A Rovatból

A feloldódó fürdőruha – 9 átverés a 20. századból, amit bevettek az emberek

Hoaxok már régebben is léteztek, csak akkor sokkal nehezebb volt a végére járni, igaz-e, amiről mindenki azt állítja, hogy az.


Szerencse, megfelelő időzítés és kellő aktualitás kell ahhoz, hogy vírusként terjedjen egy hír. A 20. század első felében volt bőven ilyen sztori – köztük pedig sok olyan, amelyeknek semmi igazságalapjuk nem volt.

9 ilyen álhírt mutatunk most neked, a Listverse gyűjtéséből.

9. Náci gabonakörök

A II. Világháború során az amerikaik féltek egy esetleges német támadástól, így amikor a keleti parton furcsa szimbólumok jelentek meg a gabonában, sokan aggódni kezdtek. Fontos amerikai nagyvárosokra mutató nyilakat és különböző alakzatokat találtak farmokon, amit az újságok persze felfújtak, még nagyobb riadalmat keltve.

A félelem mellett a bizalmatlanság is nőtt: a tanyaszomszédok gyanúsan néztek egymásra. Attól féltek, hogy német besúgók mellett élnek.

Nem sokkal később kiderült, hogy a gabonakörök véletlen alakultak ki: zsákba csomagolt műtrágyákat dobáltak ki farmerek a traktoraikról, amik a napon kiszáradtak. Csak a véletlen műve, hogy az emberek alakzatokat láttak bele.

8. Daisy Alexander végrendelete

1949-ben Jack Wurm, egy szakácsként dolgozó, visszafogottan élő férfi talált egy üvegpalackot, benne egy papírfecnivel a tengerparton. Kinyitotta, és egy végrendeletet talált benne, amiben ez állt:

"
Hogy elkerüljem a félreértéseket, a vagyonomat arra az emberre hagyom, aki megtalálja ezt a palackot. Az ügyvédemmel, Barry Cohennel fele-fele arányban osztozkodhat rajta. Daisy Alexander, 1937. június 20.
uveg

Pixabay

Wurm nem vette komolyan az írást mindaddig, amíg néhány hónap múlva nem találkozott pár barátjával, akik londoni katonai szolgálatból tértek haza. Az egyik azt állította, hogy ismeri Alexandert, aki valóban belehalt egy bombázás során szerzett sérüléseibe – és 12 millió dolláros vagyona volt.

A megtaláló megkereste az ügyvédet, aki valódinak találta az írást. Meg is állapodtak, hogy az elhunyt akaratának megfelelően 6-6 milliót örökölnek. A sztorit felkapták az újságok, hetekig mindennapi téma volt a történet.

Egy akadálya volt csak, hogy pénzhez jussanak: nyoma sem volt annak az ingatlannak, ami állítólag Alexanderé volt. Később találtak egy másik végrendeletet is, amiben Alexander az unokaöccsére és unokahúgára hagyta mindenét.

Wurm 1987-ben halt meg, rá hagyott pénz nélkül.

7. Eltűnt Vivaldi-darabok

Fritz Kreisler amerikai hegedűművész európai turnéra indult az 1910-es években. Koncertjei során klasszikus darabokat saját szerzeményeivel is elegyített. Lehurrogták miatta: úgy néztek rá a kritikusok, mint aki becsmérli a nagy öregek munkáját.

fritz

Fotó: Wikipédia

Később más újdonságok is bekerültek a repertoárjába: azt állította, hogy egy kolostorban talált rá olyan Vivaldi-kottákra, amelyek sosem láttak napvilágot korábban. Amikor ezt színpadra vitte, már imádták a kritikusok.

A kottáknak persze közük sem volt Vivaldihoz. Kreisler írta őket. A 60. születésnapján fedte fel az igazságot – azért tette mindezt, mert szerette volt a saját műveit is játszani a színpadon, de máshogy nem volt rá módja.

Nemcsak zeneszerzésből, de marketingből is ötös!

