Legendák a híres Körszállóról - és az igazság
Budán, a hegyek ölelésében felhőkarcolóként tör a magasba a város egyik ikonikus épülete, a Körszálló. A henger alakú Hotel Budapest különleges formája sok városlakó fantáziáját megihlette. A szállót mendemonda és titok is övezi, utánajártunk igazak-e a róla szóló legendák:
Valóban forog a Körszálló? Az íves szobákat speciális íves bútorokkal rendezték be? Kiderül az is, milyen különleges technikával dolgoztak az építéskor, mi lett volna az eredeti neve, illetve milyen gúnynevet kapott a furcsa alakú szálloda.
Forog-e a Körszálló?
A szóbeszéd szerint a Körszállót különleges formája képessé teszi arra, hogy forogjon. A forgás tempója azonban már a városi legendákban is eltér. Egyesek szerint óránként egy szobányit (4 ablaknyit), mások szerint viszont egy nap alatt egy teljes kört fordult a hotel.
A hiedelemmel ellentétben a Körszálló nem ringlispíl.
Nem forog, hiába hiszi a tapasztalataink szerint ennek ellenkezőjét minden második budapesti gyerek.
Speciális hajlított bútorok?
A Körszállónak van egy másik rejtélye is a berendezéssel kapcsolatban. Sok ember fantáziáját izgatja, vajon hogyan lehet egy tortaformát úgy kialakítani, hogy az lakható legyen. A szóbeszéd szerint a körcikk alakú szobák speciálisan ide gyártott, hajlított bútorokkal vannak berendezve.
Nos, sajnos ez az izgalmas feltételezés sem fedi a valóságot. Az igaz, hogy a belső terek kialakításában is dominálnak az ívek: az előtérben íves recepció fogadja a vendégeket, csigavonalas emelkedő vezet a kávézóhoz, illetve hengerbe foglalt csigalépcsőn és tükörborítású hengerben működő liftekkel is feljuthatnak a szálló lakói az emeletekre. Ám a henger alakú szálloda átmérője nagyon nagy, ezért a szobák görbületén egyáltalán nem érződik a hajlítás. Így speciális bútorokra sincs szükség a szobákban és lakosztályokban.
Különleges építési technológia
A berendezés tehát nem speciális, az építkezés technológiája viszont annál inkább az volt. A 64 méteres szállodát Szrogh György tervei alapján, 1966-ban kezdték építeni az úgynevezett csúszózsaluzatos technológiával.
A hengeralakú rész éjjel-nappal tartó munkával már hat hét alatt tető alá került. Szó szerint tető alá, mert alatta egyetlen födém sem készült el. Az egész egy nagy cső volt, középen vasbeton lépcsőházzal, aminek oldalaira az egyre feljebb mászó daru is támaszkodott. Mivel a csúszózsalu silókra lett kitalálva, a födémek vasait utólag kellett bedugdosni sok-sok hónap alatt. Hiába készült el tehát gyorsan a fal, a födémmel való piszmogás miatt az épületet csak 1966-67 szilveszterére tudták átadni.
Így tudósított az 1966-os Filmhíradó a Körszálló építéséről:
A szálloda eredetileg a Florida nevet kapta volna, ám menet közben mégis inkább Hotel Budapestnek nevezték el. A köztudatban azonban már építésekor elterjedt a Körszálló elnevezés is.
Az épületet gyakran érte kritika szokatlan és karakteres formája miatt. Voltak olyanok, akik a hotelre “félig bevert szegként” hivatkoztak. Másokat a hengeres torony ipari épületre emlékeztetett, így „budai hengerműveknek” nevezték.
Hengerben a világ - Kaján Tibor korabeli karikatúrája
A hotel a szocialista ipar egyik szimbóluma lett. Megépülése egyértelműen
azt a politikai üzenetet közvetítette, hogy Amerikához hasonlóan a szocialista országok is képesek “felhőkarclókat” építeni.
A Körszálló berendezéssel és felszereléssel együtt 90 millió forintba került. A tizenöt emeletes, gyűrűs szállodának emeletenként húsz szobája néz a városra, a legfelső szinten kilenc lakosztály várja vendégeket, a kilátás pedig valóban csodálatos.
Tóth Tamás fotója
Ha kíváncsiak vagytok a Körszállóból készült panorámaképekre, nézzétek meg korábbi cikkünket is.
Források: Verrasztó Gábor; Lásd Budapestet blog; ingatlanbazar.hu; egykor.hu; cink.hu; koos.hu
Képek : Fortepan
Ha érdekesnek találtad a cikket, nyomj egy lájkot!