A nap, ami után a popzene örökre megváltozott: 50 éve vált szét a Beatles
Akkor már közismert volt, hogy a Beatles-tagok közti viszony minden tekintetben végzetesen megromlott. Amióta 1966 augusztusában kiszálltak a lemezek-turnék-tv-felvételek taposómalmából, majd egy évvel később meghalt zseniális menedzserük, Brian Epstein, nemcsak kreativitásuk erősödött, hanem egyéni ambícióik is. Bár legjobb lemezeiket éppen ebben az időszakban készítették - Sgt.Pepper’s Lonely Hearts’ Club Band (1967) The Beatles – White Album (1968) Abbey Road (1969) - egyre több olyan daluk volt, amely John Lennon vagy Paul McCartney zenei elképzeléseit tükrözte, amelyekhez a többiek, George Harrison és Ringo Starr csak szekundáltak.
Érdekes módon még így is senkihez sem hasonlítható összhangot tudtak produkálni. És mivel a szívük mélyén továbbra is jó barátok maradtak, 1969 tavaszán félretették a rossz hangulatban készült The Beatles Get Back című album felvételeit. 1970-re azonban a helyzet tarthatatlanná vált.

Sokan leírták, hogy a banda széthullásáért két nő, Yoko Ono és Linda Eastman, John, illetve Paul párja volt felelős, de az általuk keltett feszültség legfeljebb csak felgyorsította azt. Mind a négyen már önálló lemezzel készültek, de megállapodtak, hogy előbb megjelentetik Let It Be címmel a félretett lemezt egy vastag, fotókkal teli könyv kíséretében, majd a Michael Lindsay-Hogg által rendezett azonos című filmet, amely megörökítette a próbákat, a dalok felvételét és az 1969. január 30-i „háztető-koncertet”. Ezt az egyességet rúgta fel Macca, amikor sajtóközleményt adott ki első szólólemezéről, egyben bejelentette, hogy kiszáll a Beatles-ből.
Bár a bejelentés rajongók millióinak haragját zúdította Paulra, és természetesen társaiét is, már nem volt visszaút, így amikor a Let It Be május 8-án megjelent, egy lezárt történet végső akkordjává vált. Bár napvilágot látott néhány hír, mely szerint John, George és Ringo folytatja egy új taggal – még nevek is felbukkantak – valójában mindenki tudta, hogy McCartney pótolhatatlan.
Nem is annyira saját tehetsége miatt, hanem azért, mert a Beatles erejét éppen ennek a négy fiatalembernek a vegyülete adta. Talán ezzel is magyarázható, hogy bár voltak nagyszerű szólólemezeik, külön-külön soha egyikük sem tudott akkora sikereket elérni, mint együtt, éppen azért, mert hiányzott a másik három…
1970-ben mind a négyen megjelentették első önálló munkájukat. A legnagyobb sikert meglepetésre George Harrison aratta a tripla All Things Must Pass-szal, mintegy bizonyítva, hogy hiba volt őt a Beatlesben is háttérbe szorítani szerzőként. John Plastic Ono Band lemeze egyszerre kemény és érzelmes, a McCartney című Paul-album populárisan melodikus, Ringo Sentimental Journey-je pedig régi slágerek gyűjteménye.
A Mesés Négyek tehát ahányan voltak, annyifelé mentek, ez a szakítás azonban gyökerestől felforgatta az egész műfajt. Mindenekelőtt azzal, hogy mostantól kezdve nem volt többé egyetlen vonatkozási pont, amelyhez mérték volna magukat a feltörekvő bandák. A Beatles ugyanis pályája második szakaszában jószerével minden későbbi nagy sikerű irányzatnak megadta a kezdő lökést a progresszív és szimfonikus rock-tól a punkig, a pszichedelikus zenétől a heavy-metalig és az etnoig.
Még az olyan óriások is figyeltek rájuk, mint az örök riválisnak kikiáltott Rolling Stones, vagy Jimi Hendrix és nem kevesen voltak olyanok, akik debütálásuknak Beatles-dal feldolgozását választották. A slágerlistákon éveken át az számított menőnek, aki őket meg tudta előzni. A Beatles volt a világ első számú zenekara, és amikor ők feloszlottak, ez a cím is értelmét vesztette.