6. A feloldódó fürdőruha

A 20-as években járta be a francia sajtót egy, a riviérán nyaraló brit milliomos története, aki sós vízben oldódó fürdőruhát adott nőkre. A nyaralójába meghívott csinos lányok is ezt viselték, és ledöbbentek, hogy mi történt, amikor a férfi felajánlására becsobbantak a tengerbe.

Legalábbis ez a hír járta, de soha senki nem látta az anyagot, amiből ilyet lehetne készíteni. Ennek ellenére több hullámban is megjárta a sajtót: a 30-as és a 60-as években is újra felkapták a sztorit.

5. A Horn-papírok

1932-ben kezdődött a történelmi jelentőségűnek vélt, de hamis dokumentumok története. Több újságnak is azt állította W. F. Horn, hogy hatalmas családi örökséget talált meg a háza területén – családfa, hivatalos dokumentumok, térképek és naplók voltak közte. Azt gyanították, hogy a nyugati part első telepeseitől származnak.

Horn azt mondta, hogy olyan állapotban vannak a dokumentumok, hogy nem tudja megmutatni senkinek, csak az általa készített másolatokat. Amerika-szerte felkapták a sztorit, több államot bejárt vele, beszédeket, előadásokat tartott róluk.

Nemcsak családi emlékek, hanem történelmi jellegű írások is voltak közte, többek között egy olyan, 12 ezer áldozatot követelő csatáról is, amely kapcsán semmilyen más ismert dokumentációról nem tudtak a kutatók.

Amikor Horn végre beadta a derekát és megmutatta szakértőknek az eredetinek vélt dokumentumokat, megállapították róla, hogy hamisak.

4. A Chesterfield-lepra

Egy kis hiba, vagy rosszindulatú pletyka is elég ahhoz, hogy egy nagy cég hírneve percek alatt összeomoljon. Így járt a Chesterfield cigarettamárka is 1934-ben.

Arról röppent fel a hír, hogy a gyártó leprásokat alkalmaz a virginiai gyárában a cigaretták előállításához. Még az sem segített, hogy a helyi polgármester elrendelt vizsgálata után megállapították, hogy leprának nyoma sincs a gyárban. A Chesterfield következő 10 évben csak azt szajkózta, hogy a világ legtisztább, legkorszerűbb technológiájával dolgoznak.

Sosem jöttek rá, hogy ki indította el a pletykát, pedig 25 ezer dolláros jutalmat is ígért érte a cég. A konkurencia csak csendben figyelte a háttérből az eseményeket.

Ráadásul nem a Chesterfield volt az egyetlen dohánygyártó, amit leprával hoztak kapcsolatba: a Spud nevű márka állítólag ugyanilyen hír miatt csődölt be. Őket végül felvásárolta a Philip Morris.

skull-2456396_1920

Pixabay

3. Hamis fotók az I. Világháborúból

Sok légifotó került elő az I. Világháború után, melyek nagy részét egy Wesley David Archer exkatona nevéhez kötik. Még könyvet is adott ki a gyűjteményéről, de persze név nélkül, mivel rengeteg szabályt megszegett a hadseregben azzal, hogy ilyen képeket publikált.

Több felvételen az volt látható például, hogy katonák a halálukba zuhannak a meglőtt gépekről.

91LDZxE90RL

Forrás: Amazon

A háború után az eredeti képek egy Gladys Maud Cockburn-Lange nevű nőhöz kerültek, aki továbbadta őket 20 ezer dollárért.

Miután szakértők kezébe jutottak a képek, gyorsan megállapították róluk, hogy hamisak.

Míg Archer valóban szolgált az amerikai seregben 1920-ig, brit kiküldetéséről való hazatérése után filmesnek és modellezőnek állt.

Minden képet saját kezűleg hamisított meg. Slusszpoénként kiderült, hogy Cockburn-Lange a felesége volt, akivel ügyesen meggazdagodtak Archer trükkjeiből.

