Nemzeti illat, kölnivíz-tabletta és a Hortobágy szénája - a nők régen is illatfelhőbe burkolóztak
A 19-20. század fordulóján a hölgyek leginkább a virágillatokat kedvelték:
leginkább az ibolyát, a gyöngyvirágot, kisebb mértékben az orgonát, rózsát, szegfűt, tubarózsát, rezedát, akácot. Ekkoriban a virágoknak és az illatoknak jelentésük is volt.

A jázmin illattal a viselője azt üzente: dolgos, csendes, rendes lány vagyok. A birsalmavirág illata azt üzente: örökké élsz a szívemben, a fehér rózsa istenhozzádot jelentett, a tubarózsa pedig azt, hogy szívesen látlak. A nagyvilági hölgy azonban mósuszillatot viselt, a szellemes asszony kizárólag jázminillatot. A rózsaillat a fiatal hölgyeket illette, a narancsvirág a melankolikus hangulatúakat, heliotropot azonban kizárólag az özvegyek viselhettek. Az ibolya viszont illett mindenkihez.
Locsolókölni és karácsonyi parfüm
A drogisták és illatszerészek főidénye a húsvéti locsolkodás és a karácsony volt. A híres
illatszer boltok és drogériák már hetekkel húsvét előtt töltögetni kezdték a kölnivizes üvegeket és a saját gyártmányú parfümöket.
Ez utóbbiakat kicsiny 20-25 g-os üvegekbe töltötték, és egy koronáért árulták. Az üvegeken a cég saját címkéje virított, és fecskendődugóval is ellátták, így tették alkalmassá a locsolkodásra. Sőt, árusítottak ún. kölnivíz tablettát is, amelyet 2,5 dl vízben feloldva jó illatú locsolókölnivé lehetett alakítani. Persze
az igazán gavallér fiatalembernek eszébe sem jutott ilyen hamissághoz folyamodni! Ők négy-öt kiváló minőségű parfümöt is megvettek, minden locsolásra egy üvegcsét szánva, mert a megkezdett üveget tiszteletük jeléül a meglocsolt hölgynek ajánlották fel.

A jó minőségű angol, francia parfümöknek karácsony előtt jött el a szezonja.
Az illatszerészek nagy gondot fordítottak arra is, hogy vonzóvá tegyék ilyenkor a boltjuk kirakatát. Szappanokból, parfümökből, kölnikből, krémekből és idénynek megfelelően karácsonyi vagy húsvéti dekorációval tették vonzóvá a vásárlók számára a választékot.
Az első világháború kicsit keresztbe tett az illatszerek gyártásának és forgalmazásának is, hiszen leállt az “ellenséges” francia illóolajok és illatszerek behozatala. Meglepő azonban, hogy a Bremen nevű kereskedelmi tengeralattjárón Amerikából számos fontos élelmiszer mellett amerikai kozmetikumok és illatszerek is érkeztek a központi hatalmak országaiba.
Parfümbemutatók
A háború után aztán ismét beindult az illatszergyártás, és megjelennek az első hazai parfümök, amelyek bemutatója komoly társadalmi esemény volt. 1921-ben álltak elő a Lengyel testvérek a rejtélyes nevű Khyrmé illattal. A szervezők névre szóló meghívót küldtek a város rangos asszonyainak.
A megnyitó napján az üzletből áradt az új illat, a háttérben egy zenekar muzsikált, és az illusztris vendégek között jelen volt Kodály Zoltán, Kosztolányi Dezsőné, Sándor Erzsi, és még jó néhány grófné és báróné is. A meghívott hölgyek mindegyike egy batikolt kendőbe csomagolt parfümöt kapott. A vendégek akkor lepődtek meg igazán, amikor meglátták, hogy a kendőjükbe a saját monogramjuk volt kibatikolva.
Az 1922-es budapesti árumintavásáron is megrendezték a parfümök kiállítását. A Lengyel testvérek ezúttal is kitettek magukért: kifinomult csomagolásban, ízlésesen mutatták be az új termékeket, amelyek többségének divatos, francia neve volt. Bár akadt köztük néhány magyar is, mint például a Hortobágyi széna vagy Bercsényi marsall rózsája…