Zsolnay, a biciklis porcelángyáros
„Edzett testben nemes szellem
Ez legyen a jelszavunk
A kerékpár gyorsasága
Hirdesse, hogy haladunk”
Gondolnátok, hogy ez az idézet a hazai kerámiaipar egyik legmeghatározóbb alakjához Zsolnay Vilmoshoz köthető?
A Zsolnay Gyár megalakulása után 40 évvel megalapította a Pécsi Kerékpár Egyesületet, aminek aztán sokáig az elnöki tisztségét is ellátta. Az egyesület országos bajnokokat is kinevelt!
A PKE első évfordulóján versennyel egybekötött zászlóavatásra is sor került. Ennek a zászlónak a jelmondata a feljebb olvasható idézet. A versenyt követő eseményekről a Pécsi Figyelő ezt írta: „a versenyek után a kerékpárosok Zsolnay Vilmos elnökük lakására mentek, hol a házigazda gazdag vacsorát rendezett számukra. Este a Vademberben volt a bankett.”

De ki is volt Zsolnay Vilmos? Festőművésznek készült, de apja kívánságára, átvette a családi üzlet irányítását. A szóbeszéd szerint az üzlettel az örökségét kapta meg. Az elindításához szükséges pénzmagot viszont apja már piaci kamattal hitelezte meg számára azzal a felkiáltással, hogy "Tanuld meg fiam, az üzlet az üzlet."
Pécs főterének sarkán ma is megtalálható egykori áruházának Bazár feliratot viselő épülete. Az üzletben minden kapható volt, ami egy polgári otthon és háztartás felszereléséhez csak kellhetett.
10 évvel később átvette bátyja pécsi, csupán a helyi piacra termelő, kezdetlegesen felszerelt, pár embert foglalkoztató agyagárugyárát is. A kőedényeket, épületkerámiákat és vízvezetékcsöveket gyártó, a tönk szélén álló üzemet nem csupán megmentette az árverezéstől, hanem világhírű gyárrá is fejlesztette.

Üzletemberként is megmaradt művésznek: fontosnak tartotta új kerámiaanyagok kifejlesztését. Találmányai közt találhatjuk a porcelánfajanszt, és az épületdíszítésre alkalmazott fagyálló pirogránitot is.
Úgy tartják igazi alkimista. Méltó utódja Giorgo Andreollinak a 300 évvel korábban élt észak-olaszországi alkimista keramikusnak. A XVI. századig senki nem jött rá, hogyan lehet rézoxidból mázat készíteni. Amikor Andreolli rátalált a megoldásra, annak súlyát az aranyéval mérték. Halálakor magával vitte a titkot. Zsolnay Vilmos idézte meg újra Wartha Vince segítségével ezt a hajnalfényt idéző csillogást. A máz a nevét is erről a különleges fényről kapta, Éos hajnal istennő tiszteletére.

Az első komoly elismerést az európai kerámia seregszemléjének tartott 1873-as bécsi világkiállításon kapta meg. Az uralkodó Zsolnay Vilmost Ferenc József-renddel tüntette ki, emellett bronzérmet és elismerő oklevelet is nyert. Ezek után nem csoda, hogy a Zsolnay-porcelánokra szép számú külföldi megrendelés érkezett a világ minden tájáról.
Az 1880-as évek végéig a két lánya, Teréz és Júlia által tervezett magyaros és perzsa stílusú díszítmények voltak a Zsolnay legjellegzetesebb mintái. Az 1878-as párizsi világkiállítás hatalmas sikert hoz a családnak. A kerámiák elnyerik a kiállítás aranyérmét, a „Grand Prix”-t, Zsolnay Vilmos pedig megkapja a Francia Becsületrendet. A kiállítás nem csupán erkölcsi, hanem komoly külföldi üzleti kapcsolatok képében anyagi elismerést is hozott az üzem számára.
Tervezőként ő alkalmazta először neves képzőművészeket, többek között Klein Ármint is. A korszak legkiválóbb magyar és bécsi építészei - Steindl Imre, Lechner Ödön, Korb Flóris, Schulek Frigyes, Otto Wagner, Max Fabiani stb. - előszeretettel alkalmazták a Zsolnay-féle épületkerámiát, például az épületeken használható kőcserepeket. Pirogránit kerámiát szállítottak a legjelentősebb építkezésekhez (Mátyás-templom, az Iparművészeti Múzeum, a Magyar Állami Földtani Intézet, a kecskeméti Városháza, az Országház, az új Műcsarnok).


Zsolnay Vilmos 1900. március 23-án hunyt el. Akkor a pécsi Budai városrész ótemetőjének Szent Mihály-kápolnájában temették el. Egy év múlva veje, Sikorszky Tádé tervei alapján épült fel a Zsolnay-mauzóleum. Újratemetése nem mindennapi körülmények között zajlott. Fia, Miklós és három fiú unokája, Zsolt, László és Tibor 1913. október 13-án este fél 10-kor a temetőből vállukon hozták ki az ezüstözött ónkoporsót.
A sorfalat álló Zsolnay porcelángyár dolgozói között elhaladva a kápolnába vitték, ahonnét az istentisztelet után 11 órakor, teliholdnál levitték a kriptába és elhelyezték abban a szarkofágban, mely ma is a nyugvóhelye.

A helyet szabadkőműves-szentélynek tartják (ebben minden bizonnyal van igazság, mivel köztudott, hogy Zsolnay szabadkőműves volt), különleges kialakítása miatt. Felülnézetben a Szent Grál formáját mutatja, belső díszítése a szabadkőműves szimbolika szerint értelmezhető és egyes vélemények szerint még az eozin titkos receptje is kiolvasható belőle.
Mások szerint a téli napfordulón, december 21-én pontban 11-kor különleges, földöntúli élményben lehet részük azoknak, akik láthatják a mindössze pár percig tartó eozin csodáját. A mauzóleum belsejét, valamint a szarkofágot ezzel az anyaggal burkolták be, és bonyolult optikai rendszerrel, különböző tükrökkel juttatják le a nap sugarait, pontosan akkor, amikor a Nap a legmagasabban jár. A fény az oltártól 131 méterre álló kaputól elvezet a szarkofág déli oldaláig, és feltárja az eozin titkát.

A Nap ezen az egyetlen napon megvilágítja a Krisztus-szobrot, az oltár fülkéjében pedig megjelenik egy Jézus vagy angyal alak. A fény az oltárról a sírkamrába verődik, hogy beragyogja Zsolnay Vilmos sírhelyének díszburkolatát.
Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!