Fügefalevél, avagy a művészettörténet legnagyobb cenzúra hadjárata
Amikor Michelangelo az 1504-ben a Piazza della Signoria-n bemutatta híres Dávid szobrát, az izmos, meztelen bibliai alak megbotránkoztatta a firenzeieket és a katolikus papokat. A hatóság emberei így nem sokkal később bronzból készült fügefalevéllel takarták el a szobor “illetlen részeit”.
Hatvan évvel később, alig néhány hónappal Michelangelo halála előtt, a katolikus egyház rendeletet adott ki, miszerint tilos az emberalakokat a “vágy izgató testrészeivel ábrázolni”. Ezzel párhuzamosan keresztes hadjáratot indítottak a meztelen olasz szobrok ellen, álcázásukra pedig leggyakrabban a fügefalevél motívumot választották. A “Fügefalevél hadjárat” néven elhíresült mozgalom a történelem egyik legnagyobb művészeti cenzúrája lett.

A fügefalevél szerepe a művészettörténetben nem Michelangeloval kezdődött. A növény kulturális jelentősége egyértelműen az Ádám és Éva történetéhez vezethető vissza. A Bibliában olvashatjuk, hogy az emberpárt megijesztette saját meztelensége, miután ettek a tudás fájának gyümölcséből, és fügefalevelekből készített ágyékkötőkkel takarták el magukat. A keresztény tanítások ebből a történetből eredeztetik, hogy a meztelenség szégyenletes és bűnös dolog.
A középkorban egyházi megrendelésre készült alkotásokon többnyire a bűnös, pokolra jutó embereket ábrázolták meztelenül. Az 1400-as években azonban megváltozott a helyzet. Az itáliai művészek újra felfedezték a klasszikus római és görög alkotásokat, és egy olyan korból merítettek, amikor a meztelen emberi test még nem az erkölcstelenséget, hanem a szépséget és az erőt szimbolizálta. Ezek az antik művek ihlették Donatello bronz Dávid szobrát is, amit a tudósok az első teljesen meztelen emberalakként tartanak számon az ókor óta.

Balra: Michelangelo Buonarroti David szobra, 1501–04, jobbra: Donatello Dávidja, 1428-1432
A Dávid szobor kedvezőtlen fogadtatása ellenére Michelangelo sok megrendelést kapott az egyháztól. A Vatikán azonban fegyelmeztette, ha úgy vélték, a művész átlépi a jóízlés határát. Ez történt 40 évvel a Dávid szobor után, a Sixtus-kápolna mennyezetét díszítő Utolsó ítélet festésekor is.

Michelangelo: Utolsó ítélet, 1511-1512 (Sixtus-kápolna)
Michelangelo a festmény minden szereplőjét rangtól és ruhától megfosztva, meztelenül ábrázolta, ez pedig sok magas rangú egyházi személynél kiverte a biztosítékot. Úgy vélték a kép sokkal inkább bordélyba való, mint kápolnába, és voltak olyan bíborosok is, akik a freskó cenzúrázása mellett kardoskodtak. Ezek a szenvedélyes kritikák indították el a Fügefalevél hadjáratot, amit a Tridenti zsinat 1563-ban hivatalossá is tett.
A tilalom értelmében Itáliában, de főként Rómában minden akt szoborra gondosan elhelyezett fém fügeleveleket applikáltak.
A gipsz és márvány alkotásokat sok esetben egyszerűen “kasztrálták” a nem kívánatos részek lecsiszolásával.
A hadjárat a festményeket sem kímélte. Michelangelo Utolsó ítéletét az 1500-as években kétszer is átfestették, majd az 1700-as években újra ruhákkal egészítették ki.

Masaccio: Ádám és Éva kiűzését - cenzúrázás előtt és után (Brancacci kápolna)
Sok szoborról azóta szerencsére lekerült a fügefalevél, illetve az elmúlt 40 évben Masaccio Ádám és Éváját és Michelangelo Utolsó Ítéletét is helyreállították. Mindezek mellett azonban a mai napig számos szobor ölét fedi a szemérmesen takaró levél, a rosszabbul járt alkotások pedig végérvényesen megcsonkítva tűrik a járókelők pillantásait.
Forrás: Artsy.net, Képek forrása: Wikipédia