Itt a legdíszesebb és leggazdagabb a magyar népviselet
A Tolna megyei Sárköz öt településén élők gondoskodnak arról, hogy a sárközi hagyományok az utódoknak is megmaradjanak. Decs, Őcsény, Sárpilis, Alsónyék, Báta lakói, a szövők, hímzők, gyöngyfűzők, csipkekészítők, babakészítők, viseletkészítők, valamint a néptáncosok, népdalénekesek, népzenészek mind élő hagyományként őrzik az ősök tudását és igyekeznek átadni azt a következő generációknak is. A sárközi népművészet és hagyományok a magyar szellemi kulturális örökség részei.
Sárköz népművészete, élő hagyománya egyedülálló értéket képvisel. A történelem nagy népvándorlásai közepette is szigetként mindig magyarnak megmaradó református lakosság mindvégig ragaszkodott hagyományaihoz.

A sajátos, gazdag sárközi népművészet kialakulása a 19. századra nyúlik vissza. Az itt élő református lakosság a Duna szabályozása és így ármentesítése után jobb körülmények közé került, és megindult a meggazdagodásuk is.
A viseletek, a ház díszítése, az ünnepek is színesebbé, változatosabbá váltak. Ekkor jelentek meg a jellegzetes szőttesek, hímzések, gyöngygallérok, a nemes anyagból készült ruházatok és azok kiegészítői a gabóca csipke, a tornyosbársony is. De változott a nyelvezetük, népdalok és táncok keletkeztek, terjedtek el. Így kialakult egy sajátos, csak az itt élőkre jellemző sárközi kulturális megjelenés.

A Sárköz a korai házasságok hazája volt. A lakodalmi szokások több részből tevődtek össze: Kérető vagy kullogó (leánykérés); Elkendőzés, kézfogó vagy jegyváltás (eljegyzés); Hívogatás; Ökörvágó vagy készítő; Nász; Esküvő; Lakodalmi ebéd; A menyasszony kikérése és elsiratása; az ágyvitel; A menyasszony beköszöntése; Lakodalmi vacsora; Kásapénz és szakácstánc; Lakodalmi tréfák, menyasszonytánc; Újmenyecske tánca; Csiszló vagy tyúkverő.




Az örökséget többségében a Tolna Megyei Népművészeti Egyesület tagjai, hagyományőrző néptáncosok, népdalénekesek, népzenészek viszik tovább. A helyi iskolák is sokat tesznek a tudás továbbadásában, külön órákon foglalkoznak a sárközi hagyományokkal.

Manapság a leginkább veszélyeztetett tudás a szövés. A régi szövőmesterek meghaltak, az utánuk jövő generációk pedig a változó piaci helyzetben nem tudták eljuttatni a szőtteseket a fizetőképes kereslethez. Emiatt ma Sárközben már senki nem sző. Az egyetlen sárközi szőttest előállító mester több éve elköltözött Decsről. Új lakóhelyén azonban folytatja a sárközi szőttesek készítését, és nyaranta szövőtáborokat is szervez. További gond, hogy a magyarországi textilgyárak megszűnése miatt egyre nehezebb beszerezni az alapanyagokat.

A magyar népviseletek közül a sárközi a legrégibb formájú, legdíszesebb és a legdrágább anyagokból készült.
A sárközi nők mindenféle technikát és stílust használtak, ellentétben a többi magyar népcsoporttal, ahol egy bizonyos technika és minta maradt fenn.
A nők ruházata egyben jelezte a korukat és családi állapotukat is. A legszínesebben a fiatalok öltözhettek, pirosat, tarkát is felvehettek. A negyven évesek már sötétzöld, bordó vagy barna színt viseltek, az idősek pedig feketét.
A családi állapotot a fejviselet mutatta, a lányok pártát, az asszonyok főkötőt tettek a fejükre. A menyecske csafringot hordott az első gyermeke megszületéséig.
Munkára és ünnepre is más-más ruhát illett felvenni. Az ünnepi volt a legszínesebb, legdíszesebb. A legünnepélyesebb a menyasszonyi öltözet volt.
A sárközi viselet az ország valamennyi öltözete között a legpompásabb volt. Az anyaga francia vagy osztrák volt, ezt hímezték, vagy erre került csipkebetét. A díszes szoknyák alatt keményített alsószoknyát hordtak. Jellegzetes volt a vállkendő is, itt hagyomány volt, hogy akár három-négy kendőt is magukra kötöttek. Télire hímzett báránybőr kisködmönt vagy posztóból készült bajkót, kiskabátot hordtak.
Dísznek gyöngyöt raktak a nyakukba. Papucsban jártak, és lábukon kapcát vagy botost viseltek, később ezt felváltotta a bütykös harisnya.

A férfiak is sokat adtak a ruházkodásra, volt olyan, aki akár naponta ötször is átöltözött az alkalomhoz illően. Kezdetben az ing még egyszerű volt, de később, az első világháború után már csipkés szélű lett, állógallérral. Télen szűrdolmányt vagy kisszűrt viseltek. A cifraszűrt csak a gazdagok engedhették meg maguknak. A nadrágjuk zsinóros vagy fémgombos volt.

- Azt gondolták, hogy aki keresetlen szenet talált, ördögi hatalmat nyert.
- Szerintük úgy is lehetett valaki látó és tudó, ha Luca-székre ült.
- A szemverést az összenőtt szemöldökű, "szúrós nézésű" emberek tekintetének tulajdonították.
- Sokat foglalkoztak a kincs és a kincskeresés gondolatával. Szerintük ebben a foggal-körömmel született hetedik gyermek, a "táltos" tud segíteni.
- A fekete jérce Luca-napján tojt első tojásából kelt ki a lúdvérce (lidérc). Ezt csak férfi költhette ki a hóna alatt.

Még több információ a Szellemi Kulturális Örökség oldalon található.
Ha érdekes volt az összeállítás, oszd meg másokkal is!