MÚLT
A Rovatból

Így zajlottak az 50-es évek budapesti kitelepítései – a pártállami diktatúra embertelen akciói

Egyházi emberek, arisztokraták, magas rangú köztisztviselők az előző rendszerből – őket tekintette a kommunista hatalom az ellenségeinek. Köbel Szilvia kutató beszélt a vészterhes időkről.


Bár a pártállam a fővárosi volt arisztokráciát szembe akarta állítani a vidéki módos parasztsággal, terve mégsem sikerült, ugyanis az emberek inkább szolidárisak voltak egymással, mintsem ellenségesek. Köbel Szilvia, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának (ÁBTL) tudományos főmunkatársa a Budapest-Fasori Evangélikus Egyházközség és a Budapest-Kelenföldi Evangélikus Egyházközség kitelepítési jegyzékeit kutatva a Honukban otthontalanok konferenciakötetbe írt tanulmányában mutatta be a pártállami rendszer embertelen és egyházellenes tevékenységét.

A tudományos főmunkatárssal a budapesti kitelepítésről, az egyházvezetésről, egyéni sorsokról és a pártállami diktatúra hatásairól is beszélgetett Galambos Ádám, az evangelikus.hu munkatársa.

– A budapesti kitelepítésekről viszonylag keveset beszélünk. Hol tart most a kutatás?

– Az 1951. évi budapesti kitelepítésekről mostanában már egyre többet lehet tudni, de tény, hogy csak 2012-ben kezdődött meg az ÁBTL-ben elhelyezett levéltári iratok alapján a szisztematikus feldolgozásuk. Valószínűleg azért sem került annyira az érdeklődés középpontjába, mert a kitelepítéseknek van egy nagyon tágan értelmezhető fogalma. A nyugati határvidékről az ország belsejébe már 1949–50-ben is voltak kitelepítések. A szerzetesrendek működési engedélyeinek megvonása is több lépcsőben történt meg. Inkább ezekre vagy a lakosságcserére, internálásokra fókuszált az eddigi kutatás. A budapesti kitelepítések teljes feldolgozása még nagy adóssága a történelemtudománynak.

– A Honukban otthontalanok című tanulmánykötetben a Budapest-Fasori Evangélikus Egyházközség és a Budapest-Kelenföldi Evangélikus Egyházközség kitelepített gyülekezeti tagjainak életét mutatod be. Hogyan került elő az összesen több mint százhúsz nevet tartalmazó jegyzék?

– Akkortájt kerültem az ÁBTL-be dolgozni mint tudományos főmunkatárs, amikor kezdődött a levéltárban a kitelepítések feldolgozása, szisztematikusabb feltárása. Mivel a fő kutatási témám a pártállami időkre fókuszálva az állam és az egyház kapcsolata és a lelkiismereti és vallásszabadság, ezért engem kezdettől fogva az foglalkoztatott, hogy vajon milyen egyházi vonatkozásai vannak a budapesti kitelepítéseknek. Mirák Katalinnal, az evangélikus egyház tényfeltáró bizottságának kutatójával nagyon sok közös kutatásunk, szakmai együttműködésünk volt. Ő említette, hogy a kelenföldi és a fasori gyülekezetnek van olyan jegyzéke a kitelepítettekről, amit az egyházközségek a kitelepítés idején állítottak össze.

– Az 1951-es fővárosi kitelepítések egyik egyházi vonatkozású előzménye, hogy addigra már megszülettek az állam és egyház közötti egyezmények…

– 1948-ban a magyar állam megkötötte a megállapodásokat a protestáns egyházakkal és az izraelita felekezettel, majd 1950-ben a katolikus egyházzal is. Ekkorra kialakult ugyan egy status quo, és bizonyos értelemben az egyházak a pártállam szövetségesei lettek, de a politikai vezetés továbbra is ellenségként tekintett a felekezetekre.

– A kitelepítési indokok között fel volt tüntetve az egyházhoz tartozás is?

– A kitelepítési indokok a Horthy-korszakban vagy a háború alatt betöltött funkciókat jelöltek, elsősorban katonai tisztséget betöltőket, gyárosokat, arisztokratákat érintettek.