2. Kopaszkór

Huszonéves férfiak milliói rettegtek Amerikában 1926 körül, amikor országszerte bejárta az újságokat a hír, hogy olyan kór terjed Pennsylvaniában, ami kopaszodást okoz a férfiaknak. Több helyen írták, hogy az államban található Kittanning városban több mint 300 19-30 év közötti férfinak hullott ki teljesen a haja.

Az orvosok sem tudták, hogy pontosan mitől – csak annyit javasoltak a pácienseknek, hogy ne hordjanak túl sokszor kalapot.

Tényleg volt néhány tucat férfi, akinek kihullott a haja akkoriban Kittanningben, de nem voltak olyan sokan, mint amennyire a média felfújta az esetet. A város vezetősége még hivatalos közleményt is adott ki arról, hogy nem olyan súlyos a helyzet, mint állítják – féltek attól, hogy sokan elhagyják Kittanninget vagy nem akarnak majd idejönni.

Végül az amerikai tengerészeti kórház vizsgálata mutatott rá arra, hogy felesleges aggódni, csak az újságok fújták fel a kelleténél jobban a történetet.

1. Ern Malley

Ern Malley egy szerencsétlen sorsú, életében fel nem fedezett költő volt. 1918-ban született, apja halála után Ausztráliába kényszerült nővérével. Később az anyja is meghalt, kibukott az iskolából, dolgoznia kellett. Városról városra járt, sokféle munkát végzett, végül 1943-ban halt meg. Verseket is írt: leginkább a saját halandóságával nézett szembe bennük, olyan hétköznapi megfogalmazásban, hogy az sokakat megérintett.

Egy baj volt vele: nem létezett.

ern

Wikipédia

Ez persze csak később derült ki. Malley munkáira felfigyelt egy magazin szerkesztője, és egy egész számot szánt nekik. Mivel sokban voltak trágár kifejezések, rendőrségi ügy lett belőle, és csak a bírósági tárgyalásokon derült ki, hogy két, Sydney-i Egyetem végzett férfi közös munkái voltak a versek.

Harold Stewart és James McAuley úgy látták, hogy hanyatlik a kortárs költészet, és ez ellen szerettek volna tenni: ha a saját neveik alatt adják ki őket, senki nem figyelt fel volna rájuk,

ezért ütős háttérsztorit kerestek, így hívták életre Ern Malley-t.

ern2

Wikipédia

A kritikusok ódákat zengtek róluk, még ma is gyakran idézett költőként tartják őket számon. Sosem vették fel a jogdíjakat, amelyek Malley művei után járt volna nekik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
„Hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót” – 30 éve történt az ország legsúlyosabb vonatbalesete, amiben 31-en haltak meg
1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat több kocsija is. 31-en haltak meg, az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.


1994. december 2-án szörnyű tragédia rázta meg az országot. 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik 110 kilométer/órás sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak.

A balesetben összesen 31-en vesztették életüket, 27-en a helyszínen, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig megsérültek. Az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.

Később kiderült, a balesetet emberi mulasztás okozta. A vonat érkezése előtt negyed órával az első vágányon tolatást végeztek, csakhogy a váltók ekkor már át voltak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kellett volna haladnia. A tolató szerelvény a kerekeivel átállította a váltót az első vágányra.

A gyorsvonat az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel, azaz körülbelül 110 kilométer/órával érkezett az állomás felé, a kitérő állású váltót ebben az állásban viszont legfeljebb 40 kilométer/órás sebességgel közelíthette volna meg a szerelvény. A mozdony és az első kocsi kitért és haladt tovább az első vágányon, viszont a szerelvény többi kocsija leszakadt, majd kisiklott, és egy része az állomásépületbe rohant.

A mentést a baleset után közvetlenül az állomáson szolgálatot teljesítő vasúti dolgozók és az utasok kezdték meg. Aztán megérkeztek a mentők, tűzoltók, és katonák is. Még ők sem láttak még ehhez fogható katasztrófát, de az első újságírók sem tudták eleinte felfogni, mi történt.

