A Malév-flotta IL-18-asa, avagy Ilonka Abdán
Az ”Ilonkának” becézett, HA-MOI lajstromjelű gép 1967 és 1989 között teljesített szolgálatot a MALÉV flotta kötelékében. Utolsó hivatalos útja 1989. január 25-én, reggel hét órakor fejeződött be Ferihegyen. A gép Algériából érkezett meg a fővárosba. Érdekesség, hogy Ilonka utolsó pilótája, Gratzer Károly is ezután vonult nyugdíjba 40 év szolgálat után.
Ezek után a pápai katonai reptéren landolt, majd innen csak hónapok múlva, rendőri kísérettel, közúton szállítottál el Abdára. Kalandos földi utazása során le kellett zárni a Pápát Győrrel összekötő utat, ezért a határátkelőhelynél óriási dugó alakult ki, több helyen a rendszer áramkimaradás miatt összeomlott, még a vonatok is késtek miatta.
Kis idő múlva épségben megérkezett a Győr és Abda közötti lévő Elvis-parkba, ahol beépítették az étterem épületébe, majd több mint két évtizeden keresztül volt ez az otthona. Belsejében is éttermet alakítottak ki. Ekkor élte fénykorát, forgalma az egekben volt, hazai és külföldi turisták egyaránt szerették Ilonkát, hatalmas népszerűségnek örvendett.
Ilonka utolsó útja
Népszerűsége rohamosan csökkenni kezdett, miután az 1-es főúttal párhuzamosan futó, 1997-ben átadott M1-es elkerülő szakaszt megnyitották a forgalom előtt. Az étterem forgalma a minimálisra esett vissza, egy ideig haldoklott, majd végül 2000-ben bezárt.
A repülőgép 2007-től élte másodvirágzását, amikor is szórakozóhelyet alakítottak ki benne. Latin hangulatú bárnak megfelelően vöröses-narancsos színűre festették a gép belső terét, majd pálmafákkal és nádbútorokkal varázsolták teljessé az új dizájnt, de már közel sem volt olyan népszerű szórakozóhely, mint azelőtt. Egyes források szerint még táncórákat is tartottak a fedélzeten.
2008 júniusában, utolsó próbálkozásként még egy nyitó bulit tartottak. A részvevők ekkor még nem tudták: Ez volt a gép búcsú bulija. Ezek után három évig funkció nélkül állt.
A gépet először darabokra akarták vágni, a kiemelését megkönnyebbítendő, de néhány repülésbarát elérte, hogy inkább az épületben tegyenek nagyobb kárt, tekintettel arra, hogy egy ritka példányról van szó. Így 2011-ben egyben emelték ki az épület fogságából, de nem vitték messzire; a mai napig is egykori „otthona” mellett várja a sorsát. Farokrészét és jobb szárnyát megcsonkították, hogy kényelmesebben elférjen jelenlegi helyén.
A Győr egykori szimbóluma hamarosan elbúcsúzik a várostól: (egyes források szerint már januárban elszállították, ami nem igaz, mert még áprilisban is ott volt) Kassára fogják szállítani restaurálásra, majd ott is lesz kiállítva a Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK) kiállítási attrakciójaként, ahol visszakapja eredeti MALÉV festését és egy repüléstörténeti kiállítás lesz berendezve a belsejében. Ebből a repülőgép típusból az országban jelenleg csak négy darab található meg Ilonkával együtt.
A gép egy magyar-szlovák csereprogram keretein belül kerül Szlovákiába, de magyar tulajdonban marad. Az Il-18-as jelenleg is Abdán vesztegel, mert a szlovák fél nem rendelkezik olyan járművel, ami egyben tudná elszállítani a gépet, szétszereléséhez pedig a magyar fél nem járult hozzá, mert az öreg vasmadárnak nem tenne jót ez a bonyolult és hosszadalmas folyamat, nem beszélve arról sem, hogy az időjárás még jobban kikezdené az elöregedett alkatrészeket.
Így Ilonkának még várnia kell az utolsó útjára…
VIDEÓ: Ilonka története
Még több elhagyott helyet ITT TALÁLTOK.
Forrás: kisalfold.hu Fotók: Aeroart-Légikép Kft. és nyugatmagyar.hu
Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!