Ilyen lenne egy űrhajó? Ja nem, ez az új Toyota Prius
A világ első nagy sorozatban gyártott hibridje, a Toyota Prius alaposan átformálta az autóipart azzal, hogy évekkel ezelőtt népszerűvé tette a hibrid hajtást, ami azóta fontos tényezővé vált az autópiacon. 1997-ben jelent meg az első sorozat, amely hazánkban nem igazán volt ismert, mivel kizárólag Japánban volt kapható. A szigetország határait a 2000-től kapható változat törte át, s ez a sorozat már bejárta az egész világot, bár átütő sikert még nem aratott, így is 160.000 autót készítettek 2003-ig. Ekkor jelent meg a második generáció, ami már láthatóbb volt Európában is, de hazánkban igazán a harmadik modellsorozat hozta el a márka által várt áttörést, világszerte 1,7 millió példányt értékesítettek. Ebből a változatból jelenleg is sok fut az utakon, Budapesten pedig számtalan Prius taxi szállít utasokat.

A negyedik nemzedék tavaly debütált Európában és Magyarországon is, amely egy továbbfejlesztett hibrid rendszerrel folytathatja a Prius korábbi sikereit. Az új modell jóval futurisztikusabb lett az elődöknél, éles, jellegzetes vonalak futnak a kocsin, és számos olyan megoldást is felsorakoztat, amely szokatlan formát kölcsönöz a Priusnak. Ilyen például a rakéta alakú első lámpa, amely alapfelszereltségben kínál LED fényszórót. A negyedik generáció magassága 2 centivel csökkent az elődhöz képest, így rendkívül áramvonalasra sikerült a forma: a karosszéria légellenállási együtthatója mindössze 0,24. Méretben egyébként több aspektusból nőtt a kocsi: 6,1 centivel hosszabb, 1,5 centivel szélesebb az új Prius. Hozzátartozik, hogy e modell egyébként már három változatban kapható: a nálunk járt "alap" hibrid Prius mellett van egy kvázi kombi változat Prius+ néven, és már kapható a Plug-in verzió is.

Alacsonyabbra kerültek, ezáltal viszont kényelmesebbek lettek az első ülések, és az utastér sem szűkös, családoknak is ideális lehet, bár kisebb hátul a lábtér az elődhöz képes. Kompromisszumként viszont nőtt a csomagtartó: 502 litert pakolhatunk meg, a csapott hátsó szélvédő miatt azonban felfelé nem igazán terjeszkedhetünk.

A kilométeróra a korábbi modellhez hasonlóan a középkonzol felső részében kapott helyet, az elődben található számtalan gomb viszont beköltözött a naviba. A klíma kezelő is szebb lett, és a menetirány szabályozó - najó, hívjuk váltó gombnak - is formásabbá vált. Az utastérben bőséges tároló található, a váltó alatt pedig indukciós telefontöltőt is kapunk - bár ehhez szükségünk van olyan készülékre, ami tudja ezt a töltésfajtát.

A Prius motorválasztékában egy variáció áll rendelkezésre, kizárólag az 1.8-as, benzines, 122 lóerős erőforrással rendelhetjük a modellt. Ehhez egy elektronikusan vezérelt, fokozatmentes CVT váltó kapcsolódik, amely kulturáltan viselkedik, nem pörgeti idegesítően a motor, a váltásokat a tengelykapcsoló jellege miatt nem érezzük, egyedül egy-egy padlógáz esetén tapasztalható felugró fordulatszám.

Ez egyébként ritkán fordul elő normál esetben, a Prius ugyanis nem kívánja a gyorsan hajtást, városi körülmények között azonban meg tud ugrani a kocsi, ha igényünk lenne rá. Persze a lakott területen kívüli közlekedés sem okoz gondot a modellnek, de a hibrid hajtás alapvetően a településeken belül érvényesül, és az ügyes használatot 3-4,5 liter közötti átlagfogyasztással hálálja meg. A futómű lágyan dolgozik, az utastér pedig remekül szűri a zajokat, nagyon csendesen halad a kocsi.

Mi a hibrid?
A Toyota hibrid hajtását három, egymással összekapcsolt részegység alkotja: benzinmotor, elektromotor és akkumulátor. A rendszer működésének kulcsa az energiaáramlás összehangolása e három berendezés között. Az elektromotor energiát nyer vissza a fékezésből, egyenletes menetsebesség mellett pedig az akkumulátorhoz továbbítja a fölösleges energiát, hogy az később felhasználható legyen – például akkor, amikor az autó egy forgalmi dugóban araszolgat. Így az akkumulátort sosem kell külön feltölteni, és az üzemanyag-fogyasztás a lehető legalacsonyabb marad.
Hogyan működik?
Ha egy piros lámpánál állunk, a motorok készenléti üzemmódba kapcsolnak. Az autó ilyenkor sem zajt, sem pedig káros anyagokat nem bocsát ki. Amikor finoman elindulunk körülbelül 50 km/órás sebességig a hibrid kizárólag az elektromotor erejével halad, vagyis egyáltalán nem fogyaszt üzemanyagot. Lassú, egyenletes sebességű haladásnál a hibrid csupán az elektromotor kisegítésére használja a benzinmotort, s akár 2 kilométeren át is autózhatunk így. Ha padlóig tapossuk a gázpedált, mindkét motor a legnagyobb teljesítménnyel működik. Fékezéskor a hibrid rendszer viszont leválasztja a benzinmotort, visszanyeri a mozgási energiát és tölti az akkumulátort. Az akkumulátor töltése finom, egyenletes fékezéskor a leghatékonyabb.
A Toyota Prius hosszútávon komoly megtakarítást jelenthet számunkra, azonban ennek a vásárláskor ára van: a Live felszereltségű alapkivitel 9,7 millió forintról indul, tesztautónk a 11 milliót is meghaladta. Ez a változat persze már minden asszisztens funkciót is tudott, 22 szenzor nyújt biztonságot a kocsiban ülőknek. Rendelhetünk ütközés érzékelő rendszert, gyalogos-észlelési funkcióval, holttér figyelőt, adaptív sebességtartót, parkolás segítőt, kormányrásegítéses sávelhagyásra és hátsó keresztforgalomra figyelmeztető rendszert, jelzőtábla-felismerőt és automatikus távolsági fényszórót.
Adatok
Hengerűrtartalom: 1789 cm3
Teljesítmény: 122 LE/5200
Nyomaték: 163 Nm/3600
Széndioxid kibocsátás: 70 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,6 s
Végsebesség: 180 km/h
Tesztfogyasztás: 3,6 l/100 km
A modell alapára: 9.725.900 Ft