Mészáros János a Szoljon.hu fotóriportere az elsők között ért oda, a szirénák hangját követte.

„Láttam, hogy egymáson vannak a vagonok. Akkor már hallottam zajokat, síró, jajveszékelő embereket a roncsok alól. Néhol mozogtak elemlámpák, a tűzoltók és a mentők ekkor már bemásztak a roncsok közé és próbálták megtalálni a túlélőket, sérült embereket”

– mondta a fotós korábban a XXI. Századnak.

Huszonhét ember a helyszínen meghalt, a holttesteket először a váróba fektették.

„Nem kívánom senkinek azt a látványt, érzést, amit az váróterem látványa nyújtott, ahová korábban a holttesteket fektették. Néhány kolléganőmmel hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót. Az egyik munkatársnőnk épp babát várt, mondtuk neki, ő ne jöjjön, máshol segítsen, ha tud. Borzasztó emlék”

– emlékezett vissza szörnyű tragédiára a Szoljon.hu-nak egy asszony, aki már akkor is a vasútnál dolgozott. Azt mondta, sokan bementek aznap éjjel dolgozni közülük, olyanok is, akik nem voltak szolgálatban.

Kárándi Béla nyugalmazott alezredest is a helyszínre rendelték. Az ő feladatuk a halottak azonosítása volt.

„Csendben dolgoztunk, senkinek nem volt kedve megszólalni. Szavakkal nem is lehet elmondani, milyen érzés volt látni, amikor az egyik fiatal mellé lefeküdt a földre az édesanyja. Átölelte a fiát, és perceken át zokogott. Az áldozatok között volt az ORFK egyik középvezetőjének az anyósa is. Amikor bejött az asszony férje, összetört egy széket. Rajta így jött ki a mérhetetlen düh és fájdalom, hogy elveszítette a feleségét”

– mesélte a tragikus éjszakáról a keleten.hu-nak.

A balesetben hatan életveszélyes, húszan súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek. A sérülteket több kórházba szállították. Tizennégy embert elsősegélynyújtás után haza is engedtek, négy ember életét viszont már nem tudták megmenteni. Az áldozatok száma így később harmincegyre nőtt.

A Legfelsőbb Bíróság 1996 februárjában hozott ítéletet a balesetet okozók ügyében. A vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlan veszélyeztetéséért Szűcs Ferenc váltókezelőt öt és fél év, Farkas István tolatásvezetőt két év, Illyés Ferenc kocsirendezőt pedig másfél év fogházbüntetésre ítélte a bíróság. Szűcs Ferenc három év letöltése után kegyelemmel szabadult.

A MÁV az elhunytak hozzátartozóinak, a sérülteknek és azoknak, akik anyagi veszteséget szenvedtek kártérítést fizetett. Az esetenkénti összeg 20 ezertől 6 millió forintig terjedt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
MÚLT
A Rovatból
Nem színezi túl a valóságot, de ekkora összegből valamivel jobb történetet is lehetett volna írni – S.E.R.E.G-kritika
Mire képes egy igazán nagy költségvetésű sorozat Magyarországon? Megnéztük, hogyan indul a S.E.R.E.G.


Nem vagyunk elkényeztetve manapság (igaz, sosem voltunk) jó magyar sorozatokkal, főleg az agyontámogatott propagandafilmek korában. Na de mire képes egy hazai viszonylatban igazán nagy költségvetésű sorozat Magyarországon?

Milyen más sorozat lehetne ma Magyarországon 900 millióval megtámogatva, mint egy tisztes katonai sztori, ahol apa-fia konfliktusokról és komoly, felelősségteljes férfiasságról témázgatnak?

Erős fenntartásokkal ültem neki tehát az első résznek. Kicsit vártam is, hogy mennyire lesz ez egy már-már parodisztikus mű, amilyen akár az Elk*rtuk is volt, vagy a Most vagy soha!. Ezzel szemben nem ez történik, hanem valóban megpróbáltak valami egészen korszerű, történetmesélésben is egészen helytálló sorozatot létrehozni.

