Pöttyöskének hívták a koronavírusra emlékeztető mintával díszített étkészletet
Céljuk, hogy összegyűjtsék és bemutassák azokat az egyedi történeteket, karaktereket, különleges tárgyakat és tájakat, amelyek a világ ezen részét alakítják.
Csatlakozz hozzájuk, legyél te is részese a közös jövők alakításának!
Hamarosan újraindul a 2019 tavaszán debütáló Tárgyfétis-sorozat, amelyben Mayer Kitti és Novák Piroska designteoretikusok erednek emblematikus tárgyak nyomába. Addig is, bemelegítésként egy rövid, ám aktuális nyomozás.
Az utóbbi hetekben számos ismerősöm elküldte az alábbi képet, hogy ironikus humorral átszőtt, aktualizált tartalmával oldják a fennálló veszélyhelyzet és a kényszerű karantén feszültségét.

Forrás: Konyhalál blog Facebook oldala
A szerkesztett fotómontázson egy porcelán asztali készlet néhány darabja látható az 1960-as évek stílusában. A tárgyakon élénkpiros, matricás dekor, amelynek elemei a COVID-19 vírusra emlékeztetnek. A képen szereplő felirat egyértelművé teszi a humoros tartalmat: „Alföldi Porcelán – Koronavírus szett”.
A kép, amit a közösségi médiában rengeteg oldalon, tematikus, akár keramikusoknak szóló fórumokon is megosztottak, eredeti forrása a konyhalal.cafeblog.hu gasztroblog Facebook-oldala, ahol még márciusban jelent meg. A megosztásokat kísérő kommenteket olvasva szöget ütött a fejemben, hogy a viccelődés és a nosztalgiázás mellett, sajnos elsikkad a készlet és tervezőjének ismertetése.
Az asztali készletnek – eredetileg – természetesen semmi köze a koronavírushoz, ám
valóban az Alföldi Porcelángyár terméke volt, aminek 1971-ben kezdődött meg a forgalmazása, és egészen 1982-ig gyártották is Hódmezővásárhelyen (1). Tervezője Torma Istvánné (született Viglási Mária), aki eredetileg 1965-ben álmodta meg a karakteres formákat az Alföldi Porcelángyár edénytervezési pályázatára, ahol díjazták is munkáját. Formatervének pályázatát Krisztina jeligével nyújtotta be, ám az ipari szériában gyártott készletet előbb Krisztina-202, később pedig Centrum Varia néven hozták forgalomba különböző dekormatricákkal díszítve, bár kétség kívül, a legismertebb ezek közül a „piros napocskás” változat, amelybe most a koronavírus stilizált formáját látták bele a szemfüles retró-rajongók.

SARS-CoV-2 humán koronavírus pásztázó elektronmikroszkópos képe; Forrás: Wikipedia
Hogy megértsük a készlet létrejöttének háttértörténetét és azt a nosztalgiahullámot, amit aktualizált fotómontázsa hívott életre, érdemes néhány gondolatot szánni a korabeli kerámiakultúra és szilikátipar helyzetének ismertetésére.
A magyar kerámiagyárak és porcelánüzemek történetében rendkívül meghatározó fordulatot jelentett a második világháború után, az 1948-1949-es államosítás és a központi tervutasításos rendszer bevezetése. Ezt 1963-ban további intézkedésként követte, hogy
valamennyi gyárat a Finomkerámiaipari Országos Vállalat (FOV) irányítása alá vonták,
amely 1968-tól Finomkerámiaipari Művek (FIM) néven működött. A FIM a következő gyárak működése felett diszponált: Alföldi Porcelángyár, Budapesti Porcelángyár, Gránit Csiszolókorong- és Kőedénygyár, Herendi Porcelángyár, Hódmezővásárhelyi Majolikagyár, Hollóházi Porcelángyár, Kalocsai Porcelánfestő Üzem, Kőbányai Porcelángyár, Romhányi Építési Kerámiagyár, Városlődi Majolikagyár, Zsolnay Porcelángyár (2).
Az irányítás kiterjedt a személyi kérdésekre, a tervezők alkalmazására, a termékkínálat meghatározására, a forgalmazási kérdésekre és a központi pályázatok kiírására is. Ilyen pályázat volt az Iparművészeti Tanáccsal közösen, 1965-ben meghirdetett edénytervezési pályázat is, amit az ugyanabban az évben alapított hódmezővásárhelyi Alföldi Porcelángyár technológiai adottságaihoz igazítva írtak ki (3).
A pályázat kettős célja: a fogyasztók meglévő készleteivel variálható, teljes asztali készlet mellett, az akár darabonként is megvásárolható edények tervezése volt. A pályázatot elbíráló bizottság, amint fentebb már elárultam Torma Istvánné Krisztina jeligére készült, modern formakialakítású készletét találta alkalmasnak a gyártásra.
Fontos kiemelni a modern és letisztult kialakítású jelzőket, ugyanis a FIM legtöbb gyárában elvárták az anakronisztikus formaképzést, azokat a neobarokk, neorokokó stílusú tárgyakat, gazdag festéssel és aranyozással, amik a köztudatban hozzátapadtak a porcelán szimbolikus jelentésrétegeihez és értéket közvetítő képéhez. Elég a Herendi, a Zsolnay és a Hollóházi Porcelángyár termékkínálatára gondolnunk, hiszen ezek a márkák részben még mai is a korábbi, tradicionális forma- és dekorkincsük foglyai.

Az Alföldi Porcelángyár termékei a budapesti Corvin Áruház kirakatában, az 1970-es években; Forrás: A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum Digitális Gyűjteménye
Az Alföldi Porcelángyár a rendszerváltást megelőzően az ország – sőt, a korabeli propaganda szerint Közép-Európa – legmodernebb technológiával ellátott, minden szakágat magába foglaló üzeme volt, edénygyárában az NDK-ból importált, félautomata gépsorral. A FIM irányelvei szerint az Alföldi Porcelángyár feladata a magyar fogyasztók igényeinek kielégítése volt háztartási porcelánokkal, emellett persze exportra is sokat kellett termelniük. A félautomata gyártósor formakészletét költséges volt új darabokkal kiegészíteni, ezért ritkán vezettek be a forgalomba új tervezésű tárgyakat.
A meglévő készleteket különböző dekorokkal hozták forgalomba azért, hogy a vásárlók azt érezhessék, hogy egyéni ízlésük szerint választanak otthonukba porcelán szervizt. A porcelántárgyakat díszítő mintákat a leggyakrabban képzett formatervezők tervezték, szerencsés esetben az a porcelántervező, akinek a formákat is köszönhetjük.
A mintákat dekormatricák formájában égették alacsony hőfokon a tárgyakra. Ezek grafikai minősége igencsak eltérő volt, sokszor a letisztult, funkcionális formákat teljesen felülírták a színesen harsogó minták.
A porcelántervezők számára a mintatervezés másodlagos, de jellemzően kissé alantas munkának számított, ők inkább hófehéren, díszítetlenül képzelték el formaterveiket (4).



A fenti képek: Torma Istvánné Krisztina-202 (Centrum Varia) ét-, teás- és kávéskészletének darabjai dekor nélkül, ún. fehéráruként; Forrás: SZM-MNG, Adattár, IP/453. FIM Alföldi Porcelángyár, Zárójelentés, Készítette: Értékelemző team, Hódmezővásárhely, 1981.