Tényleg kátrányból készült a szocialista üdítő? És hogy lett a narancslé jaffa?
Így lett a jaffából jaffa
Némi változás ugyan a későbbiekben történt, amikor a hatvanas évek elején, a Nagykőrösi Konzervgyárban üzembehelyezték az első speciális gyümölcsaprító malmot, de mivel a péppé zúzott gyümölcsöt így is sajtolták, az eredmény szinte ugyanaz maradt. Ekkorra – lopakodó ágon – már a jaffa narancs is megjelent Magyarországon, de az igazi átütő sikerre még várni kellett. Történt ugyanis, hogy
1962-ben a Magyar Népköztársaság kétoldalú áruszállítási kedvezményt kötött Izraellel, és ennek egyik folyományaként az egyedi narancsféleség is feltűnt hazánkban. Ahhoz, hogy végül a jaffa lehessen a narancsszörp szinonimája, több tényező szerencsés összejátszására volt szükség.

1958. Fortepan/Bauer Sándor
Azt már fentebb elemeztük, hogy a narancsalapú üdítőkkel mi volt a probléma, de az összes gyümölcslé szenvedett egy közös betegségben, melyet jó ideig nem sikerült kiküszöbölni: nevezetesen az
erősen ingadozó minőség.
A vásárlók folyamatosan reklamálták az összes lehetséges fórumon, hogy a hatvanas években a gyümölcslevek íze és színe hetente változott. Meglepő módon ezt a jelenséget az okozta, hogy az akkori levek igen magas százalékban tartalmaztak gyümölcsöt (vagy olajat). Az akkori italok ugyanis 33 százalék gyümölcsből, 66 százalék (!) cukorból és némi adalékanyagból álltak.
Azonban – különösen az olyan igazi ritkaságnak számító finomságok, mint a narancs esetében – az alapanyag olyan volt, amilyet éppen sikerült beszerezni. Azonban ebben a tekintetben a jaffa más volt.
1964-től már nem a gyümölcs érkezett igazán nagy mennyiségben az országba, hanem a könnyebben használható és kiegyensúlyozott minőségű sűrítmény!
A sűrítmény és a Szobi Szörp megtette hatását
Ráadásul ebben az évben megkezdte működését a szobi szörpgyár, mely hét termelőszövetkezet együttműködése hívott életre. Itt pedig
főzéses - a maga idejében modernnek számító - technológiával kezdték ontani a kiváló szörpöket.
Innentől kezdve sem olajkicsapódás, sem minőségi ingadozás nem állt fenn többé. Ráadásul a sűrítményalapú gyártás más gyárakban is elterjedt, ami a piacokon szinte beszerezhetetlen narancsot elérhető közelségbe hozta az átlagemberek számára is, ami egycsapásra elindította a narancshisztériát az országban. A számok nyelvén ez annyit tett, hogy
a gyümölcslé- és szörp fogyasztás 1965 és 68 között 37 százalékkal nőtt, miközben a narancsalapú italok részesedése 1,5 százalékról 60 százalékra ugrott (az összmennyiség közel negyede pedig jaffa volt). Mindemellett még egy fontos körülmény is közrejátszott a jaffa sikerében, noha az elsőre inkább hátránynak tűnhet. A jaffa szörpöket ugyanis a piacradobásuk után jó pár évig csak 5 literes demizsonokban hozták forgalomba, míg a többi gyümölcslé vagy szörp fél- egyliteres üvegekben vagy műanyagpalackokban volt kapható. Hogy ez miért alakult így, azt az idő homálya fedi, az azonban bizonyos, hogy aki ilyet vásárolt, az jó ideig nézegette otthon a konyhában az izraeli gyümölcs nevét (ráadásul a demizsonokon nem is szerepelt a „narancs” kifejezés, csupán a Jaffa szörp).
VIDEÓ: Szobi Szörp reklám
Bár a boltok egy ideig – vásárlói nyomásra – kimérve is árusították az italt, a kormányzat ezt közegészségügyi okokra hivatkozva megtiltotta. Ráadásul azt is meg kell említeni, hogy a demizson visszaváltható volt, így
az 5 liter sűrítmény 22 forintba került, ami alig a kétszerese volt egy betétdíjas üvegbe csomagolt félliteres egyéb szörpének, ami nem csak a vásárlók, de a vendéglátóhelyek számára is igen vonzóvá tette az italt.
Így az emberek a boltban és a kocsmákban, vendéglőkben is szembesültek azzal a ténnyel, hogy ha narancsszörpöt kérnek, akkor csak jaffát ajánlanak nekik, egy idő után pedig már nem is erőlködtek. Rendeltek egy jaffát, a szó pedig számukra örök szinonimája maradt a narancsszörpnek...