Visszatért a Beverly Hills-i zsaru! Eddie Murphy újraéli legnagyobb sikerét a Netflix új akciófilmjében
Belegondolva vicces, hogy gyerekkoromban mennyi Eddie Murphy-filmet néztem. Szerepcsere, Beverly Hills-i zsaruk, 48 órák, Aranygyermek és Amerikába jöttem. Mégsem neveztem soha a kedvenc színészeim egyikének. Valószínűleg azért, mert egyrészt ezek egyike sem gyerekfilm, másrészt nem tudtam gyerekfejjel teljesen értékelni Murphy stílusát és humorát. Ahogy kicsit idősebb lettem és utánanéztem, akkor jöttem rá, hogy Murphy a ’80-as évek egyik legnagyobb tehetsége volt. Gyorsan kinőtte magát a Saturday Night Live kötelékéből, ahol 1982-től volt két évig író, miközben megkapta a szerepet a 48 órában, ami miatt szinte rögtön felfigyeltek rá. Ezt követte a Szerepcsere, ami egy vicces, tipikus ’80-as évekbeli vígjáték, majd nem sokkal rá érkezett 1984-ben a legnagyobb siker: a Beverly Hills-i zsaru.
Ekkor azonban egyik rosszabb döntést hozta a másik után, és tűnt el teljesen a filmek világából 2007-ben (egy évvel a legjobb mellékszereplői Oscar-jelölése után), főszerepet és még több mellékszerepet is vállalt minden idők egyik legrosszabb filmjében, a Norbitban. Innentől a filmkarrier nem ment, és visszatért másik nagy szerelméhez, a zenéhez. A 2010-es évek közepén újra elkezdett komolyabban színészkedni, és a Mr. Church-csel és A nevem Dolemite-tal felhívta magára ismét a figyelmet. A Netflix pedig jött és kitalálta, hogy mi lenne, ha készítenének egy újabb Beverly Hills-i zsarut.
Mindenki izgult a szörnyű amazonos Amerikába jöttem 2. után, hogy ez az ötlet is az érdektelenség mocsarába fog süllyedni. De mindenkit megnyugtatok, szerencsére nem így történt. A Beverly Hills-i Zsaru: Axel Foley kimondottan szórakoztató lett, ügyesen sikerült megülniük a nosztalgiavonatot. Vannak visszatérő poénok, de olyannak, mint például én, aki nem nagyon emlékszik a színészeken kívül az eredeti cselekményére, sem volt unalmas öncélúság. Sőt, kompetens akciójeleneteket láthatunk, amilyeneket manapság nem gyakran; több, a ’80-as évekből ismerős üldözési jelenetet is követhetünk. Olyan érzés, mintha újra divat lenne egy Halálos fegyver vagy egy Die Hard.
Talán a tempó kicsit lassúcska, de az betudható a 63 éves Eddie Murphynek is, akin azt kell, hogy mondjam, nem látszik a kor. A cselekmény ugyan lassacskán csörgedezik, de Murphy szája egy másodpercre sem áll be. A poénok nem mindig találnak be, sőt egy-kétszer még olyan dologgal is viccelődik Murphy, amivel 2024-ben nem sokan mernének. Illetve ebből is látszik, hogy szerencsére nem érezni a szokásos woke szájszagot az egész művön, tisztességes akció-vígjáték ez, a ’80-as évek nosztalgiájával nyakonöntve.

A történetet nem lehet különlegesnek nevezni, mert amint megjelenik egy színész, tudjuk, hogy ő lesz a hunyó, de a Beverly Hills-i zsaru-filmeknek sosem a nyomozás volt a középpontjában, hanem a hajmeresztő akciók és a pergős párbeszédek, amiket itt is hoznak becsülettel.
Jane ügyvédként dolgozik, és egy rendőrgyilkossággal vádolt kartelltagot véd. Axel tehát elkezd nyomozni, vagyis szeretne, de barátja, Billy (Judge Reinhold), aki Beverly Hillsbe hívta, eltűnik. Így több szálon fut a cselekmény, ami egy klisés, ámde kielégítő végkifejletbe torkollik.

Van itt mindent: lőpárbaj, kézitusa, humor, autós üldözés, panaszra nem ad okot a Netflix. Vicces volt látni, hogy összecsődítették az eredeti szereplőket. Paul Reiser, John Ashton és Judge Reinhold visszatérnek klasszikus karaktereikhez, Ashton a 80-hoz közeledve is akciózik, ami nem kis teljesítmény. Kisebb szerepben láthatjuk Christopher McDonald-ot is, a ’80-as évek kötelező „rosszfiú” színészét.
De az új belépők, Kevin Bacon, Joseph Gordon-Levitt, Luis Guzmán, Nasim Pedrad és Taylour Paige sem adnak okot a panaszra. Kevin Bacon az első pillanattól kezdve tenyérbemászó a csibészes vigyorával. Érdekesség, Murphy egyik való életbeli lánya is szerepel a filmben, Bria L. Muprhy, ő alakítja a rendőrt, aki Beverly Hillsben először letartóztatja Axelt.

Van valami gond a filmmel? Igazából nincs. Kicsit lassú, de ezt már említettem. Egy-két karakter, úgy érzem, feleslegesnek hat és csak azért van benne, hogy Axelt fényezze, vagy a tiszta nosztalgiafaktor miatt. A lövöldözésnél már nem a régi vérpatronos technikát alkalmazzák, hanem a sokkal bénább digitális vérpacázást. Ennek a filmnek jót tett volna egy hangyányit több erőszak. Az előző részek sem voltak 18+-osak, de azért ennél komolyabban vettek egy-egy lövöldözést.
Igazából itt a szinkronszínész tökéletesen beleöregedett a szerepébe, vagyis a karakterrel öregedett. Még mindig zseniális Dörner, kevés ilyen tehetséges szinkronszínész van még az akciófilmek arany-generációjából, most, hogy már nincs Vass Gábor, Gesztesi Károly, Bubik István, Józsa Imre… csak Gáti Oszkár és Sinkovits-Vitay András jutnak eszembe, akik talán felérhetnének Dörnerhez.

Nem tudom, mi a terv: most vajon új netflixes franchise indul Murphyvel, vagy most várhatjuk az Apple-re, hogy kitalálja a Halálos fegyver-folytatást, vagy az Amazonra egy Állj, vagy lő a mamám folytatást csináljon?
A fiatalok pedig egyáltalán nem olyan maradandók, hogy építeni lehetne rájuk. Gondoljunk csak bele, a 2013-as TV-re gyártott Beverly Hills-i zsaru-sorozat pilotra, ami rettenetesre sikerült, el is bukott. Maradjunk ennyiben, a Netflix csinált egy korrekt akciókomédiát! Már ez is nagy szó mostanában. Nem kell azt a halálközeli lovat tovább rugdosni. Jó volt, megvolt, remélem siker lesz, de nem kérek folytatást. A Beverly Hills-i zsaru: Axel Foley remek magyar szinkronnal megtekinthető a Netflix kínálatában.