Amikor a kitelepítés elkezdődött, hivatalos indokként nem volt megjelölve, hogy egyházi vezetőket vagy vallásos embereket is kitelepítenek.

1949-ben közjogilag szétválasztották az államot és az egyházat, ettől kezdve tilos volt hivatalos iratokon feltüntetni bárki vallási hovatartozását. Ezért is nagyon nehéz feltárni az összefüggéseket, mert magukban a hivatalos, belügyminisztériumi (BM) kitelepítési anyagokból nem derül ki, inkább csak szórványosan található arra utalás, hogy valamilyen vallási kötődése volt az illető személynek, esetleg alkalmazásban állt valamelyik egyháznál, vagy az anyagokhoz csatolt levelekből, iratokból megtudhatunk valamit.

– „Mit tehettek és mit tettek az egyházvezetők a pártállam legvérmesebb egyházüldöző időszakában a kitelepített hívekért?” – olvasható a kérdés Mirák Katalin tanulmányában. A válasz abból a szempontból sem egyszerű, amiért ugyanebben a tanulmányban többek között azt olvassuk, hogy Vető Lajos püspök 1948-tól, míg Dezséri László püspök 1950-től „a pártállam megbízható partnerei” voltak…

– Ennek a vizsgálatához meglátásom szerint különbséget kell tenni az akkor szolgálatban levő lelkészeknek az eltávolítása és a gyülekezet világi tagjait érintő kitelepítettek között. Dacára az ellenséges egyházpolitikának, a pártállam ügyelt a vallásszabadság látszatára, így a lelkészeket nem lehetett állami úton hivatalosan kitelepíteni. Ez alól talán egyedüli kivétel Kendeh György evangélikus lelkész kitelepítése, bár ő már úgy kapta meg a kitelepítési véghatározatot, mint „volt internált népellenes pap”. Kendeh Györgyöt ugyanis a határozat előtt néhány nappal elbocsátották lelkészi állásából. Visszaemlékezése alapján úgy tudjuk, hogy a kitelepítését megelőzően gépkezelőként dolgozott.

A nemkívánatos lelkészekkel szemben ekkorra már az volt a narratíva, hogy őket az egyházi vezetőknek kell eltávolítani a fővárosból.

fotók: Magyari Márton

– Általában kik tartoztak a nemkívánatos lelkészek sorába?

– Akik túlságosan sokat foglalkoztak a gyülekezettel, a fiatalokkal, akik segélyezték az addigra már kitelepített családokat, vagy nem tartották magukat a kormánnyal megkötött egyezményekhez.

Az a budapesti lelkész, aki fiatalokkal szeretett volna foglalkozni, vagy folytatta az ifjúsági munkáját, vagy túl sokan jelentkeztek nála hittanra, már nemkívánatos személy volt. Ilyenkor a BM, majd 1951-től az Állami Egyházügyi Hivatal az egyházi vezetőt – informálisan – utasította, hogy távolítsa őt el. Így tettek például Dobos Károllyal, a Budapest-Fasori Református Egyházközség lelkészével, akit 1952-ben, Szabó Imre esperest pedig már 1951-ben az alföldi tanyavilágba távolítottak el. Az volt az egyik „bűnük”, hogy változatlanul foglalkoztak a fiatalokkal.

– Mennyire volt az egyházvezetés keze megkötve abban, hogy a hatalom utasításait végrehajtsa?

– Alapvetően nem lehetett volna sokáig egyházvezető, aki a pártállami utasításoknak ellentmond – annak ellenére igaz ez, hogy az egyházak nem álltak hivatalosan pártirányítás alatt. Az, hogy az egyes esetekben hogyan próbálta valaki a körülményeket befolyásolni, erre Bereczky Albert tevékenységéből említek egy példát: amikor a Zsindely családot kitelepítették, a református püspöknek annyit sikerült elérnie, hogy egy általuk szabadon választott helyre költözhessenek. Bereczky megpróbálta megmenteni Zsindelyék Istenhegyi úton lévő villáját is – ahol a család a háború alatt zsidókat bújtatott, majd a háború után bibliakört is tartottak –, az ingatlant a kitelepítés előtt már átíratták a református egyház nevére, de végül az egyház sem tudta az ingatlant megtartani, mert később az ÁVO költözött oda.

