Egykor egész Budapestet mozgásban tartották, de mára elfelejtettük őket
2014-ben volt száz éve, hogy létrehozták a Budapest Gyűjteményt, a főváros könyvtárának várostörténeti különgyűjteményét, ahol a főváros helyismereti, helytörténeti anyagait találjátok meg. Folyamatosan gyarapodó gyűjteményükben mintegy százezer kötetnyi könyvet, kéziratot, hírlapot és folyóiratot, köztük számos régi, ritka dokumentumot tanulmányozhat bárki.
A fotótárban pedig mintegy százhetvenezer fényképet őriznek, amelyek bemutatják a városkép, az infrastruktúra változásait, a hétköznapok és történelmi fordulatok jeleneteit, a hírességek és mára elfeledett városlakók arcvonásait. Facebook oldalukon ezeket mutatják be olyan történetekkel, amikről csak nagyon ritkán hallani.
Ma már szinte csak szobrokon, emlékműveken láthatjuk viszont, néha kosztümös filmekben a mozikban. És persze olvashatjuk Széchenyi Istvánt is, aki egy egész könyvet szentelt a lovaknak. A lovak évezredeken át segítették erejükkel az embert: húzták az ekét és a szekeret, a hintót és az ágyút, a folyókon a sodrással szemben még hajót is.
A gépek elterjedésével azonban megkezdődött lassú, de feltartóztathatatlan visszaszorulásuk a magyar főváros életéből is. Elsőként (1887-től) a lóvasutat váltotta fel a villamos, aztán jöttek a továbbiak: az autóbuszok (1915-től), teherautók, személygépkocsik.
A lovak teljes felváltása azonban hosszabb időt vett igénybe – eltartott több mint fél évszázadig.
A gépek folyamatos terjedését jól mutatják a számadatok is. A lóvasútnak 1890-ben 18 millió utasa volt, míg villamossal 4,5 millióan közlekedtek. 1896-ban a villamosok (a földalattival együtt) már 22 millió utast szállítottak, a lóvasutak pedig 11 milliót. A szemetet viszont egészen 1950-ig lovas kocsikkal szállítottak a fővárosban. Valamikor az 1960-as évekre tehetjük a folyamat végét. Ekkor már csak elvétve találkozhattunk az utakon szenet, jeget, sört vagy szikvizet szállító lovas járművel. Az Árpád-híd volt az utolsó, amelyen engedélyezték lovas kocsik áthajtását.

Hajóvontatás lovakkal a budai Duna-parton. Szemben az Aldunasor panorámája, középponban a Redout épületével. Franz Josef Sandmann litográfiája Rudolf Alt rajza nyomán, 1853.

A Rácz fürdőig járó omnibusz (társaskocsi) pihenője a Deák Ferenc téri végállomáson. Klösz György felvételének részlete, 1892 után.

A Deák Ferenc tér, 1892 után. A fotó a főváros közlekedésének egy jellemző pillanatát ragadja meg, a „lókorszak” csúcspontján. Lóvasút, omnibusz fiáker: itt még mindent a lovak mozgatnak. Klösz György felvételének részlete

Úthengereket vontató lovak az Attila úton, a palota krisztinavárosi támfalának építése idején, 1893 augusztusában. Ismeretlen felvétele.

Az Ős-Budavára és a Krisztina tér között közlekedő omnibusz az Andrássy úton. Ismeretlen felvétele, 1896-1901.

A margitszigeti lóvasút. Ismeretlen felvétele, 1910 körül

Lovasrendőr felvezetésével érkező körmenet a Szilágyi Dezső térnél. Az utcaseprőket a korabeli szlengben csak „citrompofozó”-ként emlegették. Ismeretlen felvételének részlete, 1910-es évek.

József nádor régi híres kocsija a magyar négyes, a Korzó alatti Duna-parton. Ismeretlen felvétele, 1920-as évek.

Szállítás a budai Duna-parton. Kerny István felvétele, 1930-as évek

Várakozó lovak a Lánchíd pesti hídfője közelében. Kerny István felvétele, 1930-as évek

A Tabán bontása. Ismeretlen felvétele, 1933 körül

Konflisok a Szabadság téren 1945 márciusában. Ismeretlen felvétele.

Fuvaros a mai Március 15. téren. Ráth László felvétele, 1949.