Megújult a Mazda3?
Három év után, 2017-ben ráncfelvarrásra küldte a Mazda a 3-as sorozatot, de ahogy egy faceliftnél szokás, most sem történt átütő változás: a kocsi egy pohárnyi frissítőt kapott, de laikusok számára szinte észrevehetetlen a különbség. Hozzáteszem, ha nem lenne kezemben a sajtóanyag, talán én is bajban lettem volna, ha azt kérik tőlem, hogy a klasszikus rejtvényfejtős játék mintájára jelöljek meg öt különbséget a harmadik generációhoz képest. Persze a hivatalos kommüniké alapján összeszedhető a differencia: változott az első fényszóró, a hűtőmaszk, a hátsó lámpatest, a belül a gombok szegélye és a navigáció, továbbá színes lett a head-up display kijelzője. Nocsak, ez már több is, mint öt. A limuzin és az ötajtós változat is megmaradt a kínálatban, nálunk ez utóbbi járt.

A módosítások ellenére az összkép nem változott, a harmadik generáció lendületes íveit nem rajzolták át, de ez nem is baj, a kategória talán legszebbike ugyanis a "KODO - A mozgás lelke" dizájn jegyében készült 3-as. A Mazda talán egyik legfontosabb modellje egyébként 2003-ban indult el hódító útján, e sorozat a legnagyobb darabszámban eladott Mazdává nőtte ki magát. A második generáció 2009-ben érkezett, még jellegzetesebb megjelenéssel, könnyebb karosszériával és egy sor biztonsági felszereléssel.

Egy évvel később azonban jelentős változás következett be a márka életében, ami a teljes modellpalettára is hatással volt: harminc év partnerség után "szakított" egymással a Ford és a Mazda. A váltás azért volt meghatározó a japán márka számára, mert 2010-ig a britek műszaki alapjaira épültek autóik. Ekkor azonban új irányt vett a keleti autógyártó, s a megszokott, átlagos megoldások helyett egyedi módszereket kerestek a tervezés során a külső és belső értékek terén egyaránt. Ennek része volt az új dizájn irány, amely a márka mindegyik típusát kiemeli az átlagautók közül. Éppen ezért a 3-as a ráncfelvarrás nélkül is megállta a helyét, bár ez legalább jó apropó volt arra, hogy kicsit ismét beszéljünk a modellről. No, de térjünk is vissza az autóhoz.

Az utastér kifejezetten letisztult benyomást kelt, a műszerfal esetében megmaradt a hármas tagolás: egyedi megoldás, hogy középen a fordulatszámmérő kapott helyett, s benne egy kis digitális elem mutatja az aktuális sebességet.

A minőség kézzelfogható, az anyaghasználat remek, a kapcsolók elrendezése szintén felhasználó barát, bár a navigáció kezelőgombja kiesik a látótérből, mivel az elektromos kézifék mellett kapott helyett. Nehéz azonban bármi máson fogást találni, a helykínálat megfelelő, bár hátul kissé szűkös a tér, a vezetői pozíció könnyen magunkra szabható, s a kényelmi szempontoknak is minden tekintetben megfelel a kocsi, bár a csomagtartó valamivel lehetne nagyobb, gyorsan megtelik a 364 liternyi hely.

Tesztautónkban a benzines paletta csúcsát jelentő 165 lóerős változat dolgozott, amely ismét bebizonyította, hogy a Mazda Skyactive motorcsaládja igenis tud remek alternatívát nyújtani a manapság divatos kis turbómotorokkal szemben. Amíg a legtöbb gyártó a kisméretű erőforrások irányába vette az irányt, addig a japánok saját utat járnak, erre pedig kiváló példa a tesztautónk kétliteres benzinese. A 210 Nm nyomatékkal bíró motor ugyanis a klasszikus autózás élményét adja, a szívó benzines hálás azért, ha pörgetjük, hiszen 4000-es fordulaton jön meg igazán az ereje, ráadásul a motorhang is erősíti az élményt. Tehát igazából pont szembe megy a turbósok karakterisztikájával, de ha ráérzünk, jó élmény vezetni. E motorhoz hatfokozatú kézi váltó kapcsolódott, s a korábbiakhoz hasonlóan most sem okozott csalódást, továbbra is precíz a váltómű.

Ráncfelvarrással vagy anélkül is igazán szerethető a harmadik generációs 3-as, amely alapmotorral valamivel ötmillió forint alatt indul. A nálunk járt G165-ös modell csak a legjobban felextrázott Revolution és Revolution Top felszereltségen kapható, előbbiért 6,9, utóbbiért 7,7 milliót kell fizetnünk.
Adatok
Hengerűrtartalom: 1998 cm3
Teljesítmény: 121 kW (165 LE)/4000
Nyomaték: 210 Nm/4000
Széndioxid kibocsátás: 135 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,2 s
Végsebesség: 210 km/h
Tesztfogyasztás: 8,6 l/100 km
A modell alapára: 4.859.900 Ft
A tesztelt modell alapára: 7.700.000 Ft