– Tanulmányodban több életutat is bemutatsz, többek között itt olvashatunk Vladár Gábor volt igazságügyi miniszter, kúriai bíró, evangélikus egyházkerületi felügyelő életéről is. Őt Tomor községbe telepítették ki. Érdekesség, hogy 1939-ben ő volt az egyik előkészítője annak a honvédelmi törvénynek, melyet a pártállam önkényesen átértelmezett és ellene is felhasznált...

– Vladár Gábor és más gyülekezeti tagok kitelepítése – akik nem az egyházi személy kategóriába estek – a BM véghatározata alapján történt. Vladár megírta a visszaemlékezéseit, ami számunkra nagyon gazdag forrásként szolgál. A kitelepítési években levelezésben állt Boleratzky Lóránddal. Ezekből a levelekből is nagyon sok megmaradt. A visszaemlékezésből kiderül, hogy az 1939-es törvénnyel kapcsolatban még a háború előtt Vladár óva intett attól, hogy ne maradjon kiskapu arra, hogy ezt a törvényt békeidőben is a nemkívánatos személyek eltávolítására alkalmazhassák. A kitelepítési rendeleteket – amikre később a BM-véghatározat hivatkozott – az 1939. évi II. törvénynek a kitiltásra vonatkozó szakasza alapozta meg. A sors kegyetlen fintora, hogy Vladár Gábort is ez alapján telepítették ki.

– Tóth Péter kétszeres olimpiai bajnok vívó élete is drámai fordulatot vett a kitelepítéssel, de nála a véghatározati döntést mégis visszavonták. Mi vezetett ehhez a szinte egyedi esethez?

– Nagyon ritka volt, hogy végül valakit mentesítettek a kitelepítés alól. Az esetek túlnyomó részében a kitelepítési dokumentumokban azt olvassuk, hogy hiába hivatkoztak súlyos betegségre, félreértésre, sőt sokan nem is tartoztak azokba a kategóriákba, amiket hivatalos indokként ellenük megjelöltek, mindez nem számított. Többen eredménytelenül hivatkoztak arra, hogy ők tényleg a demokráciát szeretnék felépíteni, és együttműködnek a rendszerrel, az esetek nagy százalékában nemleges volt a válasz. Tóth Péter esete azt mutatja, hogy valami nagyon magas párt- és államérdek kellett ahhoz, hogy a mentesítés megtörténjen.

Ez esetben a helsinki olimpiára való készülés volt a kivétel oka. A hatalomnak érdeke volt, hogy jó színben tűnjön fel, fel tudjon mutatni eredményeket.

Ez megalapozta azt, hogy Tóth Pétert mentesítették a kitelepítés alól, visszatérhetett a fővárosba, és részt vehetett az olimpiai csapat felkészítésében. Érdekesség, hogy az eddigi olimpiákon a legeredményesebben a helsinki olimpián szerepelt a magyar csapat.

– Erdész Ádám tanulmányában arról is olvashatunk, hogy a kitelepítéssel a pártállam elsősorban a budapesti felső középosztályt és a módos parasztságot sújtotta, sőt a törekvés az volt, hogy őket szembeállítsa egymással…

– A hatalomnak az volt a célja, hogy a kitelepítéssel egyszerre üssenek rajta a budapesti nemkívánatos „elemeken”, és csapást mérjenek a vidéki kulákságra.

Utóbbiakat arra kötelezték, hogy befogadják a Budapestről kitelepített családokat. Várniuk kellett őket a megadott időben a vasútállomáson. A feljegyzésekből, visszaemlékezésekből tudjuk, hogy pont az ellenkezőjét érte el a hatalom: a közös sors, az üldözöttség inkább egymás iránti szolidaritást eredményezett. Nemcsak a kulákok váltak segítőkké, hanem az alföldi gyülekezetek is bekapcsolódtak a segélyezésbe. Ez abban az időben egyáltalán nem volt veszélytelen.

Megindító sokak együttérzése, az, hogy meg tudták mutatni, hogy minden veszéllyel dacolva segítik egymást.

