A bemutató előtt halt meg a kormányozható léghajó magyar feltalálója
A világ egyik leghíresebb találmánya a Zeppelin, a kormányozható léghajó. Számos hatása volt világszerte a kultúrára, a hadiiparra, a repülésre. Zeneszámot ihletett, zenekarnak kölcsönözte a nevét.
Ám azt kevesen tudják, hogy az igazi dicsőség nem Ferdinad Zeppelint illeti, hanem azt a kis magyar zsidó fakereskedőt, aki az egész életét erre a találmányra tette fel.
Schwartz Dávid járművének a bemutatója 1897. januárjában lett volna. Ő azonban január 13-án szívelégtelenség következtében meghalt.
Özvegye, Kaufman Melánia keményen dolgozott azért, hogy bebizonyítsa: férje találmánya működik. 1897. november 5-re újabb bemutatót szervezett, a léghajó 460 méteres magasságig jutott.
Ezen az eseményen részt vett Ferdinand Zeppelin is, aki ezután megvásárolta a találmány jogait az özvegytől. A konstrukció és a saját, korábbi tervei felhasználásával született meg a kereskedelmi, hadi és polgári célokra használt léghajó.

Schwarz Dávid 1850. december 7-én, Keszthelyen született szegénységben élő zsidó kereskedőcsalád hetedik gyermekeként. Két éves volt, amikor meghalt az édesapja. Schwarz Dávid csak az elemi iskolát tudta elvégezni, korán munkába állt, kereskedőtanonc volt, majd Zágrábba költözött, ahol fakereskedelemmel foglalkozott - itt ismerkedett meg későbbi feleségével, Kaufman Melániával. Bár nem tanult tovább és nem rendelkezett műszaki végzettséggel, technikai érdeklődése miatt autodidakta módon tanult a gépekről és a mérnöki tudományokról.
Sőt, a gépek iránti szenvedélye tovább fokozódott: megpróbálkozott egyszerűbb konstrukciók elkészítésével. Ezeket a fakitermelésnél kívánta használni.
Foglalkoztatta a gondolat, hogy a nehezen megközelíthető területekről repülő járművel lehetne elszállítáni a fát.
Már az 1880-as években töprengett a kormányozható léghajó ötletén. Úgy vélte, vékony alumíniumlemezből felépítetheti a repülésre alkalmas járművet. Megtervezte, de a terv nem nyerte el Monarchia hadügyminisztériumának tetszését. Közben egyébként a fakereskedés tönkrement, így Schwarz Dávid már kizárólag a találmányának élt.

Az alapelv az volt, hogy a léggömbnél erősebb, irányítható jármű szülessen

Schwarz Dávid léghajójában ilyen volt a gondola rögzítése - Forrás: Manda.hu
Oroszország bécsi katonai attaséja intézte el neki, hogy Szentpéterváron építhesse meg a léghajót. Ám két éves munkáját dobhatta kukába, miután nem sikerült megfelelő minőségi hidrogéngázhoz jutni a jármű feltöltéséhez, próbarepülésre nem került sor, és az orosz honvédelmi miniszter sem lelkesedett a projekt folytatásáért. Amikor lejárt a felszállásig kitűzött határidő, az orosz kincstár nem támogatta tovább, Schwarz Dávid elhagyta az országot, Berlinbe ment.
A továbbiakban a feltalálót Carl Berg rajnai alumíniumgyáros segítette - onnan ismerték egymást, hogy ő vállalta a léghajó megépítéséhez szükséges megfelelő vékonyságú és minőségű lemezek és idomok elkészítését. Carl Berg a poroszokhoz protezsálta be Schwarz Dávidot. Ám a költségekbe a porosz kormány nem szállt be, Carl Berg pénzén épült meg a jármű.
A konstrukció 38 méter hosszú és 12 méter átmérőjű volt, és ez lett a világ első héjszerkezetű légi járműve.
A 12 rekeszre osztott test térfogata 3605 m³ volt. A hajó tömege több mint 3,5 tonna volt, maximális sebessége körülbelül 25 km/óra volt. Egy személyt és úgy 130 kg terhet volt képes szállítani. szállítani.
Schwarz ötlete volt a merev alumínium váz és az erre feszített szivar alakú, vékony alumíniumlemezzel borított, hidrogénnel töltött hajótest is. A léghajót és a gondolát kötelek helyett szilárd rudakkal kapcsolta össze, a töltést gázrekeszek segítségével tette biztonságosabbá, a légcsavar meghajtását négyhengeres, vízhűtéses robbanómotor biztosította.
Először 1896 szeptemberére terveztek próbarepülést, ám a német uralkodó nem tudott részt venni rajta, ezért október 9-re halasztották. Itt sajnos megint a rossz minőségű hidrogén miatt vallott kudarcot Schwarz Dávid találmánya: olyan gyenge volt a gáz, hogy nem volt elegendő felhajtóereje.
Annyi kiderült, hogy a kormányozható léghajó működőképes.
1897 januárjára időzítették a következő repülést. Schwarz Dávid szíve azonban felmondta a szolgálatot. A feltaláló 46 évesen meghalt. Így történt, hogy a fejlesztéseket már nem ő vitte tovább, és nem az ő neve lett világszerte ismert.