Amikor az újságok még lebeszéltek a téli gumiról
Gyermekkorom meghatározó élménye volt, amikor a hó és fagy beköszöntével édesapám megrakta cementeszsákkal a Lada csomagtartóját, mert enélkül bizony esélye sem volt havas-jeges úton felmenni a falu nagy hídjára.
A mi Ladánk garázsban tartott autó volt, így csak vizet öntött a szélvédőmosóba, bár sokan a szalmiákszeszes vizes keverékre esküdtek.
A 70-es évek végére a családunkat is elérte a téligumi láz, így a szüleim egészen Lengyelországig autóztak, hogy beszerezzék a hőn áhított abroncsszettet jóval olcsóbban, mint itthon. Ezen emlékek fényében megdöbbentem a korabeli újságok híradásain, amelyek igazi magyar gyártású téli gumikról és nálunk fejlesztett fagyálló szélvédőmosókról regéltek. De vajon ezeket kinek adták el?
A Tó-retró blog több cikkében is írtunk arról, hogy Magyarország a Kádár-korban igazi guminagyhatalomnak számított, gondoljunk csak a Palma matracra és annak világhírére vagy a Taurus haszonjármű abroncsaira.
Az érthetetlen, de legalábbis furcsa, hogy magyar gyártású téli gumik mellett miként történhetett, hogy még a 2000-es évek elején is a magyar autósok csupán 20%-a cserélte le nyári gumiját a rossz idő beköszöntével. A tervgazdasági jelentések szerint a 70-es években 300 ezer ilyen-olyan abroncs készült a Cordatic egységeiben, amelynek jó részét exportálták. Itthonra nem sok maradt. Ami kapható volt, az is nagyon drágán.
1960-ban még csak mélybarázdás gumit ajánlottak az újságírók, illetve lapátot, homokot és hóláncot kiegészítésként, azonban 8 évvel később már egyenesen a téli gumik hátrányait(!) sorolták:

Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr
Téli gumira csak azoknak van szükségük, akik tudják, hogy havas országutakat fognak járni. A nagyvárosokat és az autóutakat általában tisztán tartják, és ezért nyugodtan járhatunk közönséges nyári abronccsal is.
A télinek csak akkor van előnye a nyárival szemben, ha nagyon esik a hó, vagy ha legalább araszos friss hó van az országúton. Jeges, nedves úton vagy letaposott havon a téli gumi semmivel sem tapad jobban a nyárinál. Sőt a jégen könnyebben csúszik.
Az 1960-ban összegyűjtött praktikus tanácsok persze nem álltak meg a gumik „megfelelő” kiválasztásánál.
Egy kicsit hiányoltam a felsorolásból a szélvédőmosó folyadékot. De ez nem is lehetett benne, hiszen az első lábbal pumpált vagy karhoz kapcsolt szélvédőmosó berendezések csak később kerültek fel a KGST-gyöngyszemekre. A Trabant 601-esre és a Wartburg 312-re például 1961-től vált rendelhetővé ez a kiegészítő, míg 1964 nyarán érkeztek meg a szériaszerűen beépített kétfúvókás szélvédőmosók, ugyanezek még lábpumpás kivitelben a Polski Fiat 125 P-re 5 évvel később.
Az biztos, hogy a 70-es évek elejére minden KGST autóra felkerültek a jól ismert szélvédőmosó folyadékot spriccelő fúvókák (az évtized közepére már többnyire karos, sőt elektromos kivitelben). A szegedi Medikémia Vegyipari Szövetkezet pedig – ami korábban a motorokba gyártott fagyállókról voltak ismertek – egy teljes téli autóápoló szettet dobott piacra.
Ezután már semmi nem állhatott a magyar autósok elé akadályként, sem a hó, sem a jég, sem a koszos szélvédő, csakis az előző rendszer hiánygazdasága, azaz hogy mégsem tudtak hozzájutni a fenti termékekhez.
Ha szívesen felidézed az előző korszak karácsonyait, szeretnéd tudni, hogy akkoriban a télapót vagy a Jézuskát várták a gyerekek, és milyen játékok kerültek a karácsonyfa alá vagy milyen szaloncukrokkal és égőkkel díszítettük fel a karácsonyfát, és mit viseltünk a jeles ünnepen, olvasd el a Tó-retró blog szerzőjének új könyvét! További részletek és megrendelés itt.