– A fasori és a kelenföldi evangélikus gyülekezet is egy ideig igyekezett élelmiszerrel is segíteni azokon, akiket az egyházközségükből kitelepítettek. Ezt aztán az állam felfedezte, és korlátozta a csomagok küldését. Milyen határozattal szüntették be a segélyezést?

– Nem tudunk olyan rendeletről, hogy tilos volt állampolgároknak egymással kapcsolatba lépni. Egyetlen egy dologra tudtak hivatkozni: hogy a kitiltás azt jelentette, hogy a kitelepített nem hagyhatja el az adott település vagy körzet közigazgatási határát.

– Mennyire álltak a kitelepített személyek megfigyelés alatt?

– Kényszerlakhelyükön rendszeresen jelentkezniük kellett a tanácsnál. A titkosszolgálat és a besúgók révén pedig lényegében folyamatosan megfigyelték őket, még a hatvanas években is születtek róluk jelentések.

– A kutatási eredmények mit mutatnak, milyen szervezeti változást eredményezett az, hogy a fasori és a kelenföldi evangélikus egyházközségekből több mint százhúsz, többnyire egyházi nem lelkészi tisztséget betöltő gyülekezeti tagot kitelepítettek?

– Ezt egy hosszabb kutatás eredményeként lehetne feltárni és bemutatni. Nagy segítség, hogy a kelenföldi gyülekezeti jegyzék nemcsak azt tünteti fel, hogy hova telepítették ki a családot, hanem azt is, hogy a gyülekezeten belül milyen tisztséget töltött be az illető személy. Ebből már képet kapunk arról, hogy a gyülekezet milyen rétege mennyiben volt érintett a kitelepítésben. A fasori jegyzékből ez nem derül ki, a gyülekezeti jegyzőkönyvekből viszont minden bizonnyal visszakereshető. Úgy gondolom, hogy mindenképpen törekedni kell ennek a megismerésére, mert a kitelepítés alapjaiban változtathatta meg a gyülekezet struktúráját.

– Sztálin halála után feloldották a kitelepítést. Ez milyen változást eredményezett?

– A kitelepített családok nagyon sokáig ezt követően sem jöhettek vissza Budapestre, erre csak 1956 után lett lehetőségük. A korábbi ingatlanjaikat azonban akkor sem kapták vissza. Így, ha vissza is kerültek a fővárosba, már nem biztos, hogy ugyanabba a gyülekezetbe jártak a későbbiekben. A történeteket ezért egyenként kell majd végigkövetni, hogy kialakuljon a későbbi gyülekezeti kötődésről is a képünk. Voltak, akik vidéken maradtak, többen a kitelepítés alatt elhunytak. Vladár Gábor például a kitelepítés előtt a budavári gyülekezetnek volt a tagja, de amikor a kitelepítésből eljöhettek, akkor először nem a fővárosba, hanem Biatorbágyra költöztek, mert gyermekkorát ott töltötte, és ott volt olyan ingatlan – egy pince –, amibe beköltözhettek. Csak később tudtak visszajönni Budapestre.

– A budapesti egyházi kitelepítések monografikus feldolgozása még nem történt meg. Mikorra várható, hogy valóban átfogó képet kapjunk közelmúltunk e nehéz időszakáról?

– A Honukban otthontalanok című kötettel kevés adósságot sikerült leróni, még mindig maradt bőven feltárni-, illetve feldolgoznivaló. Az evangélikus egyházhoz köthetően már sok anyagot összegyűjtöttünk, és Mirák Katalinnal tervbe vettük, hogy keresünk további forrásokat hozzá, hogy egy monográfiában feldolgozzuk. Nem tudom megmondani, hogy ez mikorra várható, de azt – elsősorban a magam nevében – megígérhetem, hogy nem kerül le a kutatási „napirendről”.

Forrás: evangelikus.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
„Hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót” – 30 éve történt az ország legsúlyosabb vonatbalesete, amiben 31-en haltak meg
1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat több kocsija is. 31-en haltak meg, az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.


1994. december 2-án szörnyű tragédia rázta meg az országot. 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik 110 kilométer/órás sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak.

A balesetben összesen 31-en vesztették életüket, 27-en a helyszínen, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig megsérültek. Az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.