A sorozat egyből egy rendkívül komoly harcjelenettel indít, ahol a főszereplő, Győrbíró (Csórics Balázs) makacsul, hősiesen felülírja a neki is kiadott parancsokat, majd önálló akciózásba kezd. Nem vagyok teljesen tisztában a katonai missziók törvényeivel, de tudtommal ennek a való életben sokkal szigorúbb következményei vannak, mint az, amilyen gyorsan túlteszi magát a sorozat ezen a felütésen. A harcjelenet egyébként szörnyen izzadságszagú, ahol páremberes lövöldözések mellett egészen komolyan vehetetlen halálok és effektek tűnnek fel. Mintha a kurd statiszták egy alsópolcos videójátékot imitálva hullanának el, az egyik gránát robbanásától való belassított elugrás pedig már-már komikus. Eszembe jut hirtelen a Sharknadónak egy felturbózott verziója, de a történet gyorsan tovább is áll.

Már Győrbíró házában vagyunk, aki a képek alapján a katonaság mellett lottózhatott is, amilyen lehengerlően szép családi házba sikerült berakni a főszereplőket. Megismerkedünk Marcival (Séra Dániel), akit a sorozat egy egészen céltalan figuraként próbál ábrázolni.

Maga a sorozat tehát két szálon fut, egyrészt a fiatal srác, aki az életét rendbe hozni jelentkezik tartalékos katonának, illetve az apáról, aki egy újabb misszióra próbál csapatot verbuválni.

Ez azért sem rossz, mert az izzadságszagú hőstetteket és a nagy, nemes dolgokat szépen ellensúlyozza az esetlen fiatal felnőtt története. Az előbb említett Marci mellett barátja, Jocó (Kövesi Zsombor) is szépen hozza a saját történetét, sok beszélgetés igazán emberi. Simán meg tudjuk kedvelni a karaktereket, és az is szuper, hogy a fiatalok nyelve végre nem megy át egy Amerikai Pite hasonmásversenybe, nem adtak a szereplők szájába „öcsisajtokat” és egyéb korszerűtlen kifejezéseket.

Egyelőre egy rész alapján, gyaníthatóan a missziós csapat összerakása a fő szál, ami viszont sokkal gyengébb, esetlen és logikátlan dialógusokkal. A színészek Kamarás Iván kivételével nem adnak sokat a karakterekhez, ami nem is biztos, hogy az ő hibájuk:

Sokkal inkább maguk a szerepek tűnnek kidolgozatlannak.

Szándékosan igyekeztem elsősorban sorozatként nézni, és csak másodsorban figyelni a szoftpropagandára, amit helyenként azért szépen elhelyeznek. Marci nézegeti a sereg honlapját, anyuka is elmondja, hogy a sereg megoldás lehet az ösztöndíj kifizetésére is, de még a katona apuka is a legkomolyabb motoron vereti, a tökéletesen kinéző családi házból reggel elindulva, ami a katonalét egy szép víziója. De valóban másodsorban van a „mi lehet jobb, mint katonának lenni” felkiáltás, a történetre ezerszer nagyobb hangsúlyt fektetnek. Természetesen a morális kérdések szépen megjelennek olyan hatásvadász vágóképekben, mint amikor a merengő Győrbíró egy boltból kijövő anyát pásztáz gyermekével.

Szerintem az egyik legtisztelhetőbb rész, hogy nem színezi túl a sorozat a valóságot, a katonai laktanyában az irodák, ahol Győrbíró is tengeti mindennapjait, még mindig tele van a kommunizmusból itt ragadt bútorokkal, a kórház folyosója, ahol Marci sebét összevarrják, pontosan olyan hányadékként néz ki, mint a legtöbb kórházi folyosó egyébként itthon.

