Tömegmészárlás bizonyítékai, elrejtett kincsek, hősies helytállás nyomai - egyedülálló leletek a Kiskun Emlékhelyen
A szenzációs leleteket bemutató kiállításon
kiderül, hogyan éltek itt, megidézik a korszakot, a harcos kunok bejövetelének okait, és későbbi sorsukat, majd az ezer méteres, ezer évet felölelő tanösvényen egy történelmi sétát tehetünk,
ahol a nomád pásztorkodók életmódjától indulva a letelepült, földházban lakókig, egy középkori lakóházig, majd egy újkori tanyáig vezet az út. Megismerhetjük az Árpád-kori templomot a kettős körárokkal és a védművel, amivel a mongol támadás ellen védekeztek.
Két pillanatot ragadnak meg, az egyik egy maketten mutatja be az ostromot, mögötte pedig egy falgrafikán elmesélik, milyen lehetett, mikor a tatárok betörésének hírére az Árpád-kori templomot átalakították, megerősítették, hogy védelmet és menedéket nyújtson a támadások idején.

Az emlékhely nem egy "kész" bemutatóhely,
még most is folynak a területen ásatások, és szeretnék ezt a munkát is a látogatók előtt végezni,
sőt táborokat is szerveznek majd ide gyerekeknek.


"Olyan korban élünk, amikor minden viszonylagossá válik, ami nem ad olyan stabil alapokat az embereknek, főként nem a gyerekeknek. Azért, hogy kicsit segítsük őket, megírattam a településnek a legendameséjét Szank vezérről, amit aztán egy táncjátékba is átültettünk. Ez egy olyan mű, amit a mai gyerekek élveznek és szeretnek. Nekünk az a dolgunk, hogy büszkévé tegyük őket. Hagyományainkat ismerve olyan gyerekeket szeretnénk felnevelni, akik tudnak majd választani az érték és értéktelen között" – mondta Szank polgármestere.
Az emlékhely nem csak bemutatóhely, hanem programokat is szerveznek ide. Terveznek nomád lovas viadalt, lovas, kutyás bemutatókat, gasztronómiai programokat, kóstolókat, ünnepségeket.
Bővebben kiskunemlekhely.hu



Szankról bővebben ITT
Császár Levente: Szank vezér című mesekönyv létrejöttéről a szerző így mesélt
"Már az elején a két legfőbb különbözőségre helyeztem a hangsúlyt: a kereszténység és a pogány sámánhit szembenállására. Micsoda szép feladat lenne, ha be tudnám mutatni, hogy ez a látszatra két teljesen különböző világ egy tőről fakad! Ahogy Weöres Sándor írja: "Aki a forrásvidéken jár, mindig ugyane virágokból szedi csokrát."
S mint annyiszor már, egyszer csak szézám tárulj! Oly erővel törtek fel a gondolatok, jegyezni is alig bírtam. Kun László királyunk édesanyját Erzsébetnek hívták, aki kun hercegnő volt. Játszunk egyet: az én szanki mesehősöm is legyen Erzsébet, csakhogy ő magyar, s keresztény. S mivel Szank – a magas rangú kun bej unokája – nem tudja kiejteni a nevét, egyszerűen csak "Méjz"-nek hívja. Nem véletlenül, hisz a kislány aranyhaja, akár a folyékony hársméz. (Persze az sem véletlen, hogy a település egyik legrangosabb mai rendezvénye a Méz és Meggyfesztivál.)"
És hogy miről szól a mese, hogyan tudta a meseíró megoldani, hogy a magyar főhős "megússza" mind a kun, mind pedig a tatárdúlást – nos ez kiderül a mesekönyvből, amely a 8-12 éveseknek, valamint a felnőtt olvasóknak szól.
A mesekönyv egy-egy története kapcsolódik az emlékpark egy-egy helyéhez is. Ezeket a leírásokat külön lapon is megkaphatjuk és sétánk során elolvashatjuk.

IV. Béla király hívta Magyarországra 1239-ben Kötöny kun fejedelem vezetésével azt a 40 ezer kunt, akiket a Duna-Tisza közén telepítette le. Célja az volt, hogy őket veti be a tatárok és a főurak elleni harcban. A lakosság félt tőlük, a főurak pedig ellenségnek tekintették őket. Az egyház sem nézte jó szemmel a pogány szokásaikat. A nomád életet élő, vándorló kunok gyakran kerültek összetűzésbe a letelepült magyarokkal.
A tatárok közeledtével IV. Béla is elkezdte a harcra való felkészülést. Ám 1241-ben a magyar főurak megölték a kun vezért. Ekkor a kunok dél felé elhagyták az országot, hatalmas pusztítást hagyva maguk után. A tatárokat elkerülték, nem álltak be melléjük.
A tatárdúlás miatt elmenekült király végül 1246-ben visszatért, és a kunokat is visszahívta, és letelepítette az országban. Beilleszkedésüket megint feszültségek követték, főleg Kun László idejében, aki rendkívül odaadó volt irántuk, bár politikai okok miatt gyakran fel kellett lépnie ellenük. A kun harcosok azonban hűen szolgálták a magyar sereget.
A következő évszázadokban is voltak konfliktusaik, végül az utolsó kun csoportokat a 15. században Mátyás király telepítette le Buda környékén és a Csepel-szigeten.