Később kiderült, a balesetet emberi mulasztás okozta. A vonat érkezése előtt negyed órával az első vágányon tolatást végeztek, csakhogy a váltók ekkor már át voltak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kellett volna haladnia. A tolató szerelvény a kerekeivel átállította a váltót az első vágányra.

A gyorsvonat az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel, azaz körülbelül 110 kilométer/órával érkezett az állomás felé, a kitérő állású váltót ebben az állásban viszont legfeljebb 40 kilométer/órás sebességgel közelíthette volna meg a szerelvény. A mozdony és az első kocsi kitért és haladt tovább az első vágányon, viszont a szerelvény többi kocsija leszakadt, majd kisiklott, és egy része az állomásépületbe rohant.

A mentést a baleset után közvetlenül az állomáson szolgálatot teljesítő vasúti dolgozók és az utasok kezdték meg. Aztán megérkeztek a mentők, tűzoltók, és katonák is. Még ők sem láttak még ehhez fogható katasztrófát, de az első újságírók sem tudták eleinte felfogni, mi történt.

Mészáros János a Szoljon.hu fotóriportere az elsők között ért oda, a szirénák hangját követte.

„Láttam, hogy egymáson vannak a vagonok. Akkor már hallottam zajokat, síró, jajveszékelő embereket a roncsok alól. Néhol mozogtak elemlámpák, a tűzoltók és a mentők ekkor már bemásztak a roncsok közé és próbálták megtalálni a túlélőket, sérült embereket”

– mondta a fotós korábban a XXI. Századnak.

Huszonhét ember a helyszínen meghalt, a holttesteket először a váróba fektették.

„Nem kívánom senkinek azt a látványt, érzést, amit az váróterem látványa nyújtott, ahová korábban a holttesteket fektették. Néhány kolléganőmmel hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót. Az egyik munkatársnőnk épp babát várt, mondtuk neki, ő ne jöjjön, máshol segítsen, ha tud. Borzasztó emlék”

– emlékezett vissza szörnyű tragédiára a Szoljon.hu-nak egy asszony, aki már akkor is a vasútnál dolgozott. Azt mondta, sokan bementek aznap éjjel dolgozni közülük, olyanok is, akik nem voltak szolgálatban.

Kárándi Béla nyugalmazott alezredest is a helyszínre rendelték. Az ő feladatuk a halottak azonosítása volt.

„Csendben dolgoztunk, senkinek nem volt kedve megszólalni. Szavakkal nem is lehet elmondani, milyen érzés volt látni, amikor az egyik fiatal mellé lefeküdt a földre az édesanyja. Átölelte a fiát, és perceken át zokogott. Az áldozatok között volt az ORFK egyik középvezetőjének az anyósa is. Amikor bejött az asszony férje, összetört egy széket. Rajta így jött ki a mérhetetlen düh és fájdalom, hogy elveszítette a feleségét”

– mesélte a tragikus éjszakáról a keleten.hu-nak.

A balesetben hatan életveszélyes, húszan súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek. A sérülteket több kórházba szállították. Tizennégy embert elsősegélynyújtás után haza is engedtek, négy ember életét viszont már nem tudták megmenteni. Az áldozatok száma így később harmincegyre nőtt.

A Legfelsőbb Bíróság 1996 februárjában hozott ítéletet a balesetet okozók ügyében. A vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlan veszélyeztetéséért Szűcs Ferenc váltókezelőt öt és fél év, Farkas István tolatásvezetőt két év, Illyés Ferenc kocsirendezőt pedig másfél év fogházbüntetésre ítélte a bíróság. Szűcs Ferenc három év letöltése után kegyelemmel szabadult.

A MÁV az elhunytak hozzátartozóinak, a sérülteknek és azoknak, akik anyagi veszteséget szenvedtek kártérítést fizetett. Az esetenkénti összeg 20 ezertől 6 millió forintig terjedt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
MÚLT
A Rovatból
Nem színezi túl a valóságot, de ekkora összegből valamivel jobb történetet is lehetett volna írni – S.E.R.E.G-kritika
Mire képes egy igazán nagy költségvetésű sorozat Magyarországon? Megnéztük, hogyan indul a S.E.R.E.G.