Rengeteget gondolkodtam azon is, hogy miért kell a címben a sereget S.E.R.E.G.-ként írni. Csak online tudtam meg, hogy Szolgálat-Erény-Rend-Erkölcs-Gondviselés lesz a megfejtés. Gondolom, a pöszékre való tekintettel a „Szereg” kicsit furán adta volna ki, más S-betűs szót meg nem lehet kitalálni a katonasággal kapcsolatban.

Összegezve, a S.E.R.E.G. nem egy pokolian jó sorozat, ugyanakkor azt gondolom, hogy ekkora összegből valamivel jobb történetet is lehetett volna írni. A fiatalok szála üdítő, az átlagos tévénéző szerintem nagyon gyorsan meg tudja szeretni Marci karakterét, és már várja a következő adást, hogy vajon sikerül-e neki Galambost (Gál Réka Ágota) meghódítani. Gyanúsan arra is kíváncsiak leszünk, hogy Kamarás Iván hogyan és mennyire akar kiszúrni Csórics Balázs karakterével. Ezek miatt pedig néha még meg is lehet bocsátani azokat a rém kellemetlen propagandisztikus részeket is, amikbe az egészet becsomagolják. Láttunk ennél rosszabb sorozatot még Netflixen is, bár azt gondolom, hogy a S.E.R.E.G miatt nem fog a hétköznapi ember a tévé előtt toporzékolva várni hétköznap esténként.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
A magyar származású Albrecht Dürer az önmarketing mestere is volt, nemcsak a reneszánszé
Elképzelt orrszarvú, forradalmi sokszorosítási eljárás és botrányos önarckép: a németalföldi festészet zsenije Nürnbergből hódította meg Európát. Bejártuk a házat, ahol élt és dolgozott 20 évig.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. november 18.



Tele a történelemkönyv világhírű magyarokkal: a festő-grafikus-könyvkiadó géniusz Albrecht Dürerről is kevesen tudják, hogy aranyműves apja révén magyar vér csörgedezett az ereiben, bár ő már Németországban született 1471-ben. A festőinasnak szegődött fiúban csak úgy buzogott a tudásvágy és az újítási hajlam, és elképesztően pontosan tudta ábrázolni a természetet vagy az emberi vonásokat. Kortársai megítélése szerint ráadásul Dürer csupa meglepő dologra vetemedett. Például humánus témákat választott – gondoljunk csak ’A nagy nyúl’ című akvarellje és önarcképére –, amelyek akkoriban nem voltak divatosak.

1505-ben elkészítette egyik legismertebb grafikáját egy orrszarvúról, amelynek az a különlegessége, hogy Dürer soha nem látott élőben orrszarvút, és egy leírás alapján készítette el a művet. Ez a grafika rendkívül népszerű lett, és sokan csak ezen keresztül ismerték meg az állatot. Azonban nem minden alkotása lett az ismertségen felül sikeres is: az önarcképeit sok kritika érte, mondván, Dürer túlságosan is egoista – főleg az okozott botrányt, amelyen Krisztusként áldja gyakorlatilag önmagát. Önbizalomban és provokációban nem szűkölködött, az biztos…

Viszont szakmai érdemei elvitathatatlanok:

Dürer egyfajta „művész-influencerként” forradalmasította a művészeti alkotások terjesztését. Fametszeteivel és rézkarcaival felfedezte a sokszorosítás újfajta technikáját, amelynek segítségével képes volt műveit széles körben terjeszteni könyvszerű formában, ezzel növelve a bevételét és a hírnevét szerte Európában.
Munkásságának egyik fontos aspektusa volt a könyvnyomtatás iránti szenvedélye, amelyet nagybátyja, Anton Koberger, Nürnberg egyik vezető nyomdásza segítségével fejlesztett tökélyre. Dürer fametszet-illusztrációi, mint az ’Apokalipszis’, jelentős mértékben hozzájárultak a kor művészetéhez.

