116 VW Golfja van az osztrák kéményseprőnek – meglátogattuk a világ legfanatikusabb Golf-gyűjtőjét
A wolfsburgi Autostadtot leszámítva valószínűleg nincs még egy olyan hely a világon, ahol annyi Golf parkolna egymás mellett, mint Josef Juza raktárépületében, egy Bécs melletti kis településen. Az osztrák kéményseprő ugyanis imádja a Golfot, s a kilencvenes évektől kezdve 116-ot gyűjtött össze a különböző generációk hétköznapi vagy éppen ritkaságszámba menő példányaiból.

Josef Juza kollekciójában akad jó pár különleges darab, ezek közé tartozik egy sorozatgyártás előtti tolóajtós I-es Golf 1974-ből, egy kézzel összeszerelt, mindössze 71 példányban gyártott, 210 lóerős Golf G60, továbbá egy Rally Golf, amely a második szériából készült, összesen 5000 példányban. Juza tulajdonában található egy CitySTROMer is, amely az RWE német energetikai cég közreműködésével épült 1981-ben. Ez a modell volt az egyik első mindennapi használatra alkalmas elektromos autó, körülbelül 25 létezik belőle a világon.

De a gyűjteményben látható az 50 példányban készült, a német nyelvű autós szaklap, az Auto, Motor und Sport tiszteletére gyártott speciális kivitelű kabrió Golf, két lakóautó, két reptéren használt lépcsős Caddy, egy Harlequin Golf, egy 1 millió kilométert futott I-es Golf, egy II-es Pick up, egy dél-afrikai és egy jugoszláv specifikációjú modell vagy például egy kukás autóként használt Caddy is. De a gyűjtőszenvedély nem merül ki pusztán a Golfokban, Jozef Juza 2019 tavaszán nyíló múzeumában ezernél több kisebb, nagyobb modellautó (például komplett GTI sorozat) és sok száz Volkswagen relikvia lesz látható.

"Amikor életemben először ültem be egy Golfba, úgy éreztem, mintha kizárólag rám szabták volna az autót. Az üléspozíció, a vezetési élmény, a mindennapi használhatóság – mind az én ízlésem szerinti volt. Az első Golfot egy második, majd egy harmadik követte. Ekkor azt a célt fogalmaztam meg, hogy szeretném, ha minden élethelyzethez lenne egy alkalomhoz illő Golfom" - számolt be a Golf-szerelem kezdetéről Josef Juza.

A kéményseprő a munkáját egy Caddyvel végezte, nyárra volt egy kabriója, télre egy Countryja, amikor sportosabb élményre vágyott, akkor GTI-jét használta, de akadt családi utazásokra szánt példánya is. "Egyszer egy oldtimer kiállításon beleszerettem egy elsőszériás modellbe, elől dobfékekkel, hátul fecskefarkú légterelővel. Ez számított az első "szükségtelen" Golfomnak. Ekkor váltam igazán gyűjtővé" - tette hozzá.

Josef Juza azt is elmondta, hogy az utóbbi időkben már lassabban bővül a gyűjtemény, de mindig belefut olyan példányokba, aminek nem tud ellenállni, ráadásul sok esetben a szállítási költség drágább, mint a kiszemelt kocsi értéke, így az anyagiak sem szabnak mindig határt. Ezt tükrözi a 116 Golfból álló gyűjtemény, amelyből több modell a szeptember 22-i Volkswagen-találkozó programját is színesíti majd a Hungaroringen. Ezek mellett gyári különlegességek és újdonságnak számító modellek is megtekinthetőek lesznek a mogyoródi versenypályán, de a szervezők számos egyéb lehetőséggel is készülnek, így ha valakinek nem lenne elég a több ezer különleges autó, akkor bőven válogathat majd női, férfi és gyermek programok között. A kalandvágyók pedig éjjel kint is alhatnak a versenypálya közepén.