Nem vagyunk elkényeztetve manapság (igaz, sosem voltunk) jó magyar sorozatokkal, főleg az agyontámogatott propagandafilmek korában. Na de mire képes egy hazai viszonylatban igazán nagy költségvetésű sorozat Magyarországon?

Milyen más sorozat lehetne ma Magyarországon 900 millióval megtámogatva, mint egy tisztes katonai sztori, ahol apa-fia konfliktusokról és komoly, felelősségteljes férfiasságról témázgatnak?

Erős fenntartásokkal ültem neki tehát az első résznek. Kicsit vártam is, hogy mennyire lesz ez egy már-már parodisztikus mű, amilyen akár az Elk*rtuk is volt, vagy a Most vagy soha!. Ezzel szemben nem ez történik, hanem valóban megpróbáltak valami egészen korszerű, történetmesélésben is egészen helytálló sorozatot létrehozni.

A sorozat egyből egy rendkívül komoly harcjelenettel indít, ahol a főszereplő, Győrbíró (Csórics Balázs) makacsul, hősiesen felülírja a neki is kiadott parancsokat, majd önálló akciózásba kezd. Nem vagyok teljesen tisztában a katonai missziók törvényeivel, de tudtommal ennek a való életben sokkal szigorúbb következményei vannak, mint az, amilyen gyorsan túlteszi magát a sorozat ezen a felütésen. A harcjelenet egyébként szörnyen izzadságszagú, ahol páremberes lövöldözések mellett egészen komolyan vehetetlen halálok és effektek tűnnek fel. Mintha a kurd statiszták egy alsópolcos videójátékot imitálva hullanának el, az egyik gránát robbanásától való belassított elugrás pedig már-már komikus. Eszembe jut hirtelen a Sharknadónak egy felturbózott verziója, de a történet gyorsan tovább is áll.

Már Győrbíró házában vagyunk, aki a képek alapján a katonaság mellett lottózhatott is, amilyen lehengerlően szép családi házba sikerült berakni a főszereplőket. Megismerkedünk Marcival (Séra Dániel), akit a sorozat egy egészen céltalan figuraként próbál ábrázolni.

Maga a sorozat tehát két szálon fut, egyrészt a fiatal srác, aki az életét rendbe hozni jelentkezik tartalékos katonának, illetve az apáról, aki egy újabb misszióra próbál csapatot verbuválni.

Ez azért sem rossz, mert az izzadságszagú hőstetteket és a nagy, nemes dolgokat szépen ellensúlyozza az esetlen fiatal felnőtt története. Az előbb említett Marci mellett barátja, Jocó (Kövesi Zsombor) is szépen hozza a saját történetét, sok beszélgetés igazán emberi. Simán meg tudjuk kedvelni a karaktereket, és az is szuper, hogy a fiatalok nyelve végre nem megy át egy Amerikai Pite hasonmásversenybe, nem adtak a szereplők szájába „öcsisajtokat” és egyéb korszerűtlen kifejezéseket.

Egyelőre egy rész alapján, gyaníthatóan a missziós csapat összerakása a fő szál, ami viszont sokkal gyengébb, esetlen és logikátlan dialógusokkal. A színészek Kamarás Iván kivételével nem adnak sokat a karakterekhez, ami nem is biztos, hogy az ő hibájuk:

Sokkal inkább maguk a szerepek tűnnek kidolgozatlannak.

Szándékosan igyekeztem elsősorban sorozatként nézni, és csak másodsorban figyelni a szoftpropagandára, amit helyenként azért szépen elhelyeznek. Marci nézegeti a sereg honlapját, anyuka is elmondja, hogy a sereg megoldás lehet az ösztöndíj kifizetésére is, de még a katona apuka is a legkomolyabb motoron vereti, a tökéletesen kinéző családi házból reggel elindulva, ami a katonalét egy szép víziója. De valóban másodsorban van a „mi lehet jobb, mint katonának lenni” felkiáltás, a történetre ezerszer nagyobb hangsúlyt fektetnek. Természetesen a morális kérdések szépen megjelennek olyan hatásvadász vágóképekben, mint amikor a merengő Győrbíró egy boltból kijövő anyát pásztáz gyermekével.

