Hondás precizitás kicsiben
A Honda Jazz 1983-ban jelent meg a piacon, az alig 3,4 méteres mini autót Európában kizárólag kétajtós változatban lehetett megvásárolni. Japánban két évvel korábban vezették be a modellt, s ott ötajtós és kabrió változatban is elérhető volt, amit egyébként nemzetközileg Citynek hívtak, kivéve az öreg kontinensen, mert itt az Opel birtokolta ennek a típusnévnek a jogát. Az első Jazz, azaz City mindössze három évet élt meg a kínálatban, 1986-ben be is fejezték a gyártást.

A kisautó esetében már a név is egyértelműsítette a modell célját: a Honda legkisebb autója városi közlekedésre termett, adottságaiból kiindulva könnyű volt vele a manőverezés már a kezdetekkor is. 2001-ben élesztették újra a típust, ekkor érkezett az utód. A néhány országban Fit néven bevezetett modell már nagyobb teret nyert az európai értékesítésekben. A második és a harmadik generáció pedig már nem csak egyszerűen betette a lábát erre a piacra, hanem kifejezetten népszerűnek is számított a vásárlók körében. A 2013-ban bemutatott harmadik generációs példány 2017-ben kapott ráncfelvarrást, ez a típus járt nálunk a teszthét során.
A facelift verzió 95 milliméterrel nőtte túl az elődöt, és a tengelytáv is 35 milliméterrel gyarapodott. A kocsi magassága és szélessége azonban nem változott, a Jazz viszont erőteljesebb vonalvezetésű lett, aminek köszönhetően már kevésbé hat femininnek az autó, láthatóan a férfi vásárlók felé is nyitott a márka. Ezt a nálunk járt Dynamic felszereltségű példány is alátámasztotta, a fekete felniknek és visszapillantónak, a hátsó diffúzornak vagy az első légbeömlők fekete rácsainak köszönhetően férfi szemmel is csábító a gép.



A piros szín az utastérben is visszaköszönt ennél a modellnél, a kormányt, a váltógombot és az üléseket is ilyen cérnával varrták. Belül a Civicben is alkalmazott formák köszönnek vissza, persze minden kisautós méretben. A műszerfal és a középkonzol valamivel konzervatívabb hatású, továbbá a hétcolos érintőképernyős navi grafikája is elmarad az európai gyártók megoldásaihoz képest, azonban az anyaghasználatra nem lehet panasz és az összkép sem rossz, pusztán kevésbé jövőbemutató. Az utastér igencsak praktikus, egyrészt azért, mert érzésre magasabban ülünk az átlagosnál, másrészt mert megannyi ötletes tárolórekesszel várja a kisebb-nagyobb poggyászokat, továbbá pedig a Magic Seats ülésrendszer révén szabadon variálhatjuk a kocsi belterét: szükség esetén a hátsó ülőlap fel-, a 60:40 arányban osztott háttámla pedig padlósíkba hajtható. Nincs tehát olyan helyzet, amire ne volna válasza a Jazznek, még akár egy biciklit is el tudunk szállítani a kocsi fedélzetén, csomagtartója pedig 1314 literesre is bővíthető.




Manapság ritka számba megy, ha nem turbós erőforrást kínálnak egy kocsiba, a Jazz esetében nincs is ilyen a kínálatban. A tesztautóban az erősebbik, 1.5-ös, szívóbenzines motor dolgozott. Ez az erőforrás teljesen más vezetési stílust igényel, mint a turbós társai, itt magas fordulaton jön meg a vezetési élmény, egyébként lemondhatunk a dinamikáról. Persze a Jazz nem egy sportautó, de azért a sportos lányok-fiúk ezzel a motorral is vidáman el tudnak autózni, főleg úgy, hogy a futómű és a hatfokozatú kéziváltó is kiváló. Utóbbi a Hondától várható precizitást hozza. Nyugodt autózás közben a kocsi hálás fogyasztás szempontjából, 6 liter benzinnel beérte százon. A kínálatban egyébként ez a motor az erősebbik, és kizárólag a Dynamic csúcsfelszereltség esetén választható, a további három szinten (Elegance, Comfort, Trend) az 1.3-as, 102 lóerős szívómotor konfigurálható.

A Honda Jazz alapesetben 4,23 millió forintról indul, a kéziváltós Dynamic 5,25 millió kóstál, de ez a változat már a Jazzban elérhető összes biztonságtechnikai megoldását is felvonultatja, így az intelligens sebességhatárolót, az aktív városi fékrendszert, a sötétedésérzékelős, automata vezérlésű fényszórókat, valamint az első-, hátsó parkolást segítő szenzorokat.
Adatlap
Hengerűrtartalom: 1498 cm3
Teljesítmény: 96 kW (130 LE)/6600Nyomaték: 155 Nm/4600
Széndioxid kibocsátás: 133 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,7 s
Végsebesség: 190 km/h
Tesztfogyasztás: 6,4 l/100 km
A modell alapára: 4.244.000 Ft