Miért nem viseltek bugyit a nők az 1800-as évekig?
Egy 19. századi hölgy számára szinte megoldhatatlan volt, hogy egyedül öltözködjék, olyan bonyolultak voltak az akkor divatos ruhák. Egy bizonyos ruhadarab felvételével azonban nem kellett bajlódniuk: a nők az 1800-as évekig nem hordtak bugyit.
De vajon miért nem volt akkoriban divat ez a praktikus ruhadarab? Utánajártunk, hogyan alakult ki a ma ismert női alsónemű. Íme egy kis bugyitörténelem.

A 18. század előtt a férfiak és nők egyaránt inget hordtak alsóneműként, amely egy hosszú, hálóruha szerű ruhadarab volt. Igaz, van történelmi adat arra, hogy a nők már az ókori Rómában is hordtak bugyit - legalábbis sportoláshoz.
Az ókort követően azonban hosszú-hosszú ideig nem volt trend az ilyen alsó. A nők körében a bugyi viselése csak a 19. században vált szokássá.

Római villa mozaikja i. sz. 300 körül
Hosszú kihagyás után csak a 1400-as években születtek ismét feljegyzések női bugyogóról. Ezeknek persze semmi közük nem volt a mai falatnyi darabokhoz. A bugyit akkoriban pantallónak hívták, és egy török stílusú, nagy, bő, csipkés, térdig érő nadrágot értettek alatta, amit könnyen elrejthettek az alsószoknyák erdejében.
Ez a típusú bugyi Spanyolországban bukkant fel először a mór viselet hatására, majd innen terjedt tovább a 16. században Európa más részeire, de a 18. századig inkább csak az olasz arisztokrata hölgyek és a velencei kurtizánok hordták az új viseletet.

Több oka is volt annak, hogy a hölgyek nem preferálták ezt a ruhadarabot. Az egyik indok, ami az alsó ellen szólt, hogy
nem tartották elég nőiesnek.
Alsó gyanánt ugyanis a férfiak viseltek térd alá érő nadrágot, és ez hosszú ideig az erősebbik nem kiváltsága maradt. A bugyiviselés ellen a másik érv pedig az volt, hogy egyszerűen
nem tartották higiénikusnak.
Arról, hogyan oldották meg a nők bugyi nélkül azokat a bizonyos nehéz napokat, ITT olvashatsz bővebben.
A női hosszú szárú bugyik (tulajdonképpen alsónadrágok) végül a 19. században terjedtek el széles körben. Ekkor jött divatba ugyanis az empire stílus, a testhez simuló, vékony anyagú ruhák pedig nem melegítették többé a hölgyeket - szemben a korábbi divat számtalan ruharétegével. Főként a natúr, majdnem testszínű változatok voltak népszerűek, ezek ugyanis nem villantak ki feltűnően a vékony ruha alól. Azonban az ekkor trendi
szoknyabugyik és a térdnadrágok a lábak között még nyitottak voltak.

Az 1840-es években aztán megint a hatalmas abroncsos szoknyák jöttek divatba. S mivel a különálló vázat egy kisebb széllökés is magasra emelhette, a bugyi gyorsan az „erkölcsös nő” ruhatárának alapdarabjává vált.
Annál is inkább, mert ekkor vette kezdetét a szigorúan erkölcsös viktoriánus kor.
A bugyi középen továbbra is nyitott maradt, ami a terjedelmes szoknyák alatt némiképp megkönnyítette vécéhasználatot.
Francois Boucher festményén világossá válik, hogyan könnyítettek magukon a nők a lyukas alsók és a bourdaloue nevű hordozható bidé segítségével.

Ahogy a divat változott, és szűkültek a szoknyák, úgy változott az alsóneműk fazonja is: az évszázad végére divatba jöttek a felül szűkebb alsók. Majd az 1910-es években végre közepén is összevarrták a bugyit, így a női alsó elnyerte ma is ismert formáját.
Brigitte Bardot és Jeanne Moreau pedig már kimondottan szexibb bugyikban villantott a filmeken. Marilyn Monroe 1955-ös filmjében fehér szoknyája alól kivillanó bugyija pedig már maga volt a csábítás.

A szegényebb rétegek körében persze nem terjedt túl gyorsan a bugyiviselet.
Magyarországon még a 20. század első felében sem hordtak bugyit a szegényebb vidékek parasztasszonyai.
Korábban már írtunk arról, milyen zavarba ejtő volt, amikor a színpadon még bugyi nélkül táncoltak a magyar lányok. Mivel az első öt sorban "minden" látszott. Szükséges volt előírni a bugyi viselést a néptáncosok számára. Így segítették az 1930-as néptánc-bemutatók a bugyi magyarországi elterjedését.

Forrás: Wikipédia, Trendmano blog, Glamour, Pinterest