Szerintem az egyik legtisztelhetőbb rész, hogy nem színezi túl a sorozat a valóságot, a katonai laktanyában az irodák, ahol Győrbíró is tengeti mindennapjait, még mindig tele van a kommunizmusból itt ragadt bútorokkal, a kórház folyosója, ahol Marci sebét összevarrják, pontosan olyan hányadékként néz ki, mint a legtöbb kórházi folyosó egyébként itthon.

Rengeteget gondolkodtam azon is, hogy miért kell a címben a sereget S.E.R.E.G.-ként írni. Csak online tudtam meg, hogy Szolgálat-Erény-Rend-Erkölcs-Gondviselés lesz a megfejtés. Gondolom, a pöszékre való tekintettel a „Szereg” kicsit furán adta volna ki, más S-betűs szót meg nem lehet kitalálni a katonasággal kapcsolatban.

Összegezve, a S.E.R.E.G. nem egy pokolian jó sorozat, ugyanakkor azt gondolom, hogy ekkora összegből valamivel jobb történetet is lehetett volna írni. A fiatalok szála üdítő, az átlagos tévénéző szerintem nagyon gyorsan meg tudja szeretni Marci karakterét, és már várja a következő adást, hogy vajon sikerül-e neki Galambost (Gál Réka Ágota) meghódítani. Gyanúsan arra is kíváncsiak leszünk, hogy Kamarás Iván hogyan és mennyire akar kiszúrni Csórics Balázs karakterével. Ezek miatt pedig néha még meg is lehet bocsátani azokat a rém kellemetlen propagandisztikus részeket is, amikbe az egészet becsomagolják. Láttunk ennél rosszabb sorozatot még Netflixen is, bár azt gondolom, hogy a S.E.R.E.G miatt nem fog a hétköznapi ember a tévé előtt toporzékolva várni hétköznap esténként.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
A magyar származású Albrecht Dürer az önmarketing mestere is volt, nemcsak a reneszánszé
Elképzelt orrszarvú, forradalmi sokszorosítási eljárás és botrányos önarckép: a németalföldi festészet zsenije Nürnbergből hódította meg Európát. Bejártuk a házat, ahol élt és dolgozott 20 évig.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. november 18.



Tele a történelemkönyv világhírű magyarokkal: a festő-grafikus-könyvkiadó géniusz Albrecht Dürerről is kevesen tudják, hogy aranyműves apja révén magyar vér csörgedezett az ereiben, bár ő már Németországban született 1471-ben. A festőinasnak szegődött fiúban csak úgy buzogott a tudásvágy és az újítási hajlam, és elképesztően pontosan tudta ábrázolni a természetet vagy az emberi vonásokat. Kortársai megítélése szerint ráadásul Dürer csupa meglepő dologra vetemedett. Például humánus témákat választott – gondoljunk csak ’A nagy nyúl’ című akvarellje és önarcképére –, amelyek akkoriban nem voltak divatosak.

1505-ben elkészítette egyik legismertebb grafikáját egy orrszarvúról, amelynek az a különlegessége, hogy Dürer soha nem látott élőben orrszarvút, és egy leírás alapján készítette el a művet. Ez a grafika rendkívül népszerű lett, és sokan csak ezen keresztül ismerték meg az állatot. Azonban nem minden alkotása lett az ismertségen felül sikeres is: az önarcképeit sok kritika érte, mondván, Dürer túlságosan is egoista – főleg az okozott botrányt, amelyen Krisztusként áldja gyakorlatilag önmagát. Önbizalomban és provokációban nem szűkölködött, az biztos…

Viszont szakmai érdemei elvitathatatlanok:

Dürer egyfajta „művész-influencerként” forradalmasította a művészeti alkotások terjesztését. Fametszeteivel és rézkarcaival felfedezte a sokszorosítás újfajta technikáját, amelynek segítségével képes volt műveit széles körben terjeszteni könyvszerű formában, ezzel növelve a bevételét és a hírnevét szerte Európában.
Munkásságának egyik fontos aspektusa volt a könyvnyomtatás iránti szenvedélye, amelyet nagybátyja, Anton Koberger, Nürnberg egyik vezető nyomdásza segítségével fejlesztett tökélyre. Dürer fametszet-illusztrációi, mint az ’Apokalipszis’, jelentős mértékben hozzájárultak a kor művészetéhez.