A Dürer-ház nem csak múzeum, hanem skanzen is

A művész Nürnbergben található otthona, a Dürer-ház ma múzeumként üzemel a bajor város turisztikai központjában, egy gyönyörű téren a vár aljánál. Dürer már eleve százéves házként vásárolta meg az ingatlant, ahol édesanyjával, illetve feleségével élt és alkotott – utódok nélkül – két évtizedig. A festő 1528-ban bekövetkezett halála után még a felesége lakott benne egy évtizedig, aztán több tulajdonosváltás után visszavásárolta a város, hogy közkinccsé tegye a házat. A Dürer-házon szerencsére a II. világháború sem hagyott akkora nyomot, mindössze a tetőt kellett megjavítani rajta, pedig a város nagy részét lebombázták annak idején. Úgyhogy ma is szinte egykori hangulatában tekinthető meg a jellegzetes stílusú, ötemeletes, és belül kissé puritán berendezésű épület.

A termeket róva az ember úgy érzi, időutazásba csöppent, miközben a korabeli technikákkal is megismerkedhet. A házat korhű bútorokkal rendezték be, és rekonstruálták Dürer műtermét is. Jó érzés úgy barangolni a házban, hogy azon ritka, fennmaradt reneszánsz-kori ház Európában, amely egy művész tulajdonát képezte. Még akkor is, ha sok alkotás a tárlaton csak másolat (élén a botrányos önarcképpel), hiszen az eredeti festményeket a világ nívós múzeumai birtokolják.

Albrecht Dürer élete és művészeti tevékenysége nagyban hozzájárult tehát a nyomtatási technikák és sokszorosított grafikák fejlődéséhez. Polihisztor-voltát az is mutatja, hogy nem csupán mint festő, könyvillusztrátor és grafikus, hanem mint író és irodalmár is tevékenykedett: önéletrajzokat és útinaplókat is írt, valamint elméleti könyveket festészetről, méretezésről és várépítésről, amelyek hosszú ideig szolgáltak alapul a művészeti oktatásban és gyakorlatban egyaránt. Dürer munkássága meghatározó része Európa kulturális örökségének, magyar gyökereiről pedig a városligeti Ajtósi Dürer sor emlékezik meg, amelyet halálának 400. évfordulóján neveztek el róla.

Források: 1, 2, 3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Felkavaró emlékek! Az űrből is jól látszott a szeptember 11-i terrortámadás füstje
Egy amerikai asztronauta, Frank Culbertson éppen a nemzetközi űrállomáson teljesített szolgálatot, amikor becsapódtak a repülőgépek a tornyokba. Az űrhajós felvételt készített a füstfelhőről.
Fotó: NASA - szmo.hu
2024. szeptember 11.



A tragédia évfordulóján ismét előkerült az az űrből készített videót, amin jól látszik a World Trade Center ellen elkövetett terrortámadás füstje. A NASA felvételén a hatalmas füstfelhő az űrből is jól kivehető volt.

Egy amerikai asztronauta, Frank Culbertson éppen a nemzetközi űrállomáson teljesített szolgálatot 400 kilométerre a Földtől, amikor becsapódtak a repülőgépek a tornyokba.

Az űrhajós szemtanúja volt a második torony összeomlásának 2001. szeptember 11-én.

Culbertson korábban már az Astronauts: Houston We Have a Problem című dokumentumfilmben beszélt arról a felejthetetlen napról. Így emlékezett vissza:

"Azonnal megpróbáltam szerezni egy videókamerát és egy ablakot, amely a megfelelő irányba néz. Az idő teljesen tiszta volt aznap. Könnyen kivehető volt New York: egy nagy fekete füstoszlop jött ki a városból, és ahogy ráközelítettem a kamerával, láttam ezt a nagy szürke foltot, amely beborítja Manhattan déli részét."

Az űrhajós azt is leírta, hogy a füst úgy nézett ki, mint valami furcsa virág, amelynek a szára dél felé áramlik.

(via Ladbible)


Link másolása
KÖVESS MINKET: