Te figyelj, haver...!
A Hofi nem név, hanem fogalom. Sokan ezt mondták róla, és tökéletesen egyetértünk vele. Hofi előadásainak minden pillanatában ott volt a kisember bölcsessége, humora. Ő mindig egy volt közülünk, a hülye politikusokkal szemben. "Apukád partizán volt? Nem, de már intézik."
Mindezt olyan korban tette, amikor a szókimondás nem volt divat, sőt. A népszerűsége mégis megvédte, amit csinált, szelepet jelentett egy olyan korban, amikor sokáig úgy tűnt, csak az összekacsintás marad.
Hoffmann Géza néven született 1936. július 2-án. Édesapja nyugdíjasként folyton a tévé előtt ült, és kurta mondatokkal kommentálta a látottakat. Talán innen származik a velős lényeglátás. Zenei érzékét anyai örökségnek tartotta, mert édesanyja a rádiót hallgatva mindig együtt dalolt az énekesekkel.
Így visszatekintve furcsa, de a karrierje nem indult valami könnyen. Érettségi után sikertelenül jelentkezett a színművészeti főiskolára, így a kőbányai porcelángyárba ment el dolgozni. A színész-ambícióit azonban nem adta fel, beírattkozott be Rózsahegyi Kálmán színiiskolájába. Öt évbe telt, mire igazi színpadon is lehetőséget kapott.
1960-ban figyelt fel tehetségére Szendrő József, ki azonnal a debreceni Csokonai Színházhoz szerződtette. Miután kipróbálta magát francia királyként és Shakespeare Vízkeresztjének Bolondjaként is, elhagyta a kötött szöveget, mint ahogy elhagyta Debrecent is, ahol munkásból színésszé, Hoffmannból pedig Hofivá vált. "Jó napot kívánok, művész úr. Régen láttam. - Ja, régen én is láttam."

Ahol csak megfordult, belopta magát a közönség szívéve. Volt, hogy két sör között adott elő a dunai sétahajókon, a Budapest Szálló bárjában vagy éppen a vidéki művelődési házakban. "Az embert is csak kétféleképpen lehet lejáratni. Az egyik, hogy nem engedik szóhoz jutni, a másik, hogy engedik." – mondogatta.
Aztán 1968-ban megjött az áttörés. A Magyar Rádió szilveszteri műsorában elhangzott táncdalfesztivál-paródiájával hallatlan népszerűségre tett szert. Marton Frigyes, a Rádiókabaré alapítója szinte belökte a 6-os stúdióba, a felvételre. Egy évre rá pedig Komlós János leszerződtette a Mikroszkóp Színpadhoz, kék köppenyt és macisapkát kapott, és megszületett a jól odamondogató melós figurája. "Az élet olyan, mint a motor. Be kell rúgni, másként nem megy."

Malek Miklóssal és Szenes Ivánnal közösen megteremtették a zenés paródia műfaját Magyarországon, ez volt az emlékezetes Megalkuvó macskák, 1979-ben. Aztán jött a "Próbálj meg lazítani". Műsorait nagy sikerrel lemezen is megjelentették (az első 1971-ben jelent meg), hat közülük be is aranyozódott.
De élőben is nagyon népszerű volt. A Hofélia című önálló estjét ötszázszor játszotta el, teltház előtt, aztán az Élelem bérét még ennél is többször. "Az ütő megállt bennem valamelyik nap. Lenézek, ott van egy üres szék. Mi van Pesten, tífusz?" - élcelődött a tömött széksorokon.

Hofi a rendszerváltozás után is ugyanolyan sikeres maradt. Aztán átesett egy szívinfarktuson, meg egy szemműtéten, de a humorát nem veszítette el. A színpadon arról beszélt, milyen a magyar egészségügy. 2002-ben, álmában érte a halál.
Hofi azonban velünk maradt. A Youtube-on bármikor örömmel megnézzük, ezredszer is. És nevetünk vele. Mert ő azon kevesek egyike volt, akik ismerték az örökkévalóság titkát.
Ha szereted Hofit, nyomj egy lájkot!