A Dürer-ház nem csak múzeum, hanem skanzen is

A művész Nürnbergben található otthona, a Dürer-ház ma múzeumként üzemel a bajor város turisztikai központjában, egy gyönyörű téren a vár aljánál. Dürer már eleve százéves házként vásárolta meg az ingatlant, ahol édesanyjával, illetve feleségével élt és alkotott – utódok nélkül – két évtizedig. A festő 1528-ban bekövetkezett halála után még a felesége lakott benne egy évtizedig, aztán több tulajdonosváltás után visszavásárolta a város, hogy közkinccsé tegye a házat. A Dürer-házon szerencsére a II. világháború sem hagyott akkora nyomot, mindössze a tetőt kellett megjavítani rajta, pedig a város nagy részét lebombázták annak idején. Úgyhogy ma is szinte egykori hangulatában tekinthető meg a jellegzetes stílusú, ötemeletes, és belül kissé puritán berendezésű épület.

A termeket róva az ember úgy érzi, időutazásba csöppent, miközben a korabeli technikákkal is megismerkedhet. A házat korhű bútorokkal rendezték be, és rekonstruálták Dürer műtermét is. Jó érzés úgy barangolni a házban, hogy azon ritka, fennmaradt reneszánsz-kori ház Európában, amely egy művész tulajdonát képezte. Még akkor is, ha sok alkotás a tárlaton csak másolat (élén a botrányos önarcképpel), hiszen az eredeti festményeket a világ nívós múzeumai birtokolják.

Albrecht Dürer élete és művészeti tevékenysége nagyban hozzájárult tehát a nyomtatási technikák és sokszorosított grafikák fejlődéséhez. Polihisztor-voltát az is mutatja, hogy nem csupán mint festő, könyvillusztrátor és grafikus, hanem mint író és irodalmár is tevékenykedett: önéletrajzokat és útinaplókat is írt, valamint elméleti könyveket festészetről, méretezésről és várépítésről, amelyek hosszú ideig szolgáltak alapul a művészeti oktatásban és gyakorlatban egyaránt. Dürer munkássága meghatározó része Európa kulturális örökségének, magyar gyökereiről pedig a városligeti Ajtósi Dürer sor emlékezik meg, amelyet halálának 400. évfordulóján neveztek el róla.

Források: 1, 2, 3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Felkavaró emlékek! Az űrből is jól látszott a szeptember 11-i terrortámadás füstje
Egy amerikai asztronauta, Frank Culbertson éppen a nemzetközi űrállomáson teljesített szolgálatot, amikor becsapódtak a repülőgépek a tornyokba. Az űrhajós felvételt készített a füstfelhőről.
Fotó: NASA - szmo.hu
2024. szeptember 11.



A tragédia évfordulóján ismét előkerült az az űrből készített videót, amin jól látszik a World Trade Center ellen elkövetett terrortámadás füstje. A NASA felvételén a hatalmas füstfelhő az űrből is jól kivehető volt.

Egy amerikai asztronauta, Frank Culbertson éppen a nemzetközi űrállomáson teljesített szolgálatot 400 kilométerre a Földtől, amikor becsapódtak a repülőgépek a tornyokba.

Az űrhajós szemtanúja volt a második torony összeomlásának 2001. szeptember 11-én.

Culbertson korábban már az Astronauts: Houston We Have a Problem című dokumentumfilmben beszélt arról a felejthetetlen napról. Így emlékezett vissza:

"Azonnal megpróbáltam szerezni egy videókamerát és egy ablakot, amely a megfelelő irányba néz. Az idő teljesen tiszta volt aznap. Könnyen kivehető volt New York: egy nagy fekete füstoszlop jött ki a városból, és ahogy ráközelítettem a kamerával, láttam ezt a nagy szürke foltot, amely beborítja Manhattan déli részét."

Az űrhajós azt is leírta, hogy a füst úgy nézett ki, mint valami furcsa virág, amelynek a szára dél felé áramlik.

(via Ladbible)


Link másolása
KÖVESS MINKET: