux három féle karosszériával rendelhető: választhatunk kétajtós szimpla, vagy négyajtós, duplakabinos formát, és az előbbi változatnak van bővített utasteres variációja is.

A vagány küllem konzervatív belsőt takar, az utastér kialakítása a japánoktól megszokott módon visszafogott formaiságot tükröz. Az anyaghasználat azonban igényes, és az ergonómiára sem lehet panasz, a középen elhelyezett, feláras navi pedig kifejezetten szép darab. Magasra kell fellépnünk beszálláskor a Hiluxba, de küszöb segíti a manővert. Magasabb az üléspozíció is, így kellemesen belátjuk a forgalmat.

Nálunk a duplakabinos változat járt, amelyben az utastér bőséges helykínálattal bír, de a rakományoknak is marad hely bőven hátul (1525 mm hosszú és 1540 mm széles), bár persze a szimpla kabin mögött nagyobb felület áll rendelkezésünkre. A szimpla- és extrakabinos változatok vontató kapacitása 3,5 tonna (a duplakabin esetében 3,2 tonna), a hasznos teherbírás 1 tonna, és persze a kocsi terepjáró képessége sem másodlagos: elöl 31, hátul 26 fokos terepszögeinek köszönhetően meredekebb akadályokkal is felveszi a harcot.

Az új Hilux egy 2,4 literes, Common Rail dízellel kapható, kérhetünk két- vagy összkerékhajtást, valamint rendelhetünk hatfokozatú kézi vagy automata váltót is. Az egyetlen választható erőforrás 150 lóerős, és 400 Nm-es nyomatékot tud, ami már 1600-as fordulaton rendelkezésre áll. Ennek köszönhetően a kocsi meglepően mozgékony, bár relatíve hangos, viszont nagyobb rakomány esetében vagy húzósabb terepviszonyok között sem jön zavarba. Tesztautónkat összkerékhajtással és automataváltóval konfigurálták, előbbihez felező és differenciálzár is dukált. Alapesetben egyébként a hátsók a hajtott kerekek, csak szükség esetén lépnek be az elsők is a közös munkába. Az automataváltó néha macskásan mozgott, egy-egy hirtelen gázadásra csak lassan reagált. A terepakadályok leküzdésére külön lejtmenetvezérlő is van, amit benyomva csak a kormányzásra kell figyelnünk, a folyamatos, lassú ereszkedést az autó biztosítja.

A kocsi kilenc felszereltségi szinten kapható, a belépő modellnek a szimplakabinos, Base változat számít, amely bruttó 6,9 millió forintról indul. Haszonjármű mivolta miatt persze az ÁFA visszaigényelhető, így 5,45 milliós nettó árral érdemes kalkulálnunk. A nálunk járt, szinte legjobban felszerelt Executive változat ennek majdnem a duplájáért: bruttó 10,5 millióért hozható el, bár az ár alapján várhatóan nem ez lesz a legnépszerűbb az értékesítésben. Az extrák sorát számos vezetéstechnikai asszisztenssel bővíthetjük, kérhetünk plató fedést, parkolás segítő szenzorokat, de bőrülést is.

Egy videó az autóról:
Adatok
Hengerűrtartalom: 2393 cm3
Teljesítmény: 110 kW (150 Le)/3400
Nyomaték: 400 Nm/1600-2000
Széndioxid kibocsátás: 178 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 13,23 s
Végsebesség: 170 km/h
Tesztfogyasztás: 7,9 l/100 km
A modell alapára: bruttó 6.900.000 Ft
Tesztautó ára: 